Pensioen paard erbij.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Pensioen paard erbij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 11:09

Ik zou jullie mening willen hebben.Onze Britta is 33 en ze kan 40 worden,maar ook niet.Probleem is dat onze ruin niet alleen kan staan en als Britt dood zou gaan moet er binnen 1 a 2 dagen een nieuw paard komen.Hij zou 2 dagen in de dichte stal kunnen staan.Nu zou ik wel een pensioen paard willen in een soort van pension.De eigenaar betaald dan een klein bedrag voor brok en hooi en hoefsmid,da enz voor eigen kosten,in ruil voor een super plek.Maar ik wil dus niet te veel bemoeienis met de manier hoe ik voer,welk hooi,stalbedekking enz.Speciaal voer en medicijnen natuurlijk wel.Hoe zouden jullie als eigenaar van het pensioen paard daar over denken.En het paard moet dan ook onverwachts kunnen komen.Er wordt ook niet op paard gereden door ons.

KimD

Re: Pensioen paard erbij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:13

Dus het plekje komt pas vrij als jullie paard sterft? Dat zou voor mij al het einde van deze deal betekenen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:14

Ik zou het niet doen. Als ze betalen, dan gaan ze zich er ook mee bemoeien, en terecht want het gaat om hun paard!
Daarom heb ik er voor gekozen om eigenaar te worden van het pensioenpaard, de vorige eigenaar heeft haar aan mij gegeven....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:16

Daar zijn vast wel kandidaten voor te vinden,maar Britta leeft toch nog en is niet ziek? Een jonger paard kan ook ineens sterven, dat weet je nooit vantevoren.Je zou nu vast een derde paard als reserve erbij kunnen nemen. Als ze dan maar met elkaar overweg kunnen!

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:17

En als jullie ruin dan komt te overlijden, moet het pensioenpaard dan weer vertrekken?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 11:19

Ja,dat is zo.Maar er zou al contact kunnen zijn van tevoren.Alleen kan Britt wel 40 worden en moet je dan nog lang wachten.Het is raar om dit te vragen want ze leeft nog.Maar het is wel belangrijk om al na te denken over mijn ruin en alleen zijn.En 3 paarden nu is te veel.En als mijn ruin dood gaat komt er een nieuw bij natuurlijk.Ik zou dan ook een paard van 20 plus erbij willen.Mijn ruin is nu 20.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:20

Dat klinkt een beetje alsof je een eigen paard zoekt maar dan zonder de kosten. Wel goed trouwens dat je daar nu al mee bezig bent en niet als je oudje er niet meer is (waarvan ik hoop dat ze nog vele jaren bij je mag blijven!)

Mij is ooit overkomen dat bij mijn paard op pensioen totaal uit mijn handen werd getrokken door de staleigenaar. Alles maar dan ook alles werd op haar manier gedaan. Met als gevolg dat mn paard weer kwaaltjes kreeg waar ik met veel pijn en moeite vanaf was gekomen. De staleigenaar was het wiel opnieuw aan het uitvinden en allemaal achter mn rug om. Dan kwam ik en dan bleek er weer wat veranderd te zijn. (ik kwam niet meer dagelijks maar wel 3 á 4 x in de week) Ze gaf me steeds het gevoel dat ik niks van mn paard afwist terwijl mijn paard al jaaaaren bij mij was. Heb heel wat onaangename discussie's met haar gehad. Het is denk ik overbodig om te zeggen dat ik daar niet lang gestaan heb.

In jouw geval wel anders omdat je van te voren al aangeeft dat jij alles bepaalt.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:21

Ik heb er een oude pony bij onder dezelfde voorwaarden wat jij verwacht. Eigenaar komt soms even langs, stelt geen eisen, betaald kleine bijdrage en ik heb er een gezelschapspony bij. Ik heb zelf een shetlander en een draver, de draver is al heel oud en ik vond haar nogal onrustig toen ze nog met z'n 2en waren. Nu met een groepje van 3 gaat t heel goed. Het kan dus wel goed gaan. Ik zag een advertentie op marktplaats staan en heb haar gemaild. Toen is ze langs geweest en hebben we gesproken over wat we verwachten enz. Tot nu toe geen problemen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 11:24

