Advies en tips inrichting stal&weide gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Gerdien_

Advies en tips inrichting stal&weide gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 21:56

Hoi allemaal!

In het komende halfjaar heb ik de mogelijkheid om een halve schuur en een stuk grond in te gaan richten voor mijn paarden.

Er staat nu een lege geïsoleerde schuur en een bijna kaal stuk grond met goede sloot ernaast.
Het gedeelte van de schuur dat ik zal gebruiken zal 10x14 meter zijn.
Hoe zouden jullie dit inrichten? Het plaatsen van deuren ed in de schuur staat nog vrij.

In de schuur zou ik graag een inloopstal willen. Maar als er een paard ziek is oid, dan wil ik die wel apart kunnen zetten.
Er komt een zolder voor opslag van hooi/stro en de trailer zal in het andere gedeelte van de schuur gestald worden.

Verder wil ik een buitenbak en een paddock realiseren.

Afbeelding
Het hele stuk binnen de zwarte lijnen is voor de paarden

Wie vind het leuk om met me mee te denken?

Leen

Re: Advies en tips inrichting stal&weide gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:07

Leuk!! *\%/*

Ik vind dit soort projectjes helemaal te gek :D
Dus het stuk van de schuur binnen het zwarte stuk wordt als paardenstuk gebruikt?
Ik ga al eventjes prullen met tekeningetjes :o

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 22:12

Ja dat klopt. Het achterste gedeelte vd schuur idd. Deze is 13,8m breed. Ongeveer ter hoogte vd zwarte lijn wordt een muur gemetseld om het paardengedeelte af te scheiden van de rest. Dit zal ongeveer 10 meter zijn

Wat mij betreft komt de bak tussen de schuur en de sloot. Dan kan ik de verlichting vanaf de schuur laten schijnen.

Verder wil ik in de schuur water en voer hebben. Het landje opdelen in 2 stukken, maar dat de paarden altijd in de schuur kunnen komen, zodat ik niet met water hoef te slepen.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:16

Heb je een vergunning voor een paddock en bak? En zo ja, is deze op het hele stuk geldig of alleen het stuk direct naast/achter de schuur?

Voor hoeveel paarden is het?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:22

Afbeelding

Is dit niets? Het bruin zijn de hekkens. Als er een paddock word gemaakt kun je naast/voor de schuur een stuk bestraten + een afdak vanuit de schuur maken. Dat aan de zijkant zijn paadjes/baan waar de paarden kunnen rondlopen zonder enige wei kapot te maken en kunnen ze gewoon in en uit de paddock gaan voor bv een sprintje te trekken vanuit de lange lengte. Wie weet kun je daar ook een oplossing voor vinden zodat het geen modder word bv bestraten/zand. :)
De breedte van de baantjes kun je uiteraard zelf kiezen.

Excuseer voor mijn tekenkunsten, ik had ook per ongeluk sommige lijnen doorgetrokken dus die weggedaan met een groene lijn haha
Laatst bijgewerkt door Memere op 25-01-16 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 22:23

We kiezen er bewust voor om eerst geen vergunning aan te vragen, omdat de bak geheel uit het zicht ligt als we deze achter de schuur maken.

Ik heb zelf een e-pony en straks een veulen. Het is de bedoeling dat er nog een rij-maatje bij komt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:23

Die schuine lijn is ook blijvend?

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 22:26

Ja de schuine lijn is ongeveer.. Er staan namelijk nog wat fruitbomen die niet weg mogen :D

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:27

op zich zou dat stuk naast die kas een mooie plek voor een bak zijn

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 22:27

LauLauu bedankt voor je tekening. Ik ben niet zo thuis in paddock-paradise en alles wat erop lijkt. Maar ik ben wel heel blij met alle input!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:28

Misschien niet onbelangrijk, als je een inloopstal wil maken, maak je best een opening naar het oosten. Dit door koude noorde wind, en zuid-west veel regeninslag. Ik neem aan dat dit een google maps plannetje is met het noorden gewoon nog naar boven? Dus dan zou ik de opening(en) rechts maken.

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 22:29

ponyparadijs schreef:
op zich zou dat stuk naast die kas een mooie plek voor een bak zijn

Dan kunnen we niet echt goed gebruik maken van een sloot voor drainage denk ik

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:30

Leuk project! Ik zou persoonlijk ervoor kiezen om het inderdaad op te delen in meerdere stroken. Ik ben minder voor het pp-principe. Maar dat is persoonlijk. Hoeveel paarden komen erop te staan?

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 22:30

Leen schreef:
Misschien niet onbelangrijk, als je een inloopstal wil maken, maak je best een opening naar het oosten. Dit door koude noorde wind, en zuid-west veel regeninslag. Ik neem aan dat dit een google maps plannetje is met het noorden gewoon nog naar boven? Dus dan zou ik de opening(en) rechts maken.

