Wat te doen voor een mooie paardenweide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felineepino

Wat te doen voor een mooie paardenweide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 08:54

Hai bokkers, hoe onderhouden jullie je weide? Wanneer en met wat zaaien jullie in? Bij de action heb je goedkoop graszaad, dit is wel meer voor speelvelden. Ook zag ik op internet paardenzaad,lager aan suikers maar 100 euro voor een zak van 15kg. Wat zouden jullie mij aanraden om te doen? Onze pony's hebben ook vd winter op het land gestaan dus het mag weer flink herstellen. Vorig jaar hadden we in 1 weide best wel wat onkruid, die er gewoon zodra ze omhoog komen en voordat ze zaden los laten uittrekken? Ook zit ik er aan te denken een bodemonderzoek te doen, heeft iemand enig idee van de kosten hiervan?

Maartje1990

Re: Wat te doen voor een mooie paardenweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 09:05

Tegen onkruid spuiten en gras... Ik laat dat dan machinaal doorzaaien.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 09:07

Bemesten na elke ronde hooien, onkruid spuiten aan het begin van het groeiseizoen. Doorzaaien nog niet nodig gehad.
Land mesten doe ik nooit, ik sleep de weide regelmatig.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 09:24

Onkruid spuiten helpt niet altijd. Eigen ervaring. De weides van mijn kennis worden elk jaar gespoten met bofix, toch groeit er elk jaar opnieuw NA het spuiten van bofix onkruid (jjk en distels zijn het hardnekkigst, ze uittrekken helpt ook niet.)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 09:29

ik heb gelukkig geen last van jjk maar van klaver en zuring. Ik meen dat wij spuiten met mcpp maar dat laten we volveld spuiten door de loonwerker. Hebben het jaren zelf gedaan met de rugspuit maar het resultaat kwam niet in de buurt van het resultaat van de loonwerker.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 09:30

Lees eens op Bio-ron.nl een zeer mooie site die heel goed uitlegt hoe en wat je wel en niet moet doen.
Voor gezond gras en paarden gras, moet je zo min mogeijk kunstmest gebruiken. Liefst compost.
Doorzaaien met goede gras zaden (dus geen engels raaigras) kan altijd helpen.
Het strooien van kalk, als je weide in balans is krijg je ook geen onkruid.

Geen graszaad van de action kopen, dat zal sneller groeien, en totaal ONGESCHIKT voor paarden.

Ik zit midden in het zelfde schuitje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 09:32

Art_Ificious schreef:
Onkruid spuiten helpt niet altijd. Eigen ervaring. De weides van mijn kennis worden elk jaar gespoten met bofix, toch groeit er elk jaar opnieuw NA het spuiten van bofix onkruid (jjk en distels zijn het hardnekkigst, ze uittrekken helpt ook niet.)

Spuiten is ook volstrekt zinloos als de PH van de grond het zelfde blijft. Als je de PH van de grond ongeschikt maakt voor "onkruid" zal het er ook niet meer groeien. Overigens zijn distels zeer nuttige planten, niet alleen voor paarden.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 15:11

Dank jullie wel voor de reacties, en ik ga is op Bio-ron.nl kijken. Had iemand verder nog een idee hoe duur een bodemonderzoek gemiddeld is? En met wat zaaien jullie bij?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:14

Woon je in België of Nederland? In België kan je bij de aveve een zakje grond binnen brengen voor gratis analyse.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 15:20

Solleke_Noah schreef:
Woon je in België of Nederland? In België kan je bij de aveve een zakje grond binnen brengen voor gratis analyse.

Nederland! Ik zit rond te bellen, had net een man aan de telefoon die zegt dat dat 2500 gaat kosten haha. Als dat zo is, never mind!

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 15:22

Mij werd trouwens gezegt dat eind Maart een mooie tijd is voor zaaien, maar nu weet ik hier nooit of er nog nachtvorst komt of niet..

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 15:31

Marjo89 schreef:
Lees eens op Bio-ron.nl een zeer mooie site die heel goed uitlegt hoe en wat je wel en niet moet doen.
Voor gezond gras en paarden gras, moet je zo min mogeijk kunstmest gebruiken. Liefst compost.
Doorzaaien met goede gras zaden (dus geen engels raaigras) kan altijd helpen.
Het strooien van kalk, als je weide in balans is krijg je ook geen onkruid.

