Help! Paard gooit hoofd omhoog bij betreden stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cindyy_1993

Help! Paard gooit hoofd omhoog bij betreden stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 17:13

Help! Ik weet mij even geen raad meer. Ik heb mijn paard nu 4 weken en het is echt een geweldig paard. Hij heeft echter sinds dag 1 al moeite met het betreden van zijn stal. Bij het verlaten van zijn stal doet ie redelijk normaal. Echter bij het betreden is ie erg gespannen en doet ie zn hoofd omhoog gooien. Vandaag heeft hij voor de 2e keer in een week daarbij flink zijn hoofd gestoten... De eerste keer was het slechts een kale plek, maar nu is het ook open. Dit heb ik uiteraard schoongemaakt, maar ik weet nu al dat morgen weer een probleem gaat worden om hem eruit te halen. Het ligt niet aan de smalle doorgang, dat hebben we al getest. Het is puur de hoogte waar hij angst voor heeft en ik heb geen idee wat ik daaraan kan doen.. Iemand advies? Ik plaats ook even een foto van zijn hoofd en de stal waar hij in staat..
Wie kan mij helpen?!

Afbeelding

Afbeelding

Deliana1993

Re: Help! Paard gooit hoofd omhoog bij betreden stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:18

Probeer hem eens in zn achteruit er in te zetten. Bij een stal waar ik gewerkt had hadden ze er ook een die er niet normaal in kon en altijd achterste voren!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:20

Worteltje laag voor hem houden bij het eruit halen zodat hij daar mee bezig ipv paniekerig de stal in/uit te gaan. Dus hem met zijn hoofd laag in en uit de stal lokken. Wordt in de stal zetten ook leuker als je ook worteltje gevoerd krijgt ;)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:21

Ik heb vroeger een paard gehad die precies hetzelfde deed. Toen ik hem kocht, deden ze altijd een singel met stootteugel om, om hem zodoende te beletten zijn hoofd omhoog te gooien. Ik vond dit een vreselijke oplossing, dus daar ben ik al snel van afgestapt.
Naast rust, leiderschap en kilo's wortels was er een ding wat echt verandering maakte: ik moest zorgen dat ik de deuropening niet versperde in de zin van ervoor lopen of ernaast lopen. Zolang ik het het hem maar zelf liet uitzoeken (lees alleen de stal in en uit laten lopen) ging het nog het allerbeste. Ik had om zijn hoofd te beschermen een dikke stalbandage om de bovenkant van de deuropening gedaan, zodat het iets minder hard aankwam. Het is een naar iets en vergt veel geduld, maar mijn paard is zijn grootste angst wel kwijtgeraakt.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:43

Ach arm paard :(:) Als je ze toch eens kon vertellen dat ze hun eigen gedrag in stand houden...
Ik zou inderdaad eerst iets zoeken zodat als hij zijn hoofd stoot, het geen pijn meer doet. Het gedrag wordt nu in stand gehouden, omdat hij ook daadwerkelijk pijn krijgt (is/blijft eng).

Verder denk ik dat het wachten is tot hij er uit zichzelf achter komt dat het geen pijn meer doet.

Heel veel succes!

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 17:48

Goede tips al gegeven, op oude stal waar ik stond deden ze ook wel van die isolatie schuim rollen om de buizen waar ze tegen stootten

cindyy_1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 18:29

Dank voor de reacties!
In zn achteruit zetten heb ik van de week geprobeerd. Hij is echter nog jong en het knopje achteruit werkt nog niet helemaal zoals het hoort. Na een paar passen stopt ie ermee.
Met worteltjes zijn we inderdaad aan de gang geweest, maar zodra ie bij zn stal komt raakt ie in de stress en heeft je geen oog meer voor die wortel..
We gaan nu inderdaad even kijken of we kunnen zorgen dat het stoten niet meer zoveel pijn doet. Mijn moeder had het ook al over isolatie buizen dus even kijken of we die nog hebben liggen. Hoop toch echt dat ie een keer gaat snappen dat het niet slim is om zn hoofd omhoog te doen.. Maar wordt denk ik heel veel geduld hebben met m.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:36

Ben bang dat je het niet permanent kan isoleren omdat het de rails van de boxdeur zijn..

