Risico: Rijbak zonder vergunning

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Risico: Rijbak zonder vergunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 22:56

Onlangs hebben wij een fijne woning bezichtigd met faciliteiten voor de paarden aan huis. Op het perceel rust een woonbestemming, en hoewel het aanwezige stallencomplex vergund is, blijkt de aanwezige rijbaan (of nouja paddock aangezien het geheel niet voldoet aan de afmetingen van een officiële rijbaan) zonder vergunning te zijn aangelegd incl. houten omheining.

Volgens de gemeente dient de vergunning met terugwerkende kracht alsnog te worden gerealiseerd. Als ik ik echter hun paardenbakkenbeleid erop na sla refereert men aan de nieuwe situatie: Mitsdien de rijbaan al was aangelegd vóór 15 januari 2005 (de baan ligt er in dit geval al sinds 2001!) wordt deze vergund mitsdien wordt voldaan aan de voorwaarden in paragraaf ...
Een bak die niet voldoet aan de eisen gesteld in paragraaf ... daarvan KAN de eigenaar in aanmerking komen voor een objectgebonden gedoogbeschikking (bestuurlijke afweging).

"In zijn algemeenheid kan worden gesteld dat het moeilijker wordt om een situatie aan te pakken naarmate er sprake is van meer tijdsverloop tussen constatering en gemeentelijk optreden (handhaving)"

Nu is men in de directe omgeving toevallig al sinds 2010 bezig met een grootschalige wijziging in het bestemmingsplan waarin 'ons pand' op luchtfoto's van het wijzigingsplan zichtbaar is incl. de aanwezige rijbak. Nu lijkt mij dat de gemeente dus allang op de hoogte was van de aanwezigheid en de bak/paddock in al die jaren gewoonweg gedoogd heeft.

Uiteraard wil de ambtenaar mij niet op korte termijn uitsluitsel te geven. Maar hoe aannemelijk is het dat ik straks met een woning zit waarvan ik de rijbaan weer af kan breken? En zijn er mogelijkheden om een evt vergunning te omzeilen?

Ervaringen zijn welkom. :)

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 23:12

Als de rest (het huis en de locatie) je bevalt en je kunt het eens worden over de prijs, kan je het niet verkrijgen van de vergunning van de bak/paddock misschien wel als ontbindende voorwaarde op laten nemen in het (voorlopig) koop contract. Gelijk traject voor vergunning (laten) starten en dan overdracht pas daarna plannen. Als er dan geen vergunning wordt afgegeven, kan je volgens mij zonder extra kosten afzien van koop.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 23:21

Wanneer vinden ze het een rijbak? Een vriendin van mij kreeg een boze brief van de gemeente dat haar houten hek deze zandvlakte tot een bak maakte en dat mocht niet *zwaait met vingertje*
Nalezen in de gemeenteregels gaf aan dat de planken vervangen voor schrikdraad zorgde dat het ding nu "paddock" heette ipv "rijbak". En een paddock mocht wel. Dus zij heeft nu een paddock met Agterberg bodem :Y)

Pinda_Dipje

Re: Risico: Rijbak zonder vergunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 23:27

Devitootje: Dat zou ik normaliter ook doen, maar aangezien wij nu naar een totaal andere regio verhuizen en door jonge kinderen gebonden zitten aan school, zijn we gehouden aan een uiterlijke oplevering half augustus.... met de zomervakantie er tussen is de kans klein dat ik dat ga redden, en bovendien heb ik dan geen mogelijkheid meer om iets anders te vinden als het toch op het laatste moment afketst :(

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 23:29

Hilary schreef:
Wanneer vinden ze het een rijbak? Een vriendin van mij kreeg een boze brief van de gemeente dat haar houten hek deze zandvlakte tot een bak maakte en dat mocht niet *zwaait met vingertje*
Nalezen in de gemeenteregels gaf aan dat de planken vervangen voor schrikdraad zorgde dat het ding nu "paddock" heette ipv "rijbak". En een paddock mocht wel. Dus zij heeft nu een paddock met Agterberg bodem :Y)

