Veulen loopt gewoon door schrikdraad heen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hawkeye

Veulen loopt gewoon door schrikdraad heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 17:30

Hoi!

Ik heb dus verzorgpaarden. Nu is er ook een merrie met een veulen van 8 maanden. Wanneer ik de merrie dan apart wil zetten in de wei naast die van het veulen om bv. te longeren, gaat het veulen dus in de draad hangen net zolang die kapot schiet of hij een paal uit de grond trekt. Er staat elektriciteit op. Iemand tips om dit tegen te gaan? Hij moet het echt afleren want als hij groter is heeft hij nog meer kracht.

Bedankt!

Memere

Re: Veulen loopt gewoon door schrikdraad heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:43

Is het veulen wel afgespeend?

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:45

Herkenbaar.
Weet je zeker dat er spanning op staat? Want dan doen ze dat echt niet.
Heb je wel eens gemeten?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:47

Er staat duidelijk niet genoeg spanning op het draad.
Of het veulen heeft op de plaats waar hij gaat hangen op het draad ontzettend veel haar.
Als dat bijvoorbeeld de borst is zou ik een deel van de borst scheren.
En controleer of er echt wel spanning op het draad staat

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 17:47

Staat er wel voldoende stroom op het draad? Als het draad ergens contact mee maakt (paaltje, tak enz.) of niet helemaal goed is aangesloten wil er nog weleens geen of weinig stroom op staan, ook al staat het aan. Zou dus eerst al het draad even goed nalopen en met een metertje kijken of er wel genoeg op staat. In principe moet een flinke dot stroom een veulen wel tegen kunnen houden. Ik heb de drammers hier nog nooit door een goed gestroomd draad zien gaan...

Daarnaast zou het misschien handiger zijn om het veulen even op stal te zetten, als je die hebt tenminste, als je met de merrie aan de slag gaat (of een wei verder, vastzetten of gewoon bij de moeder laten lopen - dat laatste kan in principe best, heb het zelf ook vaak gedaan ook met rijden). Het is voor zo'n jonkie natuurlijk ook wel erg verleidelijk om gewoon door te drammen om bij mams te kunnen en net dat beetje zijn wat ie nodig heeft om door het stroom te gaan.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 18:45

Hij is inderdaad echt wel eigenwijs. Op stal zetten is geen optie: we hadden al tralie in de staldeur moeten zetten omdat hij er over sprong. Maar met de tralie zit hij er de hele tijd met zijn voorbenen tussen (hij doet nog altijd heel wild dan) en heeft hij zich zo al bezeerd dus dat durf ik eigenlijk niet goed meer.
Er staat wel degelijk stroom op want dat heb ik gevoeld :P maar ik zal eens kijken of het echt op elke draad staat en of het misschien hoger kan :)
En hij doet het inderdaad met de borst en staat wel dik in wintervacht, dat zou misschien de laatste optie zijn dan :)
En hij is nog niet afgespeend maar dan nog zou het geen probleem mogen vormen vind ik. Hij is vaak genoeg ver van mama weg ;) en ze blijft in het zicht.
Hem er bij laten is alleen maar vervelend, hij doet zowel tegen mama als tegen mij vervelend. (In het longeertouw lopen, moeder bijten/bespringen, ...)

Dankjewel voor te tips! :D

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:49

Ik zou hem spenen, want als je hem niet op stal kunt zetten, loopt hij alleen maar gevaar dat hij zichzelf iets aan doet.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 18:51

Hier een 15-jarig "veulen" die geen respect heeft voor schrikdraad: hij kent de frequentie van de stroomstootjes zo goed dat hij er tussen de stootjes doorkruipt. Enige oplossing was houten omheining (2 dwarslatten) met schrikdraad.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 18:53

Desiree schreef:
Ik zou hem spenen, want als je hem niet op stal kunt zetten, loopt hij alleen maar gevaar dat hij zichzelf iets aan doet.

