Merrie wil niet meer naar stal.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linnietje

Merrie wil niet meer naar stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 13:31

Mijn 28 jarige merrie wil sinds de zomer niet meer naar stal.

Ze blijft met grote regelmaat (3 a 4 nachten per week) buiten.
Ik zit met mijn handen in het haar, want ik weet gewoon niet wat er is..

Op 31-12-2014 was haar stal maatje overleden en heeft ze een tijd alleen in die schuur gestaan.
Er was niks aan de hand. Tot ze in september af en toe een nachtje niet naar stal wilde.
Sinds november heb ik mijn andere pony bij haar in de box naast haar gezet, in de hoop dat dat de oplossing zou zijn.
Misschien was ze toch eenzaam!

Maar niets is minder waar.. Na het overlijden van haar stalgenootje is er verder niks veranderd:
ze heeft dezelfde stal, hetzelfde eten (wat al in haar bak zit als ze op stal komt),
hetzelfde ritueel om naar stal te gaan (het hek gaat los en ze lopen zelf naar stal).

Gisteravond (oudejaarsavond) ben ik nog gebeld, dat ze weer niet naar binnen wilde.
Ik heb ook het gevoel dat ze zich niet fijn voelt op stal, maar ik weet niet waar door!!
Zelf woon ik niet in de buurt om haar iedere avond zelf op stal te zetten...

Zijn er mensen die dit kennen of met mij mee willen denken, dan hoor ik het heeeeeeel graag!!

Babootje

Re: Merrie wil niet meer naar stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:32

Is haar stalmaatje soms in de schuur overleden?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:33

waarom mag ze niet gewoon buiten blijven? Mijn paard komt nooit ops tal (krijgt kolieken van de stress op stal). Paardje geeft duidelijk ana wat het wil.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:33

Zitten er misschien ratten of muizen in haar voerbak of hooi?
Kan er ergens stroom lekken wat ze voelt of hoort?

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:34

Toevallig vandaag een verhaal gehoord van een ouder paard wat niet meer in stal durfde te liggen, waarschijnlijk bang om niet meer overeind te kunnen komen. Op't land durfde deze nog wel te liggen, omdat er meer ruimte was om op te staan. Misschien heb je er niets aan, maar wilde het toch even zeggen :-)

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 13:41

@ Babootje: Haar maatje in de wei ingeslapen.

@Zoe_97: Ze mag van mij wel buiten blijven, maar ze heeft het vaak koud in de ochtend (heeft wel een dekentje op). Ze heeft regelmatig moeite met warm houden. En op stal krijgt ze lekker eten.

@Shirley: Muizen en ratten zijn er altijd al wel geweest, ze zijn zelfs bijna weg nu. En het voer gaat pas in de bak als ze naar stal komt.

@ Marrit13: Dat weet ik niet, maar ze is volgens mij nog wel lenig genoeg..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:42

Is er mogelijkheid tot schuilen in de weide? Ik zou haar gewoon haar voer buiten geven dan en eventueel een dek bij opleggen als ze het koud heeft.

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 13:47

Nee, alleen een houtwal met bomen.....
Het nadeel is ook dat ze de oude shetlander van 41 buiten houd, die wél graag naar binnen wil, maar niet durft!
Zelf ben ik niet in de gelegenheid om even naar stal te gaan voor een deken, want ik woon te ver weg..
En die mensen doen het ook niet!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:52

En waarom durft de shet ook niet naar binnen?
Er lijkt me toch echt iets niet pluis in die schuur :=

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 13:54

De shet staat in een andere stal.
Mijn merrie houdt haar bij zich, zodat ze toch niet alleen buiten staat..
De andere 2 (ze staat ook nog met een fjord en mijn welsh pony) gaan wel naar binnen, want daar heeft ze geen grip op.
De shet staat onder in de lijn..

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 13:57

Maar waarom ging ze eerst altijd naar stal en nu niet meer?
Dat snap ik niet! Er is niks veranderd..

Schone stal, brokjes, brood of wortels, vers water, plakje hooi...

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:34

Misschien een alternatief iemand laten kijken of er aardstralen of entiteiten of wat dan ook zitten? Kan nooit kwaad. :)

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 18:10

Wat zijn entiteiten? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 18:12

Linnietje schreef:

Ik denk buitenaardse wezens en spoken ofzo. :')

Juliette61

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:32

Linnietje schreef:

Heeft volgens mij met aanwezigheid van geesten te maken, in ieder geval iets wat een beetje spooky is! :')

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:26

Weet ik ook niet precies, dus ik heb even gegoogled. x) Entiteiten zijn energieën van overleden mensen.
Volgens iemand 'die er verstand van heeft' had ik 17 (of 19) entiteiten. Die zijn weggestuurd en toen zou het beter met me gaan - dat ging het niet.

Bij ons was er iets met aardstralen waardoor het paard niet op z'n gemak was (ik weet het allemaal niet meer precies, ik heb geheugenproblemen) en toen zwe een of andere stalen pin op een bepaalde plek in de grond sloegen ging het beter.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:40

Was haar stalmaatje diegene die het voortouw nam? Voorop liep en de 1e beslissing nam en daardoor ook bescherming bood?
Misschien dat ze nu die bescherming enorm mist. Ze is toch flink op leeftijd en misschien heeft ze een nieuwe "steunpilaar" nodig, en die Shetlander is dat niet. Die staat onderaan de pikorde.
Misschien toch eens kijken naar een passend maatje die haar die steun en veiligheid kan bieden waardoor ze het vertrouwen van binnenstaan weer terug krijgt?

