Zoveel mogelijk buiten houden van paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tarenko

Zoveel mogelijk buiten houden van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 21:00

Hoi,

Ik heb een paar vragen:

Hebben jullie je paard liever 24/7 buiten met 1 grote schuilstal?
Of je paard liever overdag buiten 's nachts binnen en 1 grote stal?
Of je paard 24/7 buiten met aparte stallen?
Of je paard overdag buiten 's nachts binnen met aparte stallen?
Of aparte stallen met een paddock per stal?

En is het handig om aan de schuilstal of stallenblok, een verhard overdekt gedeelte te maken? Daar weer een paddock aan, zonder hek. En daar weer de weide aan, met hek ertussen. Zodat de paarden niet onbeperkt gras kunnen eten.

Liever onbeperkt ruwvoer? Of beperkt?

En kun je een geschoren paard ( met dekens uiteraard ) 24/7 buiten houden?

Ik vraag dit uit pure nieuwsgierigheid. En ik zou het ook fijn vinden, als je zegt waarom je voor iets kiest. En ik waardeer het ook heel erg, als je de voor en nadelen van de opties noemt. In ieder geval alvast heel erg bedankt. Ik hoop zo weer extra informatie op te doen, over het 24/7 buiten houden van paarden. Aangezien deze vorm van paarden houden mij toch wel het meest aanspreekt.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:04

Liefst 24/7 met kleine stabiele kudde en ruime schuilstal (zodat ook daadwerkelijk alle paarden tegelijk kunnen schuilen) meerdere voerplekken, stuk betegeld en gras, genoeg ruimte zodat het geen modderpoel wordt.

Dit zodat mijn paard ten alle tijde zelf kan bepalen wat hij wilt, hij een sociaal dier is en ik niet zo hou van mijn paard opsluiten. Praktijk is echter dat mijn paard in de winter 's nachts winters wel op stal gaat, omdat prutsmuts nergens in de buurt 24/7 buiten met schuilstal te vinden is. Zonder schuilstal wil ik hem in de winter toch wel 'smachten op stal, omdat hij na een hele dag in de kou/ regen toch wel even wil bijkomen op een warme/ droge plek.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 04-11-15 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

tweetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:05

Mijn paard staat in een stal met eigen paddock eraan. Paddock is 8 bij 8 ongeveer en ze kan dus kiezen of ze binnen of buiten staat. Er zijn 3 plaatsen met ruwvoer, 1 binnen en 2 buiten. In de zomer staat ze overdag ook nog op de wei. Ons paard is geschoren en staat met een out door deken en wij zijn wel voor onbeperkt ruwvoer.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:07

Ik zou mijn paard in de zomer het liefst overdag in een koele (aparte) stal hebben staan, en 's ochtends en 's avonds op wei of paddock. De rest van het jaar zou ik het liefst overdag op de wei en 's nachts in aparte stal. Dit omdat ik het belangrijk vind dat een paard veel op de wei staat, maar als het te warm of te koud is liever op stal. En 's nachts ook op stal ivm al die paardenbeulen van tegenwoordig..

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:07

Ga met xSogno mee, paard moet zeg maar alle kanten op kunnen!

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 21:07

xSogno schreef:
Liefst 24/7 met kleine stabiele kudde en ruime schuilstal (zodat ook daadwerkelijk alle paarden tegelijk kunnen schuilen) meerdere voerplekken, stuk betegeld en gras, genoeg ruimte zodat het geen modderpoel wordt.

Bedankt voor je reactie! Wat valt volgens jou onder een kleine kudde? En wat zijn volgens jou toch wel, dan de minimale afmetingen voor een schuilstal?

Tarenko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 21:08

isabel_94 schreef:
Ik zou mijn paard in de zomer het liefst overdag in een koele (aparte) stal hebben staan, en 's ochtends en 's avonds op wei of paddock. De rest van het jaar zou ik het liefst overdag op de wei en 's nachts in aparte stal. Dit omdat ik het belangrijk vind dat een paard veel op de wei staat, maar als het te warm of te koud is liever op stal. En 's nachts ook op stal ivm al die paardenbeulen van tegenwoordig..

