Stalling met weinig weidegang

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Stalling met weinig weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 18:19

Ik weet dat ik nu vast half bokt over me heen krijg, maar mijn pony staat sinds 6 weken op een stalling waar hij maar weinig weidegang krijgt. Hij gaat niet dagelijks naar buiten, meestal maar 1 à 2 keer per week.

Ik weet dat dat niet voldoende is, maar ik wil graag even advies vragen over wat ik moet doen.

Als menner is het hier in België echt heel erg moeilijk om een pensionstalling te vinden waar je met de wagen in de bak mag. En aangezien ik wedstrijdmenner ben vind ik het wel heel belangrijk om te kunnen werken aan mijn dressuur. Op de huidige stalling kan ik zowel in de binnenbak als buiten in de dressuurpiste met de wagen trainen.
Verder ben ik ook heel tevreden met het voederbeleid en de manier waarop er met de paarden omgegaan wordt, de sfeer op stal is super en ik kan het heel goed vinden met de eigenaar.

De weides zijn net opnieuw ingezaaid en er kunnen dus voorlopig geen paarden op. En dat is eigenlijk het enige wat me stoort aan de stal.

Wat de alternatieven betreft:
- Een andere pensionstal is geen optie. Ik heb na jaren zoeken eindelijk een stal gevonden waar menners welkom zijn, maar dit is de enige in de omgeving. En ik ben niet bereid om te betalen voor faciliteiten die ik niet mag gebruiken.
- Ik kan de pony thuis zetten. Maar de reden waarom hij niet langer thuis staat is omdat ik er niet in slaagde om zijn gewicht onder controle te krijgen. Hij laat de andere pony's al het eten nemen en houdt zelf niks over. En als ik hem alleen op een paddock/weitje zet gaat hij heel erg stressen, dat werkt dus ook niet. Daarnaast kan ik thuis ook niet rijden, en was ik dus altijd bezig met alles op de trailer laden en de pony overal naartoe slepen.

Wat zouden jullie in mijn situatie doen?

Vjestagirl

Re: Stalling met weinig weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:20

-Overleggen met de eigenaar of er mogelijkheid is om het paard vaker naar buiten te doen.
-Kijken of er in de buurt een weide te huur is waar je het paard dagelijks op kan zetten (met een maatje)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:22

Genieten van je pensionstal waar je het zo naar je zin hebt!!

Zorg ervoor dat je pony wel dagelijks uit de stal komt, al graas je aan de hand. Ik vind geen weidegang een no-go, maar mag hij ook niet los id bak/paddock? Als hij dagelijks eruit komt en zijn ei kwijt kan.

Je kent je pony het beste, merk je dat hij er last van heeft?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:22

Tja, dat is knap lastig...

Eerlijk gezegd, wellicht gewoon een oogje open houden voor iets mogelijk anders toch. Is er misschien weide in de buurt waar je overdag je paard bij kunt zetten?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:24

Je zegt dat er voorlopig geen paarden op de weide kunnen, maar in de toekomst dus wel? Dan zou ik het nog even uitzingen, en zorgen dat je paardje iig genoeg beweging krijgt in de bak of paddock..

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:31

Hoe lang gaat het weide-onderhoud duren en hoe is de weidegang daarna geregeld? Is het tijdelijk of voor altijd weinig weidegang?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:35

Man, waar zeur je over?

Het is volgens mij iets wat maar tijdelijk is, weiland is opnieuw ingezaaid..... als het er verder top is en je dier het er naar de zin heeft....zou ik er niet moeilijk over doen. Kom maar wat vaker naar de stal toe om met je pony buiten bezig te zijn, komt ie toch buiten.

Als het voor jou een heel groot probleem is dan haal je de pony toch even weer terug naar huis en zet t ff apart met het eten...............het is of of en wat het beste is voor jouw dier. Tot ze weer het land op mogen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 15-04-16 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 18:35

Zijn er ook geen paddocks waar ze in kunnen? Als dat niet zo is zou ik mijn paard er echt niet stallen. Dan maar lastiger trainen, het welzijn van mijn paard gaat voor mijn trainingsplezier.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 10:00

Het is inderdaad tijdelijk, de weide is ingezaaid dus over een maand of 2 kunnen ze er wel weer op :) Nog steeds niet zo veel als thuis, maar ze kunnen toch wel dagelijks of om de 2 dagen even buiten.

Ik kan hem wel even losgooien in de bak, maar dat kan enkel onder toezicht.

