stal met alleen matten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bootsy1978

stal met alleen matten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 21:08

Ik ben niet tevreden over mijn huidige stalling en heb een andere stal gevonden. 1 groot nadeel (vind ik dan), is dat er alleen rubber matten in de stal liggen met een paar handen zaagsel voor de urine. lijkt me niet lekker maar misschien moet ik aan het idee wennen?

dus, wie heeft er nog meer alleen maar matten in de stal liggen? kan dit gewoon?

Mareeq

Re: stal met alleen matten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:11

Matten is een vieze rotzooi! Tenzij er een dikke laag stro overheen komt en de stal elke dag uitgemest wordt... En dan nog is het niet optimaal voor de hoeven.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:13

Heel heel heel vies vond ik het ook. Ik heb ooit ergens gestaan waar doorlatende matten waren. Voor de pret kregen de paarden wel een haffeltje stro, maar te weinig om op te liggen.
Die matten waren binnen de kortste keren helemaal dicht geslibt. Elke twee weken werden ze uit de stallen gahaald schoon gespoten en werden de putten er onder schoon gemaakt. Maar het bleef een grote amoniak toestand. Niet alleen de paarden maar ook de eigenaren stonken echt helemaal naar ammoniak. Buh... Nooit meer.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:15

Ik heb ook matten liggen.Beviel niet zonder stro.Pony ging niet eens meer plassen in stal.
In combinatie met wat stro bevalt goed .De matten liggen op roosters,dus de nattigheid valt er tussen door.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:16

Moet wel elke dag helemaal leeg, maar verder bevalt het mij prima! Mits ze er niet de hele dag op staan. Maar alleen voor de nacht of als schuilstal mesten ze echt niet zoveel dat het te vies wordt. Kan de urine weglopen naar een putje oid? En zijn het van die dikke doorlatende matten?
Hier op stal bevalt het erg goed! Beenproblemen verdwijnen of verminderen erdoor en slecht voor de hoeven hebben we hier nooit iets van gemerkt. Ik raad het iedereen aan.

In de schuilstal heb ik het zonder bodembedekking. De paarden die snachts op stal staan hebben er ongeveer 1 klein plakje stro op.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:18

Mag je niet zelf gewoon meer vlas in de stal doen en desnoods extra betalen? Lijkt me niet echt fijn dit anders. Mijn paard heeft ook matten maar wel anderhalf pak vlas per week.

Bootsy1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 21:19

de paarden staan daar van 9 tot 17.00 uur buiten. het zijn van die dichte rubberen matten. mest wordt er dagelijks uitgehaald en ze gooien er een emmer sop door en een paar handen zaagsel voor het ergste nat.
en voor de rest genoeg hooi om te knabbelen.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:20

Over wat voor matten hebben jullie het?

Ik heb sinds oktober? Stalmatten in de helft mijn mijn stal gelegd, omdat hij zo'n bende maakt van zijn stro stal.

Ik merk alleen maar voordelen eigenlijk?

Minder stro nodig,
paard staat of ligt er graag op,
staat niet meer met de hoeven in de urine

Nadeel is dat de randjes toch snel brokkelen zo half om half. Zou eigenlijk volledig moeten leggen dan, maar paard heeft altijd op kaalheid beton gestaan, en zeker in de zomer wil ik hem die koele ruimte blijven bieden.

Bootsy1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 21:21

DaraBariton schreef:
Mag je niet zelf gewoon meer vlas in de stal doen en desnoods extra betalen? Lijkt me niet echt fijn dit anders. Mijn paard heeft ook matten maar wel anderhalf pak vlas per week.

als er een stal vrij komt dan wil ik dat iig wel voorstellen. of ik er elke week vlas in mag gooien op eigen kosten. desnoods 1 pak. mijn paard poept altijd achterin de stal dus het zou met 1 pak te doen moeten zijn als ik dat op de matten strooi. lijkt me..

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:25

Ik had ze ook in mijn stal gelegd (daar heb ik ze ruim 15 jaar voor gebruikt). Ik vond ze ideaal. Nu staat paardlief 24/7 buiten met schuiltent sinds 2 jaar. Ik heb ze meegenomen en daarin gelegd. Zien er nog super goed uit.

Ik had wel de echte dure rubbere stalmatten gehaald (je hebt ook goedkopere versies die dicht gaan zitten). Paard stond nooit in het nat op stal. Hij ging echter wel overdag gewoon naar buiten. Ik heb zelfs wat bijgehaald voor rondom de hooibakken nu buiten zodat ze niet in het slik staan.

VC_Immortal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 21:27

Bootsy1978 schreef:
de paarden staan daar van 9 tot 17.00 uur buiten. het zijn van die dichte rubberen matten. mest wordt er dagelijks uitgehaald en ze gooien er een emmer sop door en een paar handen zaagsel voor het ergste nat.
en voor de rest genoeg hooi om te knabbelen.

Oh, ik zie nu net je post dat ze dicht zijn. Dus laten het urine niet door? Nee dan zou ik daar niet voor kiezen idd...

Bootsy1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-16 21:28

VC_Immortal schreef:
Oh, ik zie nu net je post dat ze dicht zijn. Dus laten het urine niet door? Nee dan zou ik daar niet voor kiezen idd...

urine loopt wel weg van de matten en er ligt een heel dun laagje zaagsel op.