Bedankt voor je reactie!
Waarom heb jij liever een aparte stal?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:09

24/7 buiten, met schuilmogelijkheid en onbeperkt ruwvoer. Stabiele kudde tussen de 3 en 10 paarden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:10

Ik heb mijn paarden het liefst buiten met grote stal waar ze in en uit kunnen lopen naar eigen believen. Achter die stal is een verhard stuk. Dat is gewoon nodig, want als het veel regent wordt een plek waar paarden zich vaak begeven één grote diepe modderbende waar je niet meer doorheen kunt open. Dit verharde stuk is een 10 bij 20 meter groot. Vandaar uit kunnen ze een wei of paddock in.

De stal kunnen ze binnen komen door de lamellen. Dit is om de wind en de insecten buiten te houden. De stal heeft een rubberen bodem met daarop stro. Met hun hoofd kunnen ze over de gehele lengte van de stal door een voerhek, waar ze in de winter onbeperkt kunnen eten wanneer er op de wei geen gras meer is.

Op deze manier hoop ik ze blij te houden en gezond.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:10

Tarenko schreef:
isabel_94 schreef:

Bedankt voor je reactie!
Waarom heb jij liever een aparte stal?

Anders ben ik bang dat mn paard niet weg zou kunnen als hij gepest wordt door een ander paard uit de kudde of zoiets. Op de wei is er in ieder geval altijd ruimte om weg te kunnen lopen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:11

Onze paarden staan 24/7 buiten met aparte inloopstallen. Ze trekken zich daar alleen niets van aan en proppen zich gezellig met z'n drieën in één van de stallen ;)

Onze paarden staan buiten omdat ze het fijner vinden en om gezondheidsredenen. Mijn ene paard heeft COPD en kan niet in een stal staan (hoesten, ademnood)

Een verhard stuk heeft met onze winters altijd de voorkeur. Wij hebben een stuk verhard, een paddock en dan drie grote stukken wei. Mijn oude paard zou perfect op onbeperkt kunnen en de twee jonge paarden zijn eigenlijk te rond. We voeren op oog voor het oude paard dus :) 6 maanden van het jaar krijgen ze voordroog en 6 maanden non stop op het gras.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:56

Tarenko schreef:
xSogno schreef:

Bedankt voor je reactie! Wat valt volgens jou onder een kleine kudde? En wat zijn volgens jou toch wel, dan de minimale afmetingen voor een schuilstal?

Kleine kudde tussen de 3 en 7 paarden ongeveer. Afmetingen afhankelijk van de hoeveelheid paarden maar denk bij een stabiele kudde dus ongeveer aan 4 * 10 oid. Maar das de meest ideale situaties dan. Compromissen zijn in de praktijk vaak onoverkoombaar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:05

mijn paarden staan overdag buiten,wel apart van elkaar...ze kunnen elkaar wel aanraken meer net niet elkaar stukmaken :+
Ze staan s'nachts op stal.Zie ik precies of alles o.k is.Ga s'avonds om 11 uur nog hooi geven en een appeltje.Haal de poep weg,dan zie ik dus ook dat ze gepoept hebben.Zie hoeveel ze drinken,plassen...en ze kunnen lekker slapen.
Zie nu op mijn infraroodcamera dat mijn driejarige heerlijk languit ligt te slapen.
De stallen zijn 3.50x3.50.Open en mijn drie paarden(pony''s) zijn 1m,1.60m en 1.45m

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:07

Desiree schreef:
Ik heb mijn paarden het liefst buiten met grote stal waar ze in en uit kunnen lopen naar eigen believen. Achter die stal is een verhard stuk. Dat is gewoon nodig, want als het veel regent wordt een plek waar paarden zich vaak begeven één grote diepe modderbende waar je niet meer doorheen kunt open. Dit verharde stuk is een 10 bij 20 meter groot. Vandaar uit kunnen ze een wei of paddock in.

