kostenverschil paard aan huis of op pension

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pliennxx

kostenverschil paard aan huis of op pension

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 22:50

Beste bokkers!

Mijn paard mag bij een erg goede vriendin staan, ze wonen op een boerderij, ik hoef daar geen stal geld te betalen, maar wel me eigen stro en hooi en natuurlijk het voer!

Het is denk ik wel goedkoper, haar paard staat natuurlijk bij haar thuis!

Paarden krijgen in de winter 8 uur weidegang en in de zomer dag en nacht!

Hoeveel zijn jullie per maand kwijt? Scheelt het erg veel dan met een pensionstal?

Groetjes!

Yacintha

Re: kostenverschil paard aan huis of op pension

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 22:57

Ik heb momenteel 5 paarden aan huis staan en dit scheelt een hoop in kosten! Eerste stalling was ik 125 exclusief voer kwijt, per paard. Daarna kwam ik op een stalling dat 250 inclusief voer, per paard kostte. Toen had ik gelukkig nog maar 2 paarden :')
Nu ben ik per 3 weken zo'n 150 euro aan voer kwijt voor alle paarden. Stro hebben we niet nodig, omdat de paarden 24/7 buiten staan. Hoefsmid komt eens per 12 weken en vaak betaal ik maximaal 2 paarden (25 per paard), omdat ik zelf de hoeven bij houd. Dierenarts en tandarts komt normaal gezien nauwelijks.

Scheelt echt wel een hoop! Nu ben ik natuurlijk een hoop tijd kwijt aan al het werk dat ik zelf moet doen, maar ik doe het met plezier :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 22:58

Stro weet ik niet. Hebben we van eigen land nog heel veel van liggen. En wij hebben gewoon een inloopstal die we af en toe opstrooien. Wbt hooi heb ik zo'n 3,5 bij 1,50 meter bij 1,2 meter grote blokken en die kosten €60 de wat kleinere blokken (zo'n 300 kg ) kosten meestal per blok €40. Ik heb hier 3 paarden staan een shet, haflinger en draver en ze doen met die hele grote blokken 1 maand dmv slowfeednetten gevoerd (dus altijd hooi beschikbaar. En ze staan verder 24/7 op de wei. Alleen in de winter (en zeer droge zomers) voer ik hooi bij. Van ongeveer november/december tm maart/april. Dus reken maar uit

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 23:05

Moet je dat zelf inkopen, of van hun afnemen?

Pliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 23:06

Yacintha schreef:
Ik heb momenteel 5 paarden aan huis staan en dit scheelt een hoop in kosten! Eerste stalling was ik 125 exclusief voer kwijt, per paard. Daarna kwam ik op een stalling dat 250 inclusief voer, per paard kostte. Toen had ik gelukkig nog maar 2 paarden :')
Nu ben ik per 3 weken zo'n 150 euro aan voer kwijt voor alle paarden. Stro hebben we niet nodig, omdat de paarden 24/7 buiten staan. Hoefsmid komt eens per 12 weken en vaak betaal ik maximaal 2 paarden (25 per paard), omdat ik zelf de hoeven bij houd. Dierenarts en tandarts komt normaal gezien nauwelijks.

Scheelt echt wel een hoop! Nu ben ik natuurlijk een hoop tijd kwijt aan al het werk dat ik zelf moet doen, maar ik doe het met plezier :)

Dat scheelt echt wel wat dis! Het extra werk vind ik totaal geen probleem! Hoort erbij! Haha

Pliennxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-15 23:07

Ylana schreef:
Moet je dat zelf inkopen, of van hun afnemen?

Kan ervoor kiezen om het zelf in te kopen!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 23:10

Er zit verschil tussen alleen hooi en stro betalen of alle andere dingen ook betalen. Dan scheelt het nog hoe je je paarden aan huis houd of op wat voor een pensionstal ze staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 23:10

Mijn paard kostte thuis 150 aan voer hooi en vlas. Dan had ik nog niet eems.dingen als stroomdraad etc meegenomen. En alles zelf doen kwam ook nog 20 per maand bij voor bakhuur.

Nu op pension voor 190 ideaal meerdere bakken en scheelt een hoop.tijd

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 00:19

Pensionstalling is per definitie iets duurder, totdat je gaat meetellen dat je wellicht een duurder huis hebt gekocht omdat je het paard zo graag aan huis wilde. Ga je dat meetellen, dan kon het aan huis nog wel eens duurder uit pakken.

In pensionstalling heb je het werk niet er van. Dat doen de pensionhouders. Daar betaal je extra voor, daarom zou een pensionstalling per paard per definitie duurder moeten zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 00:21

Tja, altijd naar buiten, zomers lekker dag en nacht op de weide en een maatje. Ik denk dat het goedkoper is maar zeer waarschijnlijk ook veel fijner voor je paard. Het is wel zo dat je, ondanks dat je vriendinnen bent, het even heel zakelijk moet benaderen en alle afspraken ook duidelijk op papier zet. Zij kunnen waarschijnlijk goedkoper hooi(eigen land) en stro leveren dan wanneer je het zelf koopt.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 00:25

thuis is wel goedkoper, vergis je alleen niet in de tijd, elke ochtend en avond zelf voeren en alle andere dingen zul je zlef moeten doen onderhoud van de staldeur tot de omheining erf ect en paard natuurlijk :)
scheelt als je dat leuk vind of niet erg :)

baukiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 00:28

Een paard aan huis is super leuk! Helemaal als je van uit huis je paard kunt zien en je niet meer hoeft te reizen. Het kost misschien minder per maand aan stalling, maar kijk ook goed naar wat je wilt en wat de faciliteiten zijn!

