Mensen met meerdere paarden...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kletskousz

Mensen met meerdere paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 17:04

Zijn jullie echt gelukkig met meerdere paarden?

Even situatie schets;
Meerdere paarden op een doe het zelf stal. Alles in eigen beheer, zelf alle stallen mesten, 2 x daags voeren, binnen en buiten zetten.
Daarnaast heb ik altijd 1 handels paardje staan.

Nu twijfel ik enorm, vooral in de wintermaanden, weinig tijd, hoop paarden die toch de dagelijkse verzorging nodig hebben. Ik werk daarnaast gewoon en het een gezin. Geen partner die paarden leuk vind dus helpt niet mee. Daarbij geen luxe dat ze aan huis staan. En voor de rijbak moet ik 5 minuten verderop stappen.

Jaren lang 1 pony gehad, maar sinds een jaar of 5 is de hobby uit de hand gelopen, ik merk dat ik geen tijd meer heb naast de dagelijks mest en voer rondes geen zin meer heb in te rijden of poetsen. Nu zullen ze het ongetwijfeld niet erg vinden want ze tonen gelukkig.

Ik merk dat het meer een dagelijkse taak is geworden dan ik er wellicht zin in heb? Ik ben al jaren een fanatiek wedstrijd ruiter geweest, maar merk dat ik nu niet meer toe kom aan trainen. Ze staan eigenlijk al maanden stil terwijl het wedstrijd seizoen straks weer gaat beginnen.

Je zal zeggen " dan verkoop je er een aantal" maar dan de vraag welke? Je oude pony'tje? Die je al 17 jaar in bezit heb en niet meer gereden kan worden? Die ene die je aankocht voor de wedstrijden, je nieuwe toekomstige topper? Of toch die ene die emotionele waarde heeft? Of dat ene pony'tje die zo moeilijk in gedrag is dat je bang bent dat hij verkeerd terecht komt?

Ik merk dat ik elke beslissing lastig vind, maar ook dat is zo misschien geen zin meer in mijn hobby hebt. En stiekem verlang ik naar een stal waar ik niet eerst de weg over moet naar een rijbak, niet eerst 2 u bezig ben met mesten.

Is dit een tijdelijke winter dip of ligt dit echt aan mij? Ik zoek ervaringen :D

Anoniem

Re: Mensen met meerdere paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:08

Wij hebben met z'n tweeën nu 4 paarden en 1 ervan is drachtig.
Ik rij nu zelf niet vanwege mijn gewicht, maar dat wil ik wel weer gaan doen.
Ondanks dat we genoeg tijd kwijt zijn aan voeren en uitmesten, zou ik niet meer terug willen naar pension.
Onze paarden hebben nu eigenlijk een winterstop, waarin we alleen af en toe een buitenritje maken of gaan wandelen.
Straks als het weer mooi weer wordt (en langer licht!), gaan we het rijden weer oppakken.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:09

Tijdens de winter heb ik dit gevoel ook veel meer. Maar zou geen enkel van m'n kids willen missen. Al heb ik er nu 1 te koop staan(pittig karakter, maar we nemen de tijd).
Ik ben zelf dan niet echt een enorme rijder en daarom komt het mij prima uit dat we met de merries fokken. Heb een jong dier staan voor de toekomst en m'n hengst om mee te rijden. Wel een vent die paarden top vind gelukkig, maar toen ik die nog niet had, had ik er ook al 2.
Soms zou ik willen dat ik er nog 1 zou hebben, meer tijd voor haar en meer niet. Maar laat zij nou hét paard zijn wat het liefst van alles niets anders wil dan buiten zijn met vriendinnetjes haha :D

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:12

Het is alsof ik mijn zus hoor praten TS. Zij heeft uiteindelijk na een héél fanatieke wedstrijdcarriere besloten er mee te stoppen. Ze had exact dezelfde dilemma's als jij. Ze heeft niks te koop gezet, maar wel wat rondverteld hoe ze het vond. Via-via hebben de dieren toen een goed plekje gevonden. Ze is naar eigen zeggen nu veel tevredener, heeft meer energie voor haar eigen huis en haar gezin. Ook houdt ze meer geld over, maar dat was niet de hoofdreden. Ik moet er wel bij zeggen dat ze bij ons kan komen rijden zo vaak ze zou willen. Dat doet ze echter nauwelijks, ze heeft nu meer hobby gevonden in haar hond (speuren, andere cursussen). Wees dus eerlijk naar jezelf, wat zou je ander in die situatie aanraden..? Verlang je heimelijk naar meer tijd voor andere dingen?
Veel succes met het maken van keuzes!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:12

