Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
xSogno schreef:Liefst 24/7 met kleine stabiele kudde en ruime schuilstal (zodat ook daadwerkelijk alle paarden tegelijk kunnen schuilen) meerdere voerplekken, stuk betegeld en gras, genoeg ruimte zodat het geen modderpoel wordt.
isabel_94 schreef:Ik zou mijn paard in de zomer het liefst overdag in een koele (aparte) stal hebben staan, en 's ochtends en 's avonds op wei of paddock. De rest van het jaar zou ik het liefst overdag op de wei en 's nachts in aparte stal. Dit omdat ik het belangrijk vind dat een paard veel op de wei staat, maar als het te warm of te koud is liever op stal. En 's nachts ook op stal ivm al die paardenbeulen van tegenwoordig..
Tarenko schreef:isabel_94 schreef:Ik zou mijn paard in de zomer het liefst overdag in een koele (aparte) stal hebben staan, en 's ochtends en 's avonds op wei of paddock. De rest van het jaar zou ik het liefst overdag op de wei en 's nachts in aparte stal. Dit omdat ik het belangrijk vind dat een paard veel op de wei staat, maar als het te warm of te koud is liever op stal. En 's nachts ook op stal ivm al die paardenbeulen van tegenwoordig..
Bedankt voor je reactie!
Waarom heb jij liever een aparte stal?
Tarenko schreef:xSogno schreef:Liefst 24/7 met kleine stabiele kudde en ruime schuilstal (zodat ook daadwerkelijk alle paarden tegelijk kunnen schuilen) meerdere voerplekken, stuk betegeld en gras, genoeg ruimte zodat het geen modderpoel wordt.
Bedankt voor je reactie! Wat valt volgens jou onder een kleine kudde? En wat zijn volgens jou toch wel, dan de minimale afmetingen voor een schuilstal?
Desiree schreef:Ik heb mijn paarden het liefst buiten met grote stal waar ze in en uit kunnen lopen naar eigen believen. Achter die stal is een verhard stuk. Dat is gewoon nodig, want als het veel regent wordt een plek waar paarden zich vaak begeven één grote diepe modderbende waar je niet meer doorheen kunt open. Dit verharde stuk is een 10 bij 20 meter groot. Vandaar uit kunnen ze een wei of paddock in.
De stal kunnen ze binnen komen door de lamellen. Dit is om de wind en de insecten buiten te houden. De stal heeft een rubberen bodem met daarop stro. Met hun hoofd kunnen ze over de gehele lengte van de stal door een voerhek, waar ze in de winter onbeperkt kunnen eten wanneer er op de wei geen gras meer is.
Op deze manier hoop ik ze blij te houden en gezond.
Qimm schreef:Ik ben op zoek naar van die lamellen, maar heb geen idee hoe ik eraan moet komen of waar ik uberhaupt koet zoeken. Waar heb jij die vandaan?
Tarenko schreef:Hoi,
Ik heb een paar vragen:
Hebben jullie je paard liever 24/7 buiten met 1 grote schuilstal?
Of je paard liever overdag buiten 's nachts binnen en 1 grote stal?
Of je paard 24/7 buiten met aparte stallen?
Of je paard overdag buiten 's nachts binnen met aparte stallen?
Of aparte stallen met een paddock per stal?
En is het handig om aan de schuilstal of stallenblok, een verhard overdekt gedeelte te maken? Daar weer een paddock aan, zonder hek. En daar weer de weide aan, met hek ertussen. Zodat de paarden niet onbeperkt gras kunnen eten.
Liever onbeperkt ruwvoer? Of beperkt?
En kun je een geschoren paard ( met dekens uiteraard ) 24/7 buiten houden?
Ik vraag dit uit pure nieuwsgierigheid. En ik zou het ook fijn vinden, als je zegt waarom je voor iets kiest. En ik waardeer het ook heel erg, als je de voor en nadelen van de opties noemt. In ieder geval alvast heel erg bedankt. Ik hoop zo weer extra informatie op te doen, over het 24/7 buiten houden van paarden. Aangezien deze vorm van paarden houden mij toch wel het meest aanspreekt.
