Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
smurffie schreef:Vlas is kleiner inderdaad. Ik heb ze er zelf op staan. Het neemt net even meer vocht op dan zaagsel (wat nog 6x meer opneemt dan stro) en van goede kwaliteit zit er minder stof in.
Beide hebben minder mestafvoer dan stro.
Zaagsel kunnen geen mijten en vlooien in blijven zitten daarom veel gebruikt op klinieken (en omdat het groter is makkelijker met wonden) echter vinden mijten en vlooien vlas ook niet leuk, die hebben liever stro.
Grootste voordeel aan vlas vind ik dat je na 1 a 2weken een fijne onderlaag hebt waardoor je paard altijd zacht ligt, niet op de betonnen vloer zoals bij bijvoorbeeld stro.
Nadeel? Je moet echt genoeg voeren zodat ze het niet veel gaan eten met oog op verstopping. Al is het maar een zak lekker stro ophangen dat er iets te knabbelen is.
smurffie schreef:Ligt er heel erg aan, maar uiteindelijk komen de prijzen van bodembedekking heel dicht bij elkaar. Ik betaal geloof ik 3.75 per baal (sla groot in) dan begin in met 3 balen (zelfde afmetingen stal). En dan eerste week 2 balen erbij daarna 1 baal per week.
flappie28 schreef:Zou ook lekker voor stro kiezen, vlas moet je echt aan het begin genoeg van in doen (4 pakken in een stal van 3x3) anders krijg je nooit een goede laag en liggen ze alsnog op het beton. Stro hebben ze in ieder geval altijd lekker wat te knabbelen. En bij wondjes in vlas ook niet praktisch, omdat het er dan in gaat zitten.
(zie bij ons op stal een paard wat op vlas staat altijd graven in de stal waar een kiertje zit om de strosprieten van de stal er naast op te kunnen eten, ziet er altijd zo sneu uit...)
Mizora schreef:Qua dikte is er een simpele test. Gewoon jezelf op je knieën laten vallen. Als je twijfelt raad ik eerst aan om het van halve hoogte te doen, dat kan soms al pijnlijk genoeg zijn. Als je net als op een matras zonder aarzeling of remmen jezelf op je knieën kan laten vallen is het bed zacht genoeg.