Mijn paard is op stal gelukkiger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Mijn paard is op stal gelukkiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 20:51

Nooit gedacht dat dit ervan zou komen, maar de titel zegt het al; mijn paard is op stal gelukkiger.

Ik was continu op zoek naar een stal waar mijn paard, een bijna 8 jarige kwpn ruin, voldoende buiten zou komen, ook in de winter. Zeven dagen per week, dag en nacht was niet per se de eis. Wel wilde ik dagelijks weidegang of paddock.

Deze stal heb ik, 3 verhuizingen later, gevonden :) Helaas denkt mijn paard hier anders over.
Het begon met heen en weer wandelen langs de draad, zo aan het einde van de dag. Al gauw werd dit draven en later galopperen.
De wei werd natter en dus modderiger waar hij langs de draad scheurde. Maar hij bleef rennen, waar hij ook steeds vroeger op de dag mee begon.

Op gegeven moment liet hij zelfs zijn hooi liggen, en bleef maar rennen, stopte aan de andere kant van de wei in sliding stop, draaide op zn achterbenen om en begon het hele riedeltje opnieuw.
Het gevolg was dat het schuim op zn lichaam staat en hij de ochtend erna stijf van stal komt. Daarbij komt nog de gestreste blik in zn ogen.
Heb regelmatig met buikpijn op stal gestaan, bang dat ik m vandaag of morgen geblesseerd van de wei zou halen.

Eerst met de staleigenaar overlegd. We wisten geen oplossing. Een paard erbij zetten hielp niet. Meer voeren op de wei hielp niet. De andere paarden in de weitjes naast hem liet hij ook koud. Hij bleef als een dolle heen en weer rennen.

Zelfs de dierenarts zei dat dit gedrag al vrij snel zou gaan leiden tot (ernstige ) gezondheidsproblemen en blessures.
We besloten om te testen of er eventueel nog testosteron in zn lichaam zat. Helaas kwam er niets uit de test.

Hierna zijn we, tegen de principes van mij en de staleigenaar in, om hem halve dagen op de weide te zetten. Dus rond 12.00 a 13.00 naar binnen. En tot onze verbazing stond meneer op stal op zn dooie gemakje, zelfs als er nog even geen hooi lag. :=

Na dit een tijdje aangekeken te hebben, heb ik sinds vandaag besloten om hem even niet meer op de weide te zetten. Gezien hij met tegenzin naar de wei loopt en rond 12.00 niet weet hoe snel ie naar je toe moet komen om naar binnen te gaan. En zo rustig als hij op stal staat, zo zie ik hem in de wei niet staan.
Moet er wel even bij vermelden dat hij een zandpaddock aan stal heeft en ruimschoots hooi ter beschikking heeft.

Waarom ik dit topic plaats? Allereerst omdat ik benieuwd ben of er meer mensen zijn met dit soort paarden. Maar ook een beetje n.a.v. de discussie over 24/7 buiten die heel vaak gevoerd wordt.

future_vet

Re: Mijn paard is op stal gelukkiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:54

uitzonderingen bestaan er altijd :P Kan het niet zijn dat er totaal geen klik is met één van de andere paarden en dat zij hem een beetje afhouden uit de kudde?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:55

Dit is stereotype gedrag en kan dus vanalles zijn als achterliggend probleem. Je hebt er een keer een ander paard bijgezet, dus hij staat eigenlijk altijd alleen en heeft niet even de tijd gehad om te wennen?
Ik zou toch verder uitzoeken waarom dit paard dit doet ipv er maar vanuit gaan dat ie op stal wil staan.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 20:55

future_vet schreef:
uitzonderingen bestaan er altijd :P Kan het niet zijn dat er totaal geen klik is met één van de andere paarden en dat zij hem een beetje afhouden uit de kudde?

Nee dat is het niet. Gaat de eerste uren buiten heel goed, maar hij gaat algauw weer rennen. Dan laat ie andere paarden gewoon links liggen. Of hij terroriseert onderdanige paarden

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:55

Mijn paard staat wegens een blessure binnen. Maar ik moet zeggen ze vind het ook echt niet erg. Ze staat graag binnen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:56

Heeft de eigenaar ook wei op een andere plek?
Ik heb een paard gehad als ik die aan de linkerkant van mijn huis zette raakte ze in paniek.
Zette ik haar in de wei aan de rechterkant was er niets aan de hand.

