Graasmasker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 21:55

Wie gebruikt er 1? En welk merk. En dragen jullie paarden ze 24/7? Ik zou graag meer over willen weten kwa ervaringen

Monnette

Re: Graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 22:58

Ik heb een paar jaar de greenguard gebruikt. Beviel op zich goed , maar nu blijkt dat m'n paard haar voortanden te veel afslijt. Dus aankomend jaar wil ik de "tough one"(vlgs mij heet ie zo) gaan gebruiken. Ook ik ben benieuwd naar ervaringen. Het bloempotmodel was bij mij binnen 24 uur gesloopt.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 23:28

Sinds vorig jaar een graasmasker "op" mn minipony gezet, het merk weet ik zo even niet maar is van (soort?) rubber. Na een uur had ze het gaatje onderin, waar ze gras door kunnen eten, al flink groter gemaakt.. Een andere gekocht, ook van rubber, maar een stuk steviger; binnen 2 graas sessies het "grasgaatje" ook al stukje groter. Na een maand was het gat zo groot dat ze net zo goed zonder kon..
Een greenguard begin ik niet aan omdat ik teveel ervaringen van anderen tegenkwam ivm afgesleten tanden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:28

HAR → VSW

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:30

Malyma schreef:
Sinds vorig jaar een graasmasker "op" mn minipony gezet, het merk weet ik zo even niet maar is van (soort?) rubber. Na een uur had ze het gaatje onderin, waar ze gras door kunnen eten, al flink groter gemaakt.. Een andere gekocht, ook van rubber, maar een stuk steviger; binnen 2 graas sessies het "grasgaatje" ook al stukje groter. Na een maand was het gat zo groot dat ze net zo goed zonder kon..
Een greenguard begin ik niet aan omdat ik teveel ervaringen van anderen tegenkwam ivm afgesleten tanden.

Die van Best Friend zijn sterker (en duurder) en gaan een stuk langer mee.

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:44

De pony van een stalgenoot heeft 2 rubberen graasmaskers letterlijk versleten (zulke graasmaskers). Het gat daarvan was zo groot geworden dat het geen verschil maakte of ze hem wel of niet om had. Daarna heeft ze een greenguard gekregen (zo een). Hij is wat prijzig, maar hij gaat niet kapot. Ding kan vrijwel alles hebben. Ook haar tanden zijn niet extra gesleten door dit masker (dit is bevestigd door en paardentandarts) ;)

Zij heeft hem alleen in de zomer om. En ze heeft hem dan altijd om als ze in de wei staat, dat is over het algemeen 24/7. Ze mag hem vaak wel elke dag een paar uurtjes af :)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 00:52

Monnette schreef:
Ik heb een paar jaar de greenguard gebruikt. Beviel op zich goed , maar nu blijkt dat m'n paard haar voortanden te veel afslijt. Dus aankomend jaar wil ik de "tough one"(vlgs mij heet ie zo) gaan gebruiken. Ook ik ben benieuwd naar ervaringen. Het bloempotmodel was bij mij binnen 24 uur gesloopt.

Ik verkoop die van Tough 1
Het zijn op zich mooie graasmaskers die goed aan het eigen halster kunnen worden vastgemaakt.

Afbeelding

Zelf had ik de greenguard geprobeerd maar de tanden sleten daar scheef vanaf

Ik heb nu graasmaskers van AS. Wel duur maar ik ben er zeer tevreden over

http://www.as-das-pferd.de/asdaspferd-s ... toren.html

123Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 01:03

Ik heb wel goede dingen gehoord over de Greenguard. Past goed en is erg stevig. Misschien kun je die toch proberen, als je het geld eraan wil uitgeven dan, want een greenguard is zeker niet goedkoop. :)
Dat de tanden erdoor afslijten wist ik niet. Als ik zo bij recencies van de greenguard op sites kijk zie ik geen klachten van mensen over dat hun paard afgesleten tanden heeft door het graasmaker. Of ik kijk niet goed :P

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 01:25

Ik had drie paarden met een greenguard. Alle drie uiteindelijk met scheef afgesleten tanden.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 01:52

Heb er nu 2 zomers een gebruikt. Ik heb zo een bloempotmodel met gat erin. Aan het einde van het seizoen is het gaatje echt een gat geworden maar dan is het gras ook een stuk minder rijk dan voorjaar/begin zomer.
Green guard durfde ik niet aan omdat mijn paard haar tanden sowieso al scheef afslijt en ik niet het risico wilde nemen dat dit erger werd.

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 02:01

Ik heb ook heel lang dat graasmasker van as-das-pferd, niet kapot te krijgen die dingen en ook niet af! Super ding! Maar helaas slijten de tanden daar ook van af -O- ben nu 10 jr verder zonder graasmasker en je kan het nog steeds zien... Is niet best voor de tandjes :n het was meer een vs tandjes vs bodem graasmasker, beide zijn gesleten, op een gegeven moment was de bodem gewoon zo dun geworden dat het flexibel was geworden _O-

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 02:08

Mijn pony heeft er lang een opgehad; ik zag er geen merk op- zo eentje met een gat. Bij mijn weten is het gat niet uitgesleten, ze had het 24/7 om. Ik heb bij dezelfde winkel een nieuwe gekocht, maar deze heb ik te kort om er iets over te kunnen zeggen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 02:57

Ik heb ook die van AS gebruikt. Liggen nu alleen te verstoffen. Werkte prima op mij haflinger, maar mijn shetlander, die echt razend slim is, had ontdekt hoe hij (ondanks goed vastgemaakt) via de neusopeningen kon eten. Resulteerde in flinke schaafwonden bij zn neus. Dus bij hem gebruik ik niks meer.... Dan maar te dik worden. Heeft hij al 17 jaar niks van gekregen. Min haflinger blijft momenteel netjes op gewicht maar mocht het nodig zijn zal ik ze bij haar wel gebruiken. Ik had overigens een extra rubberen(dieet)plaat ter bescherming van de tanden