Heb je wedstrijdambitie en wil je goed kunnen trainen dan is een bak (binnen of buiten) wel een must, heb je dit thuis niet dan moet je alsnog elke keer reizen wat ook weer tijd en geld kost!

Ook ben je (bijna) altijd alleen en dat is ook iets waar je over moet kunnen :)

Conclusie: het is ontzettend leuk, maar er kleven ook nadelen aan en dan niet alleen financieel gezien ;)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 00:35

Onze twee paarden staan weer op pension. Als recreatieruiter is thuis vele malen goedkoper maar om onze sportpaarden in training te houden moesten we wel elke keer uitwijken naar een binnenpiste en dan ben je ook veel geld kwijt. Het internationaal lopende paard hier in training houden was gewoon niet mogelijk.

Onze pony's staan thuis maar de twee paarden staan nu veel beter. Helaas geen onbeperkt hooi waar ik zo'n voorstander van ben maar wel zeer regelmatige voederbeurten.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 00:36

Veel goedkoper, heb een paard en twee c-pony's. Hebben afgelopen zomer 6 balen kuil gekocht voor €120 (in oktober begonnen), zijn nu net met de 4e bezig en hebben er nog 2 staan. Anders kopen we vaak een partij hooi voor €3 tot €3,50 per pak. Daarnaast regelmatig wortels en biks. Alleen van oktober tot maart staan ze veel op stal ivm veel te natte bak. Kost veel vlas. Elk jaar enten en paar keer per jaar ontwormen, bekappen en 1x tandarts. Denk dat als ik op een pensionstal zou staan, ik wel meer dan €800 kwijt zou zijn voor 3, nu is dat misschien €150 per maand voor 3.
En in de zomer zelfs nog geen €100 pm denk ik, eten veel gras, soms hooi bijvoeren.
Laatst bijgewerkt door Gucci_ op 19-12-15 00:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 00:37

Ik heb mijn twee paarden juist niet aan huis gezien dag vele malen goedkoper is. Grond aan huis is reletief duur en vaak ook veelste te klein om ze 24 uur buiten te hebben staan waardoor je extra geld kwijt bent aan hooi en stro.
Dus eigenlijk is het duurder maar veel mensen willen dat niet in zien. Maar aan de andere kant kan jij er wel weer een voordeel mee doen door dat je minder hoeft te betalen wanneer die bij een ander aan huis staat.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 00:46

Het ligt er nogal aan waar je woont.
Hier is aan huis zeker goedkoper.
Ik heb 1 paard voor 70€ per maand gevoerd en het vlas betaald.

Natuurlijk komen daar dingen als bak en schrikdraad onderhoud bij.
Maar dat valt wel mee.

Ts hoeft alleen het voer te betalen en stal bedekking.
Ook dan is dat erg regio bepalend.
Betaal je 2,50 voor een baal hooi of 6 €.
Of zijn er meer paarden en kun je er grote balen voordroog kopen.

Dus erg moeilijk zeggen wat het kost voor een ander.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 01:42

Als je alleen hooi en voer rekent en in de zomer dag en nacht op gras ben je goedkoper uit dan pension. Als ik onze hypotheek en alle investeringen in stal/bak/paddock/omheining/bestrating mee tel, dan kan het echt niet uit voor een klein aantal eigen paarden. Daarom heb ik er ook paarden van anderen bij staan zodat die wat mee kunnen betalen aan de kosten van paarden aan huis. En wat meehelpen in sommige gevallen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 01:51

Het ligt er maar net aan waar je woont, wat je wil en wat je faciliteiten zijn.
Reken inderdaad de hypotheek gerust mee. Je betaalt tenslotte ook voor die extra grond en (bij)gebouwen. Dan heb je waarschijnlijk wel moeten investeren in omheining, bak, stallen, weilanden, omheining. Je hebt je onderhoud, je gereedschappen en je machines.

En dan natuurlijk de maandelijkse voer en verzorgingskosten. Ik voer kleine pakjes hooi en stro en ben daar alleen al 10 euro per dag aan kwijt. Voor grote balen heb ik geen plek en gewikkelde balen (voordroog) ben ik toch minder tevreden over. Dan komt je voer er nog bij, dus reken maar uit.

Het zal vast goedkoper zijn dan 3 paarden in pension, maar het blijven toch flinke bedragen elke maand. En wat al eerder wordt genoemd, ik sta er ook echt alleen voor. Dus al het werk doe ik zelf, elke dag.