Nou,niet alles hoor.Maar de basis dingen.En een paard is toch duur.Ik dacht iemand zoekt een plekje en dat is voor ons ook gunstig natuurlijk.En mijn ruin gaat niet weg.Sorry,klinkt nu alsof ik een handelaar ben.Het is ook nog maar een idee hoor.Anders koop ik een shetje erbij.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:25

Zou er ook nu vast een shetje bijnemen.
Op stel en sprong een nieuwe kameraad regelen voor een paard dat net zijn vriendin kwijt is, is vragen om problemen -O-

Zo'n klein ding erbij kan altijd wel en je bent er lekker eigen baas over, minstens zo belangrijk!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 11:31

Er was mij een mini shet aangeboden.Maar de paarden staan in 1 grote stal(past prima hoor)maar om er dan een kleintje bij te zetten is toch eng.Dan zou het shetje s'nachts alleen bij de geiten moeten staan.Ook niet leuk natuurlijk.Het wordt nu wel een lang verhaal.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:34

Eng voor die grote misschien ;)

Het zal even wennen zijn, desnoods zet je er (tijdelijk) een kalveriglo bij!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 11:38

Dan wordt het wel ingewikkeld.Maar ik wil nog niet aan Britta's dood denken hoor.Nu is het net alsof ik van haar af wil :(

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:39

Britta31 schreef:
Nou,niet alles hoor.Maar de basis dingen.En een paard is toch duur.Ik dacht iemand zoekt een plekje en dat is voor ons ook gunstig natuurlijk.En mijn ruin gaat niet weg.Sorry,klinkt nu alsof ik een handelaar ben.Het is ook nog maar een idee hoor.Anders koop ik een shetje erbij.

Je klinkt niet als een handelaar hoor! :(:) Ik begrijp je gedachtengang ook wel, er zijn vast mensen die het wel een fijn idee vinden om hun oudje helemaal uit handen te geven. Er zijn genoeg pensioenstallen voor paarden die op dezelfde manier werken. Je zet je paard er neer en komt alleen om te knuffelen langs. Dus waarschijnlijk is er wel vraag naar.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:40

Britta31 schreef:
Dan wordt het wel ingewikkeld.Maar ik wil nog niet aan Britta's dood denken hoor.Nu is het net alsof ik van haar af wil :(

Wat is daar dan ingewikkeld aan?

En nee, natuurlijk niet :(:)
Het is gewoon realistisch om daarover na te denken!

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 11:46

Nee, dat vinden wij niet nodig.Of een shetje bij de paarden of niet.En ik denk dat het shetje toch bij de anderen gaat staan.Ik ben dan bang dat bij een beetje ruzie van de grote de kleine geplet wordt.Britt in een pittige dame en de baas.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:51

Hoe groot is de stal dan? Ik heb ze ook in een groepsstal, maar ik heb ze eerst in de wei laten wennen. Toen konden ze alle kanten op (in de lente). Vervolgens op stal weinig problemen gehad. Ze moeten idd wel de ruimte hebben om evt. te kunnen liggen en eten.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 11:55

Mijn falabella staat ook regelmatig bij mijn grote tinker en grote shet in de stal. Gaat super hoor, en dat is geen enorme stal maar gewoon een oud 3x3 stalletje (inloop! dus puur om te schuilen). Dat is in die 7 jaar nog nooit fout gegaan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 11:57

De paarden hebben genoeg ruimte.Maar met een shetje is het toch wel proppen dan.Ze willen toch een beetje van elkaar af liggen.Ze lopen wel 24/7 buiten.Het is nu wel een lange vraag geworden.De stal is wel groter dan 3x3.Zou ik moeten meten.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:25

Je kunt het ook anders benaderen. Je ruin kan niet alleen zijn, als Britta 40 zou worden leeft ze nog 8 jaar, dan is je ruin ook al eind twintig. Je zou ervoor kunnen kiezen ze samen te laten inslapen, voor jou veel verdriet, maar hun zijn samen gegaan.

Een kennis van mij heeft dat ook gedaan met twee van haar paarden, die verschilde ook qua leeftijd maar enkele jaren en toen de oudste op was en werd ingeslapen heeft ze de ander mee laten inslapen. Dit waren overigens twee zussen van elkaar en ook altijd bij elkaar geweest.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:38

KimD schreef:
Je kunt het ook anders benaderen. Je ruin kan niet alleen zijn, als Britta 40 zou worden leeft ze nog 8 jaar, dan is je ruin ook al eind twintig. Je zou ervoor kunnen kiezen ze samen te laten inslapen, voor jou veel verdriet, maar hun zijn samen gegaan.

