Welke bodembedekking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Welke bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 20:13

Gezien mijn paard waarschijnlijk van stal gaat verhuizen, ben ik aan het bedenken welke bodembedekking er in de stal moet komen (mag het zelf kiezen).

Ze staat al 5jr op stro en heeft nog nooit op iets anders gestaan.
Thuis stond de andere pony op Plospan houtkrullen, maar dit vond ik vrij stoffig.
Welke opties heb ik?
En welke soorten zijn niet giftig als ze hier van eet?

smurffie

Re: Welke bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:15

Vlas is niet giftig maar kan bij veel eten voor verstoppingen zorgen, zaagsel hetzelfde. Toch flink fijner dan stro omdat je een lekker bed krijgt.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 20:16

smurffie schreef:
Vlas is niet giftig maar kan bij veel eten voor verstoppingen zorgen, zaagsel hetzelfde. Toch flink fijner dan stro omdat je een lekker bed krijgt.

Vlas is fijner als zaagsel toch? qua structuur dan he :p
Wat zijn de voor- en nadelen van beide?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:21

Vlas is kleiner inderdaad. Ik heb ze er zelf op staan. Het neemt net even meer vocht op dan zaagsel (wat nog 6x meer opneemt dan stro) en van goede kwaliteit zit er minder stof in.
Beide hebben minder mestafvoer dan stro.
Zaagsel kunnen geen mijten en vlooien in blijven zitten daarom veel gebruikt op klinieken (en omdat het groter is makkelijker met wonden) echter vinden mijten en vlooien vlas ook niet leuk, die hebben liever stro.
Grootste voordeel aan vlas vind ik dat je na 1 a 2weken een fijne onderlaag hebt waardoor je paard altijd zacht ligt, niet op de betonnen vloer zoals bij bijvoorbeeld stro.
Nadeel? Je moet echt genoeg voeren zodat ze het niet veel gaan eten met oog op verstopping. Al is het maar een zak lekker stro ophangen dat er iets te knabbelen is.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 20:25

smurffie schreef:
Vlas is kleiner inderdaad. Ik heb ze er zelf op staan. Het neemt net even meer vocht op dan zaagsel (wat nog 6x meer opneemt dan stro) en van goede kwaliteit zit er minder stof in.
Beide hebben minder mestafvoer dan stro.
Zaagsel kunnen geen mijten en vlooien in blijven zitten daarom veel gebruikt op klinieken (en omdat het groter is makkelijker met wonden) echter vinden mijten en vlooien vlas ook niet leuk, die hebben liever stro.
Grootste voordeel aan vlas vind ik dat je na 1 a 2weken een fijne onderlaag hebt waardoor je paard altijd zacht ligt, niet op de betonnen vloer zoals bij bijvoorbeeld stro.
Nadeel? Je moet echt genoeg voeren zodat ze het niet veel gaan eten met oog op verstopping. Al is het maar een zak lekker stro ophangen dat er iets te knabbelen is.

Oke dankje voor de info, wat kost vlas ongeveer? En hoeveel gaat er de eerste keer in een lege stal van 3,5x3m?
Ik wil sowieso een slowfeeder ophangen voor 's nachts met hooi, en een klein hooinet met stro. 's ochtends krijgt ze hooi van de stalhouder dus als het goed is staat ze nooit zonder ruwvoer.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:28

Ligt er heel erg aan, maar uiteindelijk komen de prijzen van bodembedekking heel dicht bij elkaar. Ik betaal geloof ik 3.75 per baal (sla groot in) dan begin in met 3 balen (zelfde afmetingen stal). En dan eerste week 2 balen erbij daarna 1 baal per week.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 20:39

smurffie schreef:
Ligt er heel erg aan, maar uiteindelijk komen de prijzen van bodembedekking heel dicht bij elkaar. Ik betaal geloof ik 3.75 per baal (sla groot in) dan begin in met 3 balen (zelfde afmetingen stal). En dan eerste week 2 balen erbij daarna 1 baal per week.

Wow dat is wel goedkoop :7 Wij betaalde hier geloof ik 3 jaar terug 8 euro voor een baal zaagsel :Y)
Ga morgen eens langs de voerhandelaar wat prijzen bekijken :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:16

Je kunt beter bij een fourage handel kijken, voerhandel is vaak veel duurder..