Liseef schreef:Vroeger was 24/7 met schuilstal mijn ideaalbeeld. Toen ik ze nog op pensionstallen had staan, heb ik dat dus uitgeprobeerd, maar het beviel me toch niet.
Ten opzichte van veel op stal staan, vind ik 24/7 buiten wel veel beter. Toch kleven er een aantal toch grote nadelen aan 24/7 buiten, waardoor het niet meer mijn voorkeur heeft (in de winter dan, in de zomer wil ik ze wel 24/7 buiten hebben):
- Het voeren was het eerste probleem. Ik heb een paard die vrij dominant is en altijd wel hoog in rang staat. Daarnaast is ze heel sober. In de praktijk stond ze dus in een kudde 24/7 buiten zich totaal vol te vreten. Een oudere, onderdanige pony stond altijd wat schraal en zij altijd moddervet.
- De schuilstallen in de praktijk, zijn bijna nooit groot genoeg om met zijn allen tegelijk in te kunnen staan zonder ruzie. Ook zetten ze elkaar makkelijker klem in de meeste schuilstallen, wat zeker op pensionstallen met wisselende groepen vaak voor problemen zorgt.
- In de schuilstallen ligt vaak geen bodembedekking, omdat stro o.i.d. er snel uit wordt gelopen. Vaak gebruiken ze het als toilet. Als een ander paard het als toilet gebruikt, wil de jouwe er al niet meer in liggen meestal, ook niet als hij er wel behoefte aan zou hebben. Als het dan erg nat is buiten, hebben ze gewoon géén droge plek om te liggen. Ik wil dat mijn paard sowieso elke nacht droog kan liggen.
- De ondergrond is vaak gewoon slecht. Zeker bij paddock paradise tracks is de volledige track draineren vaak wel nodig om deze in de winter goed te houden, maar een te grote investering voor stalhouders om te doen. Dit probleem is nog wel op te lossen, maar als je afhankelijk bent van pensionstallen is het vaak toch een probleem is mijn ervaring.
- Vaak staan er te veel paarden op een te klein stuk. Dat is ook een probleem bij paddocks en 's nachts op stal, maar als ze 24/7 in een groep moeten functioneren is het toch nog vervelender voor paarden als ze standaard op een overbevolkt stuk wonen.
- Onderdeurtjes hebben 24/7 buiten in een groep nooit echt rust.
Een geschoren paard met dekens kan wel prima 24/7 buiten staan. Heb ik nooit problemen mee ondervonden
Onbeperkt of beperkt ruwvoer ligt bij mij totaal aan het paard, ik wil ze naar behoefte kunnen voeren.
Wat ik doe nu ik ze aan huis heb staan en zelf de keuze heb, is in de zomer lekker 24/7 op de wei (zo lang mogelijk, nu staan ze nog steeds 24/7 op de wei, al sinds begin april), en in de winter echt lange dagen buiten op de wei, 's nachts in een eigen stal. Dan hebben ze op de wei altijd wat te knabbelen, zonder te dik te worden. Bijvoeren doe ik dan naar behoefte van de paarden en 's nachts op stal kunnen ze allemaal rustig eten naar behoefte en lekker droog slapen. Ik merk dat ze het daar allemaal heel erg goed op doen. Heb hier paarden staan die erg graag buiten staan, ook een gevoelig voor stof en een met artrose, waarbij heel lang op stal staan gewoon slecht is, evenals teveel kou op de spieren, bij bijvoorbeeld niet droog kunnen liggen. Er zit natuurlijk een zeer groot grijs gebied tussen een paar uurtjes per dag paddock en 24/7 buiten. Véél buiten, dat wil ik wel zekerAlleen door de nadelen niet meer 24/7.
Qimm schreef:Ik was nog niet op het woord lamellen gekomen. Wel flappen en stroken. Bedankt voor de link