Staldilemma: kiezen tussen luxe voor paard of ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Staldilemma: kiezen tussen luxe voor paard of ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 13:25

Hoi,

binnen een dik jaartje verhuis ik en mijn paard gaat dus ook mee. Ze staat nu op een hele fijne manege: paarden mogen zoveel buiten als je zelf wil, worden netjes opgestrooid en gevoerd, binnenbak en twee buitenbakken, kantine, wedstrijdjes, leuke club etc... Maar ik heb twee mogelijkheden wanneer ik verhuis. Op vijf minuutjes van m'n nieuwe huis is er de manege:
    prachtige accommodatie
    stallen met buitenluik
    twee binnenbakken
    twee buitenbakken
    longeerbak
    stapmolen
    clubverband en wedstrijden
    mogelijkheid tot training
    springweide
    geweldige uitrijmogelijkheden (militair domein van Brasschaat/Kapellen)
    alles netjes onderhouden
    drie uur per dag weidegang, en dat enkel in de zomer (april tot oktober)

de andere mogelijkheid ligt een heel stuk verder, twintig minuutjes met de auto. Dit is een privéstal:
    buitenbak
    vier stallen voor meer dan 15 paarden (worden dus uitzonderlijk gebruikt bij ziekte/blessure)
    24/24 buiten
    in de winter extra voer en hooi
    kuddeverband op de weide
    heel leuke uitrijmogelijkheden
    vriendin van m'n moeder heeft hier al jaren paarden staan en is erg tevreden

De keuze voor mij is erg moeilijk, ik ben zelf een fanatieke dressuurruiter. Ik ga niet vaak op wedstrijd wegens gebrek aan vervoer, maar vind dit wel erg leuk om te doen. Ik rijd ook erg graag buiten, maar deze mogelijkheden hebben beide stallen. Ben op allebei de plaatsen al gaan buitenrijden en vond het militair domein bij de manege hélemaal geweldig, net als mijn paard trouwens :'), terwijl het bij de privéstal eerder zandweggetjes en bossen zijn. Ik ga volgend jaar ook verder studeren en heb dus misschien minder tijd voor mijn paard en neig daarom naar de tweede optie, is ook een stuk goedkoper want scheelt ongeveer 200 (!!) euro. Maar misschien heb ik toch nog gewoon voldoende tijd om lekker verder te dressuren en dan is optie één natuurlijk beter. Ik zou het gebrek aan weidegang dan kunnen compenseren met meer beweging doordat ik dan zo dichtbij woon... Een moeilijke keuze dus! Wat denken jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:26

Ik snap eerlijk gezegd niet dat dit een moeilijke keuze kan zijn?

Bij mij hoeft een paard niet 24/7 naar buiten maar 3 uurtjes enkel naar buiten in de zomer is voor mijn onacceptabel.

Ik zou zelf dus zoeken naar stal 3.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-01-16 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:28

is er echt geen stal verder in de buurt? want 3 uur buiten en zo te lezen in de wintermaanden helemaal niet buiten is echt iets wat ik heel sneu vind voor de paarden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:29

lastig, ook stal twee lijkt mij niks.. Is er geen andere stal in de buurt die wel meer buiten geeft voor je paard maar verder wel gewoon stallen etc heeft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:29

Persoonlijk zou ik 20 min met de auto te ver vinden. Meer dan 1 x per dag langs gaan zit er dan niet in.
Ik houd er wel van goed zicht te houden op mijn paard. Krijgt hij een blessure ben je toch erg afhankelijk van anderen als je paard zo'n eind bij je vandaan staat. 3 uur per dag weidegang is op zich niet verkeerd als je paard van jou nog extra beweging krijgt.
Stal is wel goedkoper maar vergeet je extra benzinekosten niet.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 01-01-16 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:30

keuze 1 is gewoon niet paardwaardig... Mijn keuze zou snel gemaakt zijn.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:30

Nou dat valt ook wel weer mee als het haalbaar is optie 1 als het financieel niet mogelijk is natuurlijk optie 2...

Denk ook aan brandstof kosten...

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:31

Je verhuist pas binnen een jaar? Dan heb je toch nog wat tijd om te zoeken, toch?
Ik zou geen van beide kiezen want ik wil mijn paard niet 24/7 buiten. Echter is 3u ook geen optie...