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 21:18

Fouragehandel zit hier nergens in de buurt denk ik. Weet niet eens of ze dat kennen in België :p

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:26

Kijk wel uit met vlas, ik ken paarden die flink koliek hebben gehad door het eten van vlas.
Ik strooi ook met vlas en om het eten te voorkomen, haal ik nooit al het vlas uit de stal. Is trouwens ook niet nodig. Alleen de natte plekken. Dan vermeng ik het schone vlas goed met het oude en dan blijven ze er wel van af.
Als je begint met vlas heb je natuurlijk alleen maar schoon vlas. Dan zou ik er iets overheen sproeien wat ze vies vinden zodat ze geen happen nemen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 08:17

Had paar jaar terug een hengstje voor de keuring op vlas staan. Buik compleet bol van het eten van vlas. Bleek achteraf. Gelukkig geen koliek ervan gehad. Wel een gemiste kans op goedkeuring. Hij zag eruit als een ballon!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 08:29

Je kan azijn over het propere vlas sproeien.
Nog een goed alternatief is koolzaadstro, daar zouden ze niet van eten. Absorbeert even goed als vlas.
Wij geven wel altijd een hoekje stro voor de knabbel.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 17:58

Waarom niet gewoon stro?

Mijn paard staat zo dik in het stro (tot knie hoogte paard) dat het zelfs zachter is dan een vlas bodem. Blijft bij veel op stal staan ook schoon, mes eruit en als ik de boven laag eraf haal zie je het plas liggen schep je eruit en klaar.

En ze hebben altijd wat te knabbelen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 21:02

Omdat vlas als laag (dus niet de eerste week) echt veel zachter is. Stro blijf je echt de grond doorheen voelen.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 01:04

Ligt eraan hoe dik je opstrooit natuurlijk. Ik gebruik de ouderwetse stelregel van geen bonk voelen als je je de tanden van je mestvork op de laag laat neervallen.vering moet er zijn, dus dik pak!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:30

Ik zou ook indien mogelijk altijd voor stro kiezen. Kunnen ze lekker wat in scharrelen, wat knabbelen en ik vind het zelf ook prettiger met mesten. Ik zie niet in waarom het minder zacht zou zijn, mits fatsoenlijk opgestrooit en dat laatste is nog weleens een puntje.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:33

MelissaV schreef:
Fouragehandel zit hier nergens in de buurt denk ik. Weet niet eens of ze dat kennen in België :p

Waar in België zit je? Wij kochten ons zaagsel bij een groothandel, die zit in de buurt van Herentals.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:34

Dat "altijd wat te knabbelen" neemt mijn Haflinger trouwens wel heel letterlijk hoor... Die kan ik niet op stro zetten, want dan eet ze de stal gewoon leeg. Daarom ook mijn keuze om ze hier op houtkrullen te zetten. Vind ik heel aangenaam en ik laat het inderdaad ook een dikke laag worden.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:37

Ik heb mijn paarden altijd op stro gehad, maar sinds begin dit jaar staan ze op hennep (Hempbed). Heerlijk spul! Ik heb een enorme viespeuk op stal staan, die altijd in het midden zeiknat was, hoe dik ik ook opstrooide (hij gooide altijd alles naar de zijkanten)
Nu met hennep een prachtig bed, wel 3 pakken per week erbij (advies is 2), maar dat zal minder worden als hij het land weer op gaat.

Vlas heb ik overwogen, maar kan zorgen voor koliek dan wel slokdarmverstopping bij veel eten (paard heeft al regelmatig koliek helaas), is heel glad direct na opstrooien en is qua vochtopname de 'slechtste' van de 3.
Koolzaadstro neemt een stuk minder vocht op dan hennep, maar iets meer dan vlas. Is wel stoffiger met opstrooien. Stalgenoot staat er op, en ik vond haar boxen er altijd vrij vies uitzien, dus die viel af voor mij.

Ik koop mijn vlas per pallet van 60stuk. Er zit bij degene die ik heb ook eucalyptus door, dus het ruikt heerlijk. Paard bij mij op stal dat er ook op over is gegaan had veel allergieën en jeuk, en sinds de hennep/eucalyptus niet meer.

