pensionstalling, wat betalen jullie? oftewel wat is duur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marusch25

pensionstalling, wat betalen jullie? oftewel wat is duur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 00:42

ik zit ff met een dilemma, mijn paard staat een kwartier rijden met de auto.
op zich bevalt de stal mij goed.
er kan veel, alles is bespreekbaar, geen rare regels. en ik heb een binnenbak!
ik betaal er 260,- per maand excl. eigen voer.
mijn paard krijgt een goede brok en muesli die ik zelf haal a 90,- per maand.
totale kosten zijn dus 350,- per maand.
nou vroeg ik mij af is dit duur, gemiddeld of goedkoop voor wat ik ervoor krijg??

Olympia96

Re: pensionstalling, wat betalen jullie? oftewel wat is duur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 00:50

Ligt aan de regio.
Ik vraag me direct af hoeveel brok jij voert? €90 per maand is dat niet heel veel kilo op een dag?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 00:52

Welke regio zit je? Voor de Randstad kom je al snel richting dat bedrag, maar daarbuiten kun je al snel goedkoper uit zijn.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 00:54

Ik betaal 210 alles erop en eraan.
Binnenbak op 100m. Geen pensionstal maar bij particulieren.

Regio Zwolle

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 00:55

Hier in de regio (Oosten) heb je al stallen voor €175 all in incl binnenbak.
Dus ik vind dat wel duur ja.

Marusch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 00:55

uhm woon in de achterhoek
en ik voer niet alleen brok, ook muesli beide van pavo. hij krijgt 3 kg brok en 1,5 muesli per dag. dus dan zit je aan dat bedrag

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 00:56

Ik betaal in Belgisch Limburg 120 alles inclusief (hooi, water, vlas en indien nodig brok), 24/7 buiten, enkele dagen per jaar op stal indien de weide een spiegel is. Buitenbak aanwezig.

Ik denk dat prijzen erg regio afhankelijk is.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 01:02

Het ligt hartstikke aan je regio en wat er Allemaal in de buurt is. Dan kun je wel in Friesland wonen maar als er wel 15 bedrijven zijn waar ze ook pensionstalling hebben met mooie faciliteiten ja dan betaal je meer. Je kunt ook vast wel in de randstad op een doe-het-zelf stal staan voor weinig.

Geen touw aan vast te knopen dus. Je kunt het beter rond vragen bij mensen bij jou uit de buurt bij verschillende bedrijven.

Maar ik vind 4,5 kg kracht voer per dag eigenlijk best veel maar dat is mijn mening :)

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 01:09

Marusch25 schreef:
en ik voer niet alleen brok, ook muesli beide van pavo. hij krijgt 3 kg brok en 1,5 muesli per dag. dus dan zit je aan dat bedrag

Dito...
Dan zit je écht duur :o

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 01:11

ik betaal 75 p.p padock paradise en inloopstal excl eten

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 01:12

Ik sta in de randstad, 2 binnenbanen een buitenbaan longeerkraal en een stal van 5x6 voor 345,- en dat is inclusief hooi en brok. Denk dat je het in de Achterhoek veel goedkoper kan hebben dan wat je nu hebt

Marusch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 01:12

bedankt alvast voor de reacties, probleem is hier dat er weinig andere bedrijven zijn. zitten allemaal wel beetje op zelfde prijs, temminste met binnenbak.
4.5 is op zich niet weinig, maar het is ten eerste een grote, en hij werkt veel, dus hij heeft het ook echt nodig. als ik recreatief met hem zou rijden zou die het niet krijgen natuurlijk....

Marusch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-15 01:16

waar het mij ook een beetje om gaat is wanneer de baan beschikbaar is, heb al stallen gehad die wel iets goedkoper waren (tientjeswerk) maar dan had je tot 20:00 uur savonds de baan beschikbaar. aangezien ik overdag werk en altijd savonds rijd heb ik daar dus niks aan. en kan hier altijd in de baan. ook geen gezeik met ponyclubs ofzo waardoor die bezet is. kan altijd rijden. en dat vind ik wel ideaal

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 01:23

In de randstad betaal je dat bedrag zonder binnenbak.
Ik geef paarden trouwens nooit meer dan een kilo krachtvoer per voerbeurt, simpel weg omdat ze er daarboven niks aan hebben omdat er dan teveel werk in vertering gaat zitten. Een goede energierijke muesli zoals kentucky e-lite kan daneen betere optie zijn.
Sowieso nooit brok en muesli in 1 voerbeurt geven. Brok is voor snelle energie en dus de voerbeurt voor je rijden. Muesli voor langzame en daarmee de andere voerbeurten.
Ik denk dat je rustig de helft van de kosten kunt besparen door een (beter) ander voer te geven. Al ben ik bevooroordeeld want ik vind pavo bij voorhand niks.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 01:25

260 is hier ook normaal, ik betaal nu 230 voor een ponybox en ze zijn zover ik weet bijna de goedkoopste hier in met deze faciliteiten, o.a. met binnenbak.
Ik betaal wel 20 euro voor hooi extra in plaats van goed kuil, onbeperkt mag hij schransen.
Ik vind 90 euro aan krachtvoer wel bizar veel hoor, het lijkt mij ook niet gezond.
Als ik er zoveel in moest stoppen zou ik er turbobrok/muesli in stoppen geloof ik. :+

Smurffie: dat is imo niet per definitie waar.
Het is net wat je voert of het snelle of langzame energie is in je brok.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 01:43

je eigen krachtvoer maakt het duur. Bij goede kwaliteit en voldoende ruwvoer zou je die hoeveelhden echt niet bij hoeven te voeren. Krachtvoer is een extraatje. het "toetje"
Niet bijna het hoofdgerecht...

