Sportpaard 24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLoki

Sportpaard 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 18:47

Hoi allemaal.

Ik was benieuwd of er hier bokkers zijn die hun paard wat fanatieker in de sport rijden (om maar een niveau te noemen: boven de L) en die hun paard 24/7 buiten hebben staan.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Staat je paard op een paddock met loopstal of een paddock paradise?
Scheren jullie de paarden?
Hoe vaak train je?

Ik ga mijn paard volgende week (opnieuw) verhuizen naar een 24/7 buiten stalling, een paddock paradise.
Voorheen stond hij ook 24/7 buiten, maar dat was qua voerbeleid een stuk minder fijn, daar ging hij erg in lichamelijke conditie achteruit.

Ik hoor het graag van jullie!

xLeoniee

Re: Sportpaard 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:51

Die van mij gaat vanaf april weer 24/7 t land op in een kudde van ongeveer 20 paarden. Doe haar er echt een plezier mee en merk wel dat ze er lekkerder van in dr vel gaat zitten. In de winter staat ze van 8-6 buiten en gaat ze snachts naar binnen omdat ik haar heb geschoren en het snachts erg koud kan zijn..

cowgirlsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 18:58

Same here, die van mij gaat ook in april voor een maand of vijf 24/7 naar buiten en de rest van het jaar buiten zolang het licht is. Zit heerlijk in zijn vel op deze manier...

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 19:01

Mijn paard staat 24/7 buiten, dat heet: 's nachts in een paddock met een schuiltent en overdag op de weide. Of het moet vreselijk triest weer zijn, dan blijven ze in de paddock.

Mij bevalt het goed maar ik rijd in de winter dan ook geen wedstrijden, meestal loopt het seizoen van april t/m oktober. Toevallig begint mijn seizoen nu komende zondag en ben nu wel blij met het redelijke weer zodat er nog wat te wassen viel :D Ik weet niet of ik nog zo gelukkig was geweest als het had gevroren of geregent, na het wassen gaat ie natuurlijk weer terug in paddock of wei.

Ik scheer trouwens niet en train 3 a 4 keer in de week. Paard staat ook zonder deken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 22:43

Hier zeven paarden waarvan vijf endurance paarden, waarvan dan weer drie met pensioen zijn. Hebben klasse III gelopen, altijd buiten, nooit dekens.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 09:32

Ik rijd aangespannen Z dressuur met mijn merrie. Ik heb 3 paarden en 3 ruime boxen die altijd open staan. Ze kunnen altijd de paddock in. Ze is wel geschoren, maar alleen omdat ze echt een soort shetlander vacht heeft anders :D

jvwFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:00

Ik vind 24/7 geen probleem zolang het paard maar een plek heeft waar het kan schuilen en droog kunnen staan. Sportpaarden kunnen door het trainen beter met kou omgaan dan paarden die niet intensief worden getraint (meer bloedvaten).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 13:03

Vroeger in mijn wedstrijd tijd stond pony gewoon dag en nacht buiten in het wedstrijdseizoen. S winters overdag buiten en s nachts op,stal. Geen deken, geen ijzers en een gewone wintervacht. Nooit problemen mee gehad ook.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:23

Ja hoor, hier ook. Normaliter in de paddock met toegang tot stal. Mijn sportruin staat nu 24/7 op de weide, omdat hij momenteel niet botert met de merries, hij doet het er goed op buiten.
Al het commentaar op zijn teddyvacht neem ik voor lief, hij zit namelijk super in zijn vel nu hij zo veel buiten kan lopen

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:26

Ik denk dat het wel kan met voldoende schuilmogelijkheden en ruwvoer. Wil je ook je paard geschoren buiten houden? Want ben zeer benieuwd of geschoren paarden ook 24/7 buiten gehouden kunnen worden of dat ze het s'nachts echt te koud krijgen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:34

Ik heb ze ook 24/7 buiten staan. Ze hebben een stal van 3x3, dan een stuk betegeld van 3x6 en verder zand. Mijn jonge paard staat uiteraard nog zonder ijzers en ongeschoren, maar de andere staat vierkant op ijzers en is van top tot teen geschoren. Met goede dekens is dat echt geen probleem.

Als ik zou willen kan ik ze ('s nachts) gewoon op stal zetten, maar ik zie daar geen enkel voordeel van in.

Channn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:37

Zelf niet in het bezit van een (sport)paard maar ik sluit me wel aan bij de positieve geluiden hierboven. Lekker naar buiten met genoeg ruwvoer en een schuilmogelijkheid is alleen maar fijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:39

jvwFoto schreef:
Ik vind 24/7 geen probleem zolang het paard maar een plek heeft waar het kan schuilen en droog kunnen staan. Sportpaarden kunnen door het trainen beter met kou omgaan dan paarden die niet intensief worden getraint (meer bloedvaten).

Een sportpaard heeft meer bloedvaten dan een niet sportpaard?

