Verlichting buitenbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annenas

Verlichting buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 19:11

Hoi Bokkers!

Nu de dagen weer beginnen te korten en ik bijna dagelijks na 4 uur pas thuis ben dacht ik dat het misschien verstandig was om onze rijbak te verlichten.
Wij hebben thuis een primitieve rijbak aangelegd, met slecht weer staan er aan een kant flink plassen maar dan valt er aan de andere kant nog wel te longeren. Hier gaat het mij voornamelijk om.
Nu is het zo dat langs ons huis een provinciale weg ligt, daarnaast nog een paralelweg en dan een sloot. Onze bak grenst aan de sloot met korte zijde.
Hoe zou ik op een relatief goedkope manier (dus geen honderden euro's) de rijbak het beste kunnen verlichten zonder het verkeer te hinderen?

Ik heb al het een en ander gelezen over vergunningen e.d., dit waren oude topics en daarin werd gezegd 'slapende honden niet wakker maken' maar ik weet niet hoe dat nu zit?

Bedankt alvast voor jullie hulp :) !

XxChrisssxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:17

Bij ons in de gemeente is het binnen 50 meter vanaf de straatzijde niet toegestaan om masten van 3 meter op hoger te plaatsen.
Je kunt dus het beste even naar je eigen gemeente bellen om zulke dingen na te vragen. Let op met eventuele buren mocht je het toch zonder navraag of vergunningen doen, hier kunnen zeer vervelende procedures door ontstaan.

Kirrr

Re: Verlichting buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:25

Iemand hier op bokt had een soort hefboom systeem gemaakt, waardoor de paal omhoog kon als je wilde rijden. En verder gewoon neerlag. Zoals een slagboom eigenlijk.

Wij hebben gewoon een stuk bovenbuis met spots vast gemaakt tegen een weipaal. Daardoor heb ik licht vanop 5meter hoogte. Voldoende om te rijden. En makkelijk neer te halen indien nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:27

Gewoon een bouwlamp op een paal, in een boom of hoog op een muur? Is dat een mogelijkheid?

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 12:28

Bij ons is er iemand in het dorp en die mocht ook geen lichtmasten plaatsen, dus die hebben nu van die lichten vanaf de grond gemaakt een soort spots die schuin staan, waardoor het ook aardig goed verlicht is. Maar dat zou je bij de gemeente moeten na vragen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 22:09

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 19:02

We hebben bij de C-kant van de bak een schuur staan waar ik een lamp op zou kunnen plaatsen maar dan richt de lamp op de weg die 45-50 meter verder ligt. Zou dat overlast geven?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:35

Wij hebben een LED bouwlamp aan een uitstekende nokbalk van de schuur 'tuinverlichting' dus :+ :D. Als ze daar over gaan zeiken, heb ik ook nog wel wat te zeiken. De weg waar wij aanzitten maakt bij ons een haakse bocht. In die bocht wonen mensen die twee enorm felle lantaarns naast hun poot hebben staan die bij slecht weer net twee lampen van een auto lijken uit de verte, enorm verwarrend en eng als je aan komt rijden. -:(- . Die staan ALTIJD aan. Mijn bouwlampje hooguit drie keer per week een uurtje en staat van de weg af gericht.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:38

Heb ook weleens een rijbak gezien met deze 'tuinverlichting'. Zes van dit soort lantaarns langs de bak. Kon de gemeente niets van zeggen :D

Afbeelding

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 20:32

Arabesk schreef:
Wij hebben een LED bouwlamp aan een uitstekende nokbalk van de schuur 'tuinverlichting' dus :+ :D..

Hoeveel Watt heb jij gebruikt?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:00

20 Watt, maar dat zegt iets over het energiegebruik, niet over de hoeveelheid licht.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:21

:o? Waar kijk je dan naar voor de hoeveelheid licht. Ik wil nieuwe lampen voor mijn paddock van 12 x 20 en had ik gedachte om daar 2 x 50 watt te plaatsen.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:57

Kirrr schreef:
Iemand hier op bokt had een soort hefboom systeem gemaakt, waardoor de paal omhoog kon als je wilde rijden. En verder gewoon neerlag. Zoals een slagboom eigenlijk.

Wij hebben gewoon een stuk bovenbuis met spots vast gemaakt tegen een weipaal. Daardoor heb ik licht vanop 5meter hoogte. Voldoende om te rijden. En makkelijk neer te halen indien nodig.

