De lieve 19-jarige ruin die ik al 4 jaar bijrijd verhuist van een volpensionstalling naar een fijne, kleinschalige doe-het-zelf stalling. Op deze stal krijgt hij een grote box (ik schat 4,5 x 4,5) met een nog iets grotere uitloop. Achteraan is er een poort naar de weide voor wanneer het weer het toelaat.
Pedro verhuist op het einde van de maand / begin van de volgende maand. Hier in België is het momenteel heel nat en koud, dus weidegang zal nog even niet mogelijk zijn.
Voor de eigenares zal het de eerste keer zijn dat ze op een doe-het-zelfstal komt te staan, en ook voor mij is dit helemaal nieuw. We lopen echter wel tegen een probleem aan. We moeten natuurlijk zelf hooi en stro voorzien. Hooi is niet zo'n probleem, maar stro vind ik momenteel heel moeilijk in de omgeving. En het begint toch best wel dringend te worden.
Op de nieuwe stal wordt stro 1x per jaar gezamenlijk besteld bij de boer, dit is echter pas in de zomer. En zo lang kan paardlief toch echt niet op zand staan

Op de vorige stal stond Pedro dus wel op stro, en hij at bijna elke dag zijn stal leeg. Op zich niet zo heel erg, hij kon er goed tegen en gaf hem toch wat vulling. We zijn van plan om hem veel meer hooi te voeren dan hij nu krijgt.
Mijn vraag is nu, zijn er goede alternatieven voor stro?
Aandachtspunten:
- Ik ben op zoek naar stalbedekking die we nu kunnen aankopen voor enkele maanden
- Wind is denk ik niet zo'n heel groot probleem, doorgang vormt geen groot gapend gat.
- Pedro heeft hoefijzers vooraan en vrij snel last van rotstraal
- Hij heeft last van artrose en HKO
- Makkelijk in onderhoud
- Iets dat niet te snel uit de stal wordt gestapt
- Pedro staat alleen op zijn stuk (met veel sociaal contact mogelijk met de buren)
- hooi wordt uit een lange trog gevoerd over de hele lengte van de voorzijde van de stal, en dient dus niet van de vloerbedekking gegeten te worden.
Heeft er iemand een oplossing voor ons?
Alvast bedankt!