Sterke afrastering weiland gezocht, wie heeft tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kosseh

Sterke afrastering weiland gezocht, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 17:03

Hallo,

We (de eigenaar van mijn verzorgpaarden en ik) weten het niet meer.

Paard breekt elke keer door het draad. Hij is er al zo vaak door heen gegaan dat we nu ten einde raad zijn, als het niet gouw stopt moet hij helaas weg.

We hebben nu het land met stroomdraad afgezet. Staat overal stroom op. Het draad hangt op verschillende hoogtes. Ze hebben onbeperkt hooi. Het slopen van het draad gebeurd elke keer snachts.

Nu de vraag: Wat is een sterke afrastering wat deze sloper binnen houd? En waar kunnen we daar aan komen?

Alvast bedankt. Hoop dat we iets kunnen vinden en we geen afscheid hoeven nemen.

Michellette

Re: Sterke afrastering weiland gezocht, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:10

Hebben jullie al eens gezien wat het paard precies doet om er doorheen te gaan? Is er iets met zijn/haar ogen? Wordt het dier opgejaagd of klemgezet?
Staat er wel voldoende stroom op?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 17:11

Als je echt iets heel sterks wil, zal je vrees ik naar houten omheining moeten kijken. Dat is alleen héél duur.

Ben je zeker dat er overal stroom op staat? Geen onkruid dat tegen de onderste draad groeit ofzo?

heidibeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:32

Opletten met sterk stroomdraad.. Wat als er iets (met bijvoorbeeld de andere paarden, lijkt me dat hij niet alleen staat) gebeurt, en ze blijven in de draad hangen met hun been. Dan zijn de gevolgen natuurlijk niet te overzien.. Er zijn wel degelijk sterke draden, maar of je dat moet willen..
Ik zou dan toch gaan kijken voor een andere oplossing, eentje die ik zo ook niet zou weten.
Kom je indd al snel uit bij bijvoorbeeld hout..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:38

Is je stroomapparaat sterk genoeg, en heb je gecheckt of de stroom overal goed aankomt?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:43

Ik denk idd dat je beter maar een goed stroom apparaat kunt kijken en naar lint/ cord met lage weerstand. Dan komt er een goeie klap stroom op te staan. Ook door hout gaan ze gewoon heen. De mijn is vanmorgen zelfs door de staldeur heen gekomen,... Dik hout en metalen frame. Kracht van een paard is gigantisch. Dus dat ga je verliezen. Stroom op het draad is mijn advies. *gaat weer aan de klus met de staldeur,...*

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 18:45

Ik ga mee met mijn voorgangers en ik wil daarbij het advies geven om met grote regelmaat een draadje van boven naar beneden te laten gaan die alle draden met elkaar verbind. Iedere 20 meter o.i.d.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:09

Ik zou eerst eens kijken naar een goede nachtcamera (evt. ergens lenen?) zodat je de reden kunt achterhalen en vervolgens een gerichte actie op kunt zetten.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 19:36

Wat ik overdag een keer heb gezien is dat hij tegen het draad gaat leunen om zo bij het iets langere gras te komen.

Mizora, helpt een draadje van boven naar beneden voor een betere geleiding? Zitten er wel een paar maar niet om de 20 meter.

Stroom staat er volgens mij overal goed op. Konden ieder geval niks vinden waar het aardemaakt. Ga het wel nog extra na lopen.

Hij staat tweede in de rang (staan er met 4). Opgejaagd worden is het denk ik niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:40

Als hij erop kan leunen staat er dus te weinig stroom op. Wat voor apparaat hebben jullie staanen welke draad gebruiken jullie?

Eventueel als stroom ed toch voldoende is zou je stevig gaas kunnen gebruiken in combinatie met glad metaaldraad voor stroomgeleiding. En als laatste redmiddel de plek waar hij mee tegen de draad leunt daar iets metaligs tijdelijk kunnen vastmaken zodat metaal op metaal extra klap stroom geeft. Voor een keer, meestal is dat daarna voldoende om het nooit meer te doen,

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:43

Als er goed stroom op staan dan leunt je paard er echt niet meer op. Dan wordt het 1 keer aanraken en dan heel lang niet meer in de buurt durven komen.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:45

Ik weet uit ervaring hoe vreselijk t is! Bij mij gebeurd t ook soms continu. Niks helpt.

Ik was er ook helemaal
Klaar mee en wat nu goed werkt is, misschien niet t vriendelijkste maar t werkt. Je doet aan t halster vanaf die ringer bij de wangen van het paard ijzerdraad. Dit doe je in een boog van de ene wang naar de andere wang. Zo heeft hij als t ware een boog boven zn hoofd. Als hij dan naar het draad gaat en erdoor wilt, moet je zorgen dat er genoeg draad is zodat hij het als het ware om hoog moet tillen. Dit tilt hij dan met die boog ijzer omhoog. Hierdoor komt de stroom harder aan. Ik heb t een dag omgehad en toen het halster afgedaan.

Soms flikt hij het weer en krijgt hij weer een dagje het halster om!

