Vies op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joke1989

Vies op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 11:28

Hej,

Mijn paard is ontzettend vies op stal. Als bodembedekker gebruik ik vlas. Helaas poept hij gewoon waar die staat en loop daarna alles door de hele stal heen. Wie heeft hier nog meer last van?
Ik was benieuwd of je zoiets ook een beetje kan "sturen" en daarom anders kan leren. (mijn vorige deed alles op 1 hoop.. ideaal).

Wellicht het gebruiken van een andere bodembedekker?
Ik ben gemiddeld 3 kwartier bezig om zijn gehele box te mesten en dan ook alles er uit te zoeken.

alvast bedankt.

Esaqar

Re: Vies op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:35

Wij hebben in de stal rubberen matten met wat zaagsel/vlas voor de 'sier'. Onze paarden staan alleen in de nacht binnen in de winter (met ijssel, vriezen, natte paddock) en in de zomer 24/7 buiten.
Je kan alles met een sneeuwschep opscheppen, duurt een minuut per stal.
Stal was eerst een koeienstal en er zit een klein 'spleetje' tussen de twee matten waar het plas weg kan lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:40

Je kan proberen door steeds de poep zelf op 1 hoop te leggen (i.p.v. verwijderen) om op die manier een poep-plek aan te leren.
Bij 2 van mijn paarden heeft dat met succes gewerkt, en op de poepplek leg ik bij voorkeur ook geen strooisel neer. Met vlas hoef je overigens niet elke dag de gehele box te mesten, het mag wat ''viezer'' zijn dan bijvoorbeeld een stro-stal.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:43

Ik heb ook 2 van die smeerkonten en vlas. Ik mest elke dag af, haal de drollen eruit en vlak hem opnieuw uit. Ga niet de hele stal op de kop zetten, gewoon de grote en dikke drollen vis ik eruit. 1x in de week haal ik de natte plek weg en strooi ik een nieuwe baal erbij.

Die mesthoop maken kan ik ook proberen, als het helpt zou het ideaal zijn!

forfood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 01:08

Misschien kan het ook helpen om op een andere plaats te voeren? Wie weet doorbreek je een gewoonte.

joke1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 22:14

Bedankt voor de tips. Ja het maakt denk ik niet uit waar ik voer.. daar poept hij ook gewoon neer! Wellicht is de poep op 1 hoop gooien een ideetje! Hebben jullie ook gekozen voor een andere bodembedekker? Zelfs de natte plekken loopt meneer los en door de hele stal..

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:21

Mijn merrie flikt dat ook elke keer. Ze krijgt elke week 2 nieuwe balen vlas en na 4 dagen is het hartstikke zwart. Ik verwijder elke dag der mest en de plas plekken laat ik altijd liggen omdat je anders het vieze met het schone vermengd. Mijn merrie doet ook altijd der mest verstoppen dus dan lijkt de stal schoon maar ligt het gewoon daaronder. :')

grijzemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:30

Hier nog zo'n smeerlap. Moet ik eerlijk toegeven de stal is ook niet ideaal om urine af te voeren. Maar even de urine er buiten gelaten hij poept echt overal. En loopt het dan ook nog rond in de stal. Hij poept zodra hij iets voelt denk ik. Is in het land namelijk precies zo. Poept gewoon waar hij op dat moment staat.

Mijn andere paarden gingen echt naar bepaalde plekken toe.

Inmiddels heb ik hem weer op vlas staan. Na enige tijd strokorrel geprobeerd te hebben en ook wel gewoon stro. Maar hij blijft het mooist met vlas. Ik doe alleen minder vlas erin dan de leveranciers zeggen. Op de een of andere manier werkt dit beter en voordeliger

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:37

Ik heb dat ook gehad. Ik ben nu begonnen met 4 pakken vlas in een lege stal en ik moet afkloppen... dit gaat al 4 dagen heel goed. Drollen eruit en de natte plekken pas als ze naar boven komen.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:39

Hoe lang staat je paard per dag op stal?