Ik heb natuurlijk zelf ook al heel wat getekend en idd besloten om de deur iig niet op het noorden te plaatsen. :) Op de noordkant van de schuur zitten wel een paar mooie luiken die ik bij gunstig weer open kan zetten.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:33

Wat ik ook geregeld zie bij mensen met inloopstal is dat ze er van die 'zwembadstroken' voor hebben. Dat zou een optie kunnen zijn om de regen en wind tegen te houden waar leen net aan dacht. :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:35

_Gerdien_ schreef:
We kiezen er bewust voor om eerst geen vergunning aan te vragen, omdat de bak geheel uit het zicht ligt als we deze achter de schuur maken.

Dat is eigen keus, informeer eens bij buren hoe streng ze zijn in jouw gemeente. Het kan heel veel gezeur opleveren (en veel geld kosten).

Let ook op het hekwerk: bij ons mag je wel paaltjes tot 1.20m slaan en die met draad bespannen, maar een vast houten hek mag niet.

Je kan stallen laten plaatsen in de schuur, die zijn op maat te bestellen. Deur op t zuiden is het meest prettig qua weer.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:38

Deur op het zuiden? Dan heb je toch inslaande regen?
In belgie toch :')

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 22:39

PaulineH schreef:
Wat ik ook geregeld zie bij mensen met inloopstal is dat ze er van die 'zwembadstroken' voor hebben. Dat zou een optie kunnen zijn om de regen en wind tegen te houden waar leen net aan dacht. :)

Tnx, goed idee! Nu mijn merrie nog overtuigen haha
Ik zat ook te denken om de laatste twee meter voor het naar binnen gaan van de inloopstal te bestraten of met rubberen tegels oid, zodat de stal niet zo vies inloopt met zand
Heeft iemand daar ervaring mee?

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 22:40

De deur op het zuiden zou betekenen dat de paarden altijd om de schuur heen moeten lopen voordat ze dan bij het gras kunnen. Misschien wordt dit wat onhandig met realiseren van een logische loop naar rijbak, mesthoop ed.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 03:05

oké hierbij mijn prachtige tekening (midden in de nacht op een mobiel gemaakt ) donker geel= bak
lichter geel= paddock (eventueel daarbij bak als paddock) bruin= looppad (zand). zo kun je ervoor zorgen dat de paarden ten alle tijden bij de schuilstal kunnen, en heb je ruimte om ze bij slecht weer alleen op de paddock te zetten. daarnaast kun je de paddock aan het pad kant los laten zodat ze daar altijd op kunnen. zou overigens stuk tussen bak, paddock en schuur verharden
Afbeelding

is het weiland naast de schuur 24 meter of met dat verharde stuk erbij?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 04:06

Wil je voor een paddock paradise gaan? Mijn pleegouders hebben een paddock paradise van bijna 2,5 kilometer. Als je wilt kan je een keer langskomen om inspiratie op te doen?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 07:42

Leen schreef:

Nergens zo snel gelezen dat het in Vlaanderen is :+ wij hebben altijd wind uit west (regen) en noorden/oosten wind betekent vaak vorst.

Bovendien heb je dan veel licht door je deur.

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 08:04

Ik heb het ingedeeld zoals mijn oom en tante het ook hebben, 3 weilanden bovenaan (het bovenste stuk verdeeld in 3 stukken) om ervoor te zorgen dat het gras kan aangroeien(je zet ze bvb een week in landje 1, dan is het gras al opgegeten(een voorbeeld hoor denk niet dat het zo snel zal gaan) als het gras op is zet je ze in het volgende landje om het gras weer te laten aangroeien in het andere landje), en dan helemaal rechts onder een bak, en daarboven een paddock. ook zou je eventueel een weiland kunnen gebruiken als mesthoop aangezien je daar ook nog over na moet denken (neem ik aan). :D

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 12:14

Het gaat trouwens niet om vlaanderen hoor. Ik woon in Drenthe ;)

Zelf zat ik aan onderstaande tekening te denken. De maten van de paddock zijn bij benadering. De bak kan ik evt dan ook open zetten mocht het land echt zwart worden.
Het grootste weiland kan ik dan in de zomer steeds een stukje bij geven met prikpaaltjes

Afvoer van mest heb ik een adresje voor :)

Afbeelding

Wat denken jullie ervan?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:19

Marieke_K schreef:
Leen schreef:

Nergens zo snel gelezen dat het in Vlaanderen is :+ wij hebben altijd wind uit west (regen) en noorden/oosten wind betekent vaak vorst.

Bovendien heb je dan veel licht door je deur.

Nee is het ook niet, maar ik ben van Belgie, en hier wil je geen deur op het zuiden :o Dacht dat dat in NL dan wel hetzelfde zou zijn.