pensionstal of stal bij manege

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dabi1983

pensionstal of stal bij manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 22:19

Help ik zit in dubio. Mijn dochter heeft voor haar 10 de verjaardag een lieve pony gehad. Deze staat op een leuke stal. Echter zijn er geen andere kinderen en wordt er geen les en wedstrijden gegeven. En ze kan er niet alleen heen.

Nu heb ik een manege zowat in mijn achtertuin liggen. Ik zit te denken om de pony daar te zetten. Voordeel veel vriendinnetjes, lessen en evenementen, crossterrein, bos erbij. Alleen in de winter maanden weinig buiten. (Totaal 3 uur) in de zomer wel weide gang en dan s avonds naar binnen. Ze kan hier wel alleen heen.

Wat zijn jullie ervaringen met maneges? En wat adviseren jullie mij?

mika11

Re: pensionstal of stal bij manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 22:23

Het hangt heel veel van de manege af.
Sommige maneges zou ik mijn paard nog niet neerzetten, al zou het gratis zijn. :D
En anderen zijn prima, ook voor de pensionpaarden.

Het lijkt me voor je dochter fijner als ze veel begeleiding kan krijgen, leeftijdsgenootjes om zich heen heeft.
Als de manege jou aanstaat, en de paarden worden goed verzorgd zou ik daar voor kiezen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 22:28

Wat Barbet zegt. Het moet voor de pony leuk zijn, maar voor dochter zeker ook.

dabi1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 22:33

Op het weinig buiten staan in de wintermaanden staat het me aan. Dat is het enige punt wat me nu echt nog tegenhoud

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 22:36

ik zou naar de manege gaan dat is voor een meisje van 10 jr het mooiste
veel anderen die kunnen helpen, veel leeftijd genootjes en ze kan er alleen heen en dat is een pluspunt voor jullie beide

ik denk dat het voor haar niet leuk is waar de pony nu staat.....

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 22:38

Lekker op die manege gaan staan. Zoveel leuker als ze samen met vriendinnen kan rijden.

dabi1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-16 22:38

Tuurlijk is het super leuk voor mijn dochter. Maar het moet natuurlijk ook leuk zijn voor de pony... Wil niet dat hij ongelukkig is.

Dus 3 uur per dag buiten is niet te weinig? (Wintermaanden)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 22:38

Misschien valt er met de pensioneigenaar af te spreken dat pony in de winter wat meer buitenkomt (bv met een vriendje op een eigen stukje paddock oid?)
Anderszijds, als de stallen ruim genoeg zijn, ze de hele dag ruwvoer te knabbelen hebben, in de voormiddag drie uur buiten komen en dan in de namiddag / avond nog eens uitgehaald worden om te rijden, tutten, etc, is het nog zo slecht niet. Meer buiten is natuurlijk beter, maar ruime lichte stallen, genoeg voer en sociaal contact is ook niet slecht.

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 22:40

Goed dat je daar ook over na denkt! +:)+

Ik denk persoonlijk dat dat wel te doen is, komen ze toch nog wat buiten en als ze goed verzorgd worden lijkt me dat geen probleem!

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 22:43

Persoonlijk zou ik mijn pony nooit op een manege willen zetten.
Ook al zou de verzorging gelijk zijn, er zijn wat punten die ik minder "fijn" vindt en ervaren heb toen ik zelf op een manege reed.

- Drukker (hou ik zelf niet van ;))
- Mensen die dingen doen met je pony omdat ze niet weten dat het een eigen pony is... (manen knippen etc. ooit meegemaakt.) maar dat is natuurlijk vooral als de manegepaarden/eigen paarden door elkaar staan. Maar dan toch "de lieve pony borstelen" met borstels die weet ik veel waar zijn geweest.. (ik ben daarin een zeikerd :'))

Snap dat het voor je dochter wel leuker is, maar vraag me echt af of het voor de pony beter is. 3 uur naar buiten in de winter vind ik vrij weinig, reageert de pony daar erg op? Niet dat die een stuk drukker gaat worden etc.

L0veMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 22:49

Liannetje86 schreef:
Ook al zou de verzorging gelijk zijn, er zijn wat punten die ik minder "fijn" vindt en ervaren heb toen ik zelf op een manege reed.

- Mensen die dingen doen met je pony omdat ze niet weten dat het een eigen pony is... (manen knippen etc. ooit meegemaakt.) maar dat is natuurlijk vooral als de manegepaarden/eigen paarden door elkaar staan. Maar dan toch "de lieve pony borstelen" met borstels die weet ik veel waar zijn geweest.. (ik ben daarin een zeikerd :'))

Snap dat het voor je dochter wel leuker is, maar vraag me echt af of het voor de pony beter is. 3 uur naar buiten in de winter vind ik vrij weinig, reageert de pony daar erg op? Niet dat die een stuk drukker gaat worden etc.