De stal kunnen ze binnen komen door de lamellen. Dit is om de wind en de insecten buiten te houden. De stal heeft een rubberen bodem met daarop stro. Met hun hoofd kunnen ze over de gehele lengte van de stal door een voerhek, waar ze in de winter onbeperkt kunnen eten wanneer er op de wei geen gras meer is.

Op deze manier hoop ik ze blij te houden en gezond.

Ik ben op zoek naar van die lamellen, maar heb geen idee hoe ik eraan moet komen of waar ik uberhaupt koet zoeken. Waar heb jij die vandaan?

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:25

Vroeger was 24/7 met schuilstal mijn ideaalbeeld. Toen ik ze nog op pensionstallen had staan, heb ik dat dus uitgeprobeerd, maar het beviel me toch niet.

Ten opzichte van veel op stal staan, vind ik 24/7 buiten wel veel beter. Toch kleven er een aantal toch grote nadelen aan 24/7 buiten, waardoor het niet meer mijn voorkeur heeft (in de winter dan, in de zomer wil ik ze wel 24/7 buiten hebben):
- Het voeren was het eerste probleem. Ik heb een paard die vrij dominant is en altijd wel hoog in rang staat. Daarnaast is ze heel sober. In de praktijk stond ze dus in een kudde 24/7 buiten zich totaal vol te vreten. Een oudere, onderdanige pony stond altijd wat schraal en zij altijd moddervet.
- De schuilstallen in de praktijk, zijn bijna nooit groot genoeg om met zijn allen tegelijk in te kunnen staan zonder ruzie. Ook zetten ze elkaar makkelijker klem in de meeste schuilstallen, wat zeker op pensionstallen met wisselende groepen vaak voor problemen zorgt.
- In de schuilstallen ligt vaak geen bodembedekking, omdat stro o.i.d. er snel uit wordt gelopen. Vaak gebruiken ze het als toilet. Als een ander paard het als toilet gebruikt, wil de jouwe er al niet meer in liggen meestal, ook niet als hij er wel behoefte aan zou hebben. Als het dan erg nat is buiten, hebben ze gewoon géén droge plek om te liggen. Ik wil dat mijn paard sowieso elke nacht droog kan liggen.
- De ondergrond is vaak gewoon slecht. Zeker bij paddock paradise tracks is de volledige track draineren vaak wel nodig om deze in de winter goed te houden, maar een te grote investering voor stalhouders om te doen. Dit probleem is nog wel op te lossen, maar als je afhankelijk bent van pensionstallen is het vaak toch een probleem is mijn ervaring.
- Vaak staan er te veel paarden op een te klein stuk. Dat is ook een probleem bij paddocks en 's nachts op stal, maar als ze 24/7 in een groep moeten functioneren is het toch nog vervelender voor paarden als ze standaard op een overbevolkt stuk wonen.
- Onderdeurtjes hebben 24/7 buiten in een groep nooit echt rust.

Een geschoren paard met dekens kan wel prima 24/7 buiten staan. Heb ik nooit problemen mee ondervonden :)

Onbeperkt of beperkt ruwvoer ligt bij mij totaal aan het paard, ik wil ze naar behoefte kunnen voeren.

Wat ik doe nu ik ze aan huis heb staan en zelf de keuze heb, is in de zomer lekker 24/7 op de wei (zo lang mogelijk, nu staan ze nog steeds 24/7 op de wei, al sinds begin april), en in de winter echt lange dagen buiten op de wei, 's nachts in een eigen stal. Dan hebben ze op de wei altijd wat te knabbelen, zonder te dik te worden. Bijvoeren doe ik dan naar behoefte van de paarden en 's nachts op stal kunnen ze allemaal rustig eten naar behoefte en lekker droog slapen. Ik merk dat ze het daar allemaal heel erg goed op doen. Heb hier paarden staan die erg graag buiten staan, ook een gevoelig voor stof en een met artrose, waarbij heel lang op stal staan gewoon slecht is, evenals teveel kou op de spieren, bij bijvoorbeeld niet droog kunnen liggen. Er zit natuurlijk een zeer groot grijs gebied tussen een paar uurtjes per dag paddock en 24/7 buiten. Véél buiten, dat wil ik wel zeker :) Alleen door de nadelen niet meer 24/7.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:33

24/7 buiten met schuilstal en een verhard gedeelte bij het onbeperkte hooi/kuil.
Dan in een mooie, stabiele kudde en ruimte(zowel land/paddock als schuilstal) welke in verhouding staan met het aantal paarden.

