vriendin 'overwintert' met paard in pension. Hoe financieel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vickyP

vriendin 'overwintert' met paard in pension. Hoe financieel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 13:26

Wij hebben onze paarden aan huis staan. Ik heb er zelf 2, een zeer goede vriendin van me woont in de straat en haar paardje staat bij ons. Dus 3 paarden in totaal.

Zij betaald me 70 euro per maand excl eten (hooi en bik). De rest wordt gedaan door ons.

Nu 'overwintert' ze voor de eerste keer op pension omdat daar de faciliteiten beter zijn.
(wat ik zeker kan begrijpen!!!)

Het kwam wel wat onverwachts aan, mits we al 4 jaar samen staan en ze dit nog niet had gedaan.

Vraag ik nog iets voor onze stallingskosten?
Of laat ik het zo ?

Want ik zal toch iets rond de 400 euro kwijt zijn mocht ze tot maart blijven staan....

Suggesties?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: vriendin 'overwintert' met paard in pension. Hoe financieel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:28

Ik snap de vraag niet helemaal. Bedoel je de prijs voor de maanden dat ze niet bij jullie op stal staat?
Als het om vriendschap gaat zou ik het gewoon zo laten.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:29

Ze blijft niet bij jullie staan in de winter maar je wilt daar wel stalling kosten voor vragen? Of om de stal vrij te houden?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:32

Tja.. zeker als het onverwachts komt is het beetje jammer... maar als het voor de rest goede vriendin is zou ik het zo laten.
Wat ik wel zou doen is even goed doorrekenen of je de zomermaanden wel goed doorkomt met die €70,- per maand of dat je daar volgend jaar iets meer moet vragen.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 28-11-15 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:32

vickyP schreef:
Het kwam wel wat onverwachts aan, mits we al 4 jaar samen staan en ze dit nog niet had gedaan.

Mits :?

Beetje laat om het daar nu nog over te gaan hebben.
Hebben jullie die stallen met z'n 2en zo gebouwd, met de afspraak dat zij 1 box zou huren? Want dan is kale boxhuur doorbetalen sowieso normaal, lijkt me.
Maar als zij 'gewoon pensionklant' bij je is, had je hier denk ik wat eerder afspraken over moeten maken. Wil ze überhaupt na de winter nog terug? Hoe kijkt ze er zelf tegenaan? En hoe staat ze er tegenover als jij een andere pensionklant aanneemt in 'haar' box, en zij zal moeten afwachten of ze er in de lente weer in kan?

Gewoon even aan tafel met een kop koffie erbij denk ik.

En een tip voor de toekomst: met vrienden moet je wandelen, niet handelen. Komt altijd gedoe van, en dat kost je je vriendschap.

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 13:33

De vraag is of ik idd de kosten door laat lopen of stopzetten.

Ze komt normaal gezien einde maart terug met haar paard.

De stal staat nu 'leeg' en dus geen inkomsten voor mij mits ze weg is.

;-)

x

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:34

Uuuuh ik vat hem niet helemaal. De kosten veranderen toch niet voor jou. Je hebt voor jezelf nog steeds dezelfde hoeveelheid stro/vlas/hooi/kuil/krachtvoer nodig? Het enige wat misschien anders is, is je mestafvoer. Al doe je er nu wel langer over voor die container/mestplaats vol is.

Vraagje, hoe kom je op 400 euro? Maanden dec-jan-feb is samen nog geen 400 euro, zelfs niet met maart erbij.
Laatst bijgewerkt door Bullebeest op 28-11-15 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:35

Vijf maanden is erg lang om een stal leeg te houden voor iemand zonder daar iets tegenover te stellen. Persoonlijk zou ik de kale boxhuur door laten betalen, of er een andere klant voor zoeken.

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 13:35

mits = Belgisch... :o = omdat we al 4 jaar vrienden zijn.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:37

Als zij van jou verwacht dat je de boks leeg houdt, kun je er idd iets voor vragen per maand.
Maar als zij het geen probleem vindt dat jij hem verhuurd, met voor haar het risico dat ze niet terug kan in maart, dan verhuur je hem "gewoon"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:37

martine0503 schreef:
Uuuuh ik vat hem niet helemaal. De kosten veranderen toch niet voor jou. Je hebt voor jezelf nog steeds dezelfde hoeveelheid stro/vlas/hooi/kuil/krachtvoer nodig? Het enige wat misschien anders is, is je mestafvoer. Al doe je er nu wel langer over voor die container/mestplaats vol is.

