koppelen van paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

koppelen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 10:00

Kortgeleden ben ik van stalling verhuisd. Op deze stal stonden een merrie en een ruintje. Nu wilde ik mijn ruin erbij zetten, maar dat werd rennen om het hardste waarbij mijn ruin is gevallen en we de draadjes er weer tussen hebben gespannen.
Hoe krijgen we deze drie paardjes in rust op 1 weide?

DubbelFun

Re: koppelen van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:41

Ze gescheiden aan elkaar laten wennen, dus met een omheining of stroomdraadje er tussen. Na een paar dagen/week kun je ze dan bij elkaar laten.
Maar ook dan zal er nog wel van het opnieuw vaststellen van het leiderschap sprake zijn, dat hoort nu eenmaal bij paarden.
Als de nieuweling alsnog in een hoek gedreven wordt of niet geaccepteerd wordt kun je beter op zoek gaan naar een andere maatje.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 11:44

dit was al na een week wennen met een draadje ertussen. Sorry vergeten te vermelden.
Vind na 1 keer proberen opgeven wel erg snel, ook omdat dit opnieuw een verhuizing zou betekenen.
Dus hoop dat er nog goede tips kunnen komen.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 11:52

overigens staan ze met het draadje ertussen wel heel rustig en neus aan neus te grazen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:55

Is het niet gewoon spelgedrag dan?
Of wordt er lelijk gedaan/gevochten?

Je kunt ook eens eerst de mannen samen zetten, dan hebben ze alleen elkaar zonder dat ze de dame in de gaten moeten houden ;)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 11:57

Zou best spelgedrag kunnen zijn, de ruin die er al stond is vrij jong. Er werd wel wat getrapt en gebetern, maar was denk ik niet echt hard tegen hard, aangezien je er niks van ziet op de huid.
De ruin die erbij komt is 19 en vrij kwetsbaar, ivm een oude peesblessure en artrose is het niet wenselijk dat hij zo gaat rennen, bovendien vind ik het vallen ook een punt dat gaat naar mijn idee gewoon te ver.
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 11-04-16 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 11:59

mannen samen zetten heb ik ook al gedacht al twijfel ik of het niet beter is de nieuwkomer eerst samen te zetten met de merrie, zodat die hem evt tegen het jongere ruintje kan beschermen daarna. Maar ik weet gewoon niet wat beter is, vandaar ook dat ik jullie om tips vraag. Ik kan ze trouwens wel apart zetten maar niet uit het zicht, ivm indeling vh weiland.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:00

Dat is ook sneu en zelf zal hij zich niet willen laten kennen tegenover die jonge kerel natuurlijk...

En een eigen weitje met een ook wat ouder kameraadje is geen optie?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:02

Die merrie gaat hem niet beschermen, hoor ;)

Die denkt: vechten jullie het maar uit, zolang je niet door mijn gras dendert en eet lekker verder :Y)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 12:03

ja denk ook dat dat het probleem is, hij was vroeger vaak wel de leider (al deed hij dat op een nette manier).
De merrie is iets ouder dan dat hij is, dus dat klopt wel meer kwa leeftijd.
Een ander kameraadje zou dus weer een verhuizing betekenen, maar liever dus dat het hier gaat werken.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 12:03

Shirley schreef:
Die merrie gaat hem niet beschermen, hoor ;)

Die denkt: vechten jullie het maar uit, zolang je niet door mijn gras dendert en eet lekker verder :Y)

De merrie blijft niet staan grazen, maar doet wel mee met het geren.

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:07

Op mijn vorige stalling stond mijn merrie altijd samen met de ruin van de eigenaresse. Naderhand zijn er daar nog nog 2 paardjes bijgekomen een merrie en een ruin. Die 2 samen met het paard de eigenaresse ging top. En als die van mij er dan bij kwam had die geen last van die andere 2 want die mochten niet in haar buurt komen. Maar zette ik ze samen met alleen die 2 nieuwe. Dan kende ik mijn paard niet meer terug. Die bleef ze dan aanvallen. Hierdoor ook nooit meer geprobeerd. Uiteindelijk ook van stal moeten wisselen door die andere merrie.