Voorlopig merk ik niet dat de pony er last van heeft, hij lijkt het prima maar zijn zin te hebben. Maar als hij buiten mag is hij toch altijd wel heel blij :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:14

Ik vind het absoluut not done, dit zou niet passen bij mijn eigen normen en waarden, dus mijn mening: ik vind het niet kunnen om een dier een aantal van zijn basisbehoeften (vrije beweging en sociaal contact) te ontnemen, omdat je hem wil gebruiken voor iets (dressuur en wedstrijden). Nog niet voor een week. Gaat hij over 2 maanden weer hele dagen het land op? Dan zou ik hem tijdelijk naar huis halen en samen zetten met 1 rustige pony zodat hij gewoon kan eten. Als hij over 2 maanden nog steeds maar een paar uur buiten zou komen, zou ik toch verder zoeken. Je hebt het hier over een dier met behoeften en gevoelens. Een dier waar je van houdt. Doe hem het leven in een cel niet aan. Zou je zelf ook niet willen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:21

Eline91 schreef:
Het is inderdaad tijdelijk, de weide is ingezaaid dus over een maand of 2 kunnen ze er wel weer op :) :)

Een weide die net opnieuw is ingezaaid is over 2 maanden niet klaar om al weer op te gaan. Of is dit eind vorig jaar al gedaan? Als deze net is gedaan dan kan je voor dit jaar wel dat grotendeels vergeten. Of is de wei doorgezaaid? Dat is wel een heel verschil namelijk.

Persoonlijk vind ik het niet kunnen dat je je eigen belangen boven die van je pony plaatst.
Thuis had je pony meer beweging en vrijheid. Het voerprobleem kan je makkelijk ondervangen, meer voerplekken maken en de pony even apart zetten zodat deze wel het benodigde krachtvoer kan op eten in alle rust.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 10:22

Je zegt als je paard aan huis zou zetten moet je met de trailer om te mennen. Nu sta je super. Dus de oplossing is nog wat extra weidegang regelen door paard met de trailer naar jouw eigen wei aan huis te rijden en daar laten grazen. En dan weer terugbrengen naar stal. Al mag ie 2x pw op stal in de wei en je brengt hem nog 2x naar je eigen wei is het al veel beter

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 11:56

Ik zal ook wel heel bokt over me krijgen, ik heb namelijk mijn paard verhuisd van 24/7 buiten (was namelijk zo'n PNer toen, ondertussen hard van gedacht veranderd...) naar pension waar ze in de winter maar 1x/week buitenkomen (in de zomer wel dagelijks van zonsop tot zonsonder).
Merkte aan mijn paard dat zij niet gelukkig was 24/7 buiten, continu ziek van het een in het ander, superdoffe vacht, kroop van ellende bijna in mijn jas terwijl ze normaal een onafhankelijke, dominante merrie is.
In februari verhuisd toen ze dus de wei nog niet opkonden en wat heb ik mijn dame zien opbloeien! Ziektes waren meteen over, ze zag er gezonder uit en kreeg haar normale, onafhankelijke karakter terug. Nu mogen ze weer lekker in de wei, ze staat graag buiten maar heeft geen probleem met 's avonds weer de stal in te gaan.

Als het dus tijdelijk is en je pony lijkt er niks om te geven, zou ik het even uitzingen.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 12:09

VogeltjeM schreef:
Ik vind het absoluut not done, dit zou niet passen bij mijn eigen normen en waarden, dus mijn mening: ik vind het niet kunnen om een dier een aantal van zijn basisbehoeften (vrije beweging en sociaal contact) te ontnemen, omdat je hem wil gebruiken voor iets (dressuur en wedstrijden). Nog niet voor een week. Gaat hij over 2 maanden weer hele dagen het land op? Dan zou ik hem tijdelijk naar huis halen en samen zetten met 1 rustige pony zodat hij gewoon kan eten. Als hij over 2 maanden nog steeds maar een paar uur buiten zou komen, zou ik toch verder zoeken. Je hebt het hier over een dier met behoeften en gevoelens. Een dier waar je van houdt. Doe hem het leven in een cel niet aan. Zou je zelf ook niet willen.