Waarom?
Omdat ik merk dat mijn paarden daar echt van opknappen, ze kunnen voldoende bewegen en hebben voldoende sociale contacten.
Mijn paarden zijn vrolijk, blij en ondanks het extroverte karakter heerlijk relaxed.
Ik kan ze nu rustig eens een aantal dagen laten staan zonder dat de energie meteen op standje explosief komt.

Oh en wat heel belangrijk is, de voerplekken moeten zo gemaakt en ingedeeld worden dat ook de dieren die laag in de rang staan fatsoenlijk kunnen eten(zelf altijd hoog in de rang staande paarden gehad, maar ook gezien wat voor nadeel dit gaf aan de andere paarden bij een slecht voerbeleid).

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:36

Qimm schreef:
Ik ben op zoek naar van die lamellen, maar heb geen idee hoe ik eraan moet komen of waar ik uberhaupt koet zoeken. Waar heb jij die vandaan?

Internet. Ik weet niet meer waar wij ze vandaan hadden. Gewoon googelen op `paarden lamellen` en dan vind je bijvoorbeeld deze http://www.cavalo.nl/stallen/pvc-lamell ... euren.html

Er is wel één ding echt heel belangrijk om te weten, en dat is waar de wind meestal vandaan komt. Daar moet je ze namelijk niet hebben want dat maakt onrustig.

Qimm

Re: Zoveel mogelijk buiten houden van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:38

Ik was nog niet op het woord lamellen gekomen. Wel flappen en stroken. Bedankt voor de link

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:15

Mijn paard staat 24/7 buiten in een vaste, kleine kudde. Totaal zijn ze met z'n 4en. Ze krijgen gras d.m.v. strookbegrazing. Er is geen schuilmogelijkheid, maar het land is aan 3 kanten omringt door bomen, waarvan 1 kant ook nog een schutting heeft van de buurman. Ze hebben daarmee nog wel iets van beschutting en kunnen dus uit de wind/zon staan. We hebben op meerdere plekken slowfeeders en enkele hebben een verhard gedeelte.
Ze krijgen geen onbeperkt ruwvoer, omdat dan zeker 2 van de paarden (waaronder die van mij) dichtgroeien.
De paarden staan zonder dekens.

Zoals mijn paard daar nu staat vind ik het ideaal. Het enige wat het misschien nog fijner zou maken is een schuilstal/inloopstal waar ze in de zomer verkoeling kunnen zoeken en dan een beetje van de steekbeesten/vliegen weg zijn.

