Fijne ophangclips voor (langwerpige) hooinetten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Fijne ophangclips voor (langwerpige) hooinetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 18:03

Heeft iemand wellicht nog een tip voor fijne ophangclips voor langwerpige hooinetten?

Wij gebruiken al jaren (schrikdraad) isolatoren en dat bevalt eigenlijk prima +:)+

Afbeelding

Af en toe sneuvelt er eentje doordat er een lompe Fjord tegenaan schuurt ofzo, dan draai je gewoon een nieuwe in en je kan weer gaan +:)+

Maar dat is in de frames op de wei, of in de houten schuilstal waar we gewoon isolatoren door-en-door gedraaid hebben, dat zit super stevig vast :j

Deze dus, als tip van mijn kant ;) :
Afbeelding

Alleen....in de gemetselde stal waar we aan de binnenkant rondom betonplex hebben, daar kan het door-en-door niet en hebben we normale isolatoren ingedraaid:
Afbeelding

Dat werkt een paar jaar prima, maar door het vele geruk en gepluk aan de netten is het nu zo ver dat de isolatoren er zowat uitvallen, de gaten zijn te groot geworden door het heen en weer horrelen.

Er moet dus een andere oplossing komen. Iets van isolatoren of clips die veel dichter tegen de muur blijven zodat we van die hefboomwerking af zijn waarmee ze los gehorreld worden.

Maar dè ideale oplossing kan ik niet echt vinden... ben benieuwd of iemand anders wel het ei van Columbus heeft ontdekt misschien? :=

Ik zit nu maar een beetje te kijken naar zo'n soort clip:
Afbeelding

Dat aan de muur schroeven is dan nog het beste dat ik kan vinden.... maar ik heb het idee dat er iets beters moet zijn.....

Iemand een idee? :#

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:19

Als je deze op een plankje monteerd tegen de muur met de opening naar de achterkant, dan kun je het net er zo achter hangen zonder iets open te maken.

Afbeelding

pmarena

Re: Fijne ophangclips voor (langwerpige) hooinetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 18:37

Ik ben bang dat vooral de Fjord zoiets toch open trekt met dat rare gesnok aan dat net... je staat er versteld van hoe de netten (open) hangen 's ochtends, ik krijg ze soms bijna niet meer uit de knoop :=

Heb dus wel het idee dat het behoorlijk rondom dicht moet zitten.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:41

Ik zou kijken of je een soort "aanbindring" systeem kan toepassen. En dan ipv een ring een musketonhaak er aan. Dus een metalen plaatje bevestigen aan het beton en dan daar een musketonhaak aan bevestigen ipv een ring.

Edit: als je Googled op aanbindring dan zie je wat ik bedoel :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:58

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:04

Ik heb mijn net links en rechts vast hangen aan een touw met daaraan een karabijnhaak, het net op zich heb ik aan de bovenkant dicht met een aantal karabijnhaken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:09

Vast punt dat die klappen niet kan afvoeren absobeerd ze en daarvan gaan ze stuk. Iets als een stuk elastiek (DD's stukjes binnenfietsband bv) om het getrek te absorberen zou dan moeten helpen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:11

Ik heb mijn netten zelfs niet gesloten :), eentje zit een klapje/envelopsluiting overheen, maar de andere hangen gewoon open. Ik doe ze niet heel vol, dat scheelt natuurlijk :D

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:14

Ooh wow, dat heb je eigenlijk best creatief bedacht :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:23

Ik heb van die metalen oogjes met schroefdraad in de stal wand geschroefd. Daar het net aan met musketonhaak .

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Martje80 op 31-10-15 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:24

@karev: en laat je dan de musceton aan het net zitten en opent via de ring in de muur ??
Want andersom vind ik echt niet lekker soepel gaan.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:26

Ik open het net Door de musketonhaak van de ring te klikken.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:35

Ik heb er bezemstokken doorheen gestoken/geregen en die uiteinden met hooitouw vastgemaakt aan de tralies. Ik maak ze verder dicht met karabijnhaken.