Tuurlijk wel. Je kostprijs per paard wordt toch hoger als je het over 2 paarden berekent ipv over 3. Ze heeft minder kosten, maar ook minder inkomsten.
Het is niet zo dat een stal die leeg staat 'dus' niets kost. Een hypotheek loopt door, gwl loopt door, je afschrijving en onderhoud lopen door... ;)

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:38

Als ze het aan mij zouden vragen zou ik niet betalen zou niet weten waarom je maakt geen gebruik van stal/voer of mest afvoeren dat ze gekozen heeft voor een stalling ergens anders tijdens de winter is eigenlijk een beetje pech. Tenzij jullie afspraken hebben gemaakt over de kosten

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:39

Mits betekend in het nederlands "op voorwaarde dat" dus ik snap het vraagteken van Sonja. In het nederlands klopt het nu namelijk niet, maar in Belgie wordt het woord dus anders gebruikt..

Toch eerst even met haar om de tafel gaan zitten. Weet ze dat de boks verhuurd kan worden aan een ander als ze niet kale stalhuur doorbetaald?

snoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:40

Raja schreef:
Als zij van jou verwacht dat je de boks leeg houdt, kun je er idd iets voor vragen per maand.
Maar als zij het geen probleem vindt dat jij hem verhuurd, met voor haar het risico dat ze niet terug kan in maart, dan verhuur je hem "gewoon"

dit dus :)

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 13:41

idd, kosten veranderen voor mij niet, maar dit was de afspraak dat ze ons wel 70 euro zou betalen en wij haar klusjes doen. Ze hoeft dus NIKS (of zo goed als) te doen, gewoon lekker opzadelen en rijden. ;-)

Het gaat hem een beetje omdat we hier zijn komen wonen en die kosten van 70 euro hadden berekend en nu vallen die in principe beetje weg.

En ik wil ook niks qua vriendschap veranderen hoor, maar was even in mijn gat gebeten (belgische uitdrukking denk ik) omdat ze 'ineens' weg was en een sms-je stuurde of ik het goed vond dat ze er de winter bleef staan...
Kwam wat onverwacht...

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:41

Sonja, tuurlijk lopen die kosten door. Wel vind ik dat als je je paarden kleinschalig aan huis hebt je eigenlijk alles zelf rond moet krijgen. Komt er iemand bij (1 persoon) is het wel heel erg als je daar afhankelijk van bent. Begin je bewust een pensionstalling, dan wordt het hele verhaal anders in mijn ogen.

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 13:43

Die belgen met hun uitdrukkingen toch he... :D

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:44

Als je vriendin terug wil komen en jij dus de stal leeg moet houden voor haar kan je daar gerust een soort van reserveringsbedrag voor vragen :j
Zou ik als de vriendin zijnde ook begrijpen en betalen. Denk aan iets van 30 euro per maand ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:45

Gek volk :D
Geintje hoor, de Belgen die ik ken zijn doorgaans erg vriendelijk, sociaal en beleefd.

Ben je afhankelijk van die 70 euro TS?
Want dan zou ik het gesprek erover rap aangaan, en indien nodig gewoon een advertentie plaatsen hoor. Lijkt me met die prijs dat je die box zo vol hebt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:46

martine0503 schreef:
Sonja, tuurlijk lopen die kosten door. Wel vind ik dat als je je paarden kleinschalig aan huis hebt je eigenlijk alles zelf rond moet krijgen. Komt er iemand bij (1 persoon) is het wel heel erg als je daar afhankelijk van bent. Begin je bewust een pensionstalling, dan wordt het hele verhaal anders in mijn ogen.

Maar als de persoon in kwestie helemaal weg gaat zoek je gewoon een andere klant en heb je weer inkomsten. Nu moet de stal leeg blijven aangezien vriendin terug wil komen en tja, dat kost geld

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-15 13:47

martine0503 schreef:
Vraagje, hoe kom je op 400 euro? Maanden dec-jan-feb is samen nog geen 400 euro, zelfs niet met maart erbij.

Ze is al een maand weg en was om een rond bedrag te schrijven, sorry. :-)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:48

vickyP schreef:
mits = Belgisch... :o = omdat we al 4 jaar vrienden zijn.

Mits moet vermits zijn? Blijft Belgisch maar klopt dan in ieder geval met wat je bedoelt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:49

Weet niet of het handig is om dat nu al te vragen maar zou zeker een gesprek aangaan dat je het niet netjes vindt en dat je in ieder geval in het vervolg een bepaald bedrag per maand rekent als ze wel terug wil komen. Als dit nu op een nette manier door haar naar jou toe gecommuniceerd was het het wel anders gelegen maar zo even tussen door met een sms vindt ik niet netjes en daardoor zou mijn houding ook anders zijn.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:50

Sorry, ik dacht dat ze pas recent dit had aangegeven. Hmmm dan zou ze dus 5 maanden weg zijn. Das wel lang overwinteren. Dan zou ik toch vragen wat ze wil en anders de box aanbieden voor iemand anders. Of idd een klein bedrag ter vergoeding vragen. Maar net wat je wil.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 13:50

Hier in de buurt wordt op de pensionstallen de huurprijs van een kale box gerekend als er gevraagd wordt 'm vrij te houden voor een bepaalde periode.