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:43

Die van mij staat ook 24/7 buiten met uitloopstal (& in de winter geschoren).
Word wel altijd raar aangekeken op wedstrijd (vieze modder dekens en begin maar niet over de benen...) maar heb wel een "happy" paard. :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:46

Hier een sportpaard en een sportpaard to be buiten. Er zijn maar 2 dingen die ik lasting vindt:
-ik kan de avond van te voren niet meer vlechten omdat er dan zand in de knotten zit of het andere paard ze er uit zou kunnen trekken.
- als ik scheer wissel ik voor de nacht de deken een keer omdat het verschil tussen dag en nacht temperatuur mij te groot is. Dat is extra werk.

En verder? bevalt het prima.
Hier gaan ze gewoon vierkant op ijzers als dat nodig is. Scheren idem.
Ze staan 12 uur op gras en 12 uur op een wit zand paddock. Ze hebben op beide plekken een schuilstal (of meerdere). Hooi geef ik uit een slowfeeder en krachtvoer krijgen ze 2 keer per dag. Dan gaan ze 5 minuten op stal.
Als ik mijn jonge paard de hele dag tekeer zie gaan ben ik altijd zo blij dat hij zoveel vrije tijd heeft om dat te doen als ik er niet op zit +:)+
en mijn 20 jarige kan ik nog volop in de sport uitbrengen mede omdat hij nooit 'stijf van stal' komt.
Ik kan ze makkelijker een dag laten staan want ze kunnen zelf zoveel bewegen als ze willen.

Wij zijn tevreden!

@prinsjee: ik scheer de benen altijd even voor de wedstrijd. Als ze daarna in modder van wit staan zijn de super schoon op wedstrijd. (tenzij er modder op het parker terrain ligt)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:51

Onze paarden, beide dekhengsten en "sportpaarden" staan in een grote paddock met schuilstal met bijna onbeperkt hooi en heel weinig krachtvoer. Beiden worden vrij fanatiek getraind ( de Lusitano was de Nederlands Kampioen Working Equitation afgelopen jaar ;) ). Ze hebben wel een deken op ( 200 grams), maar geen ijzers.
Maar inderdaad soms komen we met de modderdekens en modderbenen ergens en staan sommige mensen toch wat raar te kijken. Scheren doen we niet, dus, vooral de Paint, is soms echt een beertje.
Paarden zijn gelukkig en blij en soms heerlijk vies. In de zomer lopen ze ook een aantal uur per dag in de wei.
Ik zou mijn paarden niet anders willen houden en mijn paarden zouden dat ook niet willen :D

nurses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 15:58

Voor de mensen die hun paarden wel geschoren hebben en ze staan 24/7 buiten, hebben jullie ze helemaal geschoren?
Of half geschoren te denken aan een jachtpatroon?

Ik zit er zelf namelijk ook over te denken om mijn paard te verhuizen naar een paddock Paradise.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:06

nurses schreef:
Voor de mensen die hun paarden wel geschoren hebben en ze staan 24/7 buiten, hebben jullie ze helemaal geschoren?

Ik zit er zelf namelijk ook over te denken om mijn paard te verhuizen naar een paddock Paradise.

Beide doe ik. maar op het moment met dekenpatroon. En daar ga ik gewoon vrolijk mee op dressuurwedstrijd. Benen wel kaal dus maar alleen een soort uitrijdekentje er op. Maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik veel in het bos train en dan dus geen uitrijdeken kwijt kan dan dat het te maken heft met 24/7 buiten staan.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:23

nurses schreef:

Helemaal geschoren!

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:24

een vriendin van mij heeft haar geschoren paard 24/7 buiten. Noet echt een sport paard verder maar wel volledig geschoren. Ze wisselde s ochtends en s avonds altijd zn deken als t veel kouder werd s nachts, en daar deed ie t prima op. Alleen t deken wisselen kost dus wat moeite maar paard heeft t echt niet koud gehad!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 16:54

Hier ook ons sport paard geschoren en 24/7 buiten (met schuilstal en halsdeken).

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-16 17:00

Wat een reacties ineens!
Ben blij om te horen dat ik toch niet de enige ben. :)
We gaan morgen verhuizen, dus ik houd jullie zeker op de hoogte!

Moet er wel bij zeggen dat mijn paard geschoren is en ik niet voor de nacht dekens kan wisselen.
Maar heb hem nu onder 350g met hals staan dus denk dat hij het daarmee wel moet redden!

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:02

Even een vraagje aan alle mensen met een geschoren paard buiten? Wat hebben jullie er overdag op liggen en wat dan 's nachts? En wisselen jullie elke dag of tegen het eind van het seizoen aan niet meer? Ben er eigenlijk best benieuwd naar omdat ik misschien ook zo wil werken als ik een geschoren paard heb :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:05

Ik scheer de eerste keer meestal al eind augustus.. september/oktober is vaak een gewissel, maar daarna valt dat echt mee. Ik heb van Bucas de smartex dekens, onderdekens en sun shower, alles met hals.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:09

Ik wissel niet tussen overdag en 's nachts