Een duidelijke reden waarom heb ik nooit gehad.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 27-12-15 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 20:56

Cinnepin schreef:
Dit is stereotype gedrag en kan dus vanalles zijn als achterliggend probleem. Je hebt er een keer een ander paard bijgezet, dus hij staat eigenlijk altijd alleen en heeft niet even de tijd gehad om te wennen?
Ik zou toch verder uitzoeken waarom dit paard dit doet ipv er maar vanuit gaan dat ie op stal wil staan.

Hij heeft vaker met verschillende andere paarden gestaan. Is echt niet zo dat ik m 2 dagen met een paard gezet heb en daarna opgegeven heb ;)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:57

Ik heb er hier een die juist niet graag op stal staat, al staat ze er pas een uur in.
Als ik de deur open stopt ze gelijk d'r poot :+ tussen de deur en duwt ze me zowat omver om er uit te kunnen.
Die staat dus echt zo lang mogelijk buiten tot ik naar bed ga en dan morgens om 6 uur weer naar buiten toe.

denk dat je gewoon moet kijken per paard wat hij of zij fijn vind

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 20:57

bruintje123 schreef:
Heeft de eigenaar ook wei op een andere plek?
Ik heb een paard als ik die aan de linkeroever van mijn huis zette raakte ze in paniek.
Zette ik haar in de wei aan de rechterkant was er niets aan de hand.

Een duidelijke reden waarom heb ik nooit gehad.

Ja aan de overkant van t pad van 2 meter. Maar dat maakt geen verschil helaas

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:58

Ja hoor herkenbaar.
Heb er hier 12 waarvan er 11 om 8.00 naar buiten gaan en rond 18.00 uur naar binnen komen en 1 die om. 00 naar buiten gast om 10.30 binnenkomt en totaal niet taalt naar ze rest.
Prima toch.
Zoveel paaardenn zoveel wensen.
Er zijn altijd uitzonderingen en paarden houden en er voor zorgen is maatwerk net als goed voeren

Jillsil

Bekend hoor. Sommige paarden staan gewoon liever 'hoog en droog' in hun stal. Ken meerdere paarden die gewoon liever binnen staan.

Polly
Moderator Algemeen

Ja hoor hier nog een, een shet zelfs.
Heb toen ik haar kocht jaren op een stal gestaan waar ze binnen stonden, overdag kon ze in een uitloop maar daar stond ze regelmatig te brullen aan het draad. Vanaf 2008 hebben ze hier 24/7 buiten gelopen en nu sinds een maand overdag buiten en snachts op stal en ze is zo enorm opgeknapt, ik denk niet dat ze ooit nog 24/7 buiten gaan behalve dan evt in de zomer.
Overigens staat ze zowel nu als 24/7 met goedgekeurd vriendje.

Dancyy

Hier twee Friezen die naar buiten en naar binnen kunnen wanneer ze willen, ze staan 24/7 binnen, ze gaan de bak niet in, hihi :P

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 20:58

koetjeboe schreef:
Ik heb er hier een die juist niet graag op stal staat, al staat ze er pas een uur in.
Als ik de deur open stopt ze gelijk d'r poot :+ tussen de deur en duwt ze me zowat omver om er uit te kunnen.
Die staat dus echt zo lang mogelijk buiten tot ik naar bed ga en dan morgens om 6 uur weer naar buiten toe.

denk dat je gewoon moet kijken per paard wat hij of zij fijn vind

Ik dacht dus ook altijd dat mijn paard t het fijnst zou vinden als ie zo lang mogelijk buiten staat. Maat helaas

bruintje123

Ja dat is maar 2 meter verschil.
Niet iets meer verder op?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 21:00

bruintje123 schreef:
Ja dat is maar 2 meter verschil.
Niet iets meer verder op?

Nope

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:03

Hier ook 1 die liever binnen staat, begint als een idioot heen en weer te rennen in de wei en houd er niet mee op tot ze eruit gehaald wordt, volgens de vorige eigenaren heeft ze dit altijd al gehad, ook toen ze met haar veulen de wei op ging

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:04

Ik heb een draver om die reden verkocht :)
Die kon het niet vinden om met soortgenoten dag en nacht buiten te staan met schuilstal.
Apart nadien en dat ging goed tot ie over de zeik ging wanneer het donker werd en ie nog buiten stond.
Die heb ik dan maar op stal gezet en dan een uurtje of 2 op de weide, apart.
Maar dan kon ie zijn energie niet kwijt en was het problemen onder het zadel..

