wat te doen tegen kersen plukkend paard.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FrNo

wat te doen tegen kersen plukkend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-16 22:13

In mijn wei staan meerdere kersenbomen.
Mijn paard liet het eerste jaar dat ik haar had de bomen met rust en at af en toe wat kersen van de grond. Vorig jaar kwam ze er achter dat de kersen aan de boom groeien en begon te plukken. Toen heb ik haar op het kleine stukje gezet waar geen bomen stonden.

Heeft iemand tips zodat ik haar toch de hele wei kan geven zonder dat ze de kersen uit de boom eet?

Ik dacht er zelf aan om een stukken schriklint in de bomen te hangen. Maar ik weet niet of er mensen zijn met betere ideeën.
Dus als iemand tips heeft, graag.

Martje80

Re: wat te doen tegen kersen plukkend paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 07:59

Draadje om de bomen zodat ze er niet bij kan..

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 08:29

Kan het kwaad dat ze plukt?

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 09:20

karev schreef:
Draadje om de bomen zodat ze er niet bij kan..

Als ik draad om de bomen heen doe, houd in nog maar een klein stukje wei over. Het duurt circa een maand voordat de kersen er af zijn en dan is dat stukje wei te klein/kaal.
Dat heb ik vorig jaar gedaan. Maar dan staat ze in de paddock terwijl het gras onder de bomen lang wordt.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 09:22

Kun je niet een net eromheen doen? Wordt ook wel eens gedaan om te voorkomen dat vogels de kersen pikken.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 09:27

Gwahir schreef:
Kan het kwaad dat ze plukt?

Dat ze wat kersen eet vind ik niet erg. Mijn vorig paard at ook af en toe wat kersen. Dat ging goed.

Maar deze blijft kersen eten en dan ben ik bang dat ze hoefbevangen raakt. Er zit veel suiker in kersen.

Tevens is de wei/grond van familie die blij is met de bomen en als mijn paard kersen plukt gaat dit met geweld. Ze breekt de takken af.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 09:28

Jannaa schreef:
Kun je niet een net eromheen doen? Wordt ook wel eens gedaan om te voorkomen dat vogels de kersen pikken.

Dat is misschien wel een goed idee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:41

Met een net over de bomen doe je in feite een slowfeeder net om je bomen. Lijkt me ook geen oplossing, vreten ze doorheen, of kapot. Die netten zijn vrij dun.
Tja, er is imo maar één oplossing, je paarden niet bij de bomen laten komen. Dus paaltjes er om heen, en dus minder gras voor je paarden. Voor die ene maand (dat het gras tóch al 'gevaarlijk' is) lijkt me dat nou ook weer geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 10:42

Zelf de kersen eruit halen voordat je paard dat doet?

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 12:05

Ibbel schreef:
Met een net over de bomen doe je in feite een slowfeeder net om je bomen. Lijkt me ook geen oplossing, vreten ze doorheen, of kapot. Die netten zijn vrij dun.
Tja, er is imo maar één oplossing, je paarden niet bij de bomen laten komen. Dus paaltjes er om heen, en dus minder gras voor je paarden. Voor die ene maand (dat het gras tóch al 'gevaarlijk' is) lijkt me dat nou ook weer geen probleem.

Ik denk dat je gelijk hebt. En net is inderdaad denk ik toch niet stevig genoeg.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 12:10

eefj33 schreef:

Er wordt hier al door familie en buren volop geplukt. Het zijn echter vijf grote bomen en die geven heel veel kersen. Mensen krijgen ze niet leeg geplukt.
Ik hoop stiekem weer op een spreeuwen invasie. Een paar jaar geleden waren de kersen bijna rijp en in ongeveer een dag was alles weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 12:15

FrNo schreef:
eefj33 schreef:

Er wordt hier al door familie en buren volop geplukt. Het zijn echter vijf grote bomen en die geven heel veel kersen. Mensen krijgen ze niet leeg geplukt.
Ik hoop stiekem weer op een spreeuwen invasie. Een paar jaar geleden waren de kersen bijna rijp en in ongeveer een dag was alles weg.