Hopelijk snap je de uitleg haah!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:46

En heb je ook een idee WAAROM je paard 's-nachts uitbreekt. Voelt hij zich onveilig alleen? Verveelt hij zich? Zitten er honden achter hem aan? Misschien is handiger, goedkoper, paardvriendelijker om dat aan te pakken...

Jeemig Helene, wat vals!! In en In gemeen vind ik jouw oplossing. Zoiets doe je toch niet.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:49

is het een idee om breed stevig rubber band te plaatsen?
Hier in de buurt hebben ze het ook, in combinatie met stroom draad.
Veilig, redelijk goedkoop en toch sterk.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 19:49

Toen hij er tegen aan leunde stond er geen stroom op. Omdat ik er bezig was.

Wat voor draad we nu hebben zou ik even moeten vragen. Dat weet ik niet

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:52

Mrie ja die methode is gemeen en ook een allerlaatste redmiddel. Alleen heel soms is het het enige waardoor een paard respect krijgt voor de stroomdraad. Dan is een keer een nare klap stroom veiliger dan vastraken in de draad, uitbreken met mogelijke risicos of wat ook.

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:53

Hoewel niet goedkoop, kun je denken aan een omheining van steigerbuizen. Heb je geen stroom nodig en breken kan niet.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:53

Die van mij gaf niks om stroom. Hij ging op zijn knieën door het water onder de stroomdraad door. En ja, daar stond genoeg stroom op want er was iemand zo dapper om het te testen :D
Hout mocht van de gemeente niet (echt waar, daar moest je een bouwvergunning voor aanvragen en die werd geweigerd!).
De uiteindelijke oplossing was prikkeldraad. Daar had hij enorm ontzag voor en hij is nooit meer zonder begeleider de weg op gegaan.
Ik heb liever prikkeldraad, waar hij niet bij in de buurt wil komen, dan dat hij onder een auto loopt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 19:55

Femia dat gaat heel goed zelfs. Helaas ervaring mee, jonge pony vond het daardoor heel leuk om onder de buizen door te glibberen. Idem met een houten heining, die kunnen kapot, eten te op of gaan er onderdoor bij gebrek aan stroom.

Ik heb nu een combinatie van rubberband met stroom en helaas wat slap gaas van de buren. Maar de rubberband en de stroomdraad werken goed bij een handige uitbreker. :j

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:00

Ik denk toch dat er te weinig stroom op staat als hij het lef heeft om er tegenaan te gaan staan (ook al is het er dan af). Heeft die van mij ook gedaan, dus op afstand staan kijken en toen hij er tegenaan stond de stekker in het stopcontact gedaan. Als blikken konden doden....... maar meneer wist weer wat draad betekende. Een testapparaat lenen en rondom controleren. Een tikkend stroomklokje wil niet zeggen dat er voldoende op de draden staat. Meten is weten, ook hierbij.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:03

metaaldraadje (a la antenne) aan het halster hangen.. hij heeft nu waarschijnlijk door hoe hij zijn vacht moet gebruiken om geen schok te krijgen, zijn hoofd houdt hij waarschijnlijk weg van de stroom..

draadje aan het halster vergroot de kans dat hij dus wel met het 'halster' de draad raakt.

je kunt eventueel ook een metalen draadje door de manen vlechten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 20:54

Even de hele draad nalopen met een stroommeter. Dikke kans dat er gewoon niet genoeg op zit

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-16 21:57

Het draad na lopen of er overal genoeg stroom opstaat gaan we zeker doen. Zou zo mooi zijn als we dan toch het probleem vinden waardoor hij er door heen gaat.

Hij leunt er echt met zijn borst tegen aan, deze hebben we al kaal geschoren zodat zijn vacht de schok niet meer dempt.

Op hout en steigerpalen na niemand tips voor een andere omheining? Waar haal je steigerpalen vandaan, wat is de prijs er ongeveer van?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:28

Steigerbuizen, niet palen. het zijn de metalen pijpen voor die grote constructies als er aan een gebouw gewerkt wordt. 2e hands nog wel eens te krijgen via marktplaats.

Doorverbinden van de verschillende rijen draad/lint elke 100m en elke poort is het advies, maar dan wel met geschikt draad (bv aardekabel of de speciale klemmen).

Als hij zoveel tegen het draad aan het leunen geweest is, dan rekt je draad zover uit dat er geleidingsdraadjes kunnen knappen en heb je stukken waar inderdaad geen klap op staat. Hoe meer je weer aan elkaar moet knopen hoe meer stroom je verliest, dus helaas loop je het risico dat een deel van je oplossing nieuw kopen is of een rol ijzerdraad om er net boven te spannen (zelfde isolator als mogelijk) om toch overal genoeg klap te houden naast lint/draad wat beter zichtbaar is.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 22:37

Als paard gewoon tegen draad aan staat is er gewoon geen stroom. Waarschijnlijk dat er breuken in het draad zitten. heb ik ook regelmatig vooral als het hard waait wat het draad rekt dan uit. Eigenlijk moet ik gewoon elke week overal controleren of er genoeg stroom is. Anders heb ik ze er ook zo uit lopen, net zoals afgelopen vrijdag haha.