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:32

Wie moet er heel de dag zijn? Jij of je paard?

Voor mij zou keuze 1 al afvallen... Te weinig buiten. Maar bij jouw wens past keuze 2 niet...

Heel simpel dus: Verder zoeken... Je moet gewoon kijken naar een stal waarover je niet gaat twijfelen en niet de beste kiezen uit 2 slechte alternatieven...

Martje80

Ik heb destijds de luxe opgegeven voor het welzijn van mijn paard. Stond op een manege met 3 bakken, en alle comfort die je je als mens kan wensen. Kwamen bijna niet buiten

Verhuisd naar een privé stal. Was al ietsje minder luxe. Iets meer buiten maar nog niet naar wens.

Verhuisd naar thuis. Geen luxe maar wel een blij paard. Daar word ik blij van. Ik mis de luxe niet maar ik heb ook geen ambities. De ambities die ik had heb ik naar de omstandigheden aangepast.

Maar het is jou hobby en jij moet het ook leuk blijven vinden. Dat vind ik wel belangrijk.

Donja

Alhoewel mijn keuze gelijk optie 2 is, toch even een vraag. Hoe is de buitenbak bij optie 2? Altijd te rijden? Dus ook nu het zo ontzettend nat is geweest? en met vorst? Dat is wel belangrijk aangezien je aangeeft wel dressuurmatig te willen rijden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:33

Ik vind de opties wel gelijk heel ver uit elkaar liggen, ik zou zelf gaan voor een middenweg...
Zijn er niet meer stallingsmogelijkheden in de buurt?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:35

3 uur per dag is gewoon te weinig.
2de optie is beter maar lijkt me idd ook niet helemal ideaal. Ik ben geen fanatiek ruiter en we hebben maar een kleine binnenbak op stal maar ik ben er 's avonds/in de winter toch heel blij mee.

In die buurt stikt het trouwens van de stallen, ik zou nog een beetje rondkijken.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:36

3 uurtjes per dag is wel erg weinig buiten. Ik zou zeker voor stal 2 kiezen.
En gebrek aan weidegang kun je imo niet compenseren door meer te rijden/longeren. Een paard moet kunnen rollen, lopen en grazen, langere tijd.
Succes met je keuze

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 13:38

Donja schreef:
Alhoewel mijn keuze gelijk optie 2 is, toch even een vraag. Hoe is de buitenbak bij optie 2? Altijd te rijden? Dus ook nu het zo ontzettend nat is geweest? en met vorst? Dat is wel belangrijk aangezien je aangeeft wel dressuurmatig te willen rijden.

Naar wat ik kon zien in de keren dat ik er al wezen rijden en, is de bak vrijwel altijd berijdbaar. Natuurlijk ligt er wel eens een plas maar dat maakt voor mij ook niet uit, mijn paard is waterdicht en wat modder kan me ook niet echt boeien. Ik gebruik nu ook zelden onze binnenbak.

pinkie87

Re: Staldilemma: kiezen tussen luxe voor paard of ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:43

Maar is er echt niets meer aan optisch in dat gebied waar je heen gaat? die er beetje tussen in ligt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 13:44

AaronYve schreef:
3 uurtjes per dag is wel erg weinig buiten. Ik zou zeker voor stal 2 kiezen.
En gebrek aan weidegang kun je imo niet compenseren door meer te rijden/longeren. Een paard moet kunnen rollen, lopen en grazen, langere tijd.
Succes met je keuze

Je mag op die manege je paard wel aan de hand laten grazen in het niet-weideseizoen, of loszetten in de binnenbak/longeerbak... Maar mijn paard is het nu eigenlijk gewend om gewoon dagelijks met andere paarden naar buiten te gaan, dus dat zou ook een hele aanpassing worden voor haar.

