Ophokken bij sirenes. Hoe doen jullie dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Ophokken bij sirenes. Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 16:57

N.a.v. het nieuws van vandaag: http://www.l1.nl/nieuws/301513-radionie ... lotterrein

Sirenes gaan: sluit ramen en deuren....maar wat doe je met je buitendieren?
Kippen op klaarlichte dag vangen en ze 1 voor 1 in het hok proppen is al geen makkelijke opgave, maar die zitten dan tenminste nog in een dicht hok...voor zover je het dicht mag noemen, want hier en daar kiert het toch nog.

Konijnen kan ik uit hun buitenhok halen en in de binnenren in de woonkamer zetten.

Maar wat doe je met je paard(en) als je alleen buitenstallen hebt?
Mijn stallen liggen dus aan de uitloop/weides. Bovenste helft bestaat uit tralies, dus dat is gewoon open.
Kan er wel preventief zeil voor hangen, want als de ramp daar is, is het waarschijnlijk te laat om nog iets opgehangen te krijgen, maar ik vind het juist fijn als ze frisse lucht krijgen.

Ik ben blij dat ik aan de "goede" kant woon van Chemelot. Heb er niets van gemerkt. Wind staat voor mij de goede kant op.
Ik hoorde het bij toeval op de radio, dat ook Maastricht Airport last van de rook had, dus toen was ik meteen wakker, want de paarden staan langs de landingsbaan van het vliegveld. Heeft er dus "gelukkig" mee te maken dat de vliegtuigen tegen de wind in dalen; dan hebben ze minder landingsbaan nodig. En dat betekend dus dat ze door de rook moesten en over Chemelot heen, want de wind komt uit richting Maastricht/Belgie. Onze paarden staan dus gelukkig rookvrij.

Maar wat doe je in zo'n situatie? Ik kan ze slechts in de woonkamer zetten.

Pluttersput

Re: Ophokken bij sirenes. Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:59

Ik heb die van mij buiten staan. Altijd, 24/7. Hebben wel een tuinhuis waar ze in kunnen, maar dat is niet af te sluiten. Als het is dan is het zo. Staan tegen Sittard aan, kan er verder niet meer van maken. Gelukkig waait het omhoog en weg en langs mijn pony's, maar het idee is toch raar. Ik zou ze naar binnen kunnen halen, zijn 2 mini shetjes. Maar of dat nou ideaal is.. Lekker buiten laten staan, we gaan het meemaken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:05

In echt geval van nood, dus direct levensgevaar?
Dan mag hier alles de woonkamer in!!

Onder normalere omstandigheden kan alles ook redelijk binnen en beschermd staan.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:11

Het geluk van stallen en een grote schuur :D Maar het lijkt me best lastig, want hoe gedraagt rook zich? Als het eenmaal binnen is trekt het niet snel weer weg, dus als je schuur in de rook staat en niet volledig dicht is, trekt rook ook naar binnen en blijft het hangen? Dus een cursus / korte instructie wat te doen met je huisdieren in welke situatie lijkt me ook nog handig :D

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:14

Hier was het chemelot, dus veel rook maar vooralsnog niks giftigs. Dus laat maar lekker staan.
Bij grotere rampen zou ik het niet weten, dat zie ik dan wel :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:16

Ik heb 20 valkparkieten in buitenvolieres. Die kan ik moeilijk mee naar binnen slepen :=
Maar ik kan de volieres wel redelijk goed afsluiten met voorzetramen. Dat scheelt misschien ook wel.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 17:29

Ach, als de nood echt aan de man is, dan kan ik nog altijd de auto's uit de garage halen en ze daar op een of andere manier in opsluiten. Dan staan ze rookvrij(er). Ik ben bang dan nog niet helemaal rookvrij, want volgens mij kiert het ook langs de dakpannenrand.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:35

Mijn 24/7 buiten pony's worden de schuur in geschoven.
Auto's er uit, pony's er in (gewoon los met z'n alle, ze staan altijd in een koppeltje).
En de rommel die langs de kanten staat (wat wel mee valt) even in veiligheid brengen zodat de pony's zich niet bezeren en ze het niet slopen.

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:37

ik woon in sittard en wij mogen vanaf half 5 weer gewoon naar buiten :) niks echt gevaarlijks aan de hand. geen giftige stoffen vrij gekomen

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 18:57

Ik vroeg het net aan mijn man die thuis kwam en die zei: als toch zo'n zwarte wolk van een chemiebedrijf over je huis heen gaat drijven, dan doe ik alle ramen en deuren dicht, maar dan ga ik niet binnen zitten wachten tot het ook in huis stinkt, niet wetende wat voor rotzooi je allemaal inademt.