Dat de paarden niet bereden worden zullen ze ongetwijfeld geen ramp vinden. Maar je hebt de paarden ook voor jezelf. Als je merkt dat je het niet meer leuk vind, denk ik dat je ook voor jezelf een hoop rust gaat vinden als je er 2 of 3 verkoopt. Je pony die je al 17 jaar hebt, gaat het ongetwijfeld heel leuk doen op een pensioenstal voor oudere paarden. Scheelt je wat in kosten, tijd en hij heeft toch een fijn plekje. Voor je toekomstige topper ga je op zoek naar een pensionstal die voor jou en je paardje werkt. Je emotionele waarde paardje.. kan je daar geen leuk huisje voor zoeken? Niet alle mensen zijn rotzakken en het zal heus niet onmogelijk zijn om daar een leuk plekje voor te vinden. Of zou je die in bruikleen kunnen doen? Krijg je een deel van de kosten vergoed en heb je weer een beetje tijd te pakken. Dat pony'tje die zo moeilijk is, is ook altijd wel een passend huisje voor te vinden. Kost wat meer tijd wellicht, maar je wil ook wat.

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:19

Is een leaser/bijrijder/verzorger niet wat? :)

Ik heb er maar twee op een doe het zelf stal, en ben blij dat ik een verzorger heb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:23

Wij hebben inderdaad ook een meisje dat komt verzorgen en af en toe rijden. :j
Dat scheelt wel, maar is niet echt noodzakelijk, wel gezellig!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:24

Ik herken je situatie helemaal. Ik heb nu 6 paardjes en de lol is er compleet af gegaan. Ik heb er geen tijd voor en financieel zou het ook een hoop schelen als ik er minder had.
Ik heb er 2 te koop staan, maar helaas loopt dat niet zo'n vaart in de winter :(
Hoop dat ik ze van het voorjaar kwijt ben en dan ga ik eens kijken of ik het met 4 beter trek. Anders zullen er nog meer weg moeten.
Inderdaad is het in de winter wel erger geworden zoals jij zegt, maar ook in de zomer wil ik er niet meer mijn hele dag aan kwijt zijn.
Ik merk de laatste tijd steeds meer dat ik de mensen bij mij op stal benijd die er maar 1 hebben en daar al hun tijd en energie in kunnen steken, ipv alles maar snel snel te moeten doen...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:28

Bij ons in t dorp zit een plek voor oude paarden en pony ,s ze hebben daar een super fijn leven en het is niet echt duur .
Per PB kan ik je naam geven .

Wat betreft meer paarden , heb zelf lang 4 paarden gehad .
Mijn grote merrie die ik al jaren heb , had haar dochter en had een C pony en mini paard voor de kinderen .
Heb toen bijna alles een nieuwe thuis gezocht .
Heb nu mijn grote merrie nog en haar veulen van afgelopen jaar .
Maar deze staan beide op mijn werk !
En moet zeggen bevalt me prima zo .
Heb qua rijderij alle tijd na t werk om mijn grote merrie te doen .
Voorheen met 4 op half pension was ik mijn tijd kwijt aan mesten en emmers voer klaar zetten ipv rijden en quality time met paard lief .
Nee ik wil niet meer terug naar mijn oude situatie

