Blub!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bmamavan2

Blub!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 12:36

Wist effe geen goede titel voor mijn volgende vraag/discussiepunt.
Op veel stallen die ik ken komen de paarden in de winter nauwelijks tot niet buiten. Dit omdat de weides al in 1 grote modderpoel zijn veranderd of dit snel zullen doen als er steeds paarden oplopen. Veel stallen laten in de winter de weides liever bijtrekken voor het voorjaar. Begrijpelijk.
Sommige stallen hebben de "luxe"dat ze zomer en winterweides kunnen creeeren waardoor de paarden meer naar buiten kunnen.
En bij sommige stallen gaan ze gewoon zoemer en winter naar buiten (al dan niet met binnenstalling in de winteravond).
Nu zie ik dat sommige weides nog best goed in conditie zijn (veel gras, weinig modder) maar bij sommige weides kun je eigenlijk niet meer van een wei spreken maar van een modderpoel.
Ikzelf vindt het prettig als een paard/pony veel naar buiten kan. Maar wat ik me afvroeg, is hoeveel meerwaarde het heeft als een paard 6/8 uur buiten alleen maar in de blub kan staan? Ik ga er dan wel van uit dat er onbeperkt hooi wordt bijgevoerd.
Dus beter veel naar buiten maar in de blub (geen gras meer) of dan maar wat langer op stal?
En misschien een domme vraag maar is het dagelijks lopen/staan in de blub slecht voor een paardenhoef/gewrichten?

Daantjuh88

Re: Blub!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:39

Bij mij lopen ze van 10 t/m 5 uur gewoon buiten. Nu op het hoge stuk achter de stal, zomers ook in de andere weides. En blub is goed voor de hoeven, alleen moet je opletten dat ze geen mok krijgen!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:42

Even vooropstellen: je hebt blub en blub.

Ons eerste jaar kleigrond waren we niet voorbereid op het drama en zakten we op een gegeven moment weg tot boven onze rubber laarzen!! Hoef niet uit te leggen dat paarden daar niét blij van worden en we ze die winter dan ook verhuist hebben naar een ander stuk.

Nu is er ook blub, maar dat komt tot ongeveer hun halve hoef op sommige stukken (niet tot in de koot dus) en op andere stukken nog gewoon droog. Dan is de meerwaarde voor mijn paarden in ieder geval: frisse lucht! Mijn oudste paard heeft COPD en kan daardoor niet binnenstaan, moet constant met de neus in de frisse lucht staan of hij krijgt geen lucht meer.

Voor mijn jonge paarden, daarbij zie ik dat ze nog veel spelen, sprintjes trekken. Als het echt erg wordt gaan ze op de paddock (ruime paddock) en na een week stuiteren ze daar bijna uit. Kunnen hun ei toch meer kwijt op de grote wei.

Elsemiek98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 12:50

wij hebben zelf thuis het weiland ook ene blub bende en bij ons lopen ze nu in de bak. aangezien we de paarden in november in een andere wei hebben gezet en die hebben ze met zijn alle al kapot gerend en gelopen. dus nu maar in de bak dat ze in het voorjaar weer goed gras hebben.
het is wel vervelend voor de eigenaren (we hebben 2 pension paarden)
maar je moet ook aan de grond denken als ze nu nog in de blub staan moet het hele weiland opnieuw ingezaaid worden.
daar bereik je niet veel mee

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 13:09

Je hebt inderdaad blub en blub. Als ze er echt in wegzakken willen de paarden er vaak zelf niet eens meer in. Heb hier 1 pad waar een te dunne laag zand op lag en dat is nu het tweede jaar zo kapotgelopen dat ze er langs de poelkant echt in wegzakken tot over de kogel. Dat pad wordt dan ook door de paarden gemeden.

Laarzendiepe blub is niet goed voor de paarden. Ze moeten veel moeite doen om te lopen en niet weg te glijden. het geeft risico op blessures en mok. Een harde wei met hier en daar een kleine plek modder of zacht ondiep zwarte grond laagje is niet zo'n probleem mits het niet te glad is.

Ik heb veen op leem. Veen zuigt zich vol water, leem zorgst dat het niet verder weg kan zakken, en als dat verzadigd raakt krijg je moeras. Zelfs bevroren is dat onbetrouwbare bodem waar ze diep in wegzakken en wat vervolgens met diepe gaten weer vastvriest. Dan wordt loslaten helemaal gevaarlijk en het terrein onbegaanbaar.

In mijn ogen kun je de paarden dan beter op harde vlakke bodem houden en extra laten bewegen in een zandpaddock of bak of bij bevroren bodem naar een binnenbak, flink wandelen of een buitenrit maken zodat ze wel hun energie kwijt kunnen.

Even uitrennen in de blub als die niet te diep en glad is kan, maar zou dat liever in de bak doen... Vind een hele dag in een zwarte modderwei niet een geschikte uitloop.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:40

Onze paarden moeten over een stukje van 10 meter van best wel diepe blub om bij een droger weiland te komen, het andere pad is gewoon droog puin. Een stuk blub is helemaal niet erg, als de paarden maar ERGENS droog kunnen staan en lopen. Als ons blub pad bevriest, gooien we gewoon de aangrenzende wei open, zodat ze niet over een maanlandschap hoeven te poten breken.