_/-\o_

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 12:19

Ging eerst niet reageren maar door berichtje van xLes wel.
Ik heb namelijk hetzelfde gehad.
Ik had een merrie en ik had ook voor een stal gekozen waar ze in de zomer 24/7 buiten in de wei konden en in de winter dagelijks 8u.
Paard had altijd iets, mok en was dan om de haverklap spierbevangen. Zelfs met dikke dekens op, zonder dekens. Ik had de link niet per se naar de weidegang gelegd. Maar ik ben dan van stal veranderd omdat ik ander voer wou, wegens de spierbevangenheid, en deze stal wou niet mee in mijn 'eis'.
Ik had naar mijn gevoel moeten inboeten op weidegang, want in de nieuwe pensionstallingen gingen ze enkel in de zomer op de wei, overdag. In de winter is er een paddock voorzien waar ze soms werden in gelost. Paard was aanzienelijk opgeknapt! Ik dacht dat dit wel eens door het andere voer kon komen.
Ondertussen is dit paard verkocht, en de nieuwe eigenares had ook eerst de keuze gemaakt voor 24/7 buiten. Ook daar werd het paard weer slechter, dikke benen, doffe vacht ect. Dan is ze verhuist naar een plek waar er in principe geen weidegang is, alleen als je veeel meer betaald. Ze dacht dit tijdelijk te doen, het was toch winter en slecht weer. Maar paard is weer zoveel opgeknapt sinds ze gewoon binnen staat, en af en toe paddock.
Dus ik denk dat dit zo paardafhankelijk is. Het gekke is dat er geen gevoeligheid aan gras is. Want in de zomer was het paard wel makkelijker, meer soepel dan in de winter. Ofwel ligt dit aan het fructaangehalte die in de winter hoger zou moeten gelegen hebben. Maar in de winter buiten was voor dit paard een absolute no go. En nu ze helemaal geen weidegang heeft, al ruime tijd, is ze op haar best.

Ts ik zou gewoon even bespreken met de staleigenaar. Dat je het zo naar je zin hebt op stal maar het wel beetje sneu vind voor je pony dat de weidegang zo ingeperkt is voor jouw gevoel. Misschien kunnen jullie bespreken hoe het mogelijk is ze toch meer in de wei of paddock te hebben eens de weide's klaar zijn. Als het niet mogelijk is moet je vooral naar je pony kijken. Jij kent je paard het best. Er zijn paarden die op hun best zijn winter zomer 24/7 buiten, en andere helemaal niet. En sommige vallen tussenin. Als je merkt dat de pony er onder lijdt dan zou ikzelf beslissen ze thuis te zetten. En de paarden apart voeren.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 12:43

xLes en ChocooPrins, met deze pony is het ook zo dat 24/7 buiten niet werkt.
Staat hij bij de rest, dan krijgt hij onvoldoende toegang tot ruwvoer (ook met meerdere voederplaatsen) En als hij alleen staat maakt hij zich daar druk in zodat hij ook maar weinig eet. Hij is dus niet alleen verhuisd voor mijn eigen comfort, maar ook omdat de situatie thuis niet bleek te werken voor hem.

meggiemeg, de bestaande weide is deze week 'gerestaureerd' (gesleept, geverticuteerd en opnieuw doorgezaaid) en er is een nieuw stuk ingezaaid zodat er in de toekomst wat meer wei komt.

Ideaal zou zijn dat hij halve dagen naar buiten kon. Helaas heb ik die optie momenteel niet, en moet ik kiezen tussen 24/7 buiten of bijna niet buiten. Ik voel me er ook niet goed bij dat hij niet meer naar buiten kan, en ik wil zeker het beste voor mijn pony. Maar het blijft zoeken wat het beste is voor hem.

Ik wil het inderdaad eens bespreken met de staleigenaar, misschien heeft hij een voorstel. Met een vriendje op de paddock zou voor mij al prima zijn :)

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 12:51

Ik zou toch ook proberen een paddock te regelen voor je paard, zodat hij met een vriendje buiten kan. Weidegang als in "gras eten" is niet 24/7 nodig, belangrijkste is dat ze kunnen bewegen. Op stal is dat gewoon erg moeilijk. Ideaal zou zijn dat er gewoon een pad is waar de paarden altijd op kunnen en waar ze hooi kunnen eten op verschillende plaatsen, en een paar uur per dag op de weide. Te veel gras is namelijk ook niet ideaal.

