Weer verhuizen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kellaxy

Weer verhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 09:49

Ik moet echt even advies hebben want ik weet niet wat ik moet doen.

Ik heb mijn paard bijna 3 jaar en ik ben al 4 keer van stal verhuisd. De stal waar ik nu sta, stond ik als eerst toen ik haar kocht. Daar tussen heb ik op 2 stallen kort gestaan en op 1 stal bijna 2 jaar.

Ze heeft 2 jaar in een hitactiefstal gestaan. Echter was ze hier bijna altijd ziek, mager en zwak, onder de wonden en altijd chagerijnig. Ze had heel veel stress van het staan ik een grote kudde. Daar kom je pas achter als je weg gaat en je paard ineens zienderogen opknapt.

Aangezien er hier in de buurt weinig stallen zijn waar je paard buiten komt in de winter, heb ik haar weer op stal gezet. Dit gaat best goed want ze heeft dat stukje rust wat ze nooit had. Ik blijf het wel moeilijk vinden dat ze de grootste tijd dat ik er niet ben op stal sta. Ik sta hier nu 4 maanden en ik heb voor mezelf alle luxe die ik kan wensen.

Nou heb ik mij 5 maanden geleden op de wachtlijst laten plaatsen op een andere hitactiefstal en daar is nu een plekje voor mij vrijgekomen. Echter twijfel ik zo hard. Ik wil haar niet iedere keer als ze gewend is weer verhuizen. Want wat doet dat met een paard? Daarnaast weet ik niet of ze het op deze hitactiefstal wél trekt. Er zijn grote verschillen zoals een kleinere kudde, meer ruwvoer, beter geregeld etc etc. Maar als ik het doe, en ze trekt het niet, kan ik weer verkassen en dan staat de teller van verhuizen op 6..

Ik zal al mijn dingetjes die ik fijn vind achter me moeten laten maar goed, dat heb ik er voor over als mijn paard daar gelukkiger van wordt. Alleen weet ik dat natuurlijk niet.

Het is zo'n risico en hoe weet ik nou of ik de goede keuze maak? De zomer zal ze wel door komen daar ivm het land die er aan vast zit maar hoe zit dat in de winter.. ik weet dat ik mezelf voor me kop kan slaan als het niet goed gaat maar ik kom er ook nooit achter als ik het niet doe.

Ik heb een gevoelig paard en ik vraag me af of dergelijke paarden geschikt kunnen zijn voor een kudde van 25 paarden.

Ik ben een enorme twijfelaar!

Wie kan mij helpen?

Evelijn

Re: Weer verhuizen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:53

Ik vind een kudde van 25 paarden nog best flink... zeker als je paard al eerder moeite had om in een groep te leven. In het wild zijn de groepjes nog minder dan de helft van deze omvang.
Als je paard nu stabiel is en in goede gezondheid zou ik ook niet zo snel verhuizen. Zeker niet als je al slechte ervaring hebt met een hit-actief stal.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 09:58

Ja, die kudde was erg onstabiel en doordat ze zwak was werd ze vaak weggejaagd enzo. Ze is wel gewend in de kudde te leven dus ik geloof wel dat ze dat kan maar 25 is inderdaad nog steeds wel veel..

kimberlyve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 09:59

Ik zou gewoon lekker blijven staan waar je nu staat! Als het zo goed is voor je paardje. En zijn er geen mensen die haar af en toe in een paddock kunnen zetten overdag?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 10:01

Ik zou het proberen, een paard dat op stal staat zou ik mezelf echt niet prettig bij voelen! :n Vind ik een vorm van mishandeling wanneer een paard meer dan 10 uur per dag op stal staat...

dnieSz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 10:02

Tis een beetje kiezen tussen twee uiterste.. is er geen tussen weg? waar ze op stal kan en grotendeels naar buiten?
Ik zou niet op een stal blijven waar mijn paard altijd binnenstaat maar zou hem ook niet op een stal zetten waar hij altijd buiten staat in een kudde van 25 paarden, en zeker niet ze daar al slecht vandaan kwam.
Ik zou opzoek gaan naar een stal waar ze overdag lekker op het land staan of paddock en savonds in stal. ik weet niet of dat mogelijk is bij jou in de buurt natuurlijk..

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 10:08

Die keuze kan je alleen zelf maken. Wel weet ik dat je echt een paard moet hebben die in een hitactief kan 'overleven'. 25 paarden is een hoop (ik weet denk ik waar je heen gaat, mocht je er iets over willen PB maar), vaker toch op een te klein stukje. Is het geen optie om een stal te zoeken waar ze 's winters overdag buiten staan (in een kleine groep) en 's zomers 24/7? Ik weet dat het lastig te vinden is, maar na 4 jaar zoeken en toen ook al 2 keer verhuisd, sta ik nu op een stal aan huis bij iemand waar ze maar met zijn tweeën max vier 's winters 12 uur buiten staan met hooi etc. en in de zomer 24/7 op de wei.