Het zijn mijn verzorgpaarden dus het is niet aan mij om te beslissen wanneer te spenen ;) anders was het gebeurd denk ik :)

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 18:55

maximuss schreef:
Hier een 15-jarig "veulen" die geen respect heeft voor schrikdraad: hij kent de frequentie van de stroomstootjes zo goed dat hij er tussen de stootjes doorkruipt. Enige oplossing was houten omheining (2 dwarslatten) met schrikdraad.

Achter de houten omheining met schrikdraad blijft hij ook achter :) alleen de gewone schrikdraad niet en dat kan ook geen hout worden aangezien de weide wel eens heringericht wordt. Enkel de buitenkant heeft een houten omheining.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:11

Ik heb dit ook gehad, en het heeft niet veel met de stroom te maken is mijn mening. Ik denk dat de enigste manier is om het veulen of mama tijdelijk ergens anders te stallen "de" optie is. Gewoon om ze op eigen pootjes te leren staan. Denk niet dat het met een maand goed is, want dat is niet zo.

Daarnaast heb ik een veulen gekocht destijds, die het toch bleef doen. Die stond regelmatig in de wei die nog niet voor hun bedoeld was.

Het is een moeilijk iets. Kant en klare oplossingen zijn er niet 1, 2, 3.. kijk wat past in je kudde en in je budget. Maar doe er wel iets aan snel, want hoe ouder het diertje is, hoe moeilijker het is af te leren. Maar als het niet kan/wil bij jouw eigenaren.. laat m er dan gewoon bij. Ik heb ze ook los meegenomen op buitenrit. Het kan wel, maar weet niet of het veilig is in jouw omgeving.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:20

Waarom het veulen niet vastzetten op de poetsplaats als de moeder aan het werk gaat?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:33

A niet iedereen heeft een poetsplaats.
B is het misschien niet gewend
C als het t niet gewend is is het onverantwoord als er niemand anders bij is.
D een veulen is stapje voor stapje werken. Soms stapjes terug.
E met verzorgsters ben je er vaak niet bij. Niet ten nadele van de meiden/ jongens die hun best doen hoor. Maar zijn te gast en doen hun ding en komen dus dit soort dingen tegen. Kan uiteraard ook bij een eigenaar gebeuren, maar die is zelf verantwoordelijk.... iets wat in mijn ogen wel heel veel uitmaakt.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:45

Ik heb helaas geen oplossing voor je, maar zit wel in hetzelfde schuitje. Toen ik mijn inmiddels jaarlinger kocht (met 6 maanden) ging hij ook overal doorheen en overheen. Schrikdraad, band, ijzeren hekken pletten om vervolgens overheen te lopen... Inmiddels is hij dus bijna 2 jaar en hij doet het nog steeds. In de paddock staat hij achter houten hek, maar gaat gerust tegen het draad staan. Het staat al op z'n hoogst en geeft grote klap als hij er tegen aan komt, maar of hij er nu respect voor heeft...
In de round pen is het al zo erg dat hij gewoon tegen het hek aan blijft lopen tot de balken er af liggen en hij leuk gras kan eten :')

Ik zou dus niet weten hoe je dit zou kunnen oplossen. Eerste wat ik mij op komt is inderdaad een stal of erbij laten, maar dat werkt blijkbaar dus ook niet... Zijn vervelende problemen, moeilijk op te lossen!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:09

In de stal zetten met iemand erbij als je aan het longeren bent, of de merrie van het terrein afhalen en uit het zicht gaan longeren.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:11

Blijkbaar is het scheiden om te gaan werken hem nog niet geleerd.
Dat zal je dus heel rustig op moeten bouwen.
En als hij door het draad gaat zal je toch met een 2de persoon moeten trainen dat hij op stal kan blijven zonder dat hij er uit probeert te klimmen.
Heeft hij geen vriendje waar hij mee samen in de box kan?

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 23:17

BaBritFre schreef:
Het zijn mijn verzorgpaarden dus het is niet aan mij om te beslissen wanneer te spenen ;) anders was het gebeurd denk ik :)

Ik zou het toch eens voorleggen bij de eigenaar/eigenaresse.

