Help, ik kan niet uitmesten!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Help, ik kan niet uitmesten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 19:25

Beste bokkers,

Ik heb een groot probleem :D Sinds een aantal weken heb ik een pony die het niet zo goed doet op 24/7 buiten en die ik het liefst 's nachts op stal laat staan. De belangrijkste reden daarvoor is dat de andere paarden hem niet bij het hooi laten, ik voer hem dus 's nachts veel hooi bij op stal en overdag gaat hij toch weer lekker buiten met de kudde. Voorlopig gaat dat goed.

Alleen heb ik er geen idee van hoe ik een stal moet onderhouden :P Het is voor mij de eerste keer dat ik een pony op stal heb staan, de anderen hebben altijd buiten gelopen. We hebben wel een inloopstal maar die strooien we bewust niet op.
Eerst had ik stro in zijn stal liggen, maar dat vond ik een ramp om schoon te houden. Ik kreeg de mestballen en natte plekken er maar heel moeilijk uit, ik had het gevoel dat de pony altijd in een vieze stal stond. Het liefste zou ik elke dag alles leegscheppen en opnieuw opstrooien, maar dat is natuurlijk ook niet haalbaar.

Daarom ben ik een week geleden overgeschakeld op houtkrullen. Maar ook hier heb ik er geen flauw idee van hoe vaak ik moet mesten, hoeveel ik moet uithalen en hoeveel nieuw ik moet bijstrooien.

Een aantal vragen:

- Wat voor strooisel ligt er in jullie stallen?
- Hoe vaak worden de stallen gemest?
- Wat wordt er precies gedaan? (Alles leegscheppen, natte plekken eruit scheppen of gewoon de mestballen eruit scheppen)
- Hoeveel strooisel ligt er in een verse stal?
- Hoeveel strooien jullie bij na het mesten?

Alvast bedankt!

Gianti

Re: Help, ik kan niet uitmesten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:28

Vind stro fijner dan houtkrullen/zaagsel... veel warmer en droger voor mijn gevoel.

Ik zou 's ochtends even grote natte plekken en mestballen eruit halen en 's avonds nog de nieuwe mestballen en 1x per week helemaal leeg halen. Goed dik opstropen blijft het veel langer fris door voor mijn gevoel

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:31

Op onze stal hebben we van dat zaagsel wat ook bij koeien in de stal ligt er daarover heen elke dag 1 plak stro. Als ik kon kiezen zou ik stro nemen en dan een dikke laag en dan elke dag de drollen en de natte plekken eruit halen. Dan 2 of 3 plakken stro erbij.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:32

Vraag of je met iemand mee kan kijken van hoe ie dat doet. En dan leer je het zo.

Het is heel makkelijk, je moet het alleen leren hoe en wat.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:35

Mijn paard staat op stromen ik haal alle mest weg en de droge plekken. Het is een smeerkees en haal de stal eigenlijk elke keer wel voor 3/4 leeg. Stro wat over is doe ik vooral in het midden en niet langs de rand zeg maar en strooi weer flink op. In de zomer is de stal wel schoner overigens omdat ze dan uur of 12 buiten lopen en winter 3 tot 6 uur.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:35

Wij hebben vlas voor onze tinker. Hij is ontzettend goed in zijn stal versmeren, maar dat even daar gelaten gebruikten we voor de eerste keer vullen 4/5 balen vlas. Dit vullen we elke keer dat we gaan scheppen weer aan. Zo om de dag scheppen we de natte plekken en mest eruit en eigenlijk halen we het nooit helemaal leeg. Alleen als het echt, echt niet meer te doen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:39

Ik heb vlas liggen. Normaal moet je daar eerst een dikke laag propere vlas bij eerste gebruik, daarna dagelijks de mestbollen eruit en 2 keer in de week de natste plekken. Als je het nat eruit haalt, dan doe je er een half pak vlas bij. Enfin, zo doen de mensen die ik ken het. Mijn paarden kunnen binnen en buiten, dus ik moet veel minder uitmesten.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:42

Hooi, en bij Dancy ligt er zaagsel onder het hooi, helpt tegen natte plekken!