Je kan ook duidelijk aangeven bij de eigenaar/lesgevers en kinderen zelf dat ze niet aan de pony mogen komen, zo geregeld :)
Zelf zou ik niet naar een manege gaan maar voor een meisje van 10 is een manege geweldig, met vriendinnetjes aan pruttelen met pony's, zo heeft ze uren plezier!
Over die 3 weideuren zou ik inderdaad kijken of er echt niks anders kan

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 22:54

Hoeveel staat de pony nu buiten? En is er op de manege wel een mogelijkheid dat hij dan in de winter extra beweging krijgt, desnoods in de stapmolen of dat je hem zelf nog losgooit? Een nu brave pony kan best een stukje pittiger worden bij weinig vrije beweging en dat is voor een kind van deze leeftijd niet altijd ideaal. Ik zou dan ook niet zomaar er van uitgaan dat dat wel kan.

Qua ontwikkeling van dochter zie ik de voordelen wel, meer mogelijkheden, meer aanspraak, kinderen trekken zich op aan elkaar. Wel vind ik haar dan nog altijd erg (te) jong om alleen te gaan, kinderen en dieren zie ik persoonlijk toch liever onder begeleiding. Wat ik toch te vaak zie is dat er weliswaar veel volk rondloopt, maar dat ze de minder ervaren ruitertjes dan alsnog een beetje laten heenmodderen en zich er niet mee bemoeien. Wat voor een 16 jarige niet zo erg is maar met 10 zou ik het toch wel fijn vinden als even iemand controleert of ze correct heeft gezadeld (singel strak genoeg bv) en in kan grijpen als pony een keer wat baldadig wordt (vóór het misgaat), dat soort dingen. Gewoon dat het veilig blijft en ze niet tegen frustraties aanloopt die op den duur geheid ontstaan omdat ze nou eenmaal nog niet superveel overwicht heeft.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 22:57

dabi1983 schreef:
Tuurlijk is het super leuk voor mijn dochter. Maar het moet natuurlijk ook leuk zijn voor de pony... Wil niet dat hij ongelukkig is.

Dus 3 uur per dag buiten is niet te weinig? (Wintermaanden)

3 uur buiten en dan de tijd die jullie eraan besteden , is er misschien een andere pensionstal waar kinderen rondlopen?
in de wintermaanden komen heel veel paarden alleen maar buiten als de eigenaar er is, [ op pensionstallen ] ik heb het geluk prive te staan met overdag paddock in de winter

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 22:58

Het is niet heel veel maar ook niet echt weinig voor een manege.
En daarbij zijn jullie er toch zelf ook?
Jullie gaan toch iets met de pony doen, dan is hij ook z'n stal uit.
Misschien is er gelegenheid dat je de pony als je er zelf bent, in een paddock kan zetten.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 06-05-16 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 22:58

Ik zou mijn paard van z'n leven niet op een manege zetten waar ze zo weinig buiten komen. Een manege is oké maar dan moet het welzijn ook zeker in orde zijn en naar mijn idee is dat niet met 3 uurtjes buiten. De rest is voor je dochter ontzettend leuk maar het paard moet er toch de meeste tijd door brengen en zou voor mij dan toch belangrijker zijn. Geen andere manege in de buurt waar ze meer buiten komen?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 23:04

Als je kan regelen dat de pony zeker op schooldagen in de ochtend buitenstaanders zodat als jullie komen de pony extra uit de stal is en dat dat niet van z'n buitenstaan tijd afgaat.
Bv dat de pony ingedeeld is om van 3-6 buiten te staan.maar van 10 tot 1.
Met vriendinnetjes met je pony bezig zijn is veel leuker en stimuleert meer, ik zou daar echt voor kiezen. Zelf de keus maken om in de winter meer moeite te doen om de pony van de box halen, je kan misschien zelf een keer extra heen om te wandelen, longeren?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 23:06

Voor een meiske van 10 lijkt me de manege een ideale plek.
Weinig buiten in de winter kun je misschien zelf nog ondervangen met op andere tijden komen dan wanneer ze buiten staan, evt een keer stappen aan de hand, oid.

