Ik heb een groot probleem
Sinds een aantal weken heb ik een pony die het niet zo goed doet op 24/7 buiten en die ik het liefst 's nachts op stal laat staan. De belangrijkste reden daarvoor is dat de andere paarden hem niet bij het hooi laten, ik voer hem dus 's nachts veel hooi bij op stal en overdag gaat hij toch weer lekker buiten met de kudde. Voorlopig gaat dat goed.Alleen heb ik er geen idee van hoe ik een stal moet onderhouden
Het is voor mij de eerste keer dat ik een pony op stal heb staan, de anderen hebben altijd buiten gelopen. We hebben wel een inloopstal maar die strooien we bewust niet op. Eerst had ik stro in zijn stal liggen, maar dat vond ik een ramp om schoon te houden. Ik kreeg de mestballen en natte plekken er maar heel moeilijk uit, ik had het gevoel dat de pony altijd in een vieze stal stond. Het liefste zou ik elke dag alles leegscheppen en opnieuw opstrooien, maar dat is natuurlijk ook niet haalbaar.
Daarom ben ik een week geleden overgeschakeld op houtkrullen. Maar ook hier heb ik er geen flauw idee van hoe vaak ik moet mesten, hoeveel ik moet uithalen en hoeveel nieuw ik moet bijstrooien.
Een aantal vragen:
- Wat voor strooisel ligt er in jullie stallen?
- Hoe vaak worden de stallen gemest?
- Wat wordt er precies gedaan? (Alles leegscheppen, natte plekken eruit scheppen of gewoon de mestballen eruit scheppen)
- Hoeveel strooisel ligt er in een verse stal?
- Hoeveel strooien jullie bij na het mesten?
Alvast bedankt!
. Ik doe het inmiddels zo:
) in het midden van de stal ongeveer. Dus zoveel dat als ik me laat vallen op mijn knieën dat ik de grond (bijna) niet meer voel. Ik strooi niet elke keer met het mesten bij, meestal om de dag, het scheelt dat de pony's alles in één hoek doen, waardoor het meeste strooisel aardig schoon/droog blijft
Daardoor kun je veel zuiniger uitmesten. Ook neemt het doordat het gehakseld is vaak meer vocht op.