Blub doet ook niets toe of af aan mok. In het droge Schoorl had mijn arab vreselijke mok en nu het het nattere Venhuizen heeft hij geen mok.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 18:06

En als ze echt alleen maar blub hebben om te staan en niet/nauwelijks droge grond?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:43

Dat hebben de mijne, een heleboel blub en nauwelijks droge grond, maar nooit geen mok. Wel enorme uggs. Ja, ze kunnen droog staan in een schuilstal, maar soms staan ze ook doodleuk in de enkeldiepe blub.
Wij gaan nog drainage aanleggen als het weer beter wordt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:18

Bmamavan2 schreef:
En als ze echt alleen maar blub hebben om te staan en niet/nauwelijks droge grond?

Niet wenselijk. Ze moeten érgens droog kunnen staan. Dat ze er dan vervolgens niet voor kiezen en gaan baggeren ja oke, maar je moet echt een droge plek hebben. Je krijgt de dierenpolitie anders achter je aan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:37

hmmm, als je het alleen doet om de dierenpolitie te mijden....

modder, vooral vermengd met mest, wordt een broedplaats van bacterien.
diepe modder is nat. in de nattigheid staan maakt de huid week en kwetsbaarder. Bij wondjes/kleine beschadigingen kan de bacterie die mok veroorzaakt makkelijker binnendringen.

Maar wellicht is niet elk weiland besmet met die bacterie. Ik heb op een stal gestaan waar meedere paarden flink mok hadden en mijn pony het ook kreeg. Door de modder genas het ook niet. Hij moest immers elke keer dat ik de voeten schoongemaakt had en ingesmeerd gelijk weer door die diepe modder naar een droger stuk. het werd steeds erger en alleen op stal was een drama. Toen ik hem terug verhuisde naar een stal waar we eerder hadden gestaan omdat hij natte mok kreeg met een dik been en open wonden in de kootholte, en hij daar overdag op droog land en in de nacht op stal kwam te staan, was de mok heel snel weer genezen.

mijn pony kreeg wel makkelijk mokplekjes in de zomer. Vooral zijn witte voeten. Dauwdruppels en dan de zon er op was niet zo'n succes. dikke vette Zonnebrand smeren hielp gelukkig.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 19:38

Nee niet alleen vanwege de dierenpolitie, maar in de eerste plaats voor je beesten.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:54

Ik ga verhuizen omwille van de blub. Het is hier echt niet te doen, ze zakt heel diep in. Enige droge plekje is een kleine (zeker geen 3x3) containerstal met harde houten bodem. Zacht en droog liggen gaat dus niet. Ze heeft door de modder ook mok gekregen voor de eerste keer in haar leven.
Mams en familie vinden het een schande, wilden de dierenbescherming al bellen.

We verhuizen nu naar een stalling. Niet meer 24/7 buiten zoals nu, maar ze komen wel buiten, en niet zo diep in de modder. En voor mij ook alle nodige faciliteiten en 2 goede pistes, terwijl we nu enkel een buitenpiste hebben die het hele jaar door pokkezwaar ligt.

Paard lijkt mij echt niet gelukkig in die blub. Ze doet heel raar tegenwoordig, ze is extreem aanhankelijk en komt haar droge stal niet meer uit tenzij voor te drinken (waterbak staat in de blubber)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:04

bij mij lopen ze ook buiten van half 10 tot 5...het is hier op het moment ook erg nat.
Maar inderdaad,je hebt blub en blub.De blub hier komt nieteens tot de kroonrand.
Dus dan denk ik dat het niet zo erg is.Ze staan snachts binnen in een droge stal.De weilanden zijn alleen stuk op de plekken waar ze veel lopen,bij de drinkbak en langs het draad.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:10

Bij ons staan ze nu ongeveer 3 uurtjes in de paddocks, maar vanwege de kleigrind staan ze tot over hun kogels in de modder, ze lopen nauwelijks dus van beweging kun je niet spreken, meer frisse lucht halen.
Veel paarden willen niet eens meer in de paddocks en ook hun eigenaren niet omdat veel paarden nu mok hebben.

Dus tja, meerwaarde weet ik niet, ik zie het toch als even uit de stal en ander omgeving.
Alles is beter dan niets.
Maar zo erg is het nog nooit geweest.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:20

Ehm tja, hier staan de paarden in de winter in de bak en in de zomer in de wei, maar de bak is zo'n modderpoel geworden dat er geen enkel droog stuk meer is en alleen nog maar blubber tot de knieën van de paarden is, dat is natuurlijk geen doen, dus nu hebben ze uitloopstal waarbij ze naar buiten en binnen kunnen dag en nacht... ze staan alleen maar binnen...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:20

Ik ben al die nattigheid ook zo zat.. De paarden staan hier 24/7 buiten en onze bak/paddock
is super goed gedraineerd maar hier is het zelfs een beetje nat en liggen er 2 plassen. Dit is alleen
oppervlakkig en absoluut geen blubber. Het stukje
naar de schuilstal en de 1e meter onder de schuilstal is wel blubberig. De paarden vinden het ook echt
niet leuk als ze daar doorheen moeten.

