Vraagje omtrent een bouwvergunning

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Vraagje omtrent een bouwvergunning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 21:27

Hallo!
Heeft er iemand ervaring met een stal beginnen "from scratch", dus gewoon een stuk weiland/land en daar weilanden, paddocks, een stagebouw en rijbak aanleggen. Ik vraag me namelijk af hoe dit werkt. Bij een weiland heb je vaak geen vergunning om erop te bouwen, maar op bouwgrond mag je geen dieren houden, is het zeg maar geen agrarische bestemming? Zoals jullie lezen echt een volledige leek. Maar wat is de aanpak als je een stal van niets wilt opbouwen?

alvast bedankt!

Pendrag

Re: Vraagje omtrent een bouwvergunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:55

Contact opnemen met de gemeente. Die kunnen precies zeggen wat er wel en niet kan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 08:33

Voor een stal op een (wei-)land, heb je een zgn 'bouwblok' nodig op je weiland. Het land waar je dieren komen hoeft niet per se agrarische bestemming te hebben zolang je niet bedrijfsmatig bezig bent. Maar waar je stal komt moet altijd 'bouwblok' zijn, maw, grond waarop gebouwd mag worden.

Als je al een weiland hebt, zou je kunnen proberen hier bouwblok op te krijgen. Dit is een bestemmingsplanwijziging. Meeste gemeenten doen dit niet. Want 'bouwblok' betekent automatisch dat je er ook een huis mag bouwen - er is geen verschil tussen bouwblok voor een stal en bouwblok voor een huis.
In de praktijk betekent een 'los' weiland gewoon dat je er niets mag bouwen. Ook geen verplaatsbare stallen zoals containers - dit in tegenstelling tot wat iedereen je wil laten geloven!

Heb je (nog) geen weiland, dan zal je moeten zoeken naar iets mét bouwblok. En dat is duur, want - zie boven - dan mag je dus ook een huis bouwen. En bouwgrond kost al snel 100 euro/m2.
Agrarische bouwblokken (waar je dus ook een agrarisch bedrijf op mag starten) zijn meestal of 5000 m2 of zelfs een hectare groot. Grote stallen en loodsen nemen nu eenmaal ruimte in.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 07:51

Bedankt!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 08:06

Wat Ibbel zegt dus :+

Met als toevoeging erbij: Mijn stal staat op agrarische grond. Ik mag hier wel een stoeterij beginnen (as if, veel te klein!)
maar geen manegebedrijf.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 08:51

Per gemeente gelden er andere regels. Dus stap 1: maak een afspraak met de afdeling bouwtoezicht van je gemeente.

Voor bouwen op een perceel waar nog geen bouwwerken staan heb je áltijd een vergunning nodig (behalve bouwwerken lager dan 1m, maar dat zul je wel niet willen ;) ). De meeste percelen in het buitengebied vallen onder agrarisch of agrarisch met landschapswaarden. Als je geen agrarisch bedrijf bent/hebt, mag je daar niet zomaar bouwen. Ook al heb je een agrarisch bedrijf dan kun je nog niet zomaar bouwen omdat je idd een bouwblok nodig hebt, zoals Ibbel zegt.
Ben jij geen agrarisch bedrijf dan zal je vrijstelling van het bestemmingsplan nodig hebben om daar te mogen bouwen. Dan is het afhankelijk wat jouw bestemmingsplan precies zegt over bouwen op dat perceel. In de meeste bestemmingsplannen is opgenomen dat er alleen maar een schuilstal gebouwd mag worden. Wil je meer, dan zul je een bestemmingsplanwijziging moeten aanvragen, want alleen met een vrijstelling red je het dan niet meer.

Hou er rekening mee dat je in het buitengebied ook wel eens met bijzondere regels te maken kunt hebben, hier in limburg bijvoorbeeld het IKL. Het IKL is een regeling die ervoor zorgt dat er niet te veel gebouwd wordt in het buitengebied. Wordt er wel gebouwd dan moet je een compensatie betalen om ergens anders natuur terug te brengen. Dit kan oplopen tot 100,- per m2 die je bouwt.

Hou er ook rekening mee dat een rijbak (ook niet overdekt) in de meeste gemeentes als bouwwerk of als grondwerk wordt gezien (omdat je de grond in gaat om grondverbetering toe te passen) en je hier dus ook een vergunning voor nodig hebt.