:D
Ja precies, echter definieert deze gemeente 'Paardenbakken, rijbakken, paardenuitloop' als iets waar een vergunning voor beoogt wordt, een paardenuitloop zal juridisch gezien dan denk ik worden geinterpreteert zijnde 'paddock'. Het zou namelijk prima doorkunnen voor paddock.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 23:36

Als er de ruimte is voor een omheiningloze rijbaan kan je dat ook overwegen. Daar is volgens mij geen vergunning voor nodig

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 23:53

knollentuin schreef:
Als er de ruimte is voor een omheiningloze rijbaan kan je dat ook overwegen. Daar is volgens mij geen vergunning voor nodig

Die is er wel, maar we zouden de 'rijbak' graag als paddock willen gebruiken. Het merendeel van de tijd zijn we toch te vinden bij de rijvereniging, en hooguit het bakje gebruiken voor longeren en als ruimte om de paarden langer buiten te laten. Een houtenomheining of desnoods bioband (zou dat ook als vast worden gezien?) heeft dus wel de voorkeur.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 23:59

Volgens mij wordt omheining met schrikdraad niet als permanent gezien, bio band weet ik niet, maar vrees dat je zonder stroom ze op bioband niet binnen de paaltjes houdt. Althans hier iig niet

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 00:02

Wij dachten aan desnoods weidepalen met bioband en een draadje. Maar vrees dat alleen prikpaaltjes dan als niet permanent worden gezien?

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 00:03

schuine omheining mag niet, word gezien inderdaad als een bouwtechnisch iets...
gewoon rechtopstaande omheining is technisch gezien gewoon afrastering ;)
misschien dat je hier wat aan heb?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 00:22

dynara schreef:
schuine omheining mag niet, word gezien inderdaad als een bouwtechnisch iets...
gewoon rechtopstaande omheining is technisch gezien gewoon afrastering ;)
misschien dat je hier wat aan heb?

Echt?

Huidige hek staat gewoon recht en lijkt te voldoen aan alle verdere eisen. De enige eis waar het niet aan voldoet (volgens de nieuwe regels) is dat er alleen een rijbak aangelegd mag worden indien het aansluitende perceel meer dan 5.000m2 is, dat red ik net niet. :')

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 00:44

Mag een schaapskooi wel? :D Ik heb een geniale vrouw gekend die haar bak/paddock zo genoemd heeft. Voor de gelegenheid had ze 3 schaapjes aangeschaft. Die nooit in die bak hebben gestaan overigens, maar altijd in de wei.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 01:06

Ik ken ook iemand met een 20-40 agterberg paddock. :+
Het enige verschil is inderdaad dat het hek schuin als bak gezien werd, en hek recht als paddock..
Die van die schaapskooi is pas echt crea bea.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 01:31

Palmera schreef:
Mag een schaapskooi wel? :D Ik heb een geniale vrouw gekend die haar bak/paddock zo genoemd heeft. Voor de gelegenheid had ze 3 schaapjes aangeschaft. Die nooit in die bak hebben gestaan overigens, maar altijd in de wei.

Zo ken ik een manege die op die manier vergunning heeft gehad om een heel stallencomplex te bouwen en 2 grote loodsen. Schapen hebben wel geteld 1 zomer op het land gelopen en is alles verbouwd tot manage XD
Incl binnenbak alles er op en er aan :+

Stal waar ik sta met mijn paard heeft ook geen vergunning voor de bak. Maximale grootte is echter 20-40, onze 'paddock' is 19-30/35 prima te rijden

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 05:53

Schaapskooi? We willen toch schapen misschien :D hoe komen sommige erop

Eepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 06:01

Er is vast wel een maas te vinden om gezeur te voorkomen, maar daar moet je wel heul creatief voor zijn. Die van die schaapskooi is wel geniaal... :j