Ik rij dagelijks langs de hit en persoonlijk: ik vind het echt helemaal niks.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 10:08

Ik vind het hele idee van een hitactiefstal goed. Maar pensionstallen zijn er misbruik van aan het maken. Doordat er zovaak paarden komen en gaan, krijg je veel onstabieliteit in de kudde.
De paarden kunnen hun hierargie niet maken en daardoor ontstaat er meer ruzie. Ik zou lekker blijven staan waar je nu staat. Als je paard daar gelukkiger van wordt....

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 10:10

Helaas heb ik zo'n stal nog niet gevonden. Als ze s'nachts op stal kon had ik direct verhuisd maar dat is daar helaas niet mogelijk. Ik vraag me ook af of het mijn eigen gevoel is die het prettig vind dat ze s'nachts op stal zou staan..

De verschillen tussen de 2 hitactiefstallen zijn wel echt best wel groot. Ipv 45 paarden nu 25.. beter en meer ruwvoer. Er komt nog bij dat ze nu niet meer zwak is en dus ook compleet veranderd. Ik wou dat ik het een maand of 2 kon proberen maar dat kost aardig wat :=

Op de 1e hitactief zijn ook meer paarden die moeite hebben. Op de 2e is dat nauwelijks zo. Ja wondjes heb je in een kudde wat meer maar goed, dat is niet zo'n ramp.

Het is zo jammer dat er inderdaad bijna geen tussenwegen zijn hier in de buurt..

Femke_harley, langs welke hit is dat?

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 10:12

Ik stuur je even een PB.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 10:18

Maar 25 paarden zijn nog steeds veel.... Het idee van een hitactief vind ik ook goed, maar dan een groep tot max 15 dieren.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 10:26

Mijn paard kon niet aarden in een 24/7 kudde. Hij had die plek voor zichzelf nodig op stal. In die periode heb ik wel geleerd dat ik voortaan alleen nog kijk naar de behoefte van mijn paard en niet wat 'in de boekjes staat'. Ik zou je paard laten staan, wanneer je ziet dat hij ontspannen is waar hij nu staat.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 11:56

BKonline schreef:
Mijn paard kon niet aarden in een 24/7 kudde. Hij had die plek voor zichzelf nodig op stal. In die periode heb ik wel geleerd dat ik voortaan alleen nog kijk naar de behoefte van mijn paard en niet wat 'in de boekjes staat'. Ik zou je paard laten staan, wanneer je ziet dat hij ontspannen is waar hij nu staat.

Helemaal mee eens...

Ik keek vroeger wel wat er in de boekjes stond. Toen ik de kans kreeg om haar 24/7 met een vriendje buiten te zetten heb ik die kans met beide handen gegrepen.
In de zomer ging het vrij goed. Wel wat dwarser bij het rijden maar handelbaar. Enkel de faciliteiten waren een drama, was een buitenbak aanwezig maar die lag nooit echt goed. Verder niks aanwezig, nog geen poetsplaats. En dat aan dezelfde prijs van mijn vorige stal, terwijl ik daar álle mogelijke faciliteiten had. Maar goed, het was beter voor een paard dan op stal staan, dus dat nam ik er met liefde bij.

En toen kwam de herfst en de winter. Paard rolde van het ene medische probleem in het andere: oogontstekingen, chronische diarree, mok, hoefproblemen... Haar vacht werd dof, haar ogen veranderden en straalden geen levenslust meer uit. Mijn eens zo trotse, dominante, onafhankelijke merrie werd een zielig hoopje dat van ellende mee in mijn jas kroop.
Dat kon ik niet verdragen dus ik ben terug verhuisd. Terug op stal, was in de winter dus ze kwamen 1x/week buiten in een groepje in de buitenpiste. Mijn merrie leefde helemaal op, ze werd weer de trotse leidersmerrie die ze was. Ze kwam aan, de medische problemen verdwenen en haar ogen blonken weer van de levenslust. Nu in de zomer staat ze buiten van zonsop- tot zonsondergang in een groepje en dat gaat heel goed. Ze blinkt als een spiegel en ziet er veel gezonder uit dan vorig jaar toen ze buiten stond.