Maar ik ben er nog dagelijks heel blij mee hoor. Ik zou niets anders willen. :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 02:03

vind het beetje kort door de bocht om alleen te kijken naar voer en stro kosten inderdaad...
wat dacht je van de kosten van de grond waar ze op staan?
het water dat ze drinken?
de (schuil)stal waar ze in staan?
de stroom die gebruikt wordt?
het afvoeren van de mest of afval?
de investeringen die gedaan moeten worden (idd bv aanschaf groter huis, onderhouden weides en afzetting, aanleggen van paddocks/rijbak enz enz enz).
en inderdaad de arbeidsuren die erin gaan zitten....

ik betaal 350 voor mijn stalling all-in met grote 35x70 binnenbak met reiningbodem en zou ze voor geen goud aan huis willen hebben :-)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 02:10

QuarterH: daar gaat het toch voor ts helemaal niet om dus dat zijn voor haar geen relevante kosten

Evitaali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 02:21

Ik ben kaal voor mijn paard rond de 80 euro aan hooi,stro en brok kwijt. (koudbloed met wei en schuilstal) ik huurde dat dan er nog bij. We hebben wel gekeken naar een woning waar de paarden bij konden staan. Het maakt met de kosten niet veel uit. Dit ivm met de mest opslag, op laten halen, stroom, water, onderhoud weide ect wat erbij boven op kwam. Het ligt er denk ik ook aan welke regio uw woont. Ik woon in Overijssel en hier bestaan pensionstallen of particulier die een maand prijs rond de 125-150 pm hebben inclusief alles. Of dat je soms alleen brokjes moet betalen. Het maakt elkaar dan niet heel veel uit

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 09:02

Ts koopt zelf geen huis dus dat soort kosten hoef je niet mee te rekenen...

Ik heb een shet en fjord. Per week voer ik Plm 4,5 baal hooi a 3,50 en ik gebruik 2 pak stro a 2,00.

Ik mest 1x per 3 dagen. Ik strooi elke dag op en voer ook stro.

Dus voor jou zal het zeker goedkoper zijn als op pension.

Mits je dus idd alleen hooi en stro nodig bent.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 09:12

Ik heb ze niet aan huis staan maar wel prive hoef alleen mn onderhoud zelf te betalen.
Kan wel zeggen dat ik erg geluk heb!
Gratis stal en van een andere boer gratis weiland :o

Ze staan bij mij van 9 tot 16 op het land en de rest hebben ze een box met uitloopje.
Toen ze nog niet het land op mochten ging me hooi (onbeperkt)aanzienlijk harder wat logisch is en mn vlas tja doe al vanaf okt met 6 pakken.
Mn jaarling doet alles in stal maar mn hengst alles buiten.
Nu heb ik A pony's maar toen ik nog grote had die in pension stonden waren een stuk duurder als toen ik ze hierheen verhuisde.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:44

Aardig van je vriendin dat jouw paard gratis bij haar mag staan :)

In jouw geval zul je goedkoper uit zijn als op een pensionstalling omdat je behalve strooisel, hooi en krachtvoer geen andere kosten hebt.
Ik denk dat als je op circa 150 euro per maand rekent je aardig goed zit, dan tel ik zaken als les, dierenarts, ruitersportartikelen etc. niet mee.

Paarden aan huis houden is absoluut niet per definitie goedkoper, hangt zoals anderen ook al geschreven hebben af van de faciliteiten en de manier van houden.
Qua werk en kosten zou ik onze paarden liever op een pensionstalling zetten, maar er is geen stalling in de buurt die aan al mijn wensen kan voldoen. Ik wil bijv. onbeperkt hooi, aan de hand binnen en buiten zetten, niet bij andermans paarden in, ook 's winters iedere dag naar buiten etc.

Ik weet niet wat je met je vriendin hebt afgesproken wie wat gaat doen, stel dat je vriendin ze binnen en buiten zet, voert en dekens wisselt of op/af doet en je zelf je box mest. Realiseer je dan wel dat je vriendin veel voor je doet, ook al lijkt het allemaal maar even. Om te voorkomen dat er irritatie ontstaat zou ik haar dus zoveel mogelijk helpen met andere klusjes.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 12:51

Maartje1990 schreef:
QuarterH: daar gaat het toch voor ts helemaal niet om dus dat zijn voor haar geen relevante kosten

Precies dit geldt voor ts niet.

En hypotheek is ook voor iedereen anders.
Wij verkochten een huis met weinig hypotheek erop in een dure provincie.
En verkochten dat met winst en kochten een huis in een goedkope provincie.
Dan stijgt de hypotheek niet enorm.
Wij hebben hooi van eigen land en verkopen dat. Daarvan kan ik mijn eigen paarden totaal betalen.
Mest afvoer, weide onderhoud ruilen wij weer tegen koeien drijfmest op ons land.
Dus kost niets.

Nee dat lukt niet als je 5000m2 grond hebt.
Maar juist met meer grond weer wel en is dat uiteindelijk weer goedkoper.

Beetje slim je dingen aanpakken :)

Maar nogmaals dit geldt niet voor ts.
En wat hooi en stro/vlas voor haar kost ligt aan haar omgeving.