Bodembekking stal met uitloop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Webding

Bodembekking stal met uitloop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 17:51

Het is eindelijk zo ver!
De lieve 19-jarige ruin die ik al 4 jaar bijrijd verhuist van een volpensionstalling naar een fijne, kleinschalige doe-het-zelf stalling. Op deze stal krijgt hij een grote box (ik schat 4,5 x 4,5) met een nog iets grotere uitloop. Achteraan is er een poort naar de weide voor wanneer het weer het toelaat.
Pedro verhuist op het einde van de maand / begin van de volgende maand. Hier in België is het momenteel heel nat en koud, dus weidegang zal nog even niet mogelijk zijn.

Voor de eigenares zal het de eerste keer zijn dat ze op een doe-het-zelfstal komt te staan, en ook voor mij is dit helemaal nieuw. We lopen echter wel tegen een probleem aan. We moeten natuurlijk zelf hooi en stro voorzien. Hooi is niet zo'n probleem, maar stro vind ik momenteel heel moeilijk in de omgeving. En het begint toch best wel dringend te worden.
Op de nieuwe stal wordt stro 1x per jaar gezamenlijk besteld bij de boer, dit is echter pas in de zomer. En zo lang kan paardlief toch echt niet op zand staan :+ Dit aangezien het vrij harde bodem is, niet echt ligzand.

Op de vorige stal stond Pedro dus wel op stro, en hij at bijna elke dag zijn stal leeg. Op zich niet zo heel erg, hij kon er goed tegen en gaf hem toch wat vulling. We zijn van plan om hem veel meer hooi te voeren dan hij nu krijgt.

Mijn vraag is nu, zijn er goede alternatieven voor stro?
Aandachtspunten:

- Ik ben op zoek naar stalbedekking die we nu kunnen aankopen voor enkele maanden
- Wind is denk ik niet zo'n heel groot probleem, doorgang vormt geen groot gapend gat.
- Pedro heeft hoefijzers vooraan en vrij snel last van rotstraal
- Hij heeft last van artrose en HKO
- Makkelijk in onderhoud
- Iets dat niet te snel uit de stal wordt gestapt
- Pedro staat alleen op zijn stuk (met veel sociaal contact mogelijk met de buren)
- hooi wordt uit een lange trog gevoerd over de hele lengte van de voorzijde van de stal, en dient dus niet van de vloerbedekking gegeten te worden.

Heeft er iemand een oplossing voor ons?

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Webding op 18-01-16 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Re: Bodembekking stal met uitloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:53

Misschien kun je het stro overnemen van de persoon die vertrekt op de stal waar jullie komen? Scheelt die persoon ook slepen met balen.

rebecc1994

Misschien vlas of zaagsel? Vaak kun je dit bij een grote voerleverancier wel krijgen en over het algemeen wordt dat niet echt een bende...

Kirrr

Wij hebben rubberen tegels!
Niks er boven op en de paarden vinden het heerlijk.

Webding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 18:04

Alvast bedankt voor de snelle reacties!

@Ir111: Dat moeten we inderdaad nog eens navragen, maar ik zou denken dat ze dat dan al vermeld zouden hebben (er zijn slechts 3 stallen)
@rebecc1994: Met vlas ben ik heel erg bang voor het opeten, en zou zaagsel niet heel snel naar buiten worden gelopen? Ik dacht aan stropellets, maar die worden op een grote pallet voor een jaar geleverd, en ik weet niet of ze die wel op de hooizolder kwijt gaan geraken.
@Kirrr: Ik vrees voor de eigenares een iets te grote overgang, ik vind het zeker interessant, maar misschien best wel een ingrijpend aanpassing?

rebecc1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:19

Zaagsel heb ik zelf niet echt ervaring mee.
Met vlas merk ik wel dat ze dat niet opeten, zeker niet als ze genoeg hooi krijgen. Wij hebben een fjord op stal die alles opeet wat ze kan vinden, behalve het vlas.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:51

Paard van stalgenoot destijds begon meteen aan het vlas toen we overstapten, dus dat zegt niet zoveel.