En dan mag bokt zeggen wat het wil dat het "een schande is om paarden op te sluiten in een stal en ze daar niet mee zouden kunnen leven", maar ik heb de verandering in mijn merrie gezien. En ik verkies de trotse, levenslustige versie boven het hoopje zieke ellende.

Elk paard is anders, en mijn idee van horsemanship is net elk paard apart behandelen en kijken naar diens noden. Daarop moet gehandeld worden, en niet op wat "men" vind dat het beste moet zijn voor het paard, zonder het paard te kennen...

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:11

Ik moet me er helaas bij aansluiten. Ook ik was -en ben nog steeds- absolute voorstander van paarden 24/7 in kuddeverband. Loopstal, 27/ buiten,...

Allemaal goed en wel in theorie en voor de meeste paarden waarschijnlijk de mooiste oplossing. Maar ik ben jammer genoeg gezegend met een paard dat het er niet goed op doet. Hij kan niet zo goed met andere paarden, hoewel hij in een kudde en met andere veulens is opgegroeid, dus daar ligt het echt niet aan. :n In grote groepen en enge ruimtes geraakt hij gestresseerd. Vroeger, omdat hij de absolute underdog was. De laagste in rang die nergens rust vond. Nu, omdat hij de ranghoogste geworden is, maar die rang enkel met agressie naar andere paarden weet te behouden. Hij is dus druk met andere paarden wegjagen.

Nu staat hij overdag in een kleine groep in de paddock/wei en 's nachts op stal. En hij is echt tot rust gekomen. Geen strijd meer voor een portie eten, geen voernijd, liggen en rusten.

Dus ook ik ben er een voorstander van om te kijken naar de specifieke behoeften van elk paard. Ze zijn allemaal anders en wat voor de ene goed is, is het voor de andere niet.
Wel vind ik het persoonlijk een vereiste dat een paard zich dagelijks vrij kan bewegen in de wei of op de paddock. En dan het liefst met paardenvriendjes.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:15

Gezien je locatie denk ik wel dat ik weet om welke 2 hit actief stallen het gaat. Op 1 daarvan heb ik zelf ook gestaan en heb daar dezelfde ervaring als jij. Paard ook altijd ziek, altijd wat en mager.
Hit actief is een leuk idee maar de uitvoering is niet rendabel wil je het goed doen naar mijn idee.
Ik zou dus ook niet verhuizen, of in elk geval niet naar een commerciele hit actief.
Er zijn wel plekjes waar de paarden veel buiten komen, maar daar moet je flink naar zoeken in deze regio. Ik zou voor zo'n plekje gaan of blijven staan waar je nu staat.

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:27

Wat zijn de mogelijkheden op de stal waar je nu staat? Kan je paard in de zomer wel naar buiten? Als je paard het nu goed doet dan zou ik haar niet nog een keer verhuizen. Alleen het verhuizen al is een enorme stress factor voor een paard. Je hebt met haar al een slechte ervaring met hit actief, als je paard nu gelukkiger (en gezonder) is, dan houden zo.

Toffhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:45

Ik zou haar laten staan waar ze het gelukkigst is en volgens mij is ze dat nu.
Hier nog zo'n merrie. Het liefst staat ze 24x7 op stal in haar eigen vertrouwde omgeving en niet uit haar comfortzone. Zodra we haar in de wei doen met de anderen (ze staan met 3 merries in 1 groep) graast ze 10 minuten en als ze ons ziet lopen gaat ze ijsberen langs het draad totdat wij haar de mogelijkheid bieden om op stal te mogen (we hoeven alleen het draad maar open te doen). Ze gaat dan op stal staan en staat de hele dag binnen (ook als het lekker weer is), terwijl de anderen heerlijk staan te grazen. Eerder was ik ook van alles zo lang mogelijk naar buiten, maar dit paard vind er niets aan.
Op papier en uit het boekje lijkt het allemaal mooi, maar je werkt wel met levende beesten en ieder heeft zijn eigen karakter en eigenaardigheden. Papier en boekje gaat echt niet voor ieder beest op.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 12:47

Moeilijk hè, zo weinig stallen die fatsoenlijke buitengang aanbieden. Balen dat het in die ene HIT niet goed ging, zo te horen hebben jullie het wel een tijd uitgehouden. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik een groep van 25 (en 45 al helemaal) toch wel een erg grote kudde vind. Ik kan me voorstellen dat er veel paarden zijn die zich helemaal niet fijn voelen in zo'n grote groep op toch een beperkte ruimte.
Lastige keuze. Hoe zijn de mogelijkheden op je huidige stal voor het komende seizoen? Als ze daar de komende tijd fatsoenlijk naar buiten kan zou ik daar nog blijven staan. Ondertussen flink doorzoeken naar een plek waar ze ook in de winter fatsoenlijk naar buiten kan.

