Paarden wennen niet aan nieuwe stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sarah_Fons

Paarden wennen niet aan nieuwe stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 12:44

Hallo iedereen,

We hebben sinds vorige week een paard bijgekocht. Hierdoor is mijn eerste paard ook mee verhuist naar een andere wei (wel bij dezelfde boer). Hij kent de omgeving dus al, maar de nieuwe wei en stalling niet. Voor het andere paard is alles nieuw. Wat achtergrondinformatie over het nieuwe paard: hij is 11 jaar, veel wedstrijd- en wandelervaring dus is gewend van op vreemde plaatsen te komen en zou alles gewoon moeten zijn.

Waar ze nu staan hebben ze een weide met een stal op. De stal ligt vlak naast een grindweg waar redelijk veel passage is: wandelaars, fietser, soms ook auto's. Wanneer er fietsers of auto's langskomen maakt dit redelijk veel lawaai. Hier schrokken ze in het begin vaak van. Het eten geven we altijd in de stal, zodat ze dit gaan associëren met een leuke plaats. Ze waren hier echter van in het begin al heel onrustig in: bij het minste geluid naar buiten lopen, heel nerveus en snel eten. Vorige week woensdag en donderdag waren ze een pak kalmer en leken ze stilletjes aan te wennen. Vanaf vrijdag echter weer hetzelfde liedje... heel onrustig en vaak buiten lopen. Nu hangt het een beetje van dag tot dag af, soms zijn ze kalmer, maar gisteren bv. heeft het ene paard zijn eten zelfs niet opgegeten.

We zijn zelf al op zoek gegaan of er iets kon zijn waar ze van schrokken, maar kunnen niets vinden. Soms spurten ze zelfs weg naar het andere uiteinde van de wei wanneer we echt niets horen of kunnen zien.

Zelf denken we ze nog een week te geven om proberen te wennen, maar als het niet lukt moeten we misschien toch een ander plaatsje zoeken.

Ik post dit omdat ik van jullie wou weten of jullie ideëen hebben waarvan ze zouden kunnen schrikken. Hebben jullie nog tips om hen te laten wennen en hoelang zouden jullie het aan kijken?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Sarah

trustHim

Re: Paarden wennen niet aan nieuwe stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:48

Ik vind het nog wel kort hoor om te zeggen dat ze niet wennen . Kan tot een half jaar duren voor een paard echt ergens helemaal gewend en op gemak is, maar ik stel altijd minimaal een maand daarvoor. Ook afhankelijk van karakter

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:50

Na een week is een paard ook nog echt niet gewend. Na 2 weken ook nog lang niet. Dat kan wel een paar maanden duren voordat ze echt gewend zijn.

Als wij verhuizen zijn we toch ook niet binnen 2 weken gewend aan ons nieuwe huis en buurt?

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:52

Ze moeten natuurlijk ook aan elkaar wennen. Je moet het echt wel een paar weken de tijd geven.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:53

Mij lijkt het ook nog wat kort. Ik zou ook minimaal een maand aankijken, de geluiden end zijn toch allemaal nieuw dat heeft best wat tijd nodig. En zodra ze wat meer aan de geluiden gewend zijn zullen ze ook minder moeite hebben om in de stal te blijven. Ik zou ze persoonlijk daar ook nog geen eten geven. Stal staan ze toch meer opgesloten en voelen zich minder veilig dus dat zou ik pas doen als ze beter gewend zijn aan de omgeving en geluiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:54

Geef het tijd en maak jezelf niet te druk. De paarden reageren ook op jouw spanning en zullen jouw 'zoeken naar de oorzaak' opvatten als 'zie je wel dat daar iets zit...'