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:29

Ik heb er ook meerdere staan en werk ook nog best wat uren ernaast. Rijd wel fanatiek, op dit moment maar één wedstrijdpaard maar dat zijn er ook weleens meer. Ik ben er absoluut gelukkig mee, heb nog veel ambities die ik hoop ooit waar te kunnen maken en heb ontzettend veel plezier in zowel het verzorgen als het trainen. Dat wil echter niet zeggen dat het niet zwaar is of dat ik er niet ook heel veel voor moet laten. Ik hoef gelukkig niet alles alleen te doen betreft de verzorging, zou ik ook echt niet redden naast mijn werk. Training komt wel volledig op mij neer.
Ik begrijp je gevoel wel, wat ik heb geleerd is dat het belangrijk is om tijd te maken voor de dingen waar je blij van wordt. Ja, de verzorging moet gebeuren maar als jij het leuk vind om fanatiek te rijden zou ik toch proberen een manier te vinden om daar tijd voor vrij te maken. Een bijrijder voor één van de anderen die meehelpt, desnoods (als het financieel haalbaar is) iemand die op enkele momenten tegen een vergoeding een rondje mest opruimt oid. Bij mij is het zo dat het allemaal een beetje in evenwicht moet blijven en dat het dan uitstekend vol te houden is. Op meerdere vlakken trouwens, zo rijd ik bijvoorbeeld heel graag jonge paarden maar vind ik het ook erg leuk om wat fanatieker op een beetje niveau bezig te zijn. Dus probeer ik te zorgen dat ik sowieso één paard heb staan dat wat verder is, op die manier heb ik ook meer plezier in het werken met de hele jonkies. Probeer voor jezelf duidelijk te krijgen waar je echte passie ligt, welke dingen je niet erg vind om te doen en welke dingen echt een moetje zijn. Als je daarin een balans kan vinden geeft dat je hopelijk voldoende energie om alles in goede banen te blijven leiden, op welke manier dan ook.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:30

Ik heb hier aan huis 5 paarden staan, die verzorgen we voornamelijk met z'n tweeën. Nu moet ik zeggen, ook toen ik nog 2 paarden op pensionstal had staan, dat ik in de winter altijd minder zin heb om iets te doen. Zit ik lekker warm binnen, moet ik wéér voeren of wéér mesten.. Nu is dit wel echt mijn werk dus ik ben eigenlijk verplicht om naar buiten te gaan, haha.
Al zou ik wel zeggen, mocht ik de financiële middelen ervoor hebben, had ik er nog één bij gehad. Nu is dit ook voor de lessen, maar vind het zelf heerlijk om de hele dag met ze bezig te zijn. Als ik eenmaal buiten ben, valt het vaak mee. Maar dat verschilt natuurlijk net per persoon!

Kun je inderdaad niet verzorgsters of bijrijders zoeken? Ze kunnen jou dan helpen in de dagelijkse werkzaamheden, wat het misschien gezelliger en makkelijker maakt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:37

Het is inderdaad veel werk, meerdere paarden aan huis. Helemaal als je er alleen voor staat en helemaal als je het ook nog combineert met een baan en/of gezin. Rijden schiet er dan vaker bij in, omdat je sowieso al elke dag een paar uur zoet bent met enkel de verzorging en het onderhoud.

Daarbij hebben de meeste mensen niet zelf de accommodatie om de hele winter door te kunnen trainen. En als je dan in het donker in de regen voor de zoveelste keer aan loopt te modderen dan is het wel eens balen ja..

Maar ik geniet wel heel erg van mijn kudden. Ik zou het niet op willen geven, want ik geloof niet dat ik daar gelukkiger van wordt.

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 17:39

Oh wat ben ik toch stiekem blij dat ik niet de enige ben, was even bang dat veel mensen me niet zouden snappen :D

Wat ik het liefste wil is terug de sport in, in heb altijd al de intentie gehad om wat hoger te willen rijden, ooit eens Z rijden lijkt me ontzettend leuk.
Ik ben al jaren een fanatieke eventer ruiter. Maar door medische gezondheid van mijn wedstrijd paard hebben we deze laten inslapen.
Ik kocht toen een jong paard terug, om eigenlijk dit outdoor seizoen klaar te zijn om in de B weer te beginnen, maar omdat ik al tijdje overal tegen aanhik, zitten er nog niet eens alle knopjes op van de basis..

Mijn overleden Wedstrijd paard heeft 1 nakomeling en ook de fokker overleed vorig jaar, de kids wilde graag dat de nakomeling in mijn bezit zou zijn. Dus nu zit in met een emotioneel paard waar ik eigenlijk geen band mee heb opgebouwd omdat ik er geen tijd en energie meer in heb na de dagelijkse klussen.

Mijn pony'tje die al 17 jaar in bezit is, zal altijd in mijn eigendom blijven, wil ik ook geen afstand van doen.