Geen graszaad van de action kopen, dat zal sneller groeien, en totaal ONGESCHIKT voor paarden.

Ik zit midden in het zelfde schuitje.

Ik was eerst opzoek naar HG11 of zo, met 11 verschillende grassoorten. Hier zit idd engels raaigras in, waar is dat slecht voor? Het graszaad van de action ook een afrader dus zo te horen. Gebruik jij iets? En waar haal je dat kalk? Sorry, ik ben echt een leek hierin! Zit wat te lezen over eerst kalken, dan bemesten rond deze tijd van het jaar.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:35

Wat is je doel met de weide, hier houden we het arm en dus redelijk veel onkruid. Maar nooit te dikke paarden.

Engels raai is vaak echt koeiengras, kan goed geschikt zijn voor een paardenweide maar zit hoog in suikers.

Je moet goed opletten dat je voor je paarden een goede mat hebt en dan is een pakje van de action prima om kale plekken even bij te zaaien maar niet om je hele weide mee in te zaaien. Om het zo uit te leggen

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:40

Kalk haal ik hier bij een abtb maar ook een welkoop verkoopt het.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:41

ik heb zelf net even de site van BIO-ron.nl door gespit. staat inderdaad veel interessante info op.

raaigrassen zijn genetisch aangepast om snel veel opbrengst te genereren. het zijn agressieve grassoorten die vaak hardnekkiger zijn dan onkruid. deze grassoorten zijn ontwikkeld voor de melkvee industrie, veel eiwit en veel suiker. hier staat Nederland (helaas) vol mee. helaas is het gras minder dan niet geschikt voor paarden. ik zou zeker mengsel kiezen zonder raaigrassen.

kalk en dergelijke krijg je ook bij de praxis, gamma, etc.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:43

Ohja en Engels raai gras is voor koeien. En als je wat gevoelige paarden heb hier zeker niet aan beginnen. Groeit als kool. Hoger in suikers.

Welk gras mengsel ik ga kopen weet ik noh niet

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 15:45

butengeweun schreef:
Wat is je doel met de weide, hier houden we het arm en dus redelijk veel onkruid. Maar nooit te dikke paarden.

Engels raai is vaak echt koeiengras, kan goed geschikt zijn voor een paardenweide maar zit hoog in suikers.

Je moet goed opletten dat je voor je paarden een goede mat hebt en dan is een pakje van de action prima om kale plekken even bij te zaaien maar niet om je hele weide mee in te zaaien. Om het zo uit te leggen

Aha, ik snap het. Er lopen voornamelijk grote pony's op, 24/7, we willen graag een gezonde, voedzame en volle weide en het was de bedoeling om ze dan regelmatig te verweiden en evt waar nodig weer bij te zaaien. Het leek mij in ieder geval handig om er nu voor het seizoen iets aan te doen. Ik weet alleen niet wat, kalken, bemesten, inzaaien. En dan nog de vraag, met wat? Ik zit net op bio-ron.nl te kijken, daar kan je ook graszaad bestellen. Is zo'n 120 euro voor 10 kg, is dat de gemiddelde prijs en heb je daar ook echt iets aan? Het is niet de bedoeling dat het hoog in suikers is, wel is het lekker als ze de hele zomer gras hebben
Laatst bijgewerkt door felineepino op 14-03-16 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 15:46

DarkoFoitzik schreef:
ik heb zelf net even de site van BIO-ron.nl door gespit. staat inderdaad veel interessante info op.

raaigrassen zijn genetisch aangepast om snel veel opbrengst te genereren. het zijn agressieve grassoorten die vaak hardnekkiger zijn dan onkruid. deze grassoorten zijn ontwikkeld voor de melkvee industrie, veel eiwit en veel suiker. hier staat Nederland (helaas) vol mee. helaas is het gras minder dan niet geschikt voor paarden. ik zou zeker mengsel kiezen zonder raaigrassen.

kalk en dergelijke krijg je ook bij de praxis, gamma, etc.