Is hij in zijn box ook angstig? Of is het puur de doorgang?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:41

Om het patroon even te doorbreken zou je je paard ook een handdoek oid over z'n ogen kunnen doen. Blinddoeken dus. Dan ziet je paard de stal niet, en raakt dus ook niet in paniek.
Geblinddoekte paarden laten zich (uitzonderingen daargelaten) over het algemeen heel goed leiden - ze moeten wel. Even kijken wat-ie doet als-ie geblinddoekt is voordat je in een nauwe stalgang staat is wel aan te raden. Je zal maar het de uitzondering hebben die geen poot verzet, dan heb je er weinig aan.

cindyy_1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 18:47

RianneH schreef:
Ben bang dat je het niet permanent kan isoleren omdat het de rails van de boxdeur zijn..

Is hij in zijn box ook angstig? Of is het puur de doorgang?

Permanent isoleren gaat niet lukken inderdaad, maar die isolatiebuizen hebben een opening die je heel makkelijk ergens omheen kan doen en dus ook weer eraf kan halen. Dus kan die eromheen doen zodra ik hem van stal haal en er weer af halen zodra de deur weer dicht moet.
En in zijn box staat hij heel rustig, niks geen angst. Dus gaat echt puur en alleen om de doorgang

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:47

Pas eruit halen of er weer terug inzetten als het paard ontspannen is. Bij spanning werkt lokaas/voer niet, daar hebben ze dan helemaal geen oog meer voor. Geduld is het codewoord. Voer pas geven als hij op stal staat (in de voerbak geven) en niet daarbuiten. Je zou eventueel een deken rondom het bovendeel kunnen binden met touw, zodat een eventuele volgende botsing minder tot geen schade aan het hoofd brengt.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 18:54

Mijn schoonzus haar merrie had/heeft hetzelfde probleem, niks van bivenstaande heeft helaas geholpen. Van een schuifdeur is er een draaideur gemaakt en de deur van stal naar buiten is verhoogd, zij heeft er dus niet alleen last van in haar stal. We zijn op een gegeven moment ook een longeersingel met bijzet gaan gebruiken, dit wordt nog steeds gedaan voor het trailerladen en als ze onder iets laags door moet ergens anders. Heel veel tijd is er besteed, maar helaas dus nooit helemaal weggegaan.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:00

Kunnen er tussen de stallen tralies komen ipv zo dicht? Dat zou schelen in licht en claustrofobie verminderen

cindyy_1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-16 19:37

smurffie schreef:
Kunnen er tussen de stallen tralies komen ipv zo dicht? Dat zou schelen in licht en claustrofobie verminderen

Dat gaat helaas niet, sta op een pensionstal en alle stallen zijn zo

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:44

Lekker 24/7 buiten laten. Paarden zijn niet gemaakt om in stallen te staan; sterker nog, dat is volledig tegen hun natuur in. Paarden zijn claustrofobisch en moeten altijd kunnen bewegen wanneer ze willen.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:46

Een vraag. Hoeveel staat ie buiten en hoeveel op stal? Mijn paard staat 24/7 buiten. Moet ie een nachtje binnen geen probleem. Maar moet ie een week elke nacht binnen door werken aan de weide gegarandeerd dat ik ook zulke problemen heb. Variërend van hoofd omhooggooien tot stilstaan of gaan rennen en mij opzij duwen. (Dit paard heb ik al 6 jaar en hij heeft gewoon angst op stal).

Met handdoek voor de ogen binden met een dier dat je net een maandje hebt zou ik niet doen. Om iemand echt blind te volgen moet een paard echt vertrouwen hebben in de begeleider en dat is er niet op zo korte tijd. Je gaat hiermee enkel meer paniek creëren.

Ik zou het dier gewoon een tijdje op wei gooien en veel aan grondwerk en vertrouwen werken. Hierna weer proberen. Door het grondwerk zal het dier jou meer als een leider zien en rustiger jou volgen.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:54

Is het mogelijk om te oefenen met een doorgang waarvan je de hoogte kunt verstellen?

Dus bvb 2 hoge hindernis staanders en daarboven een longeerzweep. En vandaar uit uitbreiden.

Er zijn vast grond werk instructeurs die je hierbij kunnen helpen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:55

Hoe neem je hem mee de stal in? Zet je druk of schiet hij er uitzichzelf in?

Ik zou de deur openzetten, samen met paard voor de stal gaan staan en zolang het paard nog gespannen is hem beletten om de stal in te gaan. Laat hem eerst maar eens rustig worden. Als hij ontspannen is kun je hem voorgaan de stal in, waarbij je het touwtje slap houdt en dan dus geen druk zetten. Gewoon wachten. Echt net zolang wachten tot hij zelf komt.
Als hij er juist snel doorheen wil schieten dan naast hem blijven staan en hem steeds weer beletten vooruit te schieten. Stapje voor stapje, geen milimeter vooruit voordat hij ontspant.

