Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Art_Ificious schreef:Onkruid spuiten helpt niet altijd. Eigen ervaring. De weides van mijn kennis worden elk jaar gespoten met bofix, toch groeit er elk jaar opnieuw NA het spuiten van bofix onkruid (jjk en distels zijn het hardnekkigst, ze uittrekken helpt ook niet.)
Marjo89 schreef:Lees eens op Bio-ron.nl een zeer mooie site die heel goed uitlegt hoe en wat je wel en niet moet doen.
Voor gezond gras en paarden gras, moet je zo min mogeijk kunstmest gebruiken. Liefst compost.
Doorzaaien met goede gras zaden (dus geen engels raaigras) kan altijd helpen.
Het strooien van kalk, als je weide in balans is krijg je ook geen onkruid.
Geen graszaad van de action kopen, dat zal sneller groeien, en totaal ONGESCHIKT voor paarden.
Ik zit midden in het zelfde schuitje.
butengeweun schreef:Wat is je doel met de weide, hier houden we het arm en dus redelijk veel onkruid. Maar nooit te dikke paarden.
Engels raai is vaak echt koeiengras, kan goed geschikt zijn voor een paardenweide maar zit hoog in suikers.
Je moet goed opletten dat je voor je paarden een goede mat hebt en dan is een pakje van de action prima om kale plekken even bij te zaaien maar niet om je hele weide mee in te zaaien. Om het zo uit te leggen
DarkoFoitzik schreef:ik heb zelf net even de site van BIO-ron.nl door gespit. staat inderdaad veel interessante info op.
raaigrassen zijn genetisch aangepast om snel veel opbrengst te genereren. het zijn agressieve grassoorten die vaak hardnekkiger zijn dan onkruid. deze grassoorten zijn ontwikkeld voor de melkvee industrie, veel eiwit en veel suiker. hier staat Nederland (helaas) vol mee. helaas is het gras minder dan niet geschikt voor paarden. ik zou zeker mengsel kiezen zonder raaigrassen.
kalk en dergelijke krijg je ook bij de praxis, gamma, etc.