wanneer fulltime op de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

wanneer fulltime op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 22:03

Momenteel in de opbouwfase, 3 tot 3,5 uur per dag (opgebouwd in 1,5 week). Wanneer naar het 'echte' werk? (lees: lekker de hele dag)

Marjo89

Re: wanneer fulltime op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:06

Ligt eraan wat voor paarden je hebt.

In mijn geval nooit.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:08

Marjo89 schreef:

In mijn geval nooit.

Dat. De mijne ook nooit. Vandaag mochten ze helemaal niet. Fructaanindex te hoog. Morgen hopelijk normaal, dan mogen ze een kwartiertje (opbouwen).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:09

Als ze nog geen gras gewend zijn en niet overgevoelig voor hoefbevangenheid bouwde ik altijd in een week of drie, vier op van niks naar hele dagen.
Kijk wel uit met te vette weide of paarden die te dik of erg gevoelig zijn.

Mijn paard staat hele jaar door hele dagen op de wei. Maar het hangt ervan af hoe je wei is en wat je paard kan hebben.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:11

Wij hebben op een klein stukje opgebouwd met 1-2 uurtjes en zitten inmiddels op het grootste gedeelte van de dag dat ze toegang hebben tot de weide. Ik denk dat we na het weekend het draadje ook 's nachts open laten.

Kijk ook vooral naar je paard en naar je weide. Mijne is koliekgevoelig dus war voorzichtiger geweest dan had gehoeven voor de anderen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 22:12

Vette wei. Dus ik doe het toch maar wat voorzichtiger. Morgen weer lekker 3 uurtjes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:13

Ik ben op dit moment alleen maar koudbloeden. Heb de weides ingezaaid met paarden-kruiden-gras mengsel, laag fructaangehalte enz enz. Ze hebben eerst ruim twee weken lang in de opbouw gelopen en toen ze er overdag de hele dag op stonden heb ik na drie dagen de boel helemaal open gegooid. Gaat helemaal goed. Ze staan nu ook vaker vanzelf in de bak of schuilstal te dutten omdat ze niet meer het gevoel hebben door stripbegrazing tegen elkaar op te moeten vreten voor het weet op is.
Zou ik dit zo doen op een met snel groeiend koeiengras ingezaaide weide dan zouden ze wel problemen krijgen dus het ligt wel aan wat er in je weide groeit.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-05-16 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:14

Lastig, wij zitten ook een beetje met dit 'probleem'.

Wij zetten ze dit weekend eerst 1 uurtje op de wei, dagen erna ook en dan opbouwen met een half uur tot een uur.
Maar die van ons gaan wel s'avonds weer naar de paddock.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:16

Nou hier al 4 weken bezig zit nu op uurtje of 5 tot 5.5..Maar vanaf volgende wk weer op een nieuw stukje dus dan weer veel korter.
Het voorjaarsgras blijft linke soep. Bij koude nachten dan start ik eerst op de paddock en dan rond half 12 op de wei..
Extreem veel koliekgevallen..t lijkt steeds erger te worden! Gelukkig zijn die van mij nog gespaard gebleven maar ren en dan ook rot met gewissel van wei naar paddock en andersom..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:18

@pol1, heb je ook het idee dat het weer mee speelt met de koliekers?

Laatste keer dat mijn paard koliek had stonden ze al een tijdje langer op het gras maar sloeg het weer flink om. De da vertelde toen dat ze ook meer koliekgevallen zag bij een weersomslag dan zonder. Ik ben er nu extra allert op, en speciaal in die periode krijgt ze een deken op, terwijl ze winters zonder op de paddock staat.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:24

Mijne staam het hele jaar door op de wei.
Nu staan ze een halve dag op een wat kalere wei en 3 uurtjes op een wat vollere wei.
Dit bouw ik iedere week iets op.
Ik hoop over een week of 3 of 4 dat ze ze 24 7 buiten kunnen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:27

Ik heb er een die te vet is en een die te dun ism helaas alleen een vette wei met koeiengras naast de paddock dus ik kijk goed naar de fructaanindex en op een dag als vandaag krijgen ze twee keer een uur. Ik hoop dat ik ze snel de hele dag erop kan laten.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:37

Hilary schreef:
Marjo89 schreef:

In mijn geval nooit.

Dat. De mijne ook nooit. Vandaag mochten ze helemaal niet. Fructaanindex te hoog. Morgen hopelijk normaal, dan mogen ze een kwartiertje (opbouwen).

