Wat doen jullie met de manen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lovas

Wat doen jullie met de manen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 21:42

Hey! Ik vraag me af wat jullie met de manen doen? En hoe lang ze zijn? Ook graag welk ras je hebt erbij. En of jullie ze recht afknippen of gewoon lekker wild laten groeien.

Phen

Re: Wat doen jullie met de manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:46

Ik heb hier een IJslander(manen vallen over schouder heen), Exmoor pony(heeft niet hele lange manen max. 20cm) en een Shetlander(manen tot aan voorbeen). Hier laten we de manen gewoon met rust. Enkel af en toe een borstel doorheen.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:51

Bij de fjord worden ze in een (soort van) boog geknipt en bij de de ander (New forest) laat ik het gewoon groeien. Af en toe even de kam er doorheen, maar verder doe ik er niks aan.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:56

bij mijn merrie (nonius) laat ik ze groeien, bij mijn vosbonte nrpsxwelsh met twee maanogen wissel ik af ene keer omhoog andere keer recht als een sportpaardje en dan weer laten groeien ,ook heb ik een kwpnxarabier en daar heb ik ze op sportlengte geknipt

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 12:59

Laat ze van allemaal groeien, ijslander, haflinger, Xhaf en de kwpn.

Spat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:00

ik heb een appaloosa, de manen groeien bijna niet, ze staan in een boog en vind het prima zo. :o

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:02

Ik laat ze groeien, heb 2 PRE's.

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:03

Ik heb een Groninger. Ik houd de manen op handbreedte, en ik snijd ze af met een speciaal mesje, omdat ik knippen niet mooi vind.Afbeelding

wech

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:40

Ik heb een Fjord x Fries. Hij is nog maar 8 maanden dus hij heeft ook nog niet echt lange manen. Ik denk dat ze nu ong. 15 cm lang zijn, er zitten (nu nog) bijna nooit knopen in dus ik borstel de manen alleen als het weer eens nodig is of als ik ga vlechten of als ik een soort 'fotoshoot' heb, ik ken een paar mensen met een camera :p

De staart van hem laat ik vooral met rust. Ik haal vaak alleen de strootjes er uit en af en toe als het nodig is borstel ik de staart weer even door. Ook hier zitten bijna geen klitten in namelijk :)

Goede tip voor iedereen die de manen ook klitvrij wil houden op een goedkope manier: Een klein beetje babyolie door de manen en staart smeren. Werkt voor mijn pony echt super goed :j

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:03

Ik laat ze groeien omdat ik dat mooier vind. Mijn fjord heeft echt een ruig kapsel vind ik zelf, lekker wild
Mijn kwpner heeft denk ik 2 handbreedtes lang, zijn manen groeien ook niet echt langer.
Ik doe ze ongeveer 2 x per jaar de puntjes eraf en alles recht en netjes maken.
Knippen vind ik echt oerlelijk dan zal je mij dus niet zien doen

_Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:11

Mijn haflingermerrie had tot gisteren manen van een meter lang, en staat altijd ingevlochten.
Ik heb er gisteren een stukje afgeknipt omdat het dun werd aan de onderkant dus ziet het er wat verzorgder uit.

Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:15

Ik doe er niks mee, omdat t me te lastig is. :') Als ik ze beu ben scheer ik ze af, en dan kan ik weer een tijd niks doen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:16

ik heb een belgisch trekpaard ruin. Hij heeft lange manen (1m plus) en staat meestal ingevlochten. Daarnaast dike start en sokken. dus ik kan mijn lol op. Verder knip ik je soms wat bij maar ik houd het wel in een natuurlijk model.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:17

Willem heeft lange manen, soms twijfel ik of ik hem een sportcoup zal aanmeten.
Afbeelding

Mijn andere bonte shetlander, heeft ook een tijdje korte manen gehad en dat vond ik best sportief staan.
Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:17

Ik doe er bij de kwpn'er niks aan anders dan eens in de zoveel tijd doorkammen, eventueel met een druppel cowboy magic. Zo groeien ongeveer tot halslengte.

De shetten knippen we af en toe bij in de zomer. Die krijgen het namelijk erg warm onder hun dikke en lange manen.

Over het algemeen vind ik manen van halslengte mooi. Handbreedte vind ik niks, maar manen die veel langer zijn de hals vind ik ook niet mooi. Een boog vind ik vaak wel weer mooi staan.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:19

Mijn haflinger staat hier altijd in de vlechten :j

Afbeelding

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:20

Ik rij veel verschillende paarden bij en vind lange manen toch vaak het mooiste mits ze goed verzorgd zijn. Wij kammen de manen toch regelmatig uit en wanneer het een coupe chaos wordt gaat er een stukje af ;)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:23

Ik heb nu zowel bij mijn KWPN als fjord gewoon korte manen. Mijn fjord had voorheen lange manen, maar dan moest het inderdaad altijd in vlechten en aangezien ik dat ook geen gezicht vond heb ik de schaar er in gezet. Past ook veel beter bij haar, lekker sportief. Foto's van de fjord staan in mijn profiel :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:24

mijn KWPN heeft erg dunne manen, dus ze worden in sportcoupe gehouden aangezien ze er anders erg onverzorgd en lelijk gaan uitzien.

Daihyo

Hier ook in vlechten :j
Afbeelding

Eens in de 2 weken haal ik ze er weer uit om 1 of 2 dagen te luchten.
Verder knip ik de puntjes ook regelmatig bij, zodat het een mooie bos wordt zonder dunne pieken aan de onderkant.
Afbeelding

Evercreek

Bij mijn fries zitten ze eigenlijk altijd vast, met het rijden is het vreselijk vervelend dat ik steeds vast zit en het paard vind het ook jeuken als het los is.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:29

Daarom heb ik er dus gewoon de schaar in gezet :') Het is heel leuk op de foto, maar verder heb je er helemaal niks aan. Alleen een hoop last en die vlechten vind ik ook geen sieraad.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:29

Hier twee met lange manen. Mijn Arabier heeft heel dun haar wat bij elk zuchtje wind in de knoop vliegt, dus die heb ik bijna altijd in de vlechten staan. Afknippen vind ik zonde, maar was het borstelen zat :') .
Mijn Welshje heeft een flinke bos, maar daar zitten zelden klitten in dus dat laat ik meestal gewoon voor wat het is.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:33

Arabier hier, die mag haar wilde bos gewoon houden. Maar die worden ook niet zo idioot lang.

Afbeelding

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 13:33

ik moet toegeven dat als ik klaar ben met zijn lange volle bos manen, dan krijgt hij een handenkam. vind dat altijd mooi uitzien en lijkt me ook fijn voor het paard zelf.