De pensionprijs is redelijk gangbaar tot ietsje duur voor met binnenbak. Maar dat hij altijd beschikbaar is maakt het dat wel waard.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 02:01

Het grote verschil zit hem volgens mij qua prijs in: Moet je zelf mesten ja/nee en is er weide waar ze ingezet worden of moet je dat zelf doen of is er helemaal geen wei.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 02:02

Qua krachtvoer moest ik altijd bijvoeren op de vorige stal, een kwart kg sportbrok van pavo, energy control in dit geval voor 300 kg pony.
Daarna beest verhuisd en op onbeperkt goed kuil wat bijna hooi is over.
Het beest springt sindsdien haast boven mijn hoofd uit, en bijvoeren met krachtvoer hoefde ik al helemaal niet te proberen.
Nu heb ik hem overgezet op onbeperkt arm hooi en nog is hij druk zat.
Het verschil? Hij krijgt hier gigantisch veel hooi tov de vorige stal.
Gemiddeld eet hij 10 kilo zo weg, vaak zelfs 14 en dat met 300 kg pony.

Nu krijgt hij metazoa voor 100 kilo pony en hij is echt giga fit.
Echt die twee netten die meneer leeg eet zijn groot, voor een groot paard keer twee en ik denk dat je zo kunt minderen met krachtvoer.
Je hoeft het niet te doen hoor, maar tot zover mijn ervaring.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 02:15

Bij ons op stal vragen we 175 per maand dat is incl voer, brok of muesli minimaal 8kg hooi per dag en binnen en buiten zetten, buiten bak op 15 min stappen longeren kan wel op stal, binnenbaan kan van de manege eventueel gehuurd worden. En verder heel veel uitrij mogelijkheden, parken en polders.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 02:20

Marusch25 schreef:

4.5 kg? Rijd jij 3u per dag op volle touren met een groot Belgisch trekpaard oid? Mijn hemel.
Mijn Z2 wedstrijd paard die ik minimaal 4x in de week train krijgt 3x per dag een handje brok.
Die springt nog onder mn kont vandaan.

Echt dat mensen nog niet weten dat krachtvoer slecht is voor je paard.

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 03:02

Jeutje.. 4.5 kilo is echt veel hoor.. Lijkt me niet erg gezond :n

Ik betaal 175 per maand voor een kleinschalige stal (3 eigen paarden, 2 pensionklanten). Dagelijks zo'n 10 uur weidegang (in de zomer meer en op hete dagen 's nachts ook buiten) het hele jaar door, is het land niet te doen dan overdag in de paddock (ong. 15 bij 60) en in de avond nog een uurtje op het gras. Paarden staan in buitenstallen, er is een buitenbak aanwezig van 20 x 45, wil je binnen rijden dan zijn er meerdere binnenbakken op 15 min. rijden voor 5 euro per uur. Inclusief onbeperkt ruwvoer en basisbrok (zelf aangeven wanneer en hoeveel). Bijvoeren is op eigen kosten.

Volgend jaar komen de paarden aan huis :D ik woon overigens in Overijssel.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 07:07

Marusch25 schreef:

Hoe kom je aan 90 euro voor krachtvoer?? Stel je voert 3 kg pavo brok..zak is 20 kg : 3 = 7 dus je doet 1 wk met 1 zak x 4 = is de Max 45 euro..laten we zeggen dat als je dan ook nog 1.5 müsli voert dat je daar dan ook 2 zakken aan opvoert is in de Max 25 euro..Dat is dan toch in de Max 70??
4.5 kg krijgt geen 1 paard bij mij! Zelfs niet de grootste van 1.80, zelfs niet mijn merrie die 8 maanden drachtig is krijgt dat niet!
In de Max zou je 2 kg kunnen voeren moer je eens kijken wat dat scheelt! Daar in tegen heeft je paard vooral behoefte aan vrijwel onbeperkt ruwvoer!!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 07:13

Wat een prijzen komen hier voorbij :evaw:
Op mijn stal:
Dagelijks mesten, binnen en buiten zetten, overdekte trainingsmolen, agterberg buitenbak + agterberg longeerton, weidegang, vrijwel onbeperkt voordroogkuil, 2x daags krachtvoer +dagelijks slobber, solarium, gebruik van warm water.Bos op 10 min afstand, binnenbak op 5 min afstand.
Ik reken hier 300 euro per maand voor en vind dat echt niks teveel.
Wij zitten in de regio Amersfoort.

Bij de prijzen die ik hier voorbij zie komen denk ik aan filantropische instellingen!
Laatst bijgewerkt door Othilly op 10-12-15 07:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 07:16

Ik sta all in voor 290 aan de veluwe. Paard staat het hele jaar rond van 7 tot s avonds 8 buiten en staat op zaagsel. Goede buitenbak, goede binnenbak. Is inclusief biks, kuil etc.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-15 07:23

Fortitude schreef:
Ik sta all in voor 290 aan de veluwe. Paard staat het hele jaar rond van 7 tot s avonds 8 buiten en staat op zaagsel. Goede buitenbak, goede binnenbak. Is inclusief biks, kuil etc.

Brengt de pensionhouder ze echt elke ochtend om 7.00 naar buiten? Ook als het nog stikdonker is? Ik doe dat wel in de zomermaanden..in de winter gaan ze naar buiten zodra t licht wordt..