Elke dag mest eruit, en natte plekken, eens per week helemaal leeg, maar dat doe ik niet zelf, voor het volledig uitmesten leen ik mijn vaders werknemer... ''Harry? Kan je even uitmesten?'' ''Ja! Tuurlijk, moet Jochem ook?'' ''Ja, graag!'' hehee

- Wat wordt er precies gedaan? (Alles leegscheppen, natte plekken eruit scheppen of gewoon de mestballen eruit scheppen)
Elke dag dus de mest eruit, en eens per week alles.

Tja, ehm, gewoon een heel pakje, onze boxen thuis zijn 5x5 meter.

Als het nodig is ong. 2 plakjes.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:43

Mijn minipaarden staan s'nachts in boxjes, op maat gemaakt weliswaar. :P Ze gaan in de dag wel op de weide maar komen s'avonds binnen. Ze staan op koolzaadstro, daarvoor had ik vlas maar daar durfde ze wel eens van eten en kregen ze verstoppingskoliek. Het koolzaadstro is grover en daar blijven ze wel mooi af. Voor ze s'avonds op stal komen, haal ik de mestbollen weg en de natte plekken. Als het nodig is, strooi ik wat koolzaadstro erbij maar meestal doe ik dat maar tweemaal op de week want het blijft redelijk proper en droog. Ze hebben er ook steeds hooi bij natuurlijk om hun bezig te houden en lekker te kunnen eten.
Om een idee te geven hoe ze hier staan,.. vind het een heerlijk gevoel als ze allemaal gezellig staan te knabbelen op hun hooi als het buiten regent.
Afbeelding

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:50

Uitmesten moet je echt wel leren vind ik. Ik vond het in het begin ook een raadsel hoe je dat nou het best kon doen :-). Ik doe het inmiddels zo:
- bepalen welke plekken in de box nog schoon zijn incl. de ondergrond (ik heb stro op rubber matten), meestal zijn dat bepaalde hoeken, ook afhankelijk van of je een ruin(hengst) of merrie hebt (plassen ongeveer in het midden of juist achter :-)). Dan trek ik zoveel mogelijk wat nog schoon is zo'n kant op. Dan komt het vuile echt vrij te liggen. Ook het baantje vanaf de achterkant box totaan de boxdeur daar waar mijn kruiwagen staat maak ik vrij van schoon/nog bruikbaar stro, dat scheelt in wat je onnodig weggooit, want op die route verlies je toch wat vuil.
- Dan al het vuil scheppen met strovork en schep de kruiwagen in, terwijl je werkt wat je nog aan bruikbaars tegenkomt ook zo'n hoek in waar je bruikbaar verzamelt.
- Ik doe de laatste mestballen met emmer en handschoenen eruit halen
- Dan het bruikbare naar het midden trekken en verdelen, bruikbaars meer achterin, nog schoon meer voorin, daaroverheen opstrooien.

Zo ben je zuinig bezig, als je het stro zelf moet betalen (staleigenaar) word je daar erg blij van :-).

Door de week heen haal ik tegenwoordig dagelijks zo vaak ik kan de mestballen weg met schep en ook emmer en handschoenen, dat scheelt ook veel in vuil. Ik strooi het meeste op net voor de nacht (ronde van Offereins :-)).

Zo mest ik in/rond de winter als ze meer binnen staan 1x per week, 's zomers als ze meer buiten staan 1x per 1,5 of 2 weken. Je wordt er steeds handiger in en hoe vaker je het doet, hoe sneller het gaat.
Laatst bijgewerkt door stefje op 13-11-15 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:53

Mijn paard staat op stro, 1x per week gaat er een hele baal in, iedere dag de drollen eruit, even recht trekken en de natte plekken laat ik liggen zodat er een mooie onderlaag komt. Daardoor schuift het allemaal ook minder door elkaar. 1x per week haal ik al het vieze eruit, het overige leg ik onderop en dan gaat er weer een nieuwe baal in, dit werkt voor mijn rommelkont het beste. Haal er iedere dag ongeveer een halve (kleine) krui uit. 't blijft altijd een beetje zoeken per paard.

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:01

waw Laureas, bij jou kan je echt van de grond eten, top hoor!!

EvaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:07

mijn merrie mest enkel aan de achterzijde gelukkig!
ze staat op een kruiwagen zaagsel, en daar overheen ongeveer 2 plakken stro, dit omdat ze nu al 3 week enkel op stal staat ivm blessure laten we t daar op houden.
ik haal iedere dag de natte plekken en mestballen eruit, zo blijft de stal het netst.
ik gooi er ook iedere dag stro bij in en aan t einde van de week laat ik m 2 dagen wat viezer worden om veel te kunnen mesten, dan gooi ik er nieuw zaagsel bij in, t nieuwe zaagsel doe ik dus maar een keer per week, dat is ook puur voor de vochtopname.

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:10

Wij hebben Rapsodie of terwijl koolzaadstro. Is super fijn uit te mesten. Heel licht en composteert heel snel. Heeft ook een mega hoog absorptie vermogen. Je wipt de drollen er zo uit. En de natte plek doen we om de dag en dan een beetje bijstrooien.
Ik zou niet meer anders willen.

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:32

Eline91 schreef:
Beste bokkers,

Ik heb een groot probleem :D Sinds een aantal weken heb ik een pony die het niet zo goed doet op 24/7 buiten en die ik het liefst 's nachts op stal laat staan. De belangrijkste reden daarvoor is dat de andere paarden hem niet bij het hooi laten, ik voer hem dus 's nachts veel hooi bij op stal en overdag gaat hij toch weer lekker buiten met de kudde. Voorlopig gaat dat goed.

Alleen heb ik er geen idee van hoe ik een stal moet onderhouden :P Het is voor mij de eerste keer dat ik een pony op stal heb staan, de anderen hebben altijd buiten gelopen. We hebben wel een inloopstal maar die strooien we bewust niet op.
Eerst had ik stro in zijn stal liggen, maar dat vond ik een ramp om schoon te houden. Ik kreeg de mestballen en natte plekken er maar heel moeilijk uit, ik had het gevoel dat de pony altijd in een vieze stal stond. Het liefste zou ik elke dag alles leegscheppen en opnieuw opstrooien, maar dat is natuurlijk ook niet haalbaar.

Daarom ben ik een week geleden overgeschakeld op houtkrullen. Maar ook hier heb ik er geen flauw idee van hoe vaak ik moet mesten, hoeveel ik moet uithalen en hoeveel nieuw ik moet bijstrooien.

Een aantal vragen:

Alvast bedankt!

Onze pony's staan op gehakseld stro, zo heb ik geen last van moeilijk uitmesten. Eerst wou ik de pony's op vlas zetten, maar ze eten het, eentje heeft daardoor al eens erg koliek gehad dus daarom hebben we ze niet op vlas staan. Ik mest zowat elke dag uit, dan haal ik mestballen en de grote natte plekken eruit. Ik doe altijd de knie-test (geen idee hoe dat officieel heet :+ ) in het midden van de stal ongeveer. Dus zoveel dat als ik me laat vallen op mijn knieën dat ik de grond (bijna) niet meer voel. Ik strooi niet elke keer met het mesten bij, meestal om de dag, het scheelt dat de pony's alles in één hoek doen, waardoor het meeste strooisel aardig schoon/droog blijft :D

Kaatje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 20:50

Onze paarden staan op vlas. Ze eten er gelukkig niet van, maar ze dan ook (bijna) altijd hooi om te eten en ze staan zoveel mogelijk overdag buiten.
De stal beginnen we met een dikke laag nieuw vlas (3 pakken voor een stal van 3x3).
Vervolgens halen we elke dag de mest eruit en de zichtbaar natte/vieze plekken. Één keer in de week halen we in alle stallen de natte plekken eruit en strooien we gemiddeld één pak per box bij. Vieze paarden soms wel 2 in de week! Maar schone paarden kunnen regelmatig toe met 1/2 pak.
Ik vind een vlas stal makkelijker schoon te houden dan een stro stal en het composteert ook veel beter.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 21:02

Hier ook op houtkrullen.
Dagelijks drollen eruit halen.
Twee keer per week ook de natte plekken eruit, en een grote kruiwagen houtkrullen er weer bij in.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 21:34

Bedankt voor de antwoorden :)

Waar ik het meest mee zit is dat ik steeds het gevoel heb dat de pony in een natte stal staat, hoewel hij 12 uur per dag naar buiten kan vind ik het erg lastig om de stal droog te houden. En als ik al het natte strooisel wil wegscheppen gaat alles door elkaar en worden de nette plekken ook vies :')
Het nette strooisel even aan de kant vegen vind ik in elk geval een heel goeie tip, misschien slaag ik er zo in om enkel de vieze plekken weg te scheppen.