Misschien een optie om een weide maatje er bij in te zetten zodat het veulen zich niet helemaal alleen voelt?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:02

pipo schreef:
A niet iedereen heeft een poetsplaats.
B is het misschien niet gewend
C als het t niet gewend is is het onverantwoord als er niemand anders bij is.
D een veulen is stapje voor stapje werken. Soms stapjes terug.
E met verzorgsters ben je er vaak niet bij. Niet ten nadele van de meiden/ jongens die hun best doen hoor. Maar zijn te gast en doen hun ding en komen dus dit soort dingen tegen. Kan uiteraard ook bij een eigenaar gebeuren, maar die is zelf verantwoordelijk.... iets wat in mijn ogen wel heel veel uitmaakt.

Interessant dat jij mijn vraag aan TS gaat beantwoorden...

pipploverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:53

ik zou hem op stal zetten als je aan het werk gaat met de moeder. ik denk dat het niet goed zal zijn als hij gewoon door het schrikdraad heen loopt

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 23:01

Veulen staat samen met nog een ander paard ;) dus hij is niet alleen :)
Toen hij een keer mee mocht bij het werken glipte hij zelf onder de draad door om weg te kunnen :p
Dus de meeste mensen denken dat het met afspenen betert? :) Normaal gaan het veulen en de ruin samen naar een andere weide een paar km verderop en blijft de merrie thuis. Maar ik weet nog niet wanneer de eigenaars dit gepland hebben.
Echt bedankt iedereen! Ik kan alle ideetjes proberen :)

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:21

BaBritFre schreef:
Veulen staat samen met nog een ander paard ;) dus hij is niet alleen :)
Toen hij een keer mee mocht bij het werken glipte hij zelf onder de draad door om weg te kunnen :p
Dus de meeste mensen denken dat het met afspenen betert? :) Normaal gaan het veulen en de ruin samen naar een andere weide een paar km verderop en blijft de merrie thuis. Maar ik weet nog niet wanneer de eigenaars dit gepland hebben.
Echt bedankt iedereen! Ik kan alle ideetjes proberen :)

Hoop dat het gaat lukken TS, succes!

Bij ons gingen ze ook met groepen weg van hun moeder. En dan vaak met een (voor hun) bekend paard zodat ze toch nog met iets vertrouwd zijn!

ssofan_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 00:04

Oh jeetje. Staat er inderdaad wel voldoende stroom op?

Heb je al een oplossing gevonden?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:50

Wat ook nog een optie is als je hem veilig kunt aanraken, borst, hals en neus even met een spons vochtig maken. Water geleid stroom beter

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 02:40

Veulen rustig laten wennen door op stal te zetten met een persoon er bij ter controle/geruststelling! en zelf de merrie longeren.

Persoon die op stal bij 't veulen blijft dient veulen afleiding te bieden en consequent te corrigeren indien hij echt in traliewerk gaat hangen en zichzelf mogelijk kan bezeren.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 06:52

Onder of door draden heenlopen is zeer irritant en nog gevaarlijk ook! Ik heb geen ervaring met veulens die onder of door draden heenlopen wel met een c pony.. een vriendin kwam met de "teletubbie" dat werkt als volgt: je pakt een oud halster en bekleed deze met koperdraad ( dus zodat het koperdraad goed contact maakt met de huid op het hoofd, op het kopstuk van het halster maak je een mooie punt die dus wat hoger staat de zg teletubbie. De kans dat het veulen of paard/pony serieus stroom pakt is vele male groter, stroom op het hoofd vinden ze echt heel erg naar. Mijn pony heeft het iig nooit meer gedaan en hij is toch van het type volhouder. Wat betreft het veulen: deze moet eerst wel goed afgespeend zijn zodat je zeker weet dat het veulen genoeg gewenning heeft gehad zonder zijn moeder. Het lijkt wreed en dat is het ook bij mij echter wel effectief geweest. Heb het welgeteld 1 week voor de zekerheid volgehouden.. pony heeft het tot nu toe niet meer in zijn hoofd gehaald.