Maar financieel op een rij gezet, hier in de rand stad 2 paarden op pension, kan ik ze net zo goed alle 6 voor aanhouden..: financieel kom ik op het zelfde bedrag uit.
Daarnaast handelen, wat ik leuk vind op een pensionstal is ook niet helemaal haalbaar.

Leaser/bijrijders wat een drama er staat al maanden advertenties dat ik mensen zoek die ze willen lease/bijrijden. Mesten doe ik zelf wel (Pietje precies) :o voor een kleine bijdrage van €50,- per maand en geloof me ze zijn onvindbaar :+

Eigenlijk weet ik precies wat ik wil.. Maar de stap durf ik niet te nemen..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:42

Ik herken je gevoel wel een beetje, zeker nu in de winter. Ik heb er vier staan op vijf minuten wandelafstand van mijn huis, alles in eigen beheer (ook omheining en stallen zelf gezet en zelf te onderhouden).

In combinatie met fulltime werken en nu zo vroeg donker en slecht weer, denk ik ook wel eens: wat een luxe zou het zijn gewoon één paard op pension te hebben en er enkel naartoe te gaan om lekker te rijden. Maar ik kan er nog steeds van genieten ze lekker te zien rondscharrelen in de wei, alles zelf te kunnen beslissen ook...

Elk jaar heb 'k wel zo'n winterdipje, geen tijd, alles nat, donker en koud. In de lente wordt het vanzelf weer fijn :) we zijn ook aan het rondkijken voor een koophuis mét grond erbij voor de paarden, dat zal al veel schelen (stromend water, elektriciteit! Ik kijk er nu al naar uit :') )

Jammer dat je niemand vindt om ze in lease te kunnen geven. Ik kan zelf echt niks uit handen geven, een bijrijder komt hier dan ook niet :o

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:50

Ik heb een tijdje er 4 gehad om te verzorgen (2 van mijn vader en 2 van mezelf).
Zomermaanden ging dat allemaal vrij goed om alles gedaan en gereden te krijgen.
Wintermaanden was meestal voederen en afwisselend eentje rijden per dag.

Heb tijdje terug eentje verkocht die staat goed, mijn eigen merrie is chronisch ziek geworden daarna maar staat op de weide.
De pony van mijn vader is op pre pensioen en houd mijn merrie gezelschap, de shetlander staat ter gezelschap bij een andere pony maar is chronisch hoefbevangen...

Ik merk voornamelijk ook nu dat ik ook niets meer te rijden heb (fanatiek) dat de motivatie weg is en dat het vaak voederen, stallen doen is en vertrekken.

Ik heb daarnaast ook nog 4 honden zitten waar veel tijd in kruipt van trainingen, waarvoor ik gekozen heb omdat ik medisch op de sukkel ben/was en ik paarden op de sukkel heb staan...

Heb trouwens de pony en mijn paard 'thuis' staan, op een weide 500m verderop.
En nu met het slechte weer is het al helemaal depressief om er heen te gaan.
Haal geen voldoening meer uit het hebben van paarden, hoe erg het ook klinkt.
Maar ze krijgen alles wat moet, worden nog altijd goed verzorgt maar daar houd het op.
Laatst bijgewerkt door _Alarm_wlkp op 31-01-16 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:51

Kletskousz schreef:
Oh wat ben ik toch stiekem blij dat ik niet de enige ben, was even bang dat veel mensen me niet zouden snappen :D

Wat ik het liefste wil is terug de sport in, in heb altijd al de intentie gehad om wat hoger te willen rijden, ooit eens Z rijden lijkt me ontzettend leuk.
Ik ben al jaren een fanatieke eventer ruiter. Maar door medische gezondheid van mijn wedstrijd paard hebben we deze laten inslapen.
Ik kocht toen een jong paard terug, om eigenlijk dit outdoor seizoen klaar te zijn om in de B weer te beginnen, maar omdat ik al tijdje overal tegen aanhik, zitten er nog niet eens alle knopjes op van de basis..

Mijn overleden Wedstrijd paard heeft 1 nakomeling en ook de fokker overleed vorig jaar, de kids wilde graag dat de nakomeling in mijn bezit zou zijn. Dus nu zit in met een emotioneel paard waar ik eigenlijk geen band mee heb opgebouwd omdat ik er geen tijd en energie meer in heb na de dagelijkse klussen.