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 06:59

Wij hebben inderdaad ook een houten omheining geplaatst om onze "paddock" waar wij in rijden. De omheining moest rechtop staan om de functie paddock te behouden. Ook is het verstandig om geen letters aan te brengen aan de omheining, maar te kiezen voor losse prikletters. Dit alles werd hier wel vergund.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 07:50

Pinda_Dipje schreef:
Wij dachten aan desnoods weidepalen met bioband en een draadje. Maar vrees dat alleen prikpaaltjes dan als niet permanent worden gezien?

Nee rechtopstaande houten palen met draad of lint worden als niet permanent gezien, een houten of ijzeren hek als permanent

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:00

Wat zijn gemeenten toch erg. .... Hier moest iemand zijn rijbak twintig meter naar achteren verplaatsen ivm zicht vanaf de weg erop. Nou je ziet de bak nog steeds even goed en tjee wat voor last geeft een bak nou zeg.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:04

Arabesk schreef:
Wat zijn gemeenten toch erg. .... Hier moest iemand zijn rijbak twintig meter naar achteren verplaatsen ivm zicht vanaf de weg erop. Nou je ziet de bak nog steeds even goed en tjee wat voor last geeft een bak nou zeg.

Vergis je hier niet in!!! Een paar dagen geen regen en de boel stuift en stoft, ik heb in de zomer elke avond de sproeiers een uur aan.
Savonds zijn de meeste banen verlicht, ook daar kunnen omwonenden last van hebben.
En vergeet t praten( schreeuwen) naar elkaar niet mensen langs de baan, instructie...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:10

moonfish13 schreef:
Ik ken ook iemand met een 20-40 agterberg paddock. :+
Het enige verschil is inderdaad dat het hek schuin als bak gezien werd, en hek recht als paddock..
Die van die schaapskooi is pas echt crea bea.

Het hek bij de vriendin waar ik het eerder over had stond rechtop, maar werd door de gemeente toch als rijbak gezien. Planken eraf, draad erop, probleem opgelost. De letters van de bak hebben we ze niet over gehoord (en anders waren het idd prikletters geworden).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:14

Ik kwam ergens waar de bak zonder omheining al heel lang bestond. Toen kwamen er nieuwe buren en die hadden last van de stof. Ze kopen zelf een huis waar de tuin duidelijk aansluit op die zgn niet bak, maar gingen meteen zeuren.
Er is toen een flinke heg geplaatst en ze zouden regelmatig sproeien, maar zo snel kunnen dingen wel veranderen als je bijv nieuwe buren krijgt die gaan zeuren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 09:15

Geen idee of het kan en mag, maar niet giftige boompjes er omheen en aan de binnen kant een schrikdraad ? IK kan me voorstellen dat je voorzichtig bent met het kopen van het huis, want als een gemeente dwars gaat liggen .........

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 09:40

Arabesk schreef:

Ja precies. In dit geval is de 'rijbak' niet eens voorzien van lichtmasten, niet te zien vanaf de weg en valt hij precies tussen de voorste en achterste rooilijn van de woning. Kortom, volledig uit het zicht en grotendeels omzoomd met oude bomen. Bovendien dient het enkel en alleen voor privégebruik en ontvang ik nauwelijks bezoekers, kan me dus niet voorstellen dat het echt een bezwaar vormt. Maar het zou zo rot zijn zijn he... heb ik eindelijk mijn droomstekkie.... zit ik alsnog zonder paardenfaciliteiten. :')

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 09:41

aerdenhout1 schreef:
Geen idee of het kan en mag, maar niet giftige boompjes er omheen en aan de binnen kant een schrikdraad ? IK kan me voorstellen dat je voorzichtig bent met het kopen van het huis, want als een gemeente dwars gaat liggen .........

Zijn beukenhagen geschikt? Ik ben daar echt (nog) niet in thuis.