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 12:53

Ik begrijp dit soort topics nooit. TS stelt een vraag maar wijst bij voorbaat alle ideeën al van de hand. Dit is geen optie, dat is geen optie, ik heb alles al geprobeerd, er is niks anders voorhanden... Waarom dan een topic aanmaken?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:01

Wat ik in jouw situatie zou doen? Bijna niets. Je hebt na lang zoeken een stal gevonden die bij jou/jullie past op het weidebeleid na. Dan zou ik mooi blijven. Ik zou wel willen proberen om voor elkaar te krijgen dat mijn pony minstens een dagdeel per dag buiten kan zijn, bijvoorbeeld in een eigen paddock. Als er een rijtje paddocks naast elkaar ligt met bijvoorbeeld draad er tussen en er wordt in de paddocks gevoerd, bijvoorbeeld door gebruik van slow feeders, zou dat nog mooier zijn. Om de tijd tot de weide beschikbaar is door te komen zou ik zo veel mogelijk met mijn paard aan de hand gaan grazen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:04

Dorien66 schreef:
Ik begrijp dit soort topics nooit. TS stelt een vraag maar wijst bij voorbaat alle ideeën al van de hand. Dit is geen optie, dat is geen optie, ik heb alles al geprobeerd, er is niks anders voorhanden... Waarom dan een topic aanmaken?

Om nog verschillende meningen te weten? Misschien oplossingen te krijgen die ze niet hadden aan gedacht? Om te zien als hun mening aansluit bij nog mensen?
Je hoeft toch niet omdat er iets geroepen wordt in een topic meteen dat te gaan doen. Heb je 100 reacties mag je 100 dingen gaan uitproberen.
Ik snap nooit niet goed dat mensen zich druk maken als een ts met een vraag een voorstel afwijst die niet van toepassing blijkt te zijn...

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:07

Maak me er niet druk om, ik vraag me het gewoon af wat het nut is van het stellen van een vraag als je bij voorbaat (bijna) alle antwoorden afwijst. Snap ik gewoon niet :?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:20

24/7 vind ik zeker geen moet voor alle paarden.
Maar bijna 24/7 op stal net zo min.
De tussenweg is voor mij toch wel een moet.
En persoonlijk heb ik nog geen paard gehad die daar niet blij mee was.
Wel fatsoenlijk buiten, dat wel, geen nat zandbakje van 10x10 oid.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:27

Zo te lezen een zeer fijne stal voor jou en je paardje, en over een korte tijd zal het er nog fijner voor hem als de weilanden klaar zijn, maak je geen zorgen en geniet ervan :-)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 14:56

Dorien66 schreef:
Maak me er niet druk om, ik vraag me het gewoon af wat het nut is van het stellen van een vraag als je bij voorbaat (bijna) alle antwoorden afwijst. Snap ik gewoon niet :?

Bevestiging zoeken, wat niet gek is :)

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 15:00

Die "maak je geen zorgen", vind ik toch ook wat kort door de bocht eerlijk gezegd. Ik heb, toen mijn paard op een stal stond waar ze niet buiten kon (en ze achteraf gezien ook nog eens veel te weinig ruwvoer kreeg, maar dat is een ander verhaal), toch echt wat traantjes gelaten hoor. Ik vind een paard zo veel op stal gewoon verschrikkelijk zielig. Geen contact met soortgenoten, geen beweging, dat is gewoon niet natuurlijk. Dat mensen nog altijd beweren dat "hun paard dat niet erg vindt", mja, sorry, maar dat geloof ik gewoon niet.
Uiteraard zijn er een paar voorwaarden voor "buitenpaarden": samen met soortgenoten, droge en zachte ligplaats, schuurmogelijkheden (bomen, ...), voldoende ruwvoer, afdak om onder te staan bij felle zon of andere weersomstandigheden. Ik zou het alleszins wel weten hoor, als paard zijnde...

Nu is het bij ons ook nog niet ideaal, maar ze hebben wel een grote inloopstal met verharde ondergrond, dikke laag houtkrullen erin, gedraineerde paddock van 15m x 20m, met boom om tegen te schuren. En uiteraard voldoende hooi. Ze gaan dan een dagdeel op de weide, 24/7 riskeer ik niet met Haflinger en Shetlanders.

Ik snap echt waar niet dat er nog zo veel stallen zijn die er niet eens over willen nadenken zoiets aan te bieden. Oké, het is een investering, maar als je je paard(en) graag ziet, heb je dat er toch voor over.

Om weer on topic te gaan, zoals ik al gezegd heb, probeer misschien toch een paddock te regelen waar je paard dan uit slowfeeders hooi gevoerd krijgt, zodat hij nog beweging heeft. Met vriendje zou natuurlijk ideaal zijn.