Schaduw maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

misz_blont

Schaduw maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 15:24

Het mooie weer komt er weer aan. De zon schijnt en de temperatuur loopt op.
Gelukkig er is nog een lekker windje wat het hier nog aangenaam maakt, maar wat kunnen we doen wanneer het hoog seizoen eraan komt en de temperatuur nog verder oploopt?

Het is een weiland zonder schuilstal, bomen enz. Vanaf ong. 4 uur is er schaduw, want er staat bosjes langs. Wat voor oplossingen zijn er om toch schaduw te creëren voor de paarden? Ze hebben wel volop water en ook beschikbaar over schoon en vers drinkwater.

Overdag op stal is geen oplossing want die zijn daar niet en mogen er Helaas ook niet gebouwd worden.

Wie wat weet. Kom maar op.
(Kon deze vraag nog niet vinden)

Yasmijntje

Re: Schaduw maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:33

Zelf wat in elkaar zetten? Kleine overkapping maken zodat er gewoon wat schaduw is?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:34

Een party tent?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:35

En hoe voorkom je dat de paarden hun dikke derrière er tegenaan zetten en de boel omduwen?

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:38

Misschien een idee om een hoek van het weiland te nemen en aan weerszijden paaltjes te plaaten (hooooog!) en daar dan een zeil overheen? Dan heb je ook schaduw :D

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:51

Yasmijntje schreef:
Misschien een idee om een hoek van het weiland te nemen en aan weerszijden paaltjes te plaaten (hooooog!) en daar dan een zeil overheen? Dan heb je ook schaduw :D

Zo doen ze het hier ook. :j Ik raad je alleen aan geen plastic zeil te plaatsen, want dat word achterlijk warm eronder. Er bestaat ook een soort zeil dat als het ware uit hele kleine in elkaar gevlochten draadjes bestaat. Dit geeft ook goed schaduw, maar door de minuscule gaatjes tussen het draad word het niet zo heel warm eronder. :)

Edit: wat sommigen daar vervolgens bovenop leggen en een beetje vastnaaien eraan zijn palm- of bananenbladeren. Dergelijke bladeren houden echt heel goed de zon tegen. Maar ik weet niet of men daar in NL gemakkelijk aan kan komen :D

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:01

Schaduw alleen biedt eigenlijk niet zo veel verkoeling. Denk dat je aan een zeiltje niet zoveel hebt en eerder moet gaan kijken naar een wat volumineuzere beschutting met lucht ertussen als isolatie. Bomen bijplanten zou ideaal zijn of een schuilstal met spouwmuren maar dat is geen optie neem ik aan? Misschien kun je iets met schuttingen van wilgentakken of een hekwerk / pergola met klimplanten? (zorg wel dat je niet-giftige planten kiest!). Het zeil met bladeren erop dat Palmera noemt, klinkt ook interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:09

Een paar parasollen goed vastzetten op stenen staanders, en de palen vasttapen zodat ze niet weg kunnen vliegen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:13

cissy schreef:
En hoe voorkom je dat de paarden hun dikke derrière er tegenaan zetten en de boel omduwen?

Alternatieve palen zoeken... ipv dat wankele goed...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:12

Wij mogen niet bouwen in de wei dus het zal een tijdelijke constructie moeten zijn. Ik loop daar al een poosje over na te denken maar heb de oplossing nog niet gevonden. Paarden gaan op stal als het té heet wordt maar laat ze liever buiten.
Het wil soms ook behoorlijk waaien dus dat is ook nog een 'dingetje'

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:00

Hier zelfde probleem. Een aantal weides dus ook geen schaduw. Bouwen of planten is niet mogelijk. Ik doe aan strookbegrazing dus moet ook verplaatsbaar zijn. Ik zat zelf inderdaad aan zon partytent van 3 bij 3 meter de denken. Eventueel 2 zijkanten dichtmaken. De "stokken" vastzetten in de grond door er zo'n weideprikpaalte aan vast te binden.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:02

Hoeveel beesten moeten eronder? 3x3 is niet zo groot...
Ik zou een partytent wel proberen, maar dan een grotere en dan een constructie bedenken met prikpaaltjes en schrikdraad om schuren te voorkomen.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:03

Hilary schreef:
Hoeveel beesten moeten eronder? 3x3 is niet zo groot...
Ik zou een partytent wel proberen, maar dan een grotere en dan een constructie bedenken met prikpaaltjes en schrikdraad om schuren te voorkomen.

2 Haflingers en een Shetlander.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:08

Ik zou gaan voor 3x4 of zelfs 3x6. En als je er eentje koopt in een aanbieding, valt het qua prijs ook nog wel mee om uit te proberen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:09

Hier hetzelfde probleem, 1 paard en pony. Worden voor de opbouw van het gras van weide verplaatst naar paddock. Het paard is een enorme sloper en is bloed nieuwsgierig waardoor ze overal aan moet zitten. Stal is echt gewoon nog heter als buiten in de volle zon, komt door het golfplaat dak. Bomen en struiken staan op de verkeerde plek.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:13

Denk dat met aangepaste buizen en n partytent ver komt.

Die weide tenten bestaan ook...
N groot zeil... n frame van zwaar staal op wielen en n rem of anker.

Wees creatief! Hihi

misz_blont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 22:05

Dacht ook aan partytent ma zijn die wel sterk genoeg met hevige wind? Bomen of struiken poten kan niet.
Ga eens kijken na die doeken voor in een hoek. Gaat alleen voor 5 grote, 2 shetjes en paar veulens.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 22:13

misz_blont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 06:24

Het linkje doet bij mij niet.
Ligt aan landbouwwinkel. De site doet helemaal niet.

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 07:00

Mag een partytent wel? Ik zou het eerst nakijken voordat je daar gedoe over krijgt. En volgens mij zijn er speciale dekens voop toch? Ik weet daar niet veel van maar ik zie vaak zat paarden in het heetst van de zon staan met een deken op, ook op de hals. En dat is geen vliegendeken

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 07:33

misz_blont schreef:
Het linkje doet bij mij niet.
Ligt aan landbouwwinkel. De site doet helemaal niet.

Inderdaad, wat vreemd. Had toen ik de post plaatste het linkje net gekopieerd. :')

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 07:38

Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 09-05-16 07:42, in het totaal 1 keer bewerkt

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 07:40

misz_blont schreef:
Dacht ook aan partytent ma zijn die wel sterk genoeg met hevige wind? Bomen of struiken poten kan niet.
Ga eens kijken na die doeken voor in een hoek. Gaat alleen voor 5 grote, 2 shetjes en paar veulens.

Wij hebben ee partytent gehad met strombanden eromheen bleef mer storm gewoob staan, 1x weggevlogen naar de buren :')

Wij hebben nu ook ee klacht van iemand wss die er 1x pwr jaar langs fietst ( met de fietavierdaagse) onze da heeft naar gemeente geschreven dat het nodig is
Wij hadden om de palen stroomdraad met stroom zodat ze niet omduwen nu hebben we een legertent

misz_blont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 21:14

Mag een legertent wel dan?
Maar de dekens zijn toch nog steeds warm met het weer. Broeit toch ook ondanks uv werend? Of zie ik het verkeerd?

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-16 18:17