Denk dat het wel voor veel geld.

Bij mij lopen ze daarop op een paddock paradise !

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:42

De mijne staan al vanaf maandag 24/7 op wei.. Twee weken opgebouwd..

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:48

nine1987 schreef:
De mijne staan al vanaf maandag 24/7 op wei.. Twee weken opgebouwd..

Hier ook!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:53

Marjo89 schreef:
Bij mij lopen ze daarop op een paddock paradise !

Hier ook :j

Als ze meerdere uurtjes gras mogen, zetten we op meerdere plekken een klein stukje open waar ze mogen grazen. Dan wandelen ze van het ene naar het andere stukje in de hoop dat dat lekkerder is.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 23:21

begint hier met een uur en dan steeds opbouwen ligt eraan welk stuk en soort paard.
nog niks de hele dag.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 07:09

RianneH schreef:
@pol1, heb je ook het idee dat het weer mee speelt met de koliekers?

Laatste keer dat mijn paard koliek had stonden ze al een tijdje langer op het gras maar sloeg het weer flink om. De da vertelde toen dat ze ook meer koliekgevallen zag bij een weersomslag dan zonder. Ik ben er nu extra allert op, en speciaal in die periode krijgt ze een deken op, terwijl ze winters zonder op de paddock staat.

Als t rond t vriespunt is in de nacht en overdag schijnt de zon dan maakt t gras extra fructaan aan. Het is dan ook veel te lang koud geweest voor de tijd van t jaar en er heeft veel kou in de grond gezeten dat in combinatie met het voorjaarsgras verklaart voor mij het zeer grote aantal koliekgevallen. Ik heb zelf de mogelijkheid van steeds kunnen wisselen van wei naar paddock maar de meeste mensen hebben dat niet..Ik adviseer mensen bij ons op stal standaard de eerste periode van weidegang een masker te gebruiken..Geen doen voor mij om steeds met 15 paarden heen en weer te lopen.

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 07:23

Hier staan ze er al 12u / dag op. De overige 12u vliegen ze de paddock op. De situatie bij mij is dat er 1 als grasmachine doorgaat, zij moet veulenen volgende maand, en 1 sportpaard. De laatste wordt echt wel nauwlettend in de gaten gehouden dat haar conditie niet achteruit gaat.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:00

Ligt geheel aan je paard die van mijn is al 3 jaar niet anders gewend als gewoon gelijk full time de wei op. Heeft ook echt nergens last van behalve dat die dik word _O-

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:38

Hier zijn de paarden afgelopen nacht voor het eerst de hele nacht op de wei gebleven. De pony's nog niet.
De paarden stonden al een uur of 4-5 op de wei en daar was de grootste hoeveelheid gras inmiddels af gegeten. Nu met de warme nachten daarom besloten dat ze buiten kunnen blijven. Overdag staan ze wel op de paddock.
Beetje grote overgang dus van 4 uur naar 14 uur, maar meestal kunnen ze het wel hebben en ze gaan ook wel staan slapen s nachts.

De 2 kleinste pony's staan helemaal niet op het gras, teveel risico. En de andere pony's bouwen rustiger op, die staan nu 2-3 uurtjes op gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:42

Gisteren 3 uur, vandaag 4... Vanaf woensdag gaat hij 24/7

En ik laat hem dagelijks lopen. Gisteren direct vanuit het land gelijk even gelongeerd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-05-16 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:44

Die van ons hebben nu hele dagen de wei open staan, volgens mij eten ze dan minder dan wanneer ze weten dat de wei weer dicht gaat :=

Uiteraard niet vanuit het niets maar ze kunnen het hele jaar door wat grasjes opsnuffelen langs de randjes van het pad, dijkwei gaat regelmatig open, dus als ze al een poosje een aantal uurtjes toegang tot gras hebben gehad en de omstandigheden zijn er naar, dan gun ik het ze wel om na zo'n winter even heerlijk op de wei te kunnen liggen en wakker worden enzo :+:

Ze staan er ook prima bij nu, niks te dik.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 13:58

F_inley schreef:
Ligt geheel aan je paard die van mijn is al 3 jaar niet anders gewend als gewoon gelijk full time de wei op. Heeft ook echt nergens last van behalve dat die dik word _O-

Te dik worden is echter niet ongevaarlijk...

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 14:08

Vanaf zondag ongeveer van 10-17 uur. En vanaf afgelopen woensdag 24/7.