Edit: naast de slowfeeder met voordroog heb ik de paarden wel een flink net met stro gegeven. Voor het knabbelen erg fijn.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 17:38

Zou ook lekker voor stro kiezen, vlas moet je echt aan het begin genoeg van in doen (4 pakken in een stal van 3x3) anders krijg je nooit een goede laag en liggen ze alsnog op het beton. Stro hebben ze in ieder geval altijd lekker wat te knabbelen. En bij wondjes in vlas ook niet praktisch, omdat het er dan in gaat zitten.

(zie bij ons op stal een paard wat op vlas staat altijd graven in de stal waar een kiertje zit om de strosprieten van de stal er naast op te kunnen eten, ziet er altijd zo sneu uit...)

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:21

Ik heb ook al verschillende strooisels geprobeerd. We begonnen met stro maar dit was altijd een vieze kale bende. Hoeveel ik er ook in deed s'morgens was het toch altijd al weer nat. Daarna hebben we een poosje op houtkrullen gestaan. Maar deze waren vrij duur in aanschaf ( 5-6 euro per baal) en we verbruikten er zeker 2 tot 3 balen in de week per stal om de stal droog te houden en ook nog een mooi bed. Daarna zijn we overgegaan naar strokorrels maar deze zijn ook weer vrij duur in aanschaf en werkte naar mijn idee ook niet goed. Je kreeg nooit een echte mooie laag in de stal. Nu staan de paarden op vals en dat bevalt ons uitstekend! In het begin 5 balen in de stal. Daarna 1 keer per week het natte eruit in de zomerperiode en in de winterperiode 2 keer per week. En dan na het natte eruit halen doen we er weer een nieuwe baal erbij in als er niet meer genoeg in ligt. De prijs valt mee, we bestellen telkens een hele pallet. Er zit geen stof in en je hebt weinig op de mesthoop liggen. Wel moet je erbij vlas opletten dat je wel voldoende in de stal doet dan werkt het optimaal. Als je maar 1 of 2 balen erin doet komt de werking van vlas niet tot zijn recht en zal het natte snel weer naar boven komen en stinken. Bij voldoende bedekking in de stal blijft de stal mooi droog en zie je pas hoeveel nat eronder zit als je echt aan het uitmesten gaat

Michelle_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:23

Wij sprenkelden eerder altijd azijn over het vlas, hierdoor stopte ons paard met het eten hiervan. (tipje)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:52

flappie28 schreef:
Zou ook lekker voor stro kiezen, vlas moet je echt aan het begin genoeg van in doen (4 pakken in een stal van 3x3) anders krijg je nooit een goede laag en liggen ze alsnog op het beton. Stro hebben ze in ieder geval altijd lekker wat te knabbelen. En bij wondjes in vlas ook niet praktisch, omdat het er dan in gaat zitten.

(zie bij ons op stal een paard wat op vlas staat altijd graven in de stal waar een kiertje zit om de strosprieten van de stal er naast op te kunnen eten, ziet er altijd zo sneu uit...)

Als ze zo veel moeite doen voor stro, waar is dan hun ruwvoer? De keuze voor een bodembedekking vind ik los staan van je ruwvoer, want je kunt ook een net droog hooi extra op hangen.

Je zegt het goed, vlas moet je een goede laag hebben anders staan ze nog hetzelfde als op stro op het beton. Maar hier zitten er in het begin 3 pakken in 3x3,5. Daarna de eerste week 2 erbij, daarna 1 baal per week = maximaal 15 euro per maand en veel minder afvoer dan met stro. Dus duurder is het niet, zeker niet als je ook tijd=geld rekent, en dan hoeft paardlief niet meer op beton te slapen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:55

Qua dikte is er een simpele test. Gewoon jezelf op je knieën laten vallen. Als je twijfelt raad ik eerst aan om het van halve hoogte te doen, dat kan soms al pijnlijk genoeg zijn. Als je net als op een matras zonder aarzeling of remmen jezelf op je knieën kan laten vallen is het bed zacht genoeg.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:20

Mizora schreef:
Qua dikte is er een simpele test. Gewoon jezelf op je knieën laten vallen. Als je twijfelt raad ik eerst aan om het van halve hoogte te doen, dat kan soms al pijnlijk genoeg zijn. Als je net als op een matras zonder aarzeling of remmen jezelf op je knieën kan laten vallen is het bed zacht genoeg.

En dan wel bedenken dat paardlief misschien minstens 5 keer zo zwaar is hihi.