Maar, zoals ik al zei, alles is afhankelijk van de eisen die jouw gemeente heeft gesteld in zijn bestemmingsplan. Dus: ga naar de gemeente :)

Evt kun je zelf al eens onderzoek doen naar jouw bestemmingsplan op http://www.ruimtelijkeplannen.nl

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:22

een verplaatsbare weide tent integendeel mag weer wel... bij Hornbach verkopen ze 'opslag tent' genaamd Shed in á Box grote ruime tent staat bij hornbach in de seizoenfolder 2015(ligt in de winkel) en kost €450,- En gaat alleen op bestelling. Hier op youtube staan er verschillende modellen https://www.youtube.com/results?search_ ... d+in+a+box alleen die ze bij hornbach verkopen zijn blauw/zilver van kleur.

Kroftman verkoopt ook weide tenten zijn er in alle soorten en maten, en zijn 'best prijzig te noemen'
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... qEW3VW0mHb

Ook heb je een Horsetrackroom of terwijl een weidetent deze http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Evt heb je natuurlijk ook bv een leger tent die in alle vormen en maten op Marktplaats verkrijgbaar zijn, en niet opvallen en beter in het landschap passen.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:26

teugeltje schreef:
een verplaatsbare weide tent integendeel mag weer wel... bij Hornbach verkopen ze 'opslag tent' genaamd Shed in á Box grote ruime tent staat bij hornbach in de seizoenfolder 2015(ligt in de winkel) en kost €450,- En gaat alleen op bestelling. Hier op youtube staan er verschillende modellen https://www.youtube.com/results?search_ ... d+in+a+box alleen die ze bij hornbach verkopen zijn blauw/zilver van kleur.

Kroftman verkoopt ook weide tenten zijn er in alle soorten en maten, en zijn 'best prijzig te noemen'

Ook heb je een Horsetrackroom of terwijl een weidetent deze http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Evt heb je natuurlijk ook bv een leger tent die in alle vormen en maten op Marktplaats verkrijgbaar zijn, en niet opvallen en beter in het landschap passen.

Dat mag dus niet. Een tent, die langere tijd op een perceel staat, (zelfs al verplaats je hem steeds) heeft een permanent karakter en wordt daardoor een bouwwerk.
Sommige gemeenten gedogen tenten wel en sommigen niet, maar volgens de wet is het een bouwwerk.

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:29

kaatjemuts schreef:
teugeltje schreef:

Dat mag dus niet. Een tent, die langere tijd op een perceel staat, (zelfs al verplaats je hem steeds) heeft een permanent karakter en wordt daardoor een bouwwerk.
Sommige gemeenten gedogen tenten wel en sommigen niet, maar volgens de wet is het een bouwwerk.

Wel als je het alleen voor de winter maanden opzet en in de zomer maanden afbreekt ;)

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:30

helaas dus niet teugeltje, als de tent al een paar weken blijft staan, is er al een permanent karakter... of er op gehandhaafd wordt is een 2e...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:36

AbbyBlues schreef:
(behalve bouwwerken lager dan 1m, maar dat zul je wel niet willen ;) ).

Dat is ook niet zo. Laatst de gemeente voor gebeld. Dat geldt alleen voor afrastering.

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:37

kaatjemuts schreef:
helaas dus niet teugeltje, als de tent al een paar weken blijft staan, is er al een permanent karakter... of er op gehandhaafd wordt is een 2e...

Precies zo"lang er geen haan naar kraait en het geen storings- factor is kan het zo blijven staan :P

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:39

Het is echt heel simpel: voor alles wat 'vergunningsvrij' gebouwd mag worden (waaronder dus die tenten) geldt dat je wél een bouwblok nodig hebt. Buiten een bouwblok mag niets gebouwd worden. En dat is landelijk geregeld, dus daar zit geen verschil per gemeente in.

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:49

Hoe zit dat.. dan ook al"weer op zoveel hectare mag je zoveel (dacht zo iets 30 vierkante meters) vergunning vrij bouwen?"

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:55

Ik merk dat er nogal wat misverstanden zijn hier en daar. Ik ga ze niet allemaal benoemen, daar heb ik een dagtaak aan. Maar als er specifiek vragen zijn mogen ze wel even per pb gesteld worden. Ik werk als frontoffice medewerker bouwtoezicht bij onze gemeente. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 09:57

AbbyBlues schreef:
Ik merk dat er nogal wat misverstanden zijn hier en daar. Ik ga ze niet allemaal benoemen, daar heb ik een dagtaak aan. Maar als er specifiek vragen zijn mogen ze wel even per pb gesteld worden. Ik werk als frontoffice medewerker bouwtoezicht bij onze gemeente. :)

Kun je je kennis niet met ons delen via de wiki?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 10:10

teugeltje schreef:
Hoe zit dat.. dan ook al"weer op zoveel hectare mag je zoveel (dacht zo iets 30 vierkante meters) vergunning vrij bouwen?"

