Stalmatten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

just_amor

Stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 19:34

Mijn paarden staan in een uitloopstal die betegeld is met stoeptegels. Aan de uitloopstal vast zit een paddock met zand. De paddock ligt nu toch wel grotendeels nat dus ik zat eraan te denken om stalmatten/rubbermat over een deel van de stoeptegels te leggen zodat het toch iets aangenamer is om op te liggen, mochten ze dit willen.

Heeft iemand ervaring met stalmatten/rubber mat?

Rijlaarsdam

Re: Stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:38

Ja, ik. Mijn inloopstal is betegeld met van die rubberentegels, voor de vorm gooi ik er wat zaagsel op verder niets. ( ze kunnen ook droog in de paddock liggen)
Bevalt me prima.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:42

Wij hebben gewone rubber stalmatten (koeien) op de tegels liggen.
Werkt prima!

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 19:43

Mag ik vragen waar jullie die gekocht hebben, wat de prijs was en hoe dik deze matten zijn?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:55

Die van mij zijn iets van anderhalve centimeter dik en ongeveer 100x140 dus loeizwaar.
Onhandig verplaatsen, maar ze schuiven dan ook niet wanneer je niet wilt ;)

Deze komen weg bij een boer die een andere vloer in de stal ging leggen voor 10 euro per stuk.

Ze staan ook regelmatig op Marktplaats.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:11

Hier ook matten in mijn boxen! Ik ben er tevreden over.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:13

Shirley schreef:
Die van mij zijn iets van anderhalve centimeter dik en ongeveer 100x140 dus loeizwaar.
Onhandig verplaatsen, maar ze schuiven dan ook niet wanneer je niet wilt ;)

Deze komen weg bij een boer die een andere vloer in de stal ging leggen voor 10 euro per stuk.

Ze staan ook regelmatig op Marktplaats.

Deze heb ik dus ook in de stal liggen en inderdaad: loeizwaar.
Heb er wat vlas op liggen en bevalt me prima.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:32

Ze zijn minder koud als betontegels, maar voor het zachte hoef je het niet te doen, want de gewone rubber matten zijn nog steeds keihard en kunnen bij veel liggen kale hakken en ellebogen geven.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-15 20:33

Die koeienmatten/rubbermatten zijn deze niet glad voor in een uitloopstal?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:32

Wij gebruiken ze al tientallen jaren zonder problemen!
Zit ook een antislip-profieltje in, ze zijn niet spekjeglad :n

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 23:14

Wij hebben rubber stalmatten van rubco liggen, wij hebben ze bij een lokale paardenwinkel gekocht voor €46/stuk. Ze zijn 1m op 1m en 4 cm dik, gewicht is ongeveer 35 kilo per mat. Als je die mooi aansluitend legt, schuiven ze inderdaad niet, maar als er spleten zijn, zullen ze wel schuiven. Wij leggen niets van bodembedekking erover, enkel bij merries die veulenen en kleine veulens leggen we nog stro.
Wij vinden dit heel makkelijk want snel uitgemest en de investering om geen stro meer te leggen heb je er na een jaartje ongeveer wel uit. Ik heb zowel paarden met als zonder ijzers, ze glijden niet uit.

Als ondergrond hebben wij beton gegoten die over een lengte van 4,5m een 3-tal cm afloopt in een goot die aangesloten is op een beerput. De urine loopt dus onder de matten door naar die goot, zodat die niet onder de matten blijft liggen. Als je ondergrond helemaal vlak, zal je volgens mij wel snel geurhinder hebben.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 08:27

Ik zou graag een deel vd inloopstal met rubber matten willen bedekken. Het zal dan ook niet helemaal netjes aansluiten aan de randen, in hoeverre zal dit schuiven?