Als hij neiging heeft bodembedekking te eten is stro de veiligste optie (mits genoeg te drinken). Of hele probleem vermijden en rubber matten gebruiken. Voordeel van dat laatste is dat je maar 1x hoeft te investeren en daarna er jaren geen terugkerende kosten aan hebt. Enkel ong. 2x per jaar er uit halen en schoonmaken.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:16

Ingrijpend?
Liggen er op 10minuten in en zijn er even snel terug uit.
Wij hebben ze 2e hands gekocht, liggen gewoon op zand en hebben een pen gat verbinding.
Betaalbaar en hebben zichzelf op korte tijd terug betaald in gebrek aan bodembedekking.

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:26

Mag je wel iets anders dan stro ivm afvoeren? Wij hebben stro en er mag niks anders op dan stro. Zou iemand hier vlas willen moet er een mestcontainer bij.

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:27

Strokorrels.
Als hij ze op wil eten week je ze voor. Ze nemen 5 keer hun eigen volume op aan vocht en ze vallen al snel uit elkaar. Mocht je nog wat stro vinden kun je er altijd een laagje opleggen om te knabbelen .

Webding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 22:13

@Kirrr: Klopt inderdaad wel. Ik ben ook volledig pro rubberen matten. Maar ik heb hier in de praktijk nog nooit iemand ze zien gebruiken (buiten voor de trailer), en ben bang als ik over de oprit kom aangelopen met de matten dat ze zullen schrikken :') Maar ik overweeg het zeker, en stel het ook meteen voor.

@Muzzy17: Houtkrullen/zaagsel mocht alvast wel, dus ik ga ervan uit dat andere zaken dan ook in orde zullen zijn.

@meintje: Over wat ik lees op het internet ben ik volledig positief over strokorrels. Ik heb ook eens een topic gelezen hier op bokt, en het leek schitterend. Ik heb echter van mijn directe omgeving enkele negatieve verhalen gehoord. Het leveren in pallet schrikt me af. Maar ik heb inderdaad ook een bedrijf aangehaald bij de eigenaar waar we eens enkele zakken kunnen halen om te proberen. Heb jij ervaring met strokorrels in combinatie met hoefijzers? Plakt dat niet heel erg?

Bedankt om mee te denken iedereen!

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:17

Ik heb houtkrullen in de inloopstal liggen bij mijn jonge paarden. Ik laat vanaf de opening een rand van nog 50 cm vrij en ze lopen er echt zelden wat uit.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:21

Kirrr schreef:
Wij hebben rubberen tegels!
Niks er boven op en de paarden vinden het heerlijk.

Ik heb ook rubberen tegels in mijn uitloop stal. Mar het lijkt erop dat hij aan de voorkant van 1 voorbeen de kogel wat vacht heeft weg geschuurd. Het is geen wond maar wat kaler. Heb jij dat niet?

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:36

Abricoosje schreef:
@Kirrr: Klopt inderdaad wel. Ik ben ook volledig pro rubberen matten. Maar ik heb hier in de praktijk nog nooit iemand ze zien gebruiken (buiten voor de trailer), en ben bang als ik over de oprit kom aangelopen met de matten dat ze zullen schrikken :') Maar ik overweeg het zeker, en stel het ook meteen voor.

@Muzzy17: Houtkrullen/zaagsel mocht alvast wel, dus ik ga ervan uit dat andere zaken dan ook in orde zullen zijn.

@meintje: Over wat ik lees op het internet ben ik volledig positief over strokorrels. Ik heb ook eens een topic gelezen hier op bokt, en het leek schitterend. Ik heb echter van mijn directe omgeving enkele negatieve verhalen gehoord. Het leveren in pallet schrikt me af. Maar ik heb inderdaad ook een bedrijf aangehaald bij de eigenaar waar we eens enkele zakken kunnen halen om te proberen. Heb jij ervaring met strokorrels in combinatie met hoefijzers? Plakt dat niet heel erg?

Nee, geen ervaring mee. Mijn ervaringen zijn wel positief. Ik heb 1 keer gehad dat mijn paard er van had gegeten. Flink buikpijn uiteraard, maar ik week ze sindsdien als ik veel vervang en dan gaat het uitstekend. Uitmesten is zo klaar en minder zwaar dan met stro.
Ik heb ze hier in combinatie met een uitloopstal en het blijft netjes op zijn plaats.