De voordelen van 24/7 buiten? Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen.
-Paarden kennen geen dag-/nachtritme zoals mensen, dus ze kunnen 's nachts ook lekker blijven rondscharrelen, zonder verplicht opgesloten te worden. Met 24/7 buiten kom je het dichtst bij hun natuurlijke behoeften.
-De paarden staan altijd buiten en kunnen gaan en staan waar ze willen. Ze kunnen hun energie kwijt, zijn niet plotseling 'frisser' als je ze uit een warme stal haalt en wil gaan rijden op een winderige dag bijvoorbeeld. Want ze staan bij ieder weertype toch al buiten.
-Geen gehannes met dekens. Doordat de paarden dag en nacht buiten staan, wordt hun wintervacht aangemaakt op basis van de korter wordende dagen en de dalende temperaturen. Als ze 's avonds op stal gaan, waar het nog langer licht is door kunstlicht, wordt de aanmaak van de wintervacht ook verstoord.
-Als je wil rijden, is het gewoon opstappen en wegrijden. De paarden zijn toch al constant in beweging doordat ze in de paddock paradise gestimuleerd worden om van plek naar plek te lopen, dus het is niet dat je een houterig paard van stal haalt die eerst nog soepel gereden moet worden.
-Poetsen hoeft niet zo uitgebreid, eigenlijk alleen op de zadelplek als je wil rijden, i.v.m. eventuele schuurplekken. Met uitgebreid poetsen verstoor je toch alleen maar de werking van de vacht.
-De beweging en het niet op stal staan is ook erg goed voor de hoeven. Ze lopen niet steeds in hun eigen urine en mest, dus worden de hoeven daardoor niet aangetast. En de vele beweging is goed voor het hoefmechanisme.
-De paarden kunnen op ieder gewenst moment elkaar opzoeken om te kroelen en dat soort dingen. Ze leven constant in kuddeverband.

En zo kan ik nog wel even doorgaan :D

Nadelen zijn er ook wel hoor, maar die vind ik absoluut niet afwegen tegen de voordelen.
-Als het regenachtig is geweest en het blubberig is geworden, is het vrij zwaar om daar met je kruiwagen doorheen te ploeteren.
-Als je paard natuurlijk precies op de meest modderige plek is gaan rollen, en je wil daarna rijden, dan ben je wel even bezig om de zadelplek een beetje 'schoon' te krijgen.
-Als het regent en je moet mesten, dan loop je buiten. In een stal sta je iets warmer en droog tijdens het mesten (alleen wel weer in de stank en stoffige lucht)
-Voeren kost iets meer moeite. Het is niet *kwak*, een berg hooi over de staldeur naar binnen, maar met je kruiwagen door het land om de slowfeeders te vullen.
-Als je paard een goede wintervacht heeft en jij wil graag fanatiek met hem trainen, dan werk je hem wel al snel in het zweet.

Bovenstaande dingen zijn eigenlijk ook alleen maar voor de paardeneigenaar een nadeel. Maar toch vind ik het voor mijzelf ook allemaal veel gezonder dan toen mijn paard nog op een stal stond. :D Lekker buiten bezig in de frisse lucht en je krijgt er nog armspieren van ook, als je met volle kruiwagens door het land ploetert!

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:24

Tarenko schreef:
Hoi,

Ik heb een paar vragen:

Hebben jullie je paard liever 24/7 buiten met 1 grote schuilstal?
Of je paard liever overdag buiten 's nachts binnen en 1 grote stal?
Of je paard 24/7 buiten met aparte stallen?
Of je paard overdag buiten 's nachts binnen met aparte stallen?
Of aparte stallen met een paddock per stal?

En is het handig om aan de schuilstal of stallenblok, een verhard overdekt gedeelte te maken? Daar weer een paddock aan, zonder hek. En daar weer de weide aan, met hek ertussen. Zodat de paarden niet onbeperkt gras kunnen eten.

Liever onbeperkt ruwvoer? Of beperkt?

En kun je een geschoren paard ( met dekens uiteraard ) 24/7 buiten houden?

Ik vraag dit uit pure nieuwsgierigheid. En ik zou het ook fijn vinden, als je zegt waarom je voor iets kiest. En ik waardeer het ook heel erg, als je de voor en nadelen van de opties noemt. In ieder geval alvast heel erg bedankt. Ik hoop zo weer extra informatie op te doen, over het 24/7 buiten houden van paarden. Aangezien deze vorm van paarden houden mij toch wel het meest aanspreekt.

Mijn 2 pony's staan in de zomer 24/7 buiten, en in de winter overdag buiten en 's nachts in de stal. Allebei zijn ze geschoren. Ik vind zelf dat je je pony's/paarden zoveel mogelijk buiten moet hebben, maar toch vind ik het 's nachts in de winter wel een fijner idee dat mijn pony's binnen staan :brr: :+ .