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 08:36

Heb ze ook in de (inkoop) stallen liggen. 1 stal zijn ze 6 cm dik en andere 8 cm. Dit jaar vervangen en mijn grote jongen innig blijer geworden van 8 cm. En mijn merrie ook. Ze staan vaak samen in de stal ( 3 bij 3). Kleine pony heeft ze ook maar staat 's nachts wel op stal dus heeft ook nog vlas op de matten liggen. Wil echt niet meer zonder.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 10:42

TS: wat is de ondergrond van je inloopstal? Als die niet helemaal effen ligt, zullen de matten ook niet effen liggen en dus nog veel sneller schuiven. Van gewoon over lopen zullen de matten niet schuiven, maar bij bv rollen, of recht staan na liggen komt er vaak veel kracht op 1 mat en dan denk ik dat die wel zullen schuiven. Optie om bv treinbilden te leggen in een vierkant en hierin de matten te leggen zodat ze niet wegkunnen?

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 15:16

De ondergrond is wel vlak, stoeptegels. Inderdaad wel een goed idee van die treinbilden. Waar hebben jullie je matten besteld?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:33

Waar woon je? Ik heb nog matten liggen die ik weg wil doen, ca. 40 x40 x4,5? cm meen ik. Ik had ze in 2 stallen van 3x3m liggen. Maar ik was er niet tevreden over. Ik dacht minder strooisel te hoeven gebruiken, maar ik gebruikte net zo veel, omdat ze het gemakkelijker de stallen uit wandelden, aangezien ik de stallen altijd open heb staan. De opstaande rand van de staldeur, waar normaal het meeste achter bleef hangen was weg nadat de staltegels (geen speeltegels!) in de stal lagen. Daardoor had ik dus ook meer werk, omdat ik nu voor de stallen ook de boel bij elkaar moest vegen elke dag.

Tevens vond ik dat de matten erg lang nat bleven, en daarom strooide ik dus ook nog wat er over heen, anders lagen de paarden direct in hun eigen pies.
Niet dat het er niet doorheen liep, integendeel... als je de kraan op de matten zette, dan zag je het water er zo doorheen lopen. Ook dat was bij ons een probleem. De urine bleef onder de matten staan en kon nergens heen. In de zomer stonk het een uur in de wind....leek me ook niet echt gezond voor de paarden.
En als ik dan eens in de paar maanden de matten maar uit de stallen haalde om het eronder schoon te scheppen, dan was dat echt een heel smerig werkje.

Ik had dus gehoopt met matten dat ik minder werk zou hebben...dat was dus niet waar.
Ik had gehoopt minder strooisel te gebruiken....dat was dus ook niet waar.
Paarden konden altijd zacht liggen: waar, maar ze zaten wel altijd onder de plasvlekken als ik niet voldoende stro op de matten gooide.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:38

Daarom ook dat verdelers van matten altijd aanraden om op een lichte helling te werken, zodat de urine niet blijft staan, maar wegloopt. Bij ons werkt dit prima, loopt direct in de goot voor de stallen en zo de beerput in. Hier zie je de goten:
Afbeelding

Ik woon in België, ik heb mijn matten bij g*uillemaere gekocht in Wetteren. Zij konden de beste prijs geven.

Isabonny: jij had eventueel ook met een treinbild voor de stal kunnen werken zodat het strooisel er niet kon uitgelopen worden?

Voor mij gaat het uitmesten supersnel, de paarden staan enkel 's nachts op stal, deze ochtend op letterlijk 5 minuten tijd 3 boxen uitgemest, dat is niet te doen als er strooisel tussen ligt.

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 18:52

Thorn2006 schreef:
Heb ze ook in de (inkoop) stallen liggen. 1 stal zijn ze 6 cm dik en andere 8 cm. Dit jaar vervangen en mijn grote jongen innig blijer geworden van 8 cm. En mijn merrie ook. Ze staan vaak samen in de stal ( 3 bij 3). Kleine pony heeft ze ook maar staat 's nachts wel op stal dus heeft ook nog vlas op de matten liggen. Wil echt niet meer zonder.

Welke matten zijn dit precies? En gebruiken de paarden die matten om op te liggen?

Ik ben ook op zoek naar stalmatten die geschikt zijn voor gebruik buiten en die zacht genoeg zijn om op te liggen. Dus ik ben benieuwd welke matten zacht zijn: hangt dat van de dikte af of van het materiaal? En hoe dik en van welk materiaal zou een zachte mat dan moeten zijn? Hoe zit het met koematrassen, kunnen die ook los in een schuilstal liggen?