Dat is inmiddels ook verruimd, maar dan moet je wel een bouwblok met een hoofdgebouw erop hebben.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 10:12

Die misstanden komen ook omdat elke gemeente zijn eigen beleid, bestemmingsplannen enz. Hebben. Elke gemeente heeft andere regels (al zijn ze wel redelijk vergelijkbaar) en een ander gedoogbeleid. Dan is er nog het verschil tussen handhavers, de een is iets makkelijker dan de andere...

Alle gemeentelijke regels zijn trouwens wel afleidbaar van de betreffende wet.

Voordat je het in wiki zou kunnen zetten, moet je dus het beleid ed van alle gemeenten verzamelen, das wel ff werk :x je kunt beter contact opnemen met je gemeente en vragen wat wel en niet mag...

(Ik ben handhaver/toezichthouder milieu en doe er een gedeelte bouw, bestemmingsplan, apv ed erbij)

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 10:14

damian23 schreef:
teugeltje schreef:

Dat is inmiddels ook verruimd, maar dan moet je wel een bouwblok met een hoofdgebouw erop hebben.

En dan zijn er nog andere voorwaarden. Je kunt beter kijken op het omgevingsloket. Daar is een vergunningcheck die je kan doorlopen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 10:20

AbbyBlues schreef:
Wil je meer, dan zul je een bestemmingsplanwijziging moeten aanvragen, want alleen met een vrijstelling red je het dan niet meer.

Volgens mij kan je ook een omgevingsvergunning (uitgebreide procedure) aanvragen. Ik weet niet in welke provincie TS woont, maar hier in Noord-Holland is het bouwen buiten een bouwblok tbv particulieren praktisch onhaalbaar omdat het in strijd is met de provinciale ruimtelijke verordening.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 10:21

kaatjemuts schreef:
En dan zijn er nog andere voorwaarden. Je kunt beter kijken op het omgevingsloket. Daar is een vergunningcheck die je kan doorlopen.

Die in de helft van de gevallen een onjuist antwoord geeft. Juist vanwege al die voorwaarden. En voor een burger is dat een brei van wetgeving waar bijna niet uit te komen is.
Het zou allemaal makkelijker worden :(

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:18

damian23 schreef:
kaatjemuts schreef:

Die in de helft van de gevallen een onjuist antwoord geeft. Juist vanwege al die voorwaarden. En voor een burger is dat een brei van wetgeving waar bijna niet uit te komen is.
Het zou allemaal makkelijker worden :(

tja, dat zou idd met alle bouw- en milieuwetgeving .... t is er helaas alleen maar vager op geworden, voor de burger maar ook voor ons als ambtenaren :( -:(-

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 11:43

Ibbel schreef:
Kun je je kennis niet met ons delen via de wiki?

Ik wil best een artikeltje schrijven over de landelijke vergunningsvrije regels en een algemeen overzicht voor plaatselijke regels. Maar zoals al gezegd, omdat het voor alle gemeentes anders is, kan ik er niet aan beginnen om het heel uitgebreid te doen.
Misschien dat Kaatjemuts mij hier mee wil helpen?

kaatjemuts schreef:
t is er helaas alleen maar vager op geworden, voor de burger maar ook voor ons als ambtenaren :( -:(-

Ja, het zou makkelijker worden voor de burger. Ammenooitniet. -O-

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:26

kaatjemuts schreef:
tja, dat zou idd met alle bouw- en milieuwetgeving .... t is er helaas alleen maar vager op geworden, voor de burger maar ook voor ons als ambtenaren :( -:(-

En het zou allemaal simpeler worden. Voor de gemiddelde burger is het niet meer te begrijpen. Leg jij maar eens uit dat het achtererfgebied iets anders is dat je kadastrale perceel (hun tuin). Of dat een paardenbak zonder hekwerk heel vaak ook een bouwwerk is.

Overigens heeft de rechtspraak het er ook af en toe moeilijk mee. Ik ben laatst voor een dingetje naar de Raad van State geweest, krijg ik van de week een brief dat het onderzoek weer is geopend omdat het is overgedragen aan een meervoudige kamer :(

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:34

Ik kreeg laatst als antwoord op mijn vraag een mooie folder voor vergunningsvrij bouwen. Inderdaad met uitleg van achtererfgebied en voorbeeldberekeningen van hoeveel % je mag bebouwen.

Toch bleef het antwoord op mijn vraag vaag. Mijn conclusie was dat op het achtererfgebied vrij veel mocht, dus dat wat ik wilde ook vast wel mocht :Y)

Maar het is jammer dat je niet gewoon een duidelijk antwoord kan krijgen zonder het meteen officieel aan te moeten gaan vragen.