Mijn pony'tje die al 17 jaar in bezit is, zal altijd in mijn eigendom blijven, wil ik ook geen afstand van doen.

Maar financieel op een rij gezet, hier in de rand stad 2 paarden op pension, kan ik ze net zo goed alle 6 voor aanhouden..: financieel kom ik op het zelfde bedrag uit.
Daarnaast handelen, wat ik leuk vind op een pensionstal is ook niet helemaal haalbaar.

Leaser/bijrijders wat een drama er staat al maanden advertenties dat ik mensen zoek die ze willen lease/bijrijden. Mesten doe ik zelf wel (Pietje precies) :o voor een kleine bijdrage van €50,- per maand en geloof me ze zijn onvindbaar :+

En er eentje of meerdere in bruikleen zetten? Er staat op bokt markt al een advertentie van iemand die een pony of paard in bruikleen wilt. Mijn tweede heb ik in bruikleen. Met een goed contract heel fijn. :)

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 17:57

Geryon schreef:
Kletskousz schreef:

En er eentje of meerdere in bruikleen zetten? Er staat op bokt markt al een advertentie van iemand die een pony of paard in bruikleen wilt. Mijn tweede heb ik in bruikleen. Met een goed contract heel fijn. :)

Ik ga eens kijken op bokt markt, ben al tijden opzoek naar leasers/bijrijders maar weinig te vinden. Paard heb ik nu te koop gezet op marktplaats en krijg veel reacties maar het weerhoud me eigenlijk om te reageren. Paard heeft potentie en haar afstamming is gewild...

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 11:59

Tja, hoort een dip ook niet heel erg bij de winter?
Ik heb twee paarden een die nog niet is ingereden en een die al wat ouder is en ruim 10 jaar in mijn bezit is.
Nu in de winter maanden ben ik het soms heel erg zat nat, donker en koud.
Mijn paarden staan op een stuk waar ik alles zelf moet doen en ook nog eens een klein half uur rijden van huis.
Soms voel ik me schuldig op dit moment want ja het is zwaar (waarschijnlijk ook omdat ik nu zwanger ben). Maar eerlijk is eerlijk ik zou het niet anders willen. De paarden zijn elkaars maatje en ik heb de vrijheid om alles zelf te kunnen en mogen bepalen en dat ik ook heel veel waard.
Verder vraag ik me af hoe belangrijk rijden is voor de paarden.

In elk geval succes met je beslissingen en voor we het weten zijn de dagen echt langer en word het echt droger :-)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:23

In het verleden heb ik een hele verzameling gehad met op het hoogte (of diepte)punt 6 pony's. Gelukkig waren er daarvan 2 veulens en had ik eigen land anders was het echt niet grappig geweest. Ik heb er daarna ook best wat verkocht waarna ik er een rijpaard bij kocht. Toen had ik 2 pony's en een paard.
Waar ik in het verleden heel fanatiek met de pony's voor de wagen aan het rijden was kwam ik daar echt niet meer aan toe en ook mijn paard had veel te weinig beweging.

Uiteindelijk heb ik wegens persoonlijke omstandigheden mijn paard verkocht en mijn pony's staan nu in pension. 1 heb ik er nu weer fanatiek voor de wagen lopen en de ander loopt af en toe voor de wagen en aan de lange lijnen (net genoeg om haar het idee te geven dat ze aan het werk is, ze heeft bijna 10jr met pensioen gestaan maar daar werd ze niet gelukkig van, nu ze geschoren onder een dekentje staat en af en toe 'aan het werk' mag is ze weer de blije kip die ik had).
Maar meer dan 1 aan het werk zou ik echt niet meer aan moeten denken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:31

Bekend probleem. Ik heb twee paarden, mijn man vijf, waarvan drie oudjes. Ik heb ze allemaal even lief, maar eigenlijk zou de max. vier paarden moeten zijn. Maar ja de jonge paarden zijn de westrijdpaarden, mijn twee paarden zijn een erfenis van een overleden vriend en dan hebben we nog drie oudjes die je ook niet zomaar weg doet. Ze hebben tenslotte toch ook veel voor ons gedaan. Kortom, diep ademhalen en maar weer doorgaan met mestscheppen. We hebben wel bijrijdsters die als ze komen rijden ook meehelpen met scheppen. Mijn man werkt niet, dat scheelt wel. Als ik naar mijn werk ben doet hij de paarden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:43

Ik heb een poosje met 2 paarden op een "doe het zelf stal" gestaan.
Nou ik was er inderdaad goed klaar mee.