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:04

Antonius schreef:
Wij hebben rubber stalmatten van rubco liggen, wij hebben ze bij een lokale paardenwinkel gekocht voor €46/stuk. Ze zijn 1m op 1m en 4 cm dik, gewicht is ongeveer 35 kilo per mat. Als je die mooi aansluitend legt, schuiven ze inderdaad niet, maar als er spleten zijn, zullen ze wel schuiven. Wij leggen niets van bodembedekking erover, enkel bij merries die veulenen en kleine veulens leggen we nog stro.

Gebruiken jouw paarden deze matten om op te liggen?

Zelfde vraag aan Shirley en Isabonny: zijn jullie matten in de praktijk zacht genoeg om op te liggen, en, zo ja, welke matten zijn het precies?

Awwijk24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:10

stal waar ik gewerkt hebt hadden ook altijd matten in de stallen. vele vinden dat enkel matten in de stal genoeg is. persoonlijk vind ik zeker met dit weer (inloop stal of niet) dat er gewoon wat zaagsel op moet. maar dat is ook afhankelijk van het paardenras misschien. en daarbij ben ik gewoon een zeur, ik maak de stallen klaar zoals ik er zelf ook in zou willen overnachten dus dat is niet helemaal reëel voor iedereen om als advies te nemen. verder vind ik matten wel heel fijn. meestal 2ehands wel op te kopen voor niet te veel geld.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 19:50

Uit de koeienwereld ken ik de knietest. Die is voor alle ondergronden geschikt. Laat je zonder afremmen op je knieën vallen, je zou dan geen pijn aan je knieën mogen hebben. Waarschuwing uit ervaring: bij twijfel eerst iets remmen als je je op je knieën laat vallen, als je niet een paar dagen met pijnlijke knieën wilt lopen.

just_amor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 20:14

Ik wil ongeveer op de helft van de schuilstal/inloopstal een deel rubber leggen. De ondergrond zijn stoeptegels, deze is wel vlak maar loopt niet schuin af.. Omdat het maar de helft van de stal is zal dit makkelijker er van onder kunnen lopen of zal de urine er echt onder blijven liggen? Tot nu toe piesen ze alleen in de paddock, maar misschien krijgen ze wel door dat de matten ook wel fijn zijn om op te piesen..... 8)7

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 20:26

Xanne schreef:
Antonius schreef:

Gebruiken jouw paarden deze matten om op te liggen?

Zelfde vraag aan Shirley en Isabonny: zijn jullie matten in de praktijk zacht genoeg om op te liggen, en, zo ja, welke matten zijn het precies?

Matten zijn ca. 4,5 cm dik en veerden voldoende in, dus zacht genoeg om op te liggen. Ze gingen er ook op liggen, dat zag ik aan de plasplekken op hun buik en achterbenen.

Ik heb het ook nog geprobeerd droger te houden met strokorrels, maar dat bleef aan de hoeven plakken en liepen ze dan ook mee naar buiten.
Een biels voor de deur leggen vond ik geen oplossing. Daar breken ze zich de nek over :P . Het drempeltje van 4 cm krijgt al de nodige klappen mee, laat staan een biels van .. ? cm.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 21:25

Bij mij gaan de paarden er inderdaad op liggen, ik heb 2 schimmels dus aan de plekken zeer goed te zien of ze liggen :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:17

Persoonlijk zie ik liever houtkrul aan de buik en staart dan plasplekken :) Dus hier gaat er gewoon houtkrul over de matten. Alleen zomers niet want dan liggen ze toch altijd op het zand.

Overigens heb ik voor de stallen ook een inloopplank van 15/20 cm en ze stoten de voeten er wel eens tegen, maar dan zijn ze gewoon te lui om ze goed op te tillen. Die hoogte is absoluut geen belemmering om fatsoenlijk naar binnen te kunnen en het scheelt aanzienlijk in veegwerk voor de stallen.