Ik was continu op zoek naar een stal waar mijn paard, een bijna 8 jarige kwpn ruin, voldoende buiten zou komen, ook in de winter. Zeven dagen per week, dag en nacht was niet per se de eis. Wel wilde ik dagelijks weidegang of paddock.
Deze stal heb ik, 3 verhuizingen later, gevonden

Het begon met heen en weer wandelen langs de draad, zo aan het einde van de dag. Al gauw werd dit draven en later galopperen.
De wei werd natter en dus modderiger waar hij langs de draad scheurde. Maar hij bleef rennen, waar hij ook steeds vroeger op de dag mee begon.
Op gegeven moment liet hij zelfs zijn hooi liggen, en bleef maar rennen, stopte aan de andere kant van de wei in sliding stop, draaide op zn achterbenen om en begon het hele riedeltje opnieuw.
Het gevolg was dat het schuim op zn lichaam staat en hij de ochtend erna stijf van stal komt. Daarbij komt nog de gestreste blik in zn ogen.
Heb regelmatig met buikpijn op stal gestaan, bang dat ik m vandaag of morgen geblesseerd van de wei zou halen.
Eerst met de staleigenaar overlegd. We wisten geen oplossing. Een paard erbij zetten hielp niet. Meer voeren op de wei hielp niet. De andere paarden in de weitjes naast hem liet hij ook koud. Hij bleef als een dolle heen en weer rennen.
Zelfs de dierenarts zei dat dit gedrag al vrij snel zou gaan leiden tot (ernstige ) gezondheidsproblemen en blessures.
We besloten om te testen of er eventueel nog testosteron in zn lichaam zat. Helaas kwam er niets uit de test.
Hierna zijn we, tegen de principes van mij en de staleigenaar in, om hem halve dagen op de weide te zetten. Dus rond 12.00 a 13.00 naar binnen. En tot onze verbazing stond meneer op stal op zn dooie gemakje, zelfs als er nog even geen hooi lag.

Na dit een tijdje aangekeken te hebben, heb ik sinds vandaag besloten om hem even niet meer op de weide te zetten. Gezien hij met tegenzin naar de wei loopt en rond 12.00 niet weet hoe snel ie naar je toe moet komen om naar binnen te gaan. En zo rustig als hij op stal staat, zo zie ik hem in de wei niet staan.
Moet er wel even bij vermelden dat hij een zandpaddock aan stal heeft en ruimschoots hooi ter beschikking heeft.
Waarom ik dit topic plaats? Allereerst omdat ik benieuwd ben of er meer mensen zijn met dit soort paarden. Maar ook een beetje n.a.v. de discussie over 24/7 buiten die heel vaak gevoerd wordt.