@gladijs: had je met of zonder rubberen plaat?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 06:51

Ik heb de Tough-1 voor mijn welshje, vond ik een heel goed masker. Ik vond het fijn dat de neusgaten vrij waren, en de pasvorm was ook goed. Het masker is lekker stevig vergeleken met de maskers die ik daarvoor gehad heb.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 10:01

Versleten tanden zit ik niet zo op te wachten. Het gaat mij ook om de eerste paar weken

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:41

@maartje1990 geen dieet plaat idd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:48

Hoop dat ik dit even in jou topic mag vragen ts.
Heb van het zomer zo'n simpele bloempotmodel gekocht.
Maae mijn pony vertikt het gewoon er mee te eten.
Dus weet niet of mensen daar ervaring mee hebben, maar hoor graag meer.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 15:01

Gladijs schreef:
@maartje1990 geen dieet plaat idd.

Die rubberen plaat is er ook in normale maat. Maar dat zou ook schelen natuurlijk

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:33

Mijn paatd gebruikt er enkel een in de zomer. Ze staat dan 24/7 buiten, kan blijven eten. En word rond ala een tonnetje. Het is enkel voor haar eigen bestwil. Op haar 3 jarige is ze heel licht bevangen geweest en daarom heb ik dit besloten.
Ik heb de gelegenheid niet altijd om 'm op of af te doen, en ze eet er gemakkelijk door.

Heb overigens eentje van Imperial Riding.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 00:20

Nr 2 die ik afgelopen zomer heb gebruikt is ook van Imperial Riding, maar die kleine veelvraat had hem al vrij snel gesloopt. Al was ik er toch ook best tevreden over en denk ik dat ik die ook weer opnieuw ga aanschaffen. Alleen zal ik dan dat graasgaatje onderin meteen wat groter maken, eens zien of ze dan niet zo nijdig in dat masker gaat staan happen.

De prijs van een greenguard is niet wat mij ervan weerhoudt om het aan te schaffen; ik weet gewoon zeker dat het niet goed gaat zijn voor haar tanden want ze bijt zo fel in dat masker om toch maar zo veel mogelijk gras binnen te krijgen dat ik het risico van abnormale slijtage echt niet wil nemen :o Dan kan beter wat zachter materiaal slijten dan haar tanden.

Het beste zou voor haar zijn een paddock met wel toegang tot weide, die dan al dan niet dagelijks opengezet kan worden, maar geen volle wei; ze heeft een hele geschiedenis van hoefbevangenheid. Toch kan ze prima grazen, zolang het maar niet teveel is, en wil haar dat ook niet helemaal onthouden, lijkt me ook niet natuurlijk. Hebben we wel een tijd gedaan hoor maar toen stond ze er zo triest bij te kijken :+

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 00:34

Belle2000 schreef:
Hoop dat ik dit even in jou topic mag vragen ts.
Heb van het zomer zo'n simpele bloempotmodel gekocht.
Maae mijn pony vertikt het gewoon er mee te eten.
Dus weet niet of mensen daar ervaring mee hebben, maar hoor graag meer.

Mijn ervaring met zo'n bloempotmodel is dat ie gewoon werd weggegeten, maar ik wijt dat nu aan dat veel te kleine "grasgaatje" onderin; ze ging er juist heel nijdig in staan happen. Zal bij die van jou kunnen komen dat het te kleine gat juist de reden is dat paardlief er helemaal niks aan vind?

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 00:35

KootMiraDrum schreef:
Malyma schreef:

Die van Best Friend zijn sterker (en duurder) en gaan een stuk langer mee.

Die ga ik ook opzoeken (de tough 1 ook), bedankt voor de tip!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:10

Malyma schreef:
Nr 2 die ik afgelopen zomer heb gebruikt is ook van Imperial Riding, maar die kleine veelvraat had hem al vrij snel gesloopt.

Mijn welshje heeft minstens 4 van die krengen gesloopt, tot ik beslist heb om de Tough1 aan te schaffen :)

De 'bakstukken' heb ik wel even met een paar steekjes vastgenaaid, om te vermijden dat die vanzelf ruimer gingen staan. En ik heb er een neusriempje aan bevestigd waarmee de voorkant van het masker op zijn plaats gehouden werd :)

Werkte echt prima!

Afbeelding

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 00:06

Eline91 schreef:
Malyma schreef:
Nr 2 die ik afgelopen zomer heb gebruikt is ook van Imperial Riding, maar die kleine veelvraat had hem al vrij snel gesloopt.

Mijn welshje heeft minstens 4 van die krengen gesloopt, tot ik beslist heb om de Tough1 aan te schaffen :)

De 'bakstukken' heb ik wel even met een paar steekjes vastgenaaid, om te vermijden dat die vanzelf ruimer gingen staan. En ik heb er een neusriempje aan bevestigd waarmee de voorkant van het masker op zijn plaats gehouden werd :)

Werkte echt prima!

[ Afbeelding ]

Dat ziet er goed uit!

Goed idee van dat extra riempje. Vind de grote openingen voor de neusgaten ook weer goed en, hoe hard is het materiaal van de korf eigenlijk?? Als ik vragen mag?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 07:13

Het is een soort rubber, een beetje buigzaam maar toch stevig. Niet zo hard als een GreenGuard in elk geval.

Het gat om door te grazen is niet zo heel klein als bij een bloempotmasker, maar dat zorgt wel voor minder frustratie bij de pony :)