Dus mijn punt is dat 3 sowieso nooit echt een goed getal is. Zou inderdaad als eerst de 2 ruintje aan elkaar laten wennen en daarna de merrie pas weer erbij zette

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:08

mystery1980 schreef:
ja denk ook dat dat het probleem is, hij was vroeger vaak wel de leider (al deed hij dat op een nette manier).
De merrie is iets ouder dan dat hij is, dus dat klopt wel meer kwa leeftijd.
Een ander kameraadje zou dus weer een verhuizing betekenen, maar liever dus dat het hier gaat werken.

Ik bedoel eigenlijk daar.
Dus een shetje erbij bijvoorbeeld en de weitjes gescheiden houden?
En wie weet brengt een vierde ook weer gelijk rust in de tent.
Vind persoonlijk oneven aantallen sowieso niet ideaal :o

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:11

Het ligt aan meer. Hoe groot is de wei? Hoeveel gras staat erop?

Onze merrie en 2 ruintjes stonden eerst met een jongere ruin. Toen hadden mijn ruin en merrie wat moeite met elkaar.
Daarna hebben onze 2 ruintjes en merrie 2 jaar met elkaar gestaan. Soms stonden ze met losgooien nog met een ander erbij, maar wel een gelijk ''type'' paard.

Onze hengst heeft samen met de ruintjes gelopen, maar alleen als we erbij waren. Dat is 1x mis gegaan. Daarna is de hengst verhuisd, dus niet meer geprobeerd.

Nu is de hengst ruin en staat naast de 3 anderen. Ze willen graag naar elkaar toe, maar er moet wel wat meer rust komen. De eerste dag mochten de ruinen niet ruiken van de merrie. Nu ruiken ze aan elkaar en gaat dat vrij rustig.

Gister de ex hengst en ruin bij elkaar gezet en tijdje laten kroelen en doen. Dat gaan we nu eerst zo doen.
Ze hebben een grote paddock met voer, maar ik wacht misschien tot de wei open gaat voor de eerste kennismaking van alles bij elkaar.
Daarna hebben ze in de paddock 2 voerplekken. De 3 eten samen uit 1, dus verwacht dat dit goed zal gaan.

Toen de vos nog hengst was, zijn we gaan wandelen met de ruin ernaast. Zo heb ik ook wel eerder paarden kennis laten maken. Met zijn 2en, allebei een paard en naast elkaar wandelen of het de normaalste zaak is.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 12:18

op deze stalling is meer dan 3 paarden geen optie. Een shet is niet voorhanden en de staleigenaresse zou het daar dan ook nog mee eens moeten zijn plus dat daar dan ook geen stal voor is. Normaal is de wei aan 1 stuk, wat we nu even gedeeld hebben, maar is dus niet de bedoeling voor blijvend.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 12:18

maar als ik het goed begrijp is nu de beste optie de 2 ruinen nog eens samen te proberen?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:26

Heb je ze al eens gewisseld van landje? Dan kunnen ze elkaars geur goed opnemen aan de mest en leert het nieuwe paard het hele land eerst kennen. En neem meer tijd. Ik had ze gerust eerst weken naast elkaar. Tot dat ik dacht, hmm, morgen maar eens proberen, het lijkt nu goed. En dan waren ze me al voor: door de draden gegaan en in rust allemaal aan het grazen. Het eventuele gevlieg had ik dan misschien gewoon niet gezien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:58

Gezien de samenstelling van de kudde (jonge ruin, merrie en oudere/minder valide ruin) zou ik er niet voor kiezen om ze samen te zetten. Persoonlijk zou ik het weiland gedeeld houden en wisselend de merrie bij één van de ruinen zetten en de ruinen dus apart houden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:22

Onze ex hengst van 6 en 18jr ruin met blessure gaan goed samen. Wij moeten wachten tot de ex hengst echt ruin is voor hij bij de merrie kan. Niet omdat hij zo lastig is, maar omdat zij hem flink van zich af zal trappen. En zij is 23, maar fris als een jonge blom.

Ik zou echt samen met ze wandelen. Paarden leren elkaar kennen en zijn dicht bij elkaar, maar je zit er zelf nog tussen.