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 09:47

Mijn ervaring met een vlasstal is dat het niet werkt als je pietje precies je hele box wil mesten elke dag. Hoe minder je eraan doet, hoe beter en vaster de bodem ligt en hoe minder je paard het door de hele stal loopt.
Mijn paard poept gelukkig wel aardig netjes achterin, maar hij graaft en plast waar hij staat.

Laatst kon ik door een geblesseerde hand alleen de poep eruit halen, de stal heeft nog nooit zo'n mooie bodem gehad en pas na een maand heb ik de plasplekken moeten verwijderen omdat het echt niet meer ging.

Gewoon elke dag de ergste poep eruit en een beetje rechttrekken, niet in de bodem gaan graven met je riek.
Ik moet vaak hooi verwijderen uit de bovenlaag omdat hij dat door zijn hele stal loopt en als hij daar overheen plast vind ik dat echt heel vies, maar de onderlaag vormt echt een bodemlaag en ligt zo vast als een huis ook al graaft hij als een gek ;)
Verder schep ik alleen de plasplekken als ze echt omhoog komen, dan zijn ze verzadigd en word het vlas eronder rood. Elke week nieuw pak erbij of twee keer per week een halve omdat het er mooier uitziet dan.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:10

Sica, mijn ervaring is ook dat je 1x in de 2 dagen een half pak vlas er terug bij in doet ??? Die van mij krijgt nu een heel vaste bodem, eindelijk. Scheelt zoveel werk!!

joke1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 00:11

In de winter komen ze rond kwart over 5 op stal zodra ik thuis ben en ze gaam er tussen half 7 en half 8 in de ochtend weer uit.. dus veel tijd hebben ze ook niet echt om te rommelen.. tocb presteerd die grote van mij het om werkelijk de hele box om te gooien.. die vaste laag kan ik niet krijgen.. zie foto;

Afbeelding

Dit is toch vreselijk.. hooi/kuil ligt overal.. de drollen zijn vertrapt door de hele stal gelopen en begraven onder het vlas!

joke1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 00:15

Afbeelding

Dit was het na 2 uur swoegen.. alle drollen er uit en achter een stukje vlas weg gehaald en verse drollen neer gelegd zials hier boven als tip wordt gegeven.. zijn we zaterdag mee begonnen.. ven benieuwd

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:17

Och, ik had echt een enorme ravage verwacht, maar vind dit toch echt alles meevallen O:)

Ik schep er bij mijn pony elke dag een grote kruiwagen met stront en pis uit.. Na een dag is het dan ook echt goor meestal, tenzij ik er belachelijk veel stro in gooi, maar ja dan is alles half vies, dus ook niet echt optimaal. (Strostal dus, zit bij de prijs in en zaagsel/vlas niet.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:19

Vind het ook wel weinig vlas zo op de foto. Kan ook oorzaak zijn dat het sneller vies is/ lijkt.

powerhorse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:20

Maak een poephoek en leg daar ook 2x paardenpoep in van andere paarden
ze bakenen hun territorium af en poepen er dan op of naast even volhouden
haal je mest weg dan 2 ander mesthopen uit andere stallen weer neerleggen
zeker week volhouden

verde de vaste ondergrond niet losroeren
starten met 4 tot 6 balen vlas in je stal begin je zuinig krijg je nooit een vaste onderlaag als potstal
hoe minder vlas hoe vieser je stal

voor het losse hooi
gebruik een slowfeedernet dan eten ze het meest rond en bij die plek

als je stalvloer niet op afschot is of gaten of geulen in de vloer heeft maar puur beton kan inderdaad de urine niet weg en trekt in de vlas laat dat even liggen niet direct 2 dagen weghalen het moe indrogen en vastplakken trek van buiten de wanden die droog zijn naar het midden zodat je natte plek afdekt en die plek die nat is dus niet wegscheppen

heb je een paard met een buitenluik en open boven staldeur open en of een zijraam en draait en loopt ie veel in stal dan wordt het al moeilijker

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:26

Oei lastig.... misschien een slowfeeder gebruiken voor je gras. Dat scheelt misschien al spitten.