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:54

Mijn paard staat nu al een maand op dezelfde stal en ik merk aan hem dat hij nog steeds niet helemaal gewend is aan zijn nieuwe omgeving. Het kan echt wel even duren! Hiervoor stond hij met alleen een shetje de hele dag in de wei en nu heeft hij allemaal paardenvrienden om zich heen. Het is echt wel een hele switch voor hem geweest, geef het wat tijd en dan komt het van zelf! :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:56

Geef het eten buiten, dan kunnen ze alles zien terwijl ze eten. Juist binnen staan maakt onrustig want ze horen geluid en moeten elke keer de schuilstal uit om te kijken of er gevaar dreigt of niet. Zou je toch een zenuwinzinking van krijgen. Dus probeer het gewoon, minst kleine ingreep en misschien wel de oplossing.

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 12:58

Hmmm, oké ik zal me dan toch te snel druk gemaakt hebben :D Ben ook zo snel ongerust als het over de paarden gaat :P
Het is gewoon heel raar, omdat ze zich soms te pletter schrikken wanneer er echt niets te zien of te horen is...

De reden waarom we in de stal eten geven is omdat ze daar anders ook echt niet komen. Momenteel is het niet zo'n probleem dat ze enkel op de wei staan, maar als het binnenkort slecht weer wordt wil ik toch wel dat ze rustig binnen durven te gaan schuilen... Maar het is mischien wel beter om ze eerst buiten eten te geven en dan altijd een stukje dichter bij de stal tot ze op hun gemak zijn?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:59

Ik ga mee met de mensen boven mij. Langer de tijd geven. Pony van mijn vriendin heeft ook een half jaar moeten wennen. Die deed echt precies hetzelfde als jou paard. Maar het verschild ook per paard. Mijn pony was met kamp etc na een dag al gewend, omdat ze het heel goed kon vinden met de andere paarden. Klikt het goed tussen de paarden?

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 12:59

bigone schreef:
Geef het eten buiten, dan kunnen ze alles zien terwijl ze eten. Juist binnen staan maakt onrustig want ze horen geluid en moeten elke keer de schuilstal uit om te kijken of er gevaar dreigt of niet. Zou je toch een zenuwinzinking van krijgen. Dus probeer het gewoon, minst kleine ingreep en misschien wel de oplossing.

daar dacht ik ook als eerste aan, buiten voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:00

Ze hebben gewoon meer tijd nodig denk ik. Is echt normaal! Je doet nu al je best door gewoon in de gaten te houden of alles goed zit etc. :)

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 13:02

Eline_S_S schreef:
Ik ga mee met de mensen boven mij. Langer de tijd geven. Pony van mijn vriendin heeft ook een half jaar moeten wennen. Die deed echt precies hetzelfde als jou paard. Maar het verschild ook per paard. Mijn pony was met kamp etc na een dag al gewend, omdat ze het heel goed kon vinden met de andere paarden. Klikt het goed tussen de paarden?

De paarden zelf komen heel goed overeen. Geen enkel ruzietje gehad, meteen beste maatjes, dus dat valt mee! :) De mijne went meestal ook redelijk snel, van de andere weet ik het natuurlijk niet. Ze zullen waarschijnlijk de onrust bij elkaar ook wel versterken want wanneer de ene weg is volgt de andere meteen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 13:05

Geesten AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Of een nest stalkabouters (net wat minder enge neef van de bakkabouter), dat kan natuurlijk ook O:)

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 13:06

Rex_Rolfo schreef:
Geesten [ Afbeelding ][ Afbeelding ][ Afbeelding ]

Of een nest stalkabouters (net wat minder enge neef van de bakkabouter), dat kan natuurlijk ook O:)

Haha, dat zijn ook opties :D We waren zelf aan het denken dat ze misschien de eerste nacht ergens van verschoten zijn ofzo en daarom wantrouwig blijven... Spijtig dat ze niet kunnen praten :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:32

Sarah_Fons schreef:
Hmmm, oké ik zal me dan toch te snel druk gemaakt hebben :D Ben ook zo snel ongerust als het over de paarden gaat :P
Het is gewoon heel raar, omdat ze zich soms te pletter schrikken wanneer er echt niets te zien of te horen is...

De reden waarom we in de stal eten geven is omdat ze daar anders ook echt niet komen. Momenteel is het niet zo'n probleem dat ze enkel op de wei staan, maar als het binnenkort slecht weer wordt wil ik toch wel dat ze rustig binnen durven te gaan schuilen... Maar het is mischien wel beter om ze eerst buiten eten te geven en dan altijd een stukje dichter bij de stal tot ze op hun gemak zijn?