Ik heb vorige winter vanwege tijdgebrek en slechte bodem van de bak niet gereden. 2 paarden binnen halen uit de wei, stallen mesten, hooinetten vullen, op zaterdag en zondag paarden ook nog een buitenzetten.

Stalgenoten hielpen elkaar heel goed met binnen en buitenzetten maar ja....dan moet je ook de paarden van de andere binnen of buiten zetten.

Het was of een paard weg of beide paarden verhuizen naar een stal waar ze alles voor mij doen.
Gelukkig is het het laatste geworden.

Ik hoef echt niet iedere dag te rijden. Maar eigenlijk niets met de paarden doen en alleen maar stront scheppen....

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:51

Herkenbaar, daarom komen mijn overige pony's terug naar huis. Niet heel groot hier maar heb nog een weide een straat verder.

Hadden er 4, had 2 paarden op half pension. Alles zelf doen, mesten, rijden, binnen/buiten zetten en voer klaarleggen. In augustus heb ik een zoontje gekregen en kon vanwege bekkeninstabiliteit niet rijden. Dus mijn 10-jarige verkocht en nu staat mijn 20-jarige er nog. Dan hebben wij op de wei nog 2 hengsten lopen hiervan is er 1 ingeslapen 2 weken terug.

Begin deze week weer met werken en hubby werkt tussen de 60-80 uur per week. Helpt mij waar het kan maar merk dat het gewoon te veel word. Als ze aan huis staan kan ik dingen doen als mijn zoontje slaapt. Nu moet ik wachten tot hij wakker is en dan kan ik nog niet veel doen... Gaat mij niet om het rijden. Maar gewoon wat meer tijd voor ze hebben zou ik al heel fijn vinden

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 17:58

Ik heb ook zelf zorg, nu 3 pony, 1 oudje.. (die ook niet weg zal gaan)
Zelf rij ik wel erg graag, maar ik moet gewoon tijd maken, heb er 2 om te rijden, al staat er 1 op een laag pitje. De andere ben ik aan klaar maken voor endurance wedstrijd.
Ik vind alles erom heen geen moeten maar gewoon fijn, voelt voor mij dan ook nooit als een zware last.
Ik kies er wel voor om ze buiten te zetten(haat stallen) en dat scheelt wel hele hoop. Ze eten 24/7 hooi.
Dus als moet kan ik het ook met 1 x daags af.

Ik heb nooit op pension gestaan, maar zal dat ook never nooit doen. Moet er niet aan denken..
Misschien de keuze maken voor een leaser die ook klusjes doet..

Ik wilde zelf heel lang geen bijrijder, sinds ik een fjord heb die waarmee wel vertrouwd is dat een ander er iets mee doet (poetsen, grondwerk en rijden samen altijd met mij erbij). Vind het leuk, maar het is geen must, ik red mij alleen ook prima.
Zal ook niet snel zorg uit handen geven..

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:00

Ik ken het gevoel. Ik heb 2 shetlanders al 7,5 jaar hier staan. Eentje is hier geboren en de ander mag van mij blijven tot het einde. Is inmiddels 23 en de andere 7. Die van 7 wil ik graag uitbrengen in de mensport en ik kon ze allebei allang verkopen maar dat heb ik niet gedaan vanwege de grote emotionele waarde. Het zijn schatten en ik hou teveel van ze. Ook mijn paard die ik sinds september heb gaat niet meer weg, wat een geweldig paard. Mesten, 2 maal daags voeren, ik ken het allemaal. En soms denk ik ook van ahh geen zin hierin maar ik doe het voor de dieren waarvan ik hou en daarom blijf ik het doen met veel liefde. Dit is een van de redenen waarom ik in de zorg werk :o

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 18:22

Met meerdere paarden, heb je volgens mij altijd een (paar) die zijn blijven hangen....

Shetlander van 20+, chronisch hoefbevangen, doe je niet weg. Veulen, tja, even kijken hoe hij uitgroeit, zo staan er ondertussen meer op stal dan gepland. Over een paar jaar wil ik weer terug naar max 4 :o ... gelukkig staat alles aan huis!