Nu staat ie bij een meisje, komt elke dag een paar uurtjes buiten en heeft zijn eigen stal.
Ook gaat ie in de stapmolen en word op regelmatige basis gereden en gelongeerd.
Problemen zijn allemaal weg en is terug op zijn gemak.

vraagteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:05

Hier ook eentje... kunnen naar binnen en naar buiten wanneer ze willen. (buiten is er ook eten)
Merrie vindt het heerlijk om een luchtje te scheppen, maar mijn ruin staat altijd binnen.... Ook al is het hooi binnen op en buiten nog wel genoeg. (en dat voor een Tinker ;-) )

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:08

Bah wat vervelend.. En het weitje/paddock zo inrichten dat het niet echt mogelijk is om zveel te crossen? Met bochtjes enzo...

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 21:11

BrechtCarlos schreef:
Bah wat vervelend.. En het weitje/paddock zo inrichten dat het niet echt mogelijk is om zveel te crossen? Met bochtjes enzo...

Helaas niet mogelijk. In de paddock aan zn stal kan ie niet echt crossen. Drafje gaat en galop op normaal tempo misschien ook nog wel. Maar de wei is groot en open. Zouden allemaal extra hekken moeten komen om daar bochten temaken

Marlies94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:11

Die van mij doet dit ook.. Alleen nu met dit natte weer is het extreem, in de zomer is ze ook blij als ze naar binnen mag maar staat ze ook periodes 24/7 buiten en is er geen probleem. Ook rent ze dan niet heen en weer.. Nu hebben we sinds kort een droge zand paddock en daar staat ze nu elke dag een paar uurtjes in en dat gaat goed.

Ik dacht altijd dat die van mij de enige was maar dit is dus niet het geval :=

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 21:18

Marlies94 schreef:
Die van mij doet dit ook.. Alleen nu met dit natte weer is het extreem, in de zomer is ze ook blij als ze naar binnen mag maar staat ze ook periodes 24/7 buiten en is er geen probleem. Ook rent ze dan niet heen en weer.. Nu hebben we sinds kort een droge zand paddock en daar staat ze nu elke dag een paar uurtjes in en dat gaat goed.

Ik dacht altijd dat die van mij de enige was maar dit is dus niet het geval :=

Nope :P

Ik ben ook best verrast dat er nu al mensen gereageerd hebben die ook zo'n paard hebben

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Mijn paard is op stal gelukkiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:21

Hier op stal ook een aantal paarden die na een paar uur al onrustig bij het hek lopen en heel graag naar binnen gaan ongeacht in welke weiland ze lopen.
Op stal staan ze gewoon rustig om zich heen te kijken.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:21

Zou zit dan ook niet komen door de gewenning dat je paard veel binnen heeft gestaan en dat je dit langzaam moet opbouwen? Is er geen mogelijkheid tot plaatsen in een grotere kudde?

Mijn oude pony wilt altijd wel graag naar buiten. Maar bij hem is het, als hij eten heeft is alles prima. Al zet ik hem de hele dag vast op de poetsplaats met een bak hooi, dan staat hij ook rustig. Als ze naar binnen gaan weten ze ook dat er hooi ligt op stal, dus ook daarom willen ze wel naar binnen maar ze staan eigenlijk nooit met zijn allen te dringen.

Het gaat zo: in de ochtend rond 8.00 gaan ze naar buiten en hebben ze hooi. Om 16.00 gaan ze naar binnen en hebben ze hooi op stal liggen. Rond 21.30 krijgt ze nog een portie hooi voor het slapen. De paarden staan nooit te dringen om naar binnen te gaan oid. Dit is wel het winter schema. In de zomer staan ze buiten van 8.00 tot het donker, dus meestal gemiddeld 21.00. Dan staan ze dus op het gras en willen ze 's avonds niet eens naar binnen. Dan krijgen ze rond 22.00 nog hooi voor het slapen gaan.

Is het niet een idee om dan eerst op te bouwen en ook een vast schema te handhaven, of wordt dat lastig?