Het is echt een doorn in mijn oog dus volgend jaar wordt dat hele stuk ook overdreven gedraineerd. Ik heb het geluk de dieren aan huis te hebben dus ik zet wat geld opzij en zorg dat mijn dieren helemaal niet meer in de nattigheid hoeven volgend jaar. Voor pensionstallen is dat toch te kostbaar denk ik.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:05

Als iemand ooit nog roept dat buiten houden van paarden is vanwege het geldbesparen..... de laatste rekeningen:

2000 euro puinpad + nieuwe laag zand paddock, die nu al weer verdwenen is
1000 euro stelconplaten leggen

Op stal was goedkoper geweest :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:15

Arabesk schreef:
Als iemand ooit nog roept dat buiten houden van paarden is vanwege het geldbesparen..... de laatste rekeningen:

maar wel meer werk... :D

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:20

Silly1972 schreef:
Bij ons staan ze nu ongeveer 3 uurtjes in de paddocks, maar vanwege de kleigrind staan ze tot over hun kogels in de modder, ze lopen nauwelijks dus van beweging kun je niet spreken, meer frisse lucht halen.
Veel paarden willen niet eens meer in de paddocks en ook hun eigenaren niet omdat veel paarden nu mok hebben.

Dus tja, meerwaarde weet ik niet, ik zie het toch als even uit de stal en ander omgeving.
Alles is beter dan niets.
Maar zo erg is het nog nooit geweest.

Zo erg als nu is t idd nog nooit geweest..Maar dr is me toch ook een partij gevallen!
Ik wil dat de paarden het overgrote gedeelte droge voeten kunnen halen..Mijn paarden gaan van half 9 tot kwart over 4 naar buiten en willen dan dolgraag naar binnen..Voor mij ook de reden om nooit voor 24/ 7 buiten te gaan..we hebben er hier simpelweg het klimaat niet voor..En met alle weersveranderingen en opwarmen vd aarde wordt het er volgens mij niet beter op in de toekomst.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:23

geerke schreef:
Arabesk schreef:

maar wel meer werk... :D

Nou dat dacht je.... Ipv dat de drollen op 3x3 liggen, kun je met je kruiwagen het hele perceel afstruinen....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:24

:D dat is ook weer waar...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:24

Als ik kan kiezen paard in de modder voor een deel van de dag of binnen. Dan liever de modder maar in.

En blubber en blubber, heb blub gehad waarin laarzen verdwijnen en uitraken. En glijblubber waarin je charmant onderuit glijd. Ik heb nu de laatste versie maar dat is maar een beperkt stuk van de wei. Juist daar waar ze het meeste staan te hangen en snurken. De rest is gras of betegeld.

En ondanks dikke sokken geen mok ook niet toen in de dikke zuigende blub. Als ze af en toe maar kunnen drogen die pootjes,

Nou ja stalken uitmesten is met blub niet zo n ramp. Maar met je kruiwagen door de smurrie moeten om de drollen van bijna een hectare af te halen is ietsje meer werk. En met veel nattigheid ook onmogelijk om te doen.
Laatst bijgewerkt door karuna op 06-01-16 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:25

Wat heel veel scheelt in de druk op je gedraineerde bak is een groot stuk verharding (graskeien of klinkers bijvoorbeeld) Als ze daar voldoende loopruimte hebben en ze er hun ruwvoer hebben en toegang tot de inloopstal, gaan ze wanneer de bak/paddock nat is daar minder staan en lopen, dus ook minder mesten, en blijft de bodem veel beter. Eventueel bij veel regen even draadje er voor zodat het water eerst kan zakken, en de bodem herstelt sneller dan wanneer die nattigheid ingetrapt wordt.

@Geerke: niet meer werk hoor, op stal houden... Niet als je buiten ook gewoon moet uitmesten en voeren. GRotere afstanden en zwaarder werken onder lastigere omstandigheden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:28

geerke schreef:
:D dat is ook weer waar...

met snijdende wind en striemende regen denk ik weleens, 'uh wat was er ook al weer mis met een fijne indoor stal met een halve meter stro' -O- :'). Dan kan ik tenminste indoor uitmesten. :+

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:36

.. Omdat je zo geniet als ze heerlijk liggen te rollen in dat stuk droge bak en ze lekker kunnen rondscharrelen en zelf kunnen bepalen waar ze lopen, liggen, slapen, rennen en je je niet schuldig hoeft te voelen als je de ijzeren staldeur voor hun neus dichtschuift. In een hokje waar ze de volgende 12/20/24 uur weer in moeten staan wachten tot ze er uit mogen :D

(Ja ja ik spreek voor mezelf :+ )