Bij mij krijgen mijn pony's beperkt ruwvoer, wel 3 x per dag in een fijnmazig hooinet, dus ze doen er wel lang mee. In de zomer voer ik ze 2x per dag, omdat ze dan ook in het weiland staan met voldoende gras.

Ik denk wel dat je een geschoren paard gewoon 24/7 buiten kan houden, mits hij/zij goede dekens opheeft, en een plek om te schuilen eventueel.

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:52

Liseef schreef:
Vroeger was 24/7 met schuilstal mijn ideaalbeeld. Toen ik ze nog op pensionstallen had staan, heb ik dat dus uitgeprobeerd, maar het beviel me toch niet.

Ten opzichte van veel op stal staan, vind ik 24/7 buiten wel veel beter. Toch kleven er een aantal toch grote nadelen aan 24/7 buiten, waardoor het niet meer mijn voorkeur heeft (in de winter dan, in de zomer wil ik ze wel 24/7 buiten hebben):
- Het voeren was het eerste probleem. Ik heb een paard die vrij dominant is en altijd wel hoog in rang staat. Daarnaast is ze heel sober. In de praktijk stond ze dus in een kudde 24/7 buiten zich totaal vol te vreten. Een oudere, onderdanige pony stond altijd wat schraal en zij altijd moddervet.
- De schuilstallen in de praktijk, zijn bijna nooit groot genoeg om met zijn allen tegelijk in te kunnen staan zonder ruzie. Ook zetten ze elkaar makkelijker klem in de meeste schuilstallen, wat zeker op pensionstallen met wisselende groepen vaak voor problemen zorgt.
- In de schuilstallen ligt vaak geen bodembedekking, omdat stro o.i.d. er snel uit wordt gelopen. Vaak gebruiken ze het als toilet. Als een ander paard het als toilet gebruikt, wil de jouwe er al niet meer in liggen meestal, ook niet als hij er wel behoefte aan zou hebben. Als het dan erg nat is buiten, hebben ze gewoon géén droge plek om te liggen. Ik wil dat mijn paard sowieso elke nacht droog kan liggen.
- De ondergrond is vaak gewoon slecht. Zeker bij paddock paradise tracks is de volledige track draineren vaak wel nodig om deze in de winter goed te houden, maar een te grote investering voor stalhouders om te doen. Dit probleem is nog wel op te lossen, maar als je afhankelijk bent van pensionstallen is het vaak toch een probleem is mijn ervaring.
- Vaak staan er te veel paarden op een te klein stuk. Dat is ook een probleem bij paddocks en 's nachts op stal, maar als ze 24/7 in een groep moeten functioneren is het toch nog vervelender voor paarden als ze standaard op een overbevolkt stuk wonen.
- Onderdeurtjes hebben 24/7 buiten in een groep nooit echt rust.

Een geschoren paard met dekens kan wel prima 24/7 buiten staan. Heb ik nooit problemen mee ondervonden :)

Onbeperkt of beperkt ruwvoer ligt bij mij totaal aan het paard, ik wil ze naar behoefte kunnen voeren.

Wat ik doe nu ik ze aan huis heb staan en zelf de keuze heb, is in de zomer lekker 24/7 op de wei (zo lang mogelijk, nu staan ze nog steeds 24/7 op de wei, al sinds begin april), en in de winter echt lange dagen buiten op de wei, 's nachts in een eigen stal. Dan hebben ze op de wei altijd wat te knabbelen, zonder te dik te worden. Bijvoeren doe ik dan naar behoefte van de paarden en 's nachts op stal kunnen ze allemaal rustig eten naar behoefte en lekker droog slapen. Ik merk dat ze het daar allemaal heel erg goed op doen. Heb hier paarden staan die erg graag buiten staan, ook een gevoelig voor stof en een met artrose, waarbij heel lang op stal staan gewoon slecht is, evenals teveel kou op de spieren, bij bijvoorbeeld niet droog kunnen liggen. Er zit natuurlijk een zeer groot grijs gebied tussen een paar uurtjes per dag paddock en 24/7 buiten. Véél buiten, dat wil ik wel zeker :) Alleen door de nadelen niet meer 24/7.