Webding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 22:54

meintje schreef:
Abricoosje schreef:

Nee, geen ervaring mee. Mijn ervaringen zijn wel positief. Ik heb 1 keer gehad dat mijn paard er van had gegeten. Flink buikpijn uiteraard, maar ik week ze sindsdien als ik veel vervang en dan gaat het uitstekend. Uitmesten is zo klaar en minder zwaar dan met stro.
Ik heb ze hier in combinatie met een uitloopstal en het blijft netjes op zijn plaats.

Hier kan ik zeker wat mee. Ik las ook iets over azijn toevoegen zodat het zeker niet lekker smaakt. Ik denk dat dit wel een kanshebber is. Bedankt!

heidibeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 23:18

Koolzaadstro!
Ik gebruik het ook als uitloop / oppot ( wel mesten + dagelijks bijstrooien, niet de natte plekken)
Eten ze niet en is super netjes.
Ik geef wel wat stro bij, voor het knabbelen.
Oh, en makkelijk opslaan. Zit verpakt.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 10:11

Ufurio4e schreef:
Ik heb ook rubberen tegels in mijn uitloop stal. Mar het lijkt erop dat hij aan de voorkant van 1 voorbeen de kogel wat vacht heeft weg geschuurd. Het is geen wond maar wat kaler. Heb jij dat niet?

Nee nog niks gevonden en paarden liggen er echt vaak op.
Matten zijn best wel ruw, maar veren ook erg mee.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:17

Zijn rubbermatten niet direct vies als ze erop plassen en mesten en erdoorheen lopen?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 01:40

Rubber matten zijn echt fantastisch! Moet je wel die dikke vochtdoorlatende hebben.
Wij hebben ze in de gewone stallen en in de schuilstallen. Paarden liggen er heel graag op en nog nooit wondjes oid van gezien. Heel makkelijk schoon te maken en wordt geen vieze boel, plas loopt er gewoon doorheen.
Is gewoon op zand te leggen, maar op stenen kan ook. Tweedehands zijn ze goed te betalen en het spaart heel veel werk en kosten uit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:44

hebben jullie voorbeelden van de "goede" matten?
Ook als er erop mesten, wordt het dan geen drek?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:54

Ik heb ook rubber matten, maar daarop nog stro. Stro kun je het hele jaar door bestellen bij diverse fouragebedrijven. Ik ben al zo'n 20 jaar trouw afnemer van Stouten Fourage in Bruinisse http://www.stouten-fourage.nl/. Die bezorgen door heel NL dus denk ik ook wel in Belgie... Wel vanaf een bepaalde hoeveelheid maar vaak kunnen ze verschillende adressen combineren qua bezorging. Ik heb ook wel eens een klein partijtje stro gehaald bij een boer in de buurt. Check Marktplaats voor kleine hoeveelheden. Hoeft echt geen probleem te zijn hoor, er is genoeg stro te krijgen :-) ook in de winter.

Webding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 10:30

Ik volg het stalmattengegeven zeker op, maar ik vrees ervoor dat we dan niet in orde gaan krijgen voor de verhuis. Ik houd een oogje open op marktplaats. Ik heb kapaza en 2dehands.be afgezocht, niets gevonden in de buurt. Wel hooi. Dat is geen probleem. We zijn nu inderdaad aan het rondhoren voor boeren. We hebben zelf een aanhangwagen dus zelf halen is geen probleem.
We hebben geinformeerd, maar het meisje dat er voor ons stond, is al enkele weken weg, en ze heeft haar spullen meegenomen.
Bedankt iedereen om mee te denken!

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:38

Wij hebben vlas (ook met uitloop) wat voor ons erg goed werkt!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:45

De matten moet je in NL zoeken. Veel meer aanbod en stuk goedkoper.

Paarden plassen hier bijna altijd buiten, als ze toch het eens binnen doen loopt het gewoon tussen de matten door.
Mest lopen ze soms wel wat doorelkaar, maar met schep en borstel direct opgeruimd.

http://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-ter ... ousPage=lr
Wij hebben zoiets, 8cm dik en verbindingen.

Zie nu pas antwerpen staan bij regio. Waar zit je juist? (mag ook via pb) misschien weet ik wel wat adressen voor stro.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:51