Mijn paard staat op hele fijne houtkrullen/snippers/poeder/zaagsel haha. Begrijp je? :') maar als je een smeerlap hebt is dat ook een kledderboel. Neemt wel heel goed vocht op.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 07:04

joke1989 schreef:
Hej,

Mijn paard is ontzettend vies op stal. Als bodembedekker gebruik ik vlas. Helaas poept hij gewoon waar die staat en loop daarna alles door de hele stal heen. Wie heeft hier nog meer last van?
Ik was benieuwd of je zoiets ook een beetje kan "sturen" en daarom anders kan leren. (mijn vorige deed alles op 1 hoop.. ideaal).

Wellicht het gebruiken van een andere bodembedekker?
Ik ben gemiddeld 3 kwartier bezig om zijn gehele box te mesten en dan ook alles er uit te zoeken.

alvast bedankt.

Mijn paarden staan op strokorrel..Het grote voordeel hiervan is dat het vele male meer vocht opneemt dan vlas.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 07:29

Veel meer vlas erin en dan even 2 weken doorzetten. Er ontstaat nu geen onderlaag die je wel nodig hebt zodat het niet gaat mengen. 2 pakken vlas erop en dan het natte even afblijven.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:04

2 uur bezig met schoonmaken? Ik ben hooguit 10 minuten bezig. Wat doe jij dan?

joke1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 23:48

Wat ik doe? De drollen er uit zoeken.. hij loopt door al zn poep heen.. daardoor "begraafd" hij alles en moet je dat allemaal "opzoeken"! Als je het laat liggen en hij loopt er weer door heen dan kan ik de box na een week helemaal leeg halen. Er zitten 3zakken vlas in en ik heb de ondergrond ook nat gemaakt..! Slowfeeder zal ik eens proberen! Wellicht helpt het.. meneer is nogal kritisch in het hooi/kuil en eet daardoor niet alles op maar verdeeld het door zn stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:51

Ondergrond nat maken? Heb ik nog nooit gedaan.. Vlas mag donker kleuren, dan is het nog steeds niet vies. Pas als het rood is is het verzadigd. Af en toe een verdwaalde keutel laat ik er gewoon tussen zitten hoor haha!

Ik hoop dat je paard de poep-plek snel doorheeft, scheeld jou ook een hoop werk dan!

Ik kan wel eens een foto van mijn vlas-stal maken ter vergelijking? Hij moet deze week weer leeg dus kan ik met een verse start beginnen.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 00:05

Mijn paard is ook zo'n viezerik die alle mestballen kapot loopt in haar box.
De zichtbare verse mestballen worden dagelijks eruit geschept, en omdat de stalhouder er altijd voor zorgt dat er ruim voldoende vlas in haar box ligt, worden de resten van de mestballen die ze kapot loopt, "gepaneerd" en die vindt je dan ook bijna niet meer terug.
Mijn paard is meestal schoon, hooguit wat los vlas op/in haar vacht, tenzij ze toevallig in een verse, nog warme, hoop is gaan liggen (en helaas doet ze dat ook nogal eens ;) varkentje).

Zo aan je foto's te zien ligt er inderdaad vrij weinig vlas in de box, daar mag gerust een baal bij.

joke1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 13:37

Shanna schreef:
Ondergrond nat maken? Heb ik nog nooit gedaan.. Vlas mag donker kleuren, dan is het nog steeds niet vies. Pas als het rood is is het verzadigd. Af en toe een verdwaalde keutel laat ik er gewoon tussen zitten hoor haha!

Ik hoop dat je paard de poep-plek snel doorheeft, scheeld jou ook een hoop werk dan!

Ik kan wel eens een foto van mijn vlas-stal maken ter vergelijking? Hij moet deze week weer leeg dus kan ik met een verse start beginnen.

ja, ben erg benieuwd! :-)