Een kennis van mij heeft dat ook gedaan met twee van haar paarden, die verschilde ook qua leeftijd maar enkele jaren en toen de oudste op was en werd ingeslapen heeft ze de ander mee laten inslapen. Dit waren overigens twee zussen van elkaar en ook altijd bij elkaar geweest.

In en aflevering van dr Pol was dit ook. Ook 2 oudere paarden de al hun hele leven bij elkaar stonden zijn toen ook samen ingeslapen.
Het is idd een optie maar wel een hele zware natuurlijk.

Zo'n shet erbij gaat wel lukken hoor.
Een vriendin van mij nam ook de shet mee naar haar nieuwe stal. Als er toezicht is loopt hij los en gaat hij rustig tussen de friezen staan en als het moet beukt ie ze ook nog aan kant voor eten :D
En hij is iets van 80 cm denk ik.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:41

Dat samen inslapen zou ik nooit doen!!!! Eind twintig zegt niks, van hetzelfde wordt de ruin ook 40! Maar je weet t niet het kan ook zo dat de ruin eerder doodgaat dan de merrie.

Mijn shetlander is brutaal en houdt zich heel goed staande. Ik heb hem vast bij het voeren omdat hij anders alle brok van de merries opeet en dan zijn eigen erbij! Zolang het niet een hok van 3x3 is kan t snel + ze liggen nooit tegelijk er is altijd eentje aan t waken. Is er anders geen kleine aanpassing mogelijk? stukje betrating voor de stal extra wandje voor de wind zoiets? Shetlanders willen toch niet heel graag binnen maar moeten wel een beetje beschut kunnen staan bij de rest.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:43

Eerlijk gezegd; als ik betaal voor mijn paard ergens te zetten wil ik ook inspraak. :) Wat jij wil is eigenlijk gratis een eigen paard. :)
De kleine uk hier (A pony) hield zich vroeger prima staande tussen de grotere jongens. :) Maar het hangt wel af van de grote jongens. Mijn D-ruin jaagt 'm nu nl de hele weide door (toegegeven, die heeft het ook wel moeilijk met andere paarden. :') ) als ze bij elkaar staan. Hij staat nu nog met grotere paarden maar niet meer met de ruin.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:50

Gratis een eigen paard waar je niet op rijdt en wel voor zorgt??? Wauw dat klinkt leuk.... Ik heb een oude pony erbij en de eigenaar heeft t volste vertrouwen erin dat ik goed op haar pas. Voor haar een groot voordeel want ze betaald geen dure stalling voor n oud beestje waar ze niks mee kan en ze kan met een gerust hart slapen omdat er goed op wordt gepast. Wat ik doe is eigenlijk vrijwilligerswerk. TS had dat in 1e instantie ook zo bedoelt begreep ik.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:57

jankawijnsma schreef:
Gratis een eigen paard waar je niet op rijdt en wel voor zorgt??? Wauw dat klinkt leuk.... Ik heb een oude pony erbij en de eigenaar heeft t volste vertrouwen erin dat ik goed op haar pas. Voor haar een groot voordeel want ze betaald geen dure stalling voor n oud beestje waar ze niks mee kan en ze kan met een gerust hart slapen omdat er goed op wordt gepast. Wat ik doe is eigenlijk vrijwilligerswerk. TS had dat in 1e instantie ook zo bedoelt begreep ik.

Ts zoekt een (pension)paard waarvoor betaald wordt, maar dat de eigenaar niet bemoeid met de verzorging en wat er gevoerd wordt.
Juist met een ouder paard zou ik als eigenaar zeker willen weten wat er gevoerd wordt.
Wel mag de eigenaar de HS en DA betalen.
Citaat:
De eigenaar betaald dan een klein bedrag voor brok en hooi en hoefsmid,da enz voor eigen kosten,in ruil voor een super plek.Maar ik wil dus niet te veel bemoeienis met de manier hoe ik voer,welk hooi,stalbedekking enz.