Haha dat was ik ( mwahh mijn vriend dan) superhandig, geen vergunning nodig en je kan er altijd bij om de lampen te vervangen. Als je hem op de kant plaatst van de weg heeft er ook niemand last van. Foto's staan in het paarden aan huis topic

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:29

Ik heb ooit bij een bouwmarkt eens twee bouwlampen op 1 statief gekocht, lampen kon je afzonderlijk van elkaar draaien/richten. Verlengsnoertje eraan en klaar is Kees :-)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 22:35

damian23 schreef:
:o? Waar kijk je dan naar voor de hoeveelheid licht. Ik wil nieuwe lampen voor mijn paddock van 12 x 20 en had ik gedachte om daar 2 x 50 watt te plaatsen.

het aantal lumen zegt iets over de hoeveelheid licht

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 20:03

Het is toch lastiger dan ik dacht -O-
Vanwege de weg die naast de bak ligt ben ik bang dat het verkeer gehinderd gaat worden.
Heb even online advies gevraagd bij de gamma en die raden dit aan:
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma- ... b021461609

Vraag me af wat jullie daarvan denken? Deze kerel wilde dat ik 16 lampen zou gaan plaatsen op de 20x40 meter :') de grapjas.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:08

annnepannne schreef:
Het is toch lastiger dan ik dacht -O-
Vanwege de weg die naast de bak ligt ben ik bang dat het verkeer gehinderd gaat worden.
Heb even online advies gevraagd bij de gamma en die raden dit aan:
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma- ... b021461609

Vraag me af wat jullie daarvan denken? Deze kerel wilde dat ik 16 lampen zou gaan plaatsen op de 20x40 meter :') de grapjas.

Tuurlijk wil ie dat. Allemaal omzet!!

Je moet juist NIET bij Gamma en co gaan kijken, die gasten hebben gewoon geen kaas gegeten van het verlichten van grote oppervlakten.

Wanneer je zo'n SON_T armatuur koopt, dan kun je daar ook louvres of barndoors bij kopen om de lichtbundel af te schermen voor ongewenste verblinding.

asymetrisch armatuur: http://www.firstlight.nl/armaturen/buit ... isch-ip65/

Als je in dit dokument: http://www.lighting.philips.co.uk/pwc_l ... ghting.pdf even helemaal naar beneden scrolt, zie je daar voorbeelden van louvres en barndoors.

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:29

Ik zag laatst van die lage tuinlantaarns die je in de grond kan steken en op zonne-energie werken, die leken me ook heel fijn als bakverlichtig! Zeker als je geen gedoe wil met stroom. Ik weet alleen niet hoe fel ze schijnen. Kosten waren 20 euro voor 6 dus valt wel mee.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:46

Claudxx schreef:
Ik zag laatst van die lage tuinlantaarns die je in de grond kan steken en op zonne-energie werken, die leken me ook heel fijn als bakverlichtig! Zeker als je geen gedoe wil met stroom. Ik weet alleen niet hoe fel ze schijnen. Kosten waren 20 euro voor 6 dus valt wel mee.

Dan heb je net de hoefslag verlicht, als je er genoeg koopt. Denk dan wel aan 120 stuks of zo en dan ben je al duurder uit dan met een fatsoenlijke SON-T; zie bovenstaande link.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 20:49

Wij hebben straatlantaarnen bij de bak, kun je vaak voor weinig kopen bij NUON e.d. Zitten 35 en 45 Watt lampen in. Verblindt niemand.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:18

Deze had ik. Ideaal, ook om twee kanten op te richten. Kun je hem niet zo plaatsen dat je van de weg af schijnt in plaats van naar de weg toe?

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:22

Op onze vorige pensionstal hebben ze TL-verlichting onder hoogste plank van de bakrand gemaakt. Bakrand is overigens niet heel hoog, ca 120 cm. Hoeveelheid verblinding valt best mee, zeker als je op je paard zit.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:27

Gewoon straat verlichting gebruiken inderdaad. Ik kom bij mensen thuis en het grootste gedeelte heeft straatverlichting naast de bak staan (die zijn niet zo fel op afstand verlichten de bak genoeg) of het bovenstaande in gebruik (op verschillende hoogtes)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 12:33

Natalie36 schreef:
Kirrr schreef:

Haha dat was ik ( mwahh mijn vriend dan) superhandig, geen vergunning nodig en je kan er altijd bij om de lampen te vervangen. Als je hem op de kant plaatst van de weg heeft er ook niemand last van. Foto's staan in het paarden aan huis topic

Grappig, hier namelijk precies hetzelfde!

Bij ons is de reden dat de bak gelijk aan de tuin van de staleigenaar ligt en zij niet graag constant een paal in beeld willen hebben, vandaar deze oplossing.

Beetje handig persoon kan dit inderdaad zelf maken. Wij verlichten op deze manier een 40x20 bak met 1 ledlamp. Ideaal!

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 19:48

@ikke heb je aan 1 zo'n lamp genoeg om een gehele bak te verlichten?

@linky ik heb even gegoogled maar waar heb je die aangeschaft, of heb je gebeld oid?

@klaasje, aan de kant van de weg is meteen een sloot naast de bak, daar tussen zit geen ruimte om een lamp te plaatsen helaas..