Volgens de gemeente dient de vergunning met terugwerkende kracht alsnog te worden gerealiseerd. Als ik ik echter hun paardenbakkenbeleid erop na sla refereert men aan de nieuwe situatie: Mitsdien de rijbaan al was aangelegd vóór 15 januari 2005 (de baan ligt er in dit geval al sinds 2001!) wordt deze vergund mitsdien wordt voldaan aan de voorwaarden in paragraaf ...
Een bak die niet voldoet aan de eisen gesteld in paragraaf ... daarvan KAN de eigenaar in aanmerking komen voor een objectgebonden gedoogbeschikking (bestuurlijke afweging).
"In zijn algemeenheid kan worden gesteld dat het moeilijker wordt om een situatie aan te pakken naarmate er sprake is van meer tijdsverloop tussen constatering en gemeentelijk optreden (handhaving)"
Nu is men in de directe omgeving toevallig al sinds 2010 bezig met een grootschalige wijziging in het bestemmingsplan waarin 'ons pand' op luchtfoto's van het wijzigingsplan zichtbaar is incl. de aanwezige rijbak. Nu lijkt mij dat de gemeente dus allang op de hoogte was van de aanwezigheid en de bak/paddock in al die jaren gewoonweg gedoogd heeft.
Uiteraard wil de ambtenaar mij niet op korte termijn uitsluitsel te geven. Maar hoe aannemelijk is het dat ik straks met een woning zit waarvan ik de rijbaan weer af kan breken? En zijn er mogelijkheden om een evt vergunning te omzeilen?
Ervaringen zijn welkom.