Op de wei moet ook echt genoeg ruimte en eten zijn. Ik heb 1x de hengst en ruin samen gezet op een driehoekige paddock en toen ging het flink mis. Ik twijfelde ook of dat effect zou hebben voor altijd, maar ze zijn gister weer samen geweest.
Wel pas na een hele week naast elkaar staan en niet meteen te lang. Dus stoppen wanneer het goed gaat.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:30

Is het mogelijk om ze de stukjes kaal te laten grazen en dan samen op een volle wei doen? Dat deden wij ook vaak. Dan hadden ze best trek en dan rennen ze heel even, en gaan dan snel eten omdat ze trek hadden. Aan de ene kant een beetje sneu, maar nooit ellende gehad.
Samen rijden/ wandelen kan ook een optie zijn idd.
Sowieso zou ik de nieuwe eerst samen doen met het rustigste paard en de druktemaker pas later introduceren.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 13:34

De merrie is rustiger dan het jongere ruintje.
Kan er nu geen wijs meer uit wat de beste kans van slagen maakt, de een zegt de merrie en de ander het ruintje. Wil het best nog eens proberen vooral omdat ze niet echt hard vochten maar vooral alleen maar gingen rennen. Was de wei niet nat geweest was er misschien niks gebeurd, maar nu gleed hij dus uit en ging onderuit.

Samen wandelen en op buitenrit heb ik met de merrie en mijn ruin al gedaan, de 2 ruintjes samen op pad heb ik nog geen kans toe gehad.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:37

Ik blijf bij mijn standpunt : de mannen bij elkaar en als de rust is wedergekeerd de merrie toevoegen.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:49

Als je hem nou eerst eens bij de merrie zet (als hij die redelijk met rust laat zal dat wel loslopen waarschijnlijk) en zodra die 2 aan elkaar gewend zijn, jouw paard bij het ruintje (zorgen dat het ruintje eerst gewerkt heeft) en pas met zijn 3-en bij elkaar als dat ook goed gaat ?
Ik heb geen negatieve ervaringen met een groepje van 3. Mijn merrie vindt namelijk alles best zolang ze maar een beetje met rust gelaten wordt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:57

Dan doe je het om de beurt. Ik heb nu mijn ruin erbij, omdat hij pas gecastreerd is en ze elkaar al kennen.
Straks doe ik hem even met de merrie. Steeds alleen als we erbij zijn.
De shet is ruin en kent hij. De shet kan ook goed voor zichzelf opkomen en heb ik wel al samen mee gelopen, maar maak ik me 0,0 druk om verder.

Ga wandelen met de ruin en zet ze daarna even samen als je erbij bent. Andere x ga je wandelen met de merrie en zet je die bij elkaar.
Een andere x zet je gewoon de 2 ruintjes samen en ga je bijv mest scheppen, dan zie je wat ze doen.

Elkaar leren kennen, hoeft niet meteen 24/7 samen te zijn. Als iets goed matcht kan het vaak meteen de hele dag. Als je wat voorzichtiger moet zijn, zou ik het opbouwen. Beter dan bij elkaar gooien en het verknallen.

Wat bij ons ook wel heeft geholpen is de drukste eerst wat longeren.

Zo kwam de shet terug uit Utrecht en die zette we terug bij de ruin en merrie. Ze stonden toen als 1,5jr 24/7 samen. De merrie van 23 ging toch uit haar plaat. Ik heb haar toen ter plekke in hun paddock gelongeerd en daarna was alles koek en ei.

Omdat hij een week later geopereerd werd moest hij nog een keer terug gezet. Die dag ben ik de merrie gaan longeren in losgooibak. De ruin liep er al los bij in en toend e shet aan kwam, is hij erbij gezet. Merrie klaar en los, ging prima.

De hengst was eerst ook een jager, dus heb ik ook wel gereden of gelongeerd voor hij even samen mocht met de ruin of een andere ruin van een kennis. Dat scheelde ook.
De 3 stonden nl 24/7 samen en buiten. De hengst kwam uit zijn stal, dus had wat uitspattingen. Die konden dan beter even alleen en daarna rustig samen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-16 08:41

2 mannen met een vrouw.... :n
Geen geslaagde combinatie. Ik heb dat ook ooit geprobeerd. Maar ben toen over gegaan op merrie ene dag bij de ene ruin, volgende dag bij de andere. Zodat er geen de hele tijd alleen staat.

Of de 2 mannen samen en de dame apart.