Bord langs de weg zetten: 'Gratis onbeperkt kersen plukken, eerst even aanbellen svp'? Denk dat er best veel mensen zijn die dat ontzettend leuk zouden vinden :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 12:24

eefj33 schreef:
Bord langs de weg zetten: 'Gratis onbeperkt kersen plukken, eerst even aanbellen svp'? Denk dat er best veel mensen zijn die dat ontzettend leuk zouden vinden :)

Leuk idee, totdat een van die plukkers zich ongelukkig valt uit de (hoogstam?)boom of een aanvaring krijgt met jouw paarden.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 12:27

Kersen zijn niet alleen gevaarlijk voor de suikers, maar ook levensgevaarlijk door de pitjes. Deze blijven in de maag liggen en komen er niet meer uit, met oorzaak koliek.

Idd afzetten, net eromheen of mensen laten plukken..

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 12:32

Afbeelding

Hier een beeld van de grootte van de bomen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 12:36

En in de kersentijd een graaskorf omdoen?

Ibbel

Goeie snoeibeurt kan zo te zien geen kwaad. Bomen allemaal wat hoger opsnoeien kan ook al veel schelen.

Shadow0

Hmm, de laaghangende takken snoeien, of 'rissen' - dus alvast alle kersen (rijp of niet) er afhalen? Bij het meeste kunnen ze niet komen lijkt me?

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 12:56

De familie waar ik sta zit er niet op te wachten om allerlei vreemden zomaar te laten plukken. Wei ligt achter het huis. En ik zit er ook niet op te wachten om vreemden in de wei bij mijn paarden te hebben.

Ik had er nog niet aan gedacht dat pitjes in de maag zouden kunnen blijven. Met de kans op koliek.

Dus ik denk dat ik het maar gewoon afzet met lint. Dat is in ieder geval wel een veilige oplossing.

En even zonder gras is natuurlijk helemaal niet erg. Maar ergens wel zonde dat ik ze geen weidegang kan aanbieden terwijl ik gras heb.
Maar inderdaad liever veilig in de paddock dan kans op hoefbevangen, koliek,ongelukken of loslopende paarden als mensen de draad open laten.

Deze bomen zijn nog nooit gesnoeid.
De eigenaar zal het waarschijnlijk niet goed vinden als ik alle onderste takken weg haal. Maar dat kan ik wel een keer vragen.

Als er wordt geplukt, is het grotendeels al onderin en deze krijg je niet zomaar kaal geplukt. Als ik al zie dat er ooit mensen al een uur aan het plukken zijn en je loopt onder de boom door, hangt hij nog vol.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 13:28

Wellicht kun je ze dan aan de hand af en toe even laten grazen? Gebruik je toch het gras, maar kunnen ze geen snaai uit de bomen doen...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 14:03

Ik zou zeggen inderdaad stuk eruit snoeien, scheelt al heel veel kersen.
Verder afzetten, zijn inderdaad flinke bomen.

En wat heb je nette paarden dat ze niet de bast van de bomen eten!
Want dan heb je in no time geen bomen....

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 15:03

djinnie schreef:
Wellicht kun je ze dan aan de hand af en toe even laten grazen? Gebruik je toch het gras, maar kunnen ze geen snaai uit de bomen doen...

Dat heb ik vorig jaar ook al af en toe gedaan. Toch bedankt voor de tip.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 15:05

Sjolvir schreef:
Ik zou zeggen inderdaad stuk eruit snoeien, scheelt al heel veel kersen.
Verder afzetten, zijn inderdaad flinke bomen.

En wat heb je nette paarden dat ze niet de bast van de bomen eten!
Want dan heb je in no time geen bomen....

Dank je.

Met name mijn vorig paard deed dat wel soms. Maar deze niet. Mijn omheining van de rijbak is blijkbaar lekkerder. ☺

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-16 17:11

Britta31 schreef:
En in de kersentijd een graaskorf omdoen?

Sorry, ik had hier over heen gelezen. Ik weet niet of dat werkt, maar dat is het proberen wel waard.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-16 20:25

Hier hetzelfde 'probleem' met pruimen. Ik zet de boom met draad af als de pruimen gaan rijpen. Niet alleen slopen ze de boom maar het zijn idd suikerbommen die dan in augustus naar binnen gewerkt worden. Hebben ze daarna extra lang gras heb ik nog geen klachten over gehad. Pitten even op letten. Van pruimen bevatten de pitten cyanide wat flink giftig is. Van kersen weet ik het niet. Overgens worden de pitten bij mij netjes uitgetuft dus lossen de paarden het probleem mooi zelf op.