Ik zou eerst wachten tot ze meer op gemak zijn. Door het nu te forceren kun je het juist moeilijker voor ze maken. Ze geven al aan dat het voor nu nog geen veilige plek is dat komt straks wel als ze meer thuis zijn.

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 16:40

Tigra_ schreef:
Sarah_Fons schreef:

Ik zou eerst wachten tot ze meer op gemak zijn. Door het nu te forceren kun je het juist moeilijker voor ze maken. Ze geven al aan dat het voor nu nog geen veilige plek is dat komt straks wel als ze meer thuis zijn.

Dat klinkt ergens ook wel logisch :) Bedankt alvast voor de ideetjes. Ik geef het sowieso nog even de tijd en hopelijk komt het allemaal in orde!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:19

Ik kan me voorstellen dat ze een beetje 'op scherp' staan door dat veelgebruikte grindpad. Dat is natuurlijk best een raar en indringend geluid en als ze dat zo vaak horen dan kunnen ze er best even overgevoelig voor zijn. Uiteindelijk zal het waarschijnlijk wel wennen, maar daar zullen ze echt even de tijd voor nodig hebben. Klinkt verder als een fijne plek voor je paarden trouwens :) .

Tigra_ schreef:
Sarah_Fons schreef:

Daar ben ik het mee eens.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 18:11

Probeer nu eerst morgen ze gewoon te voeren op een plek waar ze alles kunnen overzien, dan hoeven ze lang niet zo alert te zijn. Gaat dubbelop, nieuwe omgeving en eten op een plek waarbij ze veel vreemde geluiden horen en niets kunnen zien. Als je ze buiten voert is één blik voor ze voldoende om te zien dat er iemand op het grindpad loopt ipv dat ze eerst de stal uitmoeten.

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 22:07

Deze avond buiten gevoerd en nu hebben ze rustig kunnen eten dus dat houden we zo voorlopig! :)

@NiFallor: ja inderdaad een super plek! Veel plaats voor de paardjes en 24/7 buiten :-) én hele leuke stalgenootjes (wat ook heel belangrijk is :D )

pluisenmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 00:09

Mijn pony is nu 22 en staat al sinds haar 3e jaar op de wei waar ze nu staat, en zij loopt tijdens het eten ook nog steeds constand naar binndn naar buiten naar binnen naar buiten. In de zomer leggen we het hooi buiten maar in de winter gewoon in stal. Als ze buite staat te eten kijkt ze ook vaak om zich heen, ze is gewoon een zenuwachtige merrie. Niks mis mee en heel erg lief. De shet die vanaf het begin bij haar staat doet njks tijdens het eten.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 00:17

Een paard heeft 6 weken tot enkele maanden nodig om echt te wennen, maar vaak laten ze daar weinig van merken. Veel verandering in dagelijkse structuur maakt ze dan onrustig en te alert op de omgeving. Geef ze zeker een maand om wat rustiger te worden. Als ze de stal niet in willen dan niet, het komt allemaal vanzelf.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:31

Ik denk dat het langer gaat duren voordat ze echt gewend zijn. Dat kan tot een half jaar duren.
Ik heb mijn paarden echter een keer op een stal gehad gedurende 10 maanden en ze bleven zichzelf niet zijn. Verhuisd en na 2 dagen waren ze zichzelf weer. Als je dus echt pech hebt wennen ze nooit. Maar daar zou ik nu nog niet van uit gaan.

melanie0906

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:34

Bij mijn paard heeft het 6 weken geduurd eer ze weer wat rustiger werd...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:57

Wat kan helpen als ze nerveus blijven door dat grindpad achter de stal is een raam in de stal maken zodat ze daardoorheen kunnen kijken als ze wat horen. Als ze hun omgeving kunnen zien, gaat het meestal beter.

Mooi dat het buiten voeren gelijk resultaat had!