Een laagje zaagsel onder het stro vind ik ook een fijne tip, het lijkt me dat dat toch droger blijft. Maar wordt je stal dan geen echte smeerboel als dat allemaal door elkaar gaat? Of valt dat mee?

Ook wil ik eens proberen wat meer strooisel te gebruiken, ik gooi er normaal gezien één pak in maar ik lees dat jullie toch wel wat meer gebruiken :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:30

zaagsel (houtmot, dus niet die krullen), 1/2 tot 1 pak per week, onder het stro vooral onder de plasplek is echt ideaal om de erge natte plekken weg te houden. Als het zaagsel donkerbruin tot fel rood is, is het verzadigd. Het gaat dan ook "soppen".

Eerst het schone en redelijk schone stro er af (kun je 2 aparte hoopjes van maken) Dan schep je het erge natte en vieze stro en/of zaagseler uit en veeg of schep je het schonere en drogere zaagsel weer naar die plasplek.
redelijk schone Stro er weer over, dan bovenop het echte schone stro en evt. extra bijstrooien en klaar.

met gehakeld stro is het makkelijker omdat je dan geen halve stengel schoon/halve stengel vies stro hebt ;) Daardoor kun je veel zuiniger uitmesten. Ook neemt het doordat het gehakseld is vaak meer vocht op.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 00:00

Ik mest 1x per dag.
Mijn paard doet alles netjes op een hoop, en dat is dus ook makkelijker.

Mest dat weg. Schoon stro wat vooraan ligt gaat naar achter en voor stro ik op. Kan ook welleens dagen voorbij komen dat ik niets op hoef te strooien! :)

En 1x per week haal ik 'm helemaal leeg! :)

joyce_goldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:00

Ik zelf vond hout mot erg prettig om mee te werken. je haalt de drolies eruit. de natte plekken laat je ligen. zodat je een ondergrond vormt. waardoor het vocht afgevoerd word naar onder en je stal eigenlijk zo goed als droogt blijft. ik haalde hem echt 1 keer in de ander halve week leeg als het niet meer tedoen was.

GeryonJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:07

Hier stro. Elke dag met de stalboy de mestballen eruit. Dan de bovenste laag eraf want dat is schoon.
Dan kom je vanzelf bij een vuile laag en die haal je eruit. :D

bryce27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:07

Hier stro in de stallen.
Haal als ik op stal ben de mest eruit, en sochtends of savonds mest en plasplekken.
Doe eerst de zijkant, en gooi dan al het schone stro naar de zijkanten, al het vieze dat overblijft gooi ik weg en strooi het voorste deel van de stal weer op, als ik dan de stal weer schoonmaak gooi ik dus steeds het voorste deel naar achter.
Maak de stal dus dagelijks schoon.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:15

Eline91 schreef:
Een aantal vragen:

Alvast bedankt!

(wij hebben uitloopstallen met paddock paradise, er ligt wat zand in de stal, maar das niet vergelijkbaar. Even terug naar toen ik ze nog op een pensionstal met box had staan:)

- Rapsodie (koolzaadstro)
- Dagelijks
- Mestballen eruit, gladharken.
- Start van het winterseizoen: 2 of 3 pakken Rapsodie erin
- 1 x per 6 dagen (ruin) of 7 dagen (merrie) 1 heel pak bijstrooien

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:57

Hier alleen in de nacht op stal en dan op stro. Ik mest uit met een grote maisschop, dan kun je heel precies werken als je daar een beetje handigheid in krijgt. Ik haal er ook makkelijk de drollen mee van het stro. Voor de natte plekken is het heel ideaal vind ik zelf.