Wat ik ook zou doen is meerdere keren naar die HIT gaan (staan ze nu nog in 'winteropstelling'?) en ook minimaal eens een half uur tot uur observeren hoe het eraan toegaat in de groep. Zie je verschillen met je vorige HIT?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:02

Volgens mij weet ik ook welke hit je bedoelt waar je nu op de wachtlijst stond. Ik denk wel dat het een wereld van verschil is met de andere hit actief hoor, daar zijn er uberhaupt maar weinig tevreden gebleven.

Of het voor Geisha goed is.. Ik denk dat het een beetje kiezen tussen 2 'kwaden' is. Dalijk met de weidegang staat ze ook in een grote groep waar je nu staat natuurlijk tenzij ze apart gaat staan. Ik denk wel dat 25 tov 45 een groot verschil is hoor. Lastig om te zeggen waar je goed aan doet. Zou zeker wel een paar keer gaan kijken bij de hit actief!

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:08

Ik weet ook welke hit-actief je eerst hebt gestaan.. Ik heb er zelf nooit gestaan maar genoeg over gehoord..
De hit-actief waar je nu op de wachtlijst staat sta ik nu zelf al 3 jaar met veel plezier! Kom gerust wat keertjes langs om ook met de stalgenoten/eigenaren te kletsen en om te zien hoe het allemaal gaat :)
Voor vragen of meer info mag je me altijd een pb sturen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 13:28

Ik begrijp je echt volkomen TS.

Mijn inmiddels gepensioneerde merrie heb ik op 11 jaar tijd (waarvan 3 jaar verkocht) gok ik 12 keer verhuisd! Zij is ook een gevoelig paard en ik was gewoon echt op zoek.
Als ik alles opnieuw kon doen had ik het toch liever anders gedaan.

Als ik een tip mag geven, verhuis alleen als de nieuwe stal ook echt een verbetering is.

Een kudde van 25 paarden werkt voor sommige wel voor andere niet. Jij kent je paard het beste.

Als je twijfelt zou ik verder zoeken je weet nooit wat er uit de bus komt.

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-16 19:38

De stal waar ik nu sta heeft in de zomer gewoon land.. die gaat ook binnen 2 weken weer open en dan staat ze alleen savonds/s'nachts op stal. Het is echt alleen de winter waar ik me altijd druk om maak..

Het vervelende is dat ik sowieso nu nog niet wil beslissen maar dan hoop ik wel dat ze me op de lijst kunnen laten staan. Maar goed, waarschijnlijk zal ik het dan nog niet weten..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:45

Stop met druk maken, kijk naar je paard en staat ze dan in de winter wat langer op stal!! Zolang ze zich prettig voelt en dat heb je snel genoeg door, is het gewoon goed. Er zijn soms paarden die elke dag één uur buiten komen , jaar in , jaar uit. Niet goed maar soms is het niet anders en helaas kijken heel veel mensen alleen naar hun eigen luxe en niet naar hun paard.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:50

Moeilijk hé :) Je weet dat wat je nu hebt niets precies is wat je zou willen, maar de volgende stal moet nog maar bewijzen wel goed te bevallen.

Ik was ook lang van mening dat vaak verhuizen niet zo'n goed teken was. Inmiddels heb ik mijn paard toch een aantal keren moeten verhuizen, en binnenkort weer. Ik ben een paar keer verhuisd omdat de stal toch niet bleek te passen bij de wensen van mijn paard, of omdat bepaalde, voor mij essentiele, beloftes niet werden nagekomen. En inmiddels voor de tweede maal binnenkort vanwege stoppen van de kleinschalige stalling.

Wat ik je vooral mee wil geven en wat ik geleerd heb in de afgelopen jaren is dat je je gevoel moet volgen. Gezien je een topic hebt aangemaakt lijkt het niet alsof je 100% tevreden bent met de nieuwe stal. Als het weideseizoen eraan komt en paardlief doet het in die situatie goed, zou ik als ik jou was gewoon wat langer rond kijken. Vaak kan je als je op de wachtlijst staat je plekje wel doorgeven aan degene na jou als het jou op dat moment niet zo goed uit komt. Risico is dan wel dat er niets vrij is wanneer het je wel uit komt, maar dat is aan jou.

Wat betreft de stal, 25 paarden vind ik erg veel. Zou voor mij té veel zijn in een groep. Ik heb een sociaal paard maar die vind het ook prettig om even alleen haar tijd te nemen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 19:55

Ik zou lekker blijven staan waar je nu staat. Hit actief past duidelijk niet bij je paard.