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 16:22

Ianrowan2009 schreef:
Was haar stalmaatje diegene die het voortouw nam? Voorop liep en de 1e beslissing nam en daardoor ook bescherming bood?
Misschien dat ze nu die bescherming enorm mist. Ze is toch flink op leeftijd en misschien heeft ze een nieuwe "steunpilaar" nodig, en die Shetlander is dat niet. Die staat onderaan de pikorde.
Misschien toch eens kijken naar een passend maatje die haar die steun en veiligheid kan bieden waardoor ze het vertrouwen van binnenstaan weer terug krijgt?

Haar stalmaatje was inderdaad het 'alpha' mannetje. Klinkt logies wat je verteld, maar wat raar dat dat nu pas eruit komt! En ik zou niet weten hoe ik een ander maatje kan vinden.. :(

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 21:00

Misschien is het een idee om een advertentie te plaatsen met weidemaatje gezocht?
Wie weet vind je via die weg wel een leuke ruin waarmee ze samen van haar oude dag kan gaan genieten.

Ik zou niet weten waarom dit gedrag zo laat pas is gekomen. Misschien omdat de dagen nu weer korter worden. Sneller donker en minder kunnen zien en daardoor bang zich te bezeren? Je weet het niet. Maar ik hoop voor jou en natuurlijk je merrie dat dit de oplossing is :)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 21:13

Kan ze wel goed zien in de stal of kan ze staar hebben dat ze de stal niet meer in wil omdat ze zich dan stoot?

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 21:18

Misschien kan je iets meer vertellen over 'wat niet naar stal willen' eruit ziet. Hoezo krijg je haar niet binnen? Krijg je haar niet te pakken? En als je haar roept met een emmer brokjes? Of gaat zij staken als je haar meeneemt aan het halster? En wanneer dan? Ik begrijp dat er andere paarden zijn die vanzelf naar stal lopen, blijft zij dan echt in haar eentje achter? Is ze misschien bang voor onderweg iets? En als ze eenmaal op stal staat, hoe staat ze er dan bij? Rustig of gestressed?

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 22:02

EvelienKiss schreef:
Misschien kan je iets meer vertellen over 'wat niet naar stal willen' eruit ziet. Hoezo krijg je haar niet binnen? Krijg je haar niet te pakken? En als je haar roept met een emmer brokjes? Of gaat zij staken als je haar meeneemt aan het halster? En wanneer dan? Ik begrijp dat er andere paarden zijn die vanzelf naar stal lopen, blijft zij dan echt in haar eentje achter? Is ze misschien bang voor onderweg iets? En als ze eenmaal op stal staat, hoe staat ze er dan bij? Rustig of gestressed?

Het avond ritueel gaat als volgt:
Eerst gooien we haar voer in de bak (wat ze kan horen in de wei), daarna lopen we naar het hek om deze open te zetten en roepen we ze, dan mogen ze zelf los over het erf naar hun stal lopen. Ze blijft dan gewoon in de wei staan en als die man haar wil ophalen (pratend naar haar toe lopen), dan loopt ze weg.
In het donker dan staat de lamp op het erf aan. In het licht hebben we ook al geprobeert, maar dat maakt niets uit. Er staat ook niks op het erf waar ze tegen aan kan lopen of zich kan bezeren en de deuropening van de schuur is ook groot. Het is een dubbele deur, waarvan 1 open staat. Staan beide deuren open, dan kan er een trekker door.
Als de shet wel de wei uit gaat, dan gaat ze mee, anders houdt ze die bij zich en blijft ze buiten.

Maar oudejaarsavond was de shet ook binnen en was ze echt alleen... Dat maakte haar toen ook niks uit..

In de stal hebben we TL verlichting hangen..

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 22:11

In mijn oren klinkt het echt alsof ze de leider enorm mist! Altijd buiten vind ik voor een oudje die het vaak koud heeft ook niks... maar ze staat met een shet die ook de stal niet in durft? En die andere 2 pony's?

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 22:12

Maar als je haar aan de hand meeneemt moet ze toch meegaan.
Als jij als eigenaar echt graag wil dat ze s'nachts op stal staat dan gaat ze op stal. Toch ?
Al zeker als jij op een pensionstal staat en de regel is dat ze s'nachts op stal moeten gaan.
Mij klinkt het alsof de staleigenaar maar weinig moeite wil doen en ze inderdaad zelf kan kiezen om dan buiten te blijven en zij weet als ze weg wandelt niemand achter haar aan gaat.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 22:13

Zij laat zich dus niet vangen door de boer, maar als de shet naar binnen gaat dan gaat zij ook?

Is de shet makkelijk te vangen?

Anders is het nog een (tijdelijke) oplossing door de boer de shet te laten vangen en naar stal te brengen zodat zij ook mee komt. Daarmee heb je het probleem nog niet opgelost en ook de oorzaak nog niet gevonden, maar heb je het in elk geval wel een stukje hanteerbaarder gemaakt.