Ben op die manege wel eens een lang weekend geweest in november om buitenritten te gaan maken daar, ik sliep dan thuis en mijn paard op die manege. Ze moest in zo'n tijdelijke groene stal zoals je ook op concours ziet omdat er geen pensionstallen meer vrij waren. Ze stond echt letterlijk tussen vier 'muren' en helemaal in een uithoek van het terrein, dat vond ik niet fijn, zij ook niet. De andere 'goeie' pensionstallen daarentegen zijn in blokken opgesteld met een binnenerfje, best gezellig wel.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:47

Ik zou ook even op onderzoek uit gaan of er niet meer stallingsmogelijkheden in de buurt zijn.
Misschien is er iets te vinden dat er wat meer tussen in ligt, hele dag buiten en 's nachts mogelijkheid om binnen te staan als je dat zou willen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:49

Luxe voor paard is IMO het belangrijkste. Hier staan ze 24/7 buiten en ook alleen een buitenbak (omgeploegde grond) is prima op te trainen ook voor wedstrijd. :) Ik zou hier over niet eens moeten nadenken eerlijk gezegd... 3 uur is gewoon te weinig en loszetten in de binnen/longeerbak is ook geen úren. Dus pak dan nog dat ie in totaal (als je elke dag en kan loszetten wat ik betwijfel maar bon.) 4 uur "vrij kan bewegen" en in de winter hoop en al een uurtje... Dat zou niet eens een moeilijke keuze mogen zijn.
Is er niet nog ergens een kleinere prive stalling? :) Bij een boer die nog een stal heeft desnoods?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 01-01-16 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-16 13:49

Qua andere stallen is er nog een privéstal op een kwartiertje rijden, daar gaan ze één uur per dag naar buiten het hele jaar door dacht ik. Ook daar ben ik wezen kijken en me gaan informeren. Was iets goedkoper als de manege en had ook heel wat opties:
    stapmolen
    binnen- en buitenbak
    stallen met en zonder luik
    weides
    longeerbak
    slechte uitrijmogelijkheden
    netjes verzorgd en vrij recent gebouwd allemaal (ongeveer een jaartje oud)

Dan ook nog een echte dressuurstal op een kwartiertje rijden maar dit was 500 euro per maand en dat kan ik niet betalen. Dat was echter wel het perfecte plaatje voor mij:
    heel de dag naar buiten (buiten gezet door personeel)
    binnen- en buitenbak
    super netjes allemaal
    heel professionele service
    longeerbak overdekt
    stapmolen overdekt
    erg grote stallen (4x4,5)
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 01-01-16 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MVasbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:50

Ik ken geen enkelen stalling in mijn buurt(noord-Holland) dat paarden meer dan 2 uur buiten gaat als jij op een luxe stalling staat. Verbaas mij dat jullie allemaal 3 uur te weinig vindt. Ik zou voor optie 1 gaan. Geen enkelen paarden op mijn manege heeft problemen met niet 7 uur buiten gaan en er staat ook gr.prix paarden tussen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:52

Paard gaat altijd boven de sport. Omdat het paard een levend wezen is dat natuurlijke behoeftes heeft.

En daarom zou ik in de eerste plaats kiezen voor het belang van het paard. dan maar niet altijd kunnen rijden. Maar je kunt dat dier niet ophokken, dat kun je met goed fatsoen niet maken. Paarden zijn nomaden, steppedieren. Ze zijn er op ingesteld om veel te bewegen. Hun darmsysteem is er op afgesteld. Hun bewegingsgestel ook. Mensen moeten paarden niet altijd op willen hokken, want dat is egoïstisch.

Mocht je ooit komen te verhuizen, kijk dan naar een regio waar paardvriendelijke stallingen zijn zonder dat het te duur wordt.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 01-01-16 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:53

Voor mij zou de keuze niet heel moeilijk zijn haha.
In de wintermaanden niet buitenkomen vind kik dus echt not-done! Persoonlijk vind ik dat paarden ook lekker als het kan 24/7 buiten horen, maar dat is weer een andere discussie :+
Als je de binnenbak zelden gebruikt heb je toch ook genoeg aan de buitenbak van stal 2?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:54

Die laatste optie is wel heel mooi inderdaad, maar dat is ook een flink prijskaartje...

Onze paarden staan op een kleine simpele pensionstal met een niet zo geweldige bak maar wel hele dagen buiten en ruime boxen.
Zo heb je wel wat voor je zelf en ook genoeg voor je paarden, misschien dat je zoiets in de buurt kunt vinden, zal wat meer betaalbaar zijn...

1 uurtje buiten vind ik zelf echt te weinig, 3 uur eigenlijk ook nog, ik zou zelf altijd proberen voor hele dagen buiten te gaan

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:56

waar ga je eigelijk naar toe verhuizen?