En mijn dochter zei: en de dieren dan? Tja, zei manlief: inladen wat je ingeladen krijgt en wegrijden. Konijnen en kippen dus in grote binnenkonijnenhokken/transportboxen, achter in de landrover, hond erbij en wegwezen. En de paarden dan?
Tja...en daarom hebben we dus nog een 2-paards trailer nodig. Want in een 1.5 krijg je geen 2 e-pony's gepropt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 18:58

Wij hebben een grote schuilstal die afgesloten kan worden.
Ze kunnen daar makkelijk met z'n allen in staan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:09

Als thuis het alarm af zou gaan, zit ik 4 van de 7 keer in Amsterdam op m'n werk. Valt weinig in te grijpen dan :D Aan de andere kant is de kans veel groter dat er in Amsterdam iets gebeurt, maar ja, dan zou het zomaar kunnen zijn dat ik niet meer thuis kom.
Oftewel: daar kun je je niet op voorbereiden.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:40

Hier ook open stallen, maar mocht er echt nood aan de man zijn, dan kunnen de staldeuren dicht. En dan creatief met zeil of zo de buitenkant dicht maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:44

Ik heb hier stallen, maar met echt nood aan de man, weet ik ze echt ineens allebei in mijn huisje te proppen hoor...
Maar hier zal het dus eerder andersom zijn, dat ik dus verkas naar de stal, om het met zijn 3-en te doorstaan.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 19:57

Even l*llig, maar hebben ze pech gehad :=

Kan ze wel ophokken maar luchtdicht afsluiten lukt sowieso niet omdat het dak voor een deel open is en tja, ik ga niet mijn eigen gezondheid in gevaar brengen en door de vieze lucht heen te gaan. Want ze staan niet direct om de hoek.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:25

Dat siert je :n

Ze zullen dan het geluk hebben toch ver genoeg weg te staan om niet dezelfde lucht te hoeven inademen...hoop ik...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:28

zo gek vind ik dat nog niet hoor :o
Als je niet kan (omdat je geen mogelijkheid hebt / te ver weg woont/ etc. ), dan kan je niet.
Bij direct gevaar grijp je heus wel in (brand op stal enz) maar soms....

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:30

Ik vind dat wel gek.

Maar ben iemand die alles op alles zou zetten om mijn dieren te redden.
Dat ben je in mijn ogen verplicht.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:31

Ik ben woonachtig regio Botlek/Europoort. Als hier de ..... uitbreekt breekt hij ook goed uit.
Denk dat de 4 kippen maar voor zo lang in de douche moeten doorbrengen. Heb geen grotere dieren, dus met een paard in de gang heb ik niet te maken.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 20:32

ventilatie in je huis of stal ook uitzetten is ook belangrijk. Wij hadden hier toen moerdijk, kwam wel onze kant op toen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:46

Shirley schreef:
Ik vind dat wel gek.

Maar ben iemand die alles op alles zou zetten om mijn dieren te redden.
Dat ben je in mijn ogen verplicht.

Mag je vinden, maar ik ben het ook naar mijn man en kind toe verplicht om een moeder en vrouw te zijn. En ik ga niet met mijn longziekte bewust door giftige lucht heen met alle gevolgen van dien. Mijn baby achterlaten om naar de paarden te gaan is ook not done, dus dan kies ik toch voor mijn kleine man. Hij heeft mij dan harder nodig. En met de kleine man door een ongezonde lucht gaan is ook niet verstandig.

dan is het helaas pech voor ze :(:) Je kan helaas niet overal tegelijkertijd zijn en jezelf opdelen in duizend mensjes. Buiten dat heeft ophokken geen zin, er is gewoon een aardig stuk van de stal open en dat kan niet dicht dus er komt altijd rook of wat dan ook binnen.

Ik zou de hele wereld wel willen helpen, maar ja... Je moet keuzes maken.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:52

Ik denk niet dat je vanaf de zijlijn voor een ander mag bepalen waar zijn of haar prioriteiten liggen.

Wij hebben qua beestenboel gelukkig alleen te maken met een hond dus als bij ons om een dergelijke reden de pleuris uitbreekt dan zorgen we dat thuis alles goed is afgesloten en maken we dat we wegkomen met de auto.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:54

O :oo dan hebben we echt geluk gehad vandaag. Zijn er rond die tijd langsgereden maar kennelijk net ervoor.

Maar hier de honden gaan mee naar binnen. Kippen als het lukt maar neem geen risico met mezelf. :n idem paarden. Dan zou ik eerst een heel eind moeten rijden voor ik ze kan opsluiten. Zou erg verdrietig zijn maar kan daar weinig aan veranderen helaas,

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 09:12

Bij Moerdijk heeft mijn paard onder de rook gestaan. Ze zijn wel even opgehokt, maar niet door mij, ik kwam het dorp niet in waar hij staat. Dat ophokken was ook later dan de sirene ging. Ook heeft hij daarna gewoon weer op de wei gestaan, ondanks dat er wat neergeslagen schijnt te zijn. Het had geregend, dus is de grond in gegaan. Geen idee wat er in zat. De gevolgen zijn nu niet te merken, maar geen idee wat het op termijn doet.

Het is enorm lastig om te bepalen. Je doet alles wat binnen je mogelijkheden ligt. Maar ook daarna. Wat doe je dan? Niet meer op de wei zetten? Wachten tot het regent en het gras in ieder geval schoongespoeld is? Heel de wei laten saneren voor de zekerheid? :$ :$

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 09:43

Ik denk eigenlijk dat je bij overwaaiende rook/gassen je paarden nog beter buiten kunt hebben dan op stal. Daar blijft de rommel hangen, buiten kan er af en toe nog eens een schone windvlaag langskomen en kunnen je paarden nog proberen uit de wind te gaan staan. Op stal kunnen ze uiteindelijk nergens heen.