Mijn oog viel op de Timo-thee of graszaadmengel nummer 3. Ik weet alleen niet of ze met de 20 kg met hectare inzaaien of bijzaaien bedoelen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:01

Ik heb een speciaal paardengras-mengsel gezaaid. Kost even flink wat, maar dan heb je wel echt goede grassoorten die weinig fructaan bevatten en met een sterke wortel en rustige groei.
In het najaar kalk ik de wei, in het voorjaar even verticuteren, kale stukken bijzaaien en mesten met kunstmest voor paarden.
Ik mest liever niet te veel zodat het gras vrij snel in het zaad schiet en nog voordat de paarden zonder masker erop mogen het zaad weer laat vallen.. Dan zaait het zichzelf een beetje uit, krijg je een mooie dichte grasmat en een gras met zo min mogelijk suikers omdat alle enegie in het aanmaken van dat zaad is gaan zitten.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 16:07

http://www.voervergelijk.nl/downloads/A ... 310001.pdf

interessant stukje. ik lees er vooral uit dat je iets vna ene bodem test moet doen. daarnaast moet je de grassen en kruiden tot bloei laten komen zodat deze zich kunnen voortplanten.

ik ga even opzoek naar een site die ik laatst nog heb geraadplaagd. daarin gaven ze grasssoorten aan die je goed voor paarden kunt gebruiken. to be continued

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 17:39

Het grasland wat wij onderhouden wordt meestal in het voorjaar (nu) gerold om de wortels van het gras weer goed vast te zetten in de grond. Productiegras en sommige paardenweiden krijgen ook een mestgift.
Wij strooien eigenlijk nooit kalk op grasland, maar weiden (met name op zandgrond) waarop paardenmest verspreid wordt kunnen inderdaad een lage pH hebben. Kalk is dan een oplossing.

Wij zaaien voor klanten meestal Horsemaster van Barenbrug, het zakje van de action is meer bedoeld voor gazons. De hoeveelheid is met name belangrijk voor tijdsperiode waarin je een dichte grasmat wilt hebben. Hoe meer graszaad, hoe sneller (binnen zekere marges natuurlijk). Vaak zaaien wij rond de 60kg per hectare, maar dit verschilt. Gebruik bij doorzaaien niet te weinig graszaad en strooi ook geen graszaad op vaste grond. Bij handmatig doorzaaien is het aan te raden de kale plekken ruw los te harken.
Na het zaaien het graszaad aanrollen. Ook het zaaien laat niet al te lang meer op zich wachten, maar nu is het 's nachts nog te koud.

Onkruid kun je inderdaad uittrekken, maar dat vergt veel tijd en geduld. Je zou ook tegen onkruid kunnen spuiten, als je daar vragen over hebt dan wil ik die ook gerust proberen te beantwoorden. Regelmatig maaien kan ook een optie zijn, maar dat werkt niet voor alle onkruiden. Voor sommige onkruiden, waaronder Jacobskruiskruid, werkt het zelfs averechts.

Tot slot het bodemonderzoek, dat kost tussen de 75 en 200 euro. BLGG is een van de bedrijven die deze onderzoeken aanbied.

Ik hoop dat ik al je vragen hiermee beantwoord heb.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 16:43

Ik denk dat ik als ik naar de temperaturen kijk, maar is graszaad ga bestellen. Ik bestel die van horsemaster denk ik. Zouden jullie van te voren nog kalk eroverheen gooien aangezien ze er 24/7 op staan, of wanneer ik weer iets meer reserve heb grondonderzoek + wat nodig is? Kan ik dat graszaad gewoon als kippenvoer over de wei heen strooien? (En de kale plekken even harken las ik net)

En dan nog wat.. Wat doen jullie met molshopen?

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 17:04

Ik zit toch gelijk te kijken voor kalk, is een stuk goedkoper als het graszaad. Alleen loop ik tegen normaal gazon-kalk aan. Kan dit ook gewoon?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:49

Kalk is niet duur. Ga even bij grotere winkel. De welkoop bv die verkopen redelijk goedkoop kalk. Gras zaad is nu eenmaal duur.
Gras zaad moet pas zaaien nadat het s nachts ook warmer blijft. Tegen 8-10 graden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:50

Hoe lang moet je wachten tot de paarden er weer op mogen na het zaaien?
Of heb ik daar overheen gelezen? :o