Amen. _/-\o_
Mijn paard was wel blijer toen ze 24/7 buiten stond, maar 24/7 buiten op een pensionstal zitten toch veel nadelen aan.
De dominante paarden blijven maar eten en de paarden die lager in rang staan krijgen minder.
Een pensionstal die een paard 24/7 buiten laat staan is hier in de omgeving zeldzaam.
Ik ben er geen één tegengekomen met schuilstal.
En dat terwijl ik een schuilstal wel heel belangrijk vind bij 24/7 buiten, want zonder schuilstal is er in een natte periode geen plek om droog te liggen.
Bij een nat weiland stond mijn paard met mok.
Dus ook hier na verloop van tijd besloten om paard toch 's nachts op stal te zetten.

Geschoren met dekens 24/7 buiten ging wel goed. Scheren hoefde ook maar 1x. Dekens deden goed hun werk. :j

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 00:00

Qimm schreef:
Ik was nog niet op het woord lamellen gekomen. Wel flappen en stroken. Bedankt voor de link

http://www.flappies.nl.

Geen grap.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 00:10

Ik heb ze de hele dag buiten(van 7 tot 11 dus, geen half dagje). En de nachten apart in hun eigen stallen. Aparte boxen kunnen ze overdag ook in (uitloop) en daar maken ze dankbaar gebruik van, hebben ze geen zin in elkaar gaan ze in hun eigen box staan en laat de ander ze met rust.
Eerder op een stal met eigen boxen en 24/7 buiten gestaan, beviel ook prima maar mijn merrie heb ik toch liever de nachten binnen. Controle op haar maaltijden (24/7 eet ze slecht) en mest bijvoorbeeld.

1 Grote stal zou ik niet willen, de onderdanige uitde groep moeten ook een plekje zonder moeite moeten kunnen betreden. Persoonlijke voorkeuren dus.

Wel hebben ze hier altijd ruwvoer (ook de shet op goed gewicht). En dat vind ik een must.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 00:11

voor foto's zie link Picasa in mijn profiel.
Ik heb dus inloopstallen, bestrating rondom en aansluitend zandpaddock met standaard open doorgang naar PP (zandpaden) en op de weidegang uren na gesloten doorgangen naar stukken gras. Kan de kleine stal opsplitsen in 2 boxen.

Ik zou graag een grotere inloopstal willen met ruimere in/uitgangen (hoger en breder) en meer dakoverstek/afdak tegen het inregenen en sneeuwen. Een overdekte paddock zou een heel mooi alternatief zijn.

En aparte stallen met ruime eigen uitloop per stal voor de nacht zou ook wel fijn zijn. Ik gun ze 24/7 groepsleven, maar zoals eerder genoemd loop ook ik vast op de verschillende voerbehoeften. Individueel kunnen voeren is eigenlijk noodzakelijk. Ofwel dmv chip gestuurde hoeveeheden, ofwel door ze een deel van het etmaal apart te zetten en op maat te voeren.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 00:26

Mijn paard staat 24/7 buiten helaas zonder schuilstal, wordt geen vergunning voor verleend.
Wel is de wei gedraineerd en dus mooi droog, ook in de winter. Ze krijgen onbeperkt ruwvoer verdeeld over drie grote ruiven. De kudde bestaat uit 20 paarden ongeveer. Ook ben ik heel blij met een goed stevig hekwerk wat s'nachts op slot gaat, goede verlichting s'avonds zodat ik mijn paard ook in de winter kan vinden en camerabewaking.

Ik heb haar altijd 24/7 buiten gehad, ook op de vorige stal. Ze is dit gewend vanaf haar geboorte en ze heeft wat last van slappe kniebanden dus hoe meer beweging hoe beter. Dit jaar heeft ze voor het eerst een deken op, dit omdat ik de temperatuur van de binnenbak en buiten op de wei anders te veel vind verschillen.