Mijn haflinger is 18 jaar manegepony geweest op een manege waar hij 2x per week 1,5 uur los kwam tijdens het uitmesten.
Niet ideaal, verre van. Maar hij wist toen niet beter.
Hij is inmiddels 28 en staat sinda de 6,5 jaar dat hij nu van mij is 24/7 buiten. Maar hij doet het nog steeds, ondanks 18 jaar wonen in een stalletje van 2,5x3 en zelden tot nooit op de wei.

Maar als je dochter op de manege lekker kan rijden met begeleiding, vriendinnetjes, een wedstrijdje.
Moet je eens zien hoeveel de pony ook in de winter nog extra van stal komt en hoeveel meer plezier het meiske van haar pony heeft!

Als ze ouder en zelfstandiger wordt, kun je altijd weer verhuizen naar een plek waar er in de winter meer naar naar buiten kan.
Om eerlijk te zijn, met die stortregen van januari, kwam mijn andere haf ook soms na 3 uur alweer binnen en was het 24/7 buiten regime voor de oude haf ook behoorlijk afzien, zowel voor eigenaar als voor ponylief die uit eigen vrije wil alleen de schuilstal uitkwam voor eten...

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 23:12

Ja, dat is zo.
Mijn paard staat op een kleine stal (6 paarden).
Maar 's winters komen ze op slechte dagen ook niet langer dan 3 a 5 uur buiten.
Dat natte koude weer, dan staan de paarden hier elkaar ook te verdringen om weer naar binnen te kunnen.

Maar een goede manege zo vlak bij jouw huis, dat lijkt me voor je dochtertje ideaal.
Dan kun je ook nog veel vaker langs gaan 's winters, stukje wandelen aan de hand met de pony etc.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 07:47

Ik weet niet in welke regio je zit maar hier in de regio komen ze er op de meeste pensionstallen nog niet eens 3u uit. Ik zou de pony lekker op de manege zetten, dat is toch veel leuker voor je dochter? En ik zou me niet laten afschrikken door verhalen dat anderen ook aan je pony komen, het is toch geen ex manege pony? De enige keer dat ik kinderen heb gezien met wat moeite om van een pony af te blijven was toen betreffende pony eerst manegepony was en vervolgens eigen pony werd.

dabi1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 08:14

Ben niet bang dat andere kinderen aan de pony komen aangezien de pensionpaaeden apart staan van de manege paarden. Manege kinderen mogen niet zomaar naar de andere kant komen.

Idd ik kan de pony zelf ook ff buien zetten of met hem wandelen. Dat is natuurlijk ook een optie. En zelfs mijn man zegt dat hij hem wel ff buiten en binnen wilt zetten.

Ik denk dat ik het gewoon ga proberen. Gaat het niet mag ik altijd terug naar de plek waar hij nu staat.

Daar staat hij wel veel buiten maar staat hij ook vaak gewoon stil.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 08:19

ik zou het ook doen hoor, met beschikking van een goede binnenpiste zal ze veel meer met de pony kunnen doen. Stel dat hij smorgens bv in de stapmolen kan of dat jullie hem wat vrije beweging geven of kunnen stappen. Smiddags 3 uur in de weide of buiten (en even bespreken of het mogelijk is dat hij er extra uitkomt, of bv 2 X 2 uur in de plaats.) en savonds dan lekker tutten en rijden met je dochter. Komt goed :)

dabi1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 20:58

Thx voor de reacties. Per 1 juni gaan we toch naar de manege met onze pony

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:00

Goed besluit. 3 uur plus rijden in de winter is prima.

Veel plezier daar.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:24

L0veMyHorse schreef:
Liannetje86 schreef:

Je kan ook duidelijk aangeven bij de eigenaar/lesgevers en kinderen zelf dat ze niet aan de pony mogen komen, zo geregeld :)
Zelf zou ik niet naar een manege gaan maar voor een meisje van 10 is een manege geweldig, met vriendinnetjes aan pruttelen met pony's, zo heeft ze uren plezier!
Over die 3 weideuren zou ik inderdaad kijken of er echt niks anders kan

Ja, maar of dat altijd goed gaat. Maar daar stonden eigen paarden en manegepaarden ook door elkaar... Dus als je het niet wist "zag" je geen verschil...(Later is er bij de eigen paarden "EP" erbij gezet na dat incidentje :p) (quoten is moeilijk ;))

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 22:30

Het paard van mijn moeder staat op een manege en dat is echt super. Altijd mensen die mee een buitenritje kunnen gaan maken oid. En er worden FNRS wedstrijdjes georganiseerd, die ook voor mensen met pensionpaarden heel leuk zijn. En het is natuurlijk fijn dat er lessen gegeven worden.