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:39

Ik zag je andere topic ook, maar die is nu gesloten. In welke omgeving van Nederland ben je op zoek naar een nieuwe stalling? Omgeving Brabant ben ik redelijk bekend ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 02:00

Ik gaf ergens les waar alleen matten liggen en viel flauw van de lucht, zelfs als het schoon leek.

Qua plassen moet je er wel rekening mee houden of je een merrie of ruin hebt. Een ruin heeft niks aan zaagsel in de hoek bij plassen.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:42

Heb je een voorbeeld plaatje van de matten? Als het van die dunne ondoorlatende zijn zou ik het ook niet doen, worden spekglad.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:50

Die dichte matten zijn niks voor paarden en zeker niet als ze er het grootste gedeelte van de dag op staan.
Wij hebben vocht doorlatende matten van zo'n 4cm dik zijn dezelfde matten die gebruikt worden onder speeltoestellen.
Ze blijven redelijk droog maar ik heb dan ook een inloopstal zou ik ze 's nachts moeten opsluiten dan kwam er zeker een bodembedekker in.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:51

Wij hebben op stal matten. Bevalt er goed ze staan er wel alleen s nachts. Het word elke dag gemest en er zit een laag zaagsel en vlas in. Dat urine probleem kan ik mij niet in vinden. Mijn matten liggen in elkaar gepuzzeld dus geen gekke gleuven. Als het goed is neemt je bodem bedekking de urine op. (Lijkt mij) dus ik zou er gewoon wat extra bij doen en dan is er niets aan de hand +:)+

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:52

Ik vind het vreselijk stinken door alle urine die er onder gaat staan. Inderdaad vreselijke amoniaklucht in de stal. Je ruikt er naar als je uit zo'n stal komt. Daarbij oogt het ook echt niet.Maar de stank vind ik het ergst. Ik heb het over stallen waar ook alleen s'nachts paarden in staan.

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:53

de inloopstal van mijn pony is ook bekleed met rubberen matten. Op zich bevalt het prima, ze staan er alleen in als het regent dus veel plassen doen ze er niet, ammoniak geur is er bijna niet. Voor de rest even dagelijks leegvegen en klaar. Of het echt lekker ligt betwijfel ik wel maar tot nu toe lijkt hij er geen problemen mee te hebben.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:54

superpony schreef:
Ik gaf ergens les waar alleen matten liggen en viel flauw van de lucht, zelfs als het schoon leek.

Qua plassen moet je er wel rekening mee houden of je een merrie of ruin hebt. Een ruin heeft niks aan zaagsel in de hoek bij plassen.

Ja klopt , maar als je bodembedekking er in legt kun je het beter wel in de hele stal doen want als je de randen niet doen , geeft dat weer kans op vast liggen.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:34

Bij mij staan de paardjes op rubberen matten met daaroverheen een laag vlas. Bevalt goed. Alleen met het aanhoudende vochtige weer, worden de matten wel glad en schuift de vlas soms wat weg dat vind ik wel een nadeel.

Groet Karin.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 12:40

Ik denk eerlijk gezegd niet dat je van de stalhouder op eigen kosten mag strooien, hij zal die matten met een reden hebben liggen. Als hij dat bij een klant doet moet hij het bij allemaal doen.

Zelf zou ik er niet voor kiezen, heb het wel overwogen in de inloopstal, maar dan kunnen mijn hengsten alsnog plassen op het gras, op kale stenen of matten zouden hun nooit plassen. Ook vind het comfort een belangrijk punt, matten liggen niet zo comfortabel als matten met een laag stro. Matten zijn fijn, maar wel in combinatie met iets erop.

Ligt er natuurlijk ook aan wat voor matten het zijn, wellicht zijn het niet die standaard matten maar extra dik op iets dergelijks?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:05

Ik heb stallen met alleen rubber matten en niet doorlatend maar mijn stallen zijn heel open.
Dus half hoge voormuren en half hoge zijmuren tussen de stallen in.
Last van urine lucht heb ik dus niet.

Ik vind het ideaal en mijn paarden ook.
Liggen altijd schoon, zacht en warm en ruwvoer krijgen ze bij mij genoeg wat nu ook schoon blijft zodat alles gegeten wordt en niet tussen het vuile stro beland.

Ik heb geen strooisel in de stallen.
Iedere dag schuif ik de mest in 1 hoek van de stallen (4 x 4m ) voor zover ze dat zelf al niet doen en 1 x in de week mest ik uit.
Ze staan bij mij alleen snachts binnen dus 22.00 naar stal en om 9.00 er weer uit en meestal plassen ze buiten, zeker de merries.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 16:57

huh spatter?! Daar heb ik nog nooit van gehoord. Heb je dan geen mega mesthoop in je stallen aan het eind van de week? Kan me er niets bij voorstellen. Matten mesten toch heel makkelijk uit, waarom niet dagelijks legen als je toch al bezig bent met mest schuiven?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 17:08

ik heb ook staltegels erin liggen die water doorlatend zijn maar wel vlas eroverheen.
moet zeggen dat mn vlas veel droger blijft maar ik deed sowieso al heel lang met mn vlas.
en die van mij kunnen naar buiten wanneer ze zelf willen.
geloof niet dat ik het fijn zou vinden werken met alleen matten en hele dag op stal.