Een andere optie is trouwens om er een middagje voor uit te trekken om tig keer de stal in en uit te lopen, netzolang tot hij het niet meer spannend vindt en verveeld denkt "pffff, ja nou weet ik het wel hoor". Dus deur open, bovenbalk dik inpakken met dekens ofzo zodat hij zich echt niet kan bezeren en dan achter elkaar de stal in- en uitlopen met hem. Als deze methode bij jullie past zul je merken dat zijn reactie steeds minder heftig wordt en hij uiteindelijk nog nauwelijks opkijkt.
Nadeel van deze methode vind ik de korte draai die je moet maken, wat niet echt goed is voor een paard om bijv. een uur (of langer) achtereen te doen.
Laatst bijgewerkt door GDG op 05-01-16 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 19:59

En flink afleiden en niet doen wat ze verwacht? Dus een flink aantal keer alleen langs stal door de gang wandelen en dan ineens heel plotseling afslaan en stal in willen gaan?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 00:43

Trainen :p
Ik vermoed dat je hetzelfde probleem hebt / zult hebben met de trailer in lopen. Voor paarden is het niet ongewoon zo'n doorgang eng te vinden, zeker als het kleiner wordt.

Je kunt proberen een lage 'doorgang' te maken van hindernissen, en dit smaller te maken wanneer het goed gaat, als hij maar gewoon om zich heen kan kijken. Daarna meer balken erin hangen en hoger hangen, zodat het een gangetje wordt en hij steeds minder kan zien. Met zo'n gangetje kan hij ook zijn hoofd niet stoten.

Niet teveel ineens willen, lekker de rust erin houden, ontspanning belonen. Het kan lang duren, maar een aanpak met vertrouwen en ik weet zeker dat het veel gaat verbeteren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 00:56

ilangok schreef:
Lekker 24/7 buiten laten. Paarden zijn niet gemaakt om in stallen te staan; sterker nog, dat is volledig tegen hun natuur in. Paarden zijn claustrofobisch en moeten altijd kunnen bewegen wanneer ze willen.

Maar dan nog is het fijn dat hij leert zonder angst onder een lage doorgang door te gaan.
Er zijn redenen dat een paard toch (tijdelijk) op stal moet komen te staan en ook voor het vervoer in een trailer is fijn dat ze niet bang zijn voor een lagere doorgang.

cindyy_1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 23:03

Probleem is groter geworden.. hij gooit nu niet meer zijn hoofd omhoog als hij de stal in gaat, maar hij gaat gewoon helemaal de stal niet meer in. Sinds donderdag elke keer minstens halfuur bezig en niks helpt. (Lokken met eten, achteruit, dwang..) Ook de stal uit lopen lukt niet meer in mijn eentje. Na grondig bestuderen denken we dat het niet aan de hoogte ligt, maar aan de drempel.. Hij doet namelijk regelmatig zijn hoofd de box in, alleen de voeten komen niet. Heb inmiddels wel bumpers gemaakt op de stalrand en van een vliegenfrontriem. Vandaag na een halfuur proberen toch maar geblindoekt.. Toen ie voor de helft in de box stond blindoek af gedaan en toen was de stress weg. Het is zo raar.. Gaan proberen een rubberen mat over de drempel te leggen en ik ga hulp inschakelen van een expert.. Moeilijk dit

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:13

Voor het naar binnen gaan wat in zijn voerbak gooien, zodat hij daar heen gaat?

Lovas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:15

Misschien zou je een wortel of slobber of zoiets in de stal neer kunnen leggen? Iets wat die heel lekker vind. En wel dat hij ziet dat je het erin legt. Dat je bijv hem eerst helft geeft, en dan leg je de rest in zijn stal. Dat je der wel gewoon bij staat aan halster touw en dwing je hem niet. Misschien duurt het even maar als hij er in komt (hopelijk zonder hoofd te stoten) heeft ie gelijk een beloning. Of dit werkt ik heb geen idee, maar misschien het proberen waard. Lastig probleem.
Laatst bijgewerkt door Lovas op 09-01-16 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:22

ilangok schreef:

Dat is wel weer een echt bokt antwoord sorry hoor
Maar niet elk paard is geschikt voor 24/7 buiten
En daarnaast is ook niet in elk deel van het land mogelijk om je paard op die manier te stallen
Daarnaast is dit paard niet anders gewent dat hij binnen staat.
En hij staat heus niet 23 uur op stal hoor.