Moet trouwens wel nieuwe ergens kopen, eentje is versleten en een nieuw paard erbij.
Ze zijn best moeilijk te vinden.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:41

Ik heb ogen in de muur en met karabijnhaken ze daar aan vast alleen daar tussen een dikke elastiek zodat als ze trekken de spanning daarop komt en niet op de ringen in de muur

Zie zwarte stukken ertussen. Bovenkant is gewoon open maar omdat ie lekker op spanning getrokken kan worden door de elastieken blijft ie mooi dicht.
Afbeelding

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:44

Heuh...schiet mij zomaar tentharing elastieken te binnen...duurzaam, sterk en goedkoop.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:10

Mijn muurhaak is echt hufterproof. Ik heb maar 1 ophangpunt want ik werk met gewone hooinetten die los hangen, maar misschien heb je er wat aan voor de hoekpunten?
Wat voor bout er nou precies in zit weet ik niet, maar het is een asociaal dikke muurbout die er volledig doorheen gaat, ding is volgens mij dikke cm in doorsnee. Daar zit een oog aan, ook lekker dik en hufterproof. Aan die ring kan ik dus gewoon een musketonhaak oid vastmaken. Mijn lompe paarden hebben al twee palen van gewapend beton weten om te krijgen (wel oude palen maar was echt nog wel prima!) maar deze haak zit al jaren letterlijk muurvast. Denk dat de muur het eerder begeeft dan de haak! Die kapotte palen waren dus ook de reden dat we de nieuwe ophangplekken zo hebben gemaakt. Ze rukken flink aan die dingen namelijk. Geen gedonder, gewoon zwaar geschut!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 20:57

Floortz schreef:
Heuh...schiet mij zomaar tentharing elastieken te binnen...duurzaam, sterk en goedkoop.

Fietsbinnenbanden... gratis bij de fietsenmaker ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 22:29

Nah, de netten houden het over het algemeen prima eigenlijk, dus met rubber / elastiek werken om vast te maken is niet nodig, het mogen gewoon vaste ophangpunten zijn :)

Karabijnhaken heb ik jaren geleden al afgezworen door dat vervelende scherpe hoekje dat er in zit, was altijd zo irritant met net dat er dan in bleef haken :P

Dubbele musketon heb ik jaren geleden eens gekocht maar daar kan ik volgens mij niet zoveel mee :=

Door-en-door met een muurbout is dus geen optie, anders had ik gewoon de door-en-door isolatoren kunnen gebruiken want die werken prima in een wandje waar je aan beide kanten doorheen kan, in de gemetselde stal wil ik niet dwars door de hele gemetselde muur heen gaan boren eigenlijk.

Sjakie, heb jij dat elastiek alleen door de zijkanten heen dan, of ook bovenlangs? Want hoe doe je dat dan met vullen, hoe haal je de spanning er af, kan je het net dan wel makkelijk vol stampen? :)

Zoiets heb ik ook wel eens overwogen maar eigenlijk niet uitgewerkt omdat ik dacht dat het wel snel zou gaan lubberen...?

Ik zit nu naar zo'n modelletje te zoeken, vraag me alleen of of deze ook wel een beetje stevig zijn in de ronding van het clipje zeg maar :=

http://www.fournituren4fun.eu/metaalwar ... -musketons

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:27

pmarena schreef:
Nah, de netten houden het over het algemeen prima eigenlijk, dus met rubber / elastiek werken om vast te maken is niet nodig, het mogen gewoon vaste ophangpunten zijn :)

Die vaste ophangpunten vangen nu de klappen op en daarom komen ze uit je muur zetten.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:49

D'r bestaan speciale ophanghaken voor hooinetten.
Afbeelding

Vroeger gebruikte ik altijd van die vastzet ringen voor paarden en dan een dubbele musketon er aan. Dus 1 kan vast klikken aan die ring en de andere kant aan het net.

Een vriendin gebruikt emmer haken:

Afbeelding

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 23:51

Waarom bevestig je die isolatoren niet aan (door) een stevige balk?
Kun je die altijd nog met een paar keilbouten aan de muur vastzetten...

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 03:00

Dit was een aanhanger net die ik aan de zijkanten met dat elastiek dicht heb gemaakt en gewoon door de hoeken van het net stukjes elastiek als lusjes vast heb gemaakt.
Die elastiek zat erbij.
Kan gewoon de bovenkant opentrekken en vullen
Hangt als tijdje en heb laatst na kleine beetje doorhangen elastieken korter gemaakt.
Kan eventueel morgen foto van dichtbij maken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 13:02

tamary schreef:
pmarena schreef:

Die vaste ophangpunten vangen nu de klappen op en daarom komen ze uit je muur zetten.

Dat snap ik :P

Maar ik wil niet teveel gedoe met open- en dichtmaken, dat moet gewoon lekker vlot te doen zijn zonder allerlei gepruts :j

En ophangpunten die niet zo'n stuk van de muur af zitten zullen dat een heel stuk minder hebben :)
Deze isolatoren zo hebben het ook een paar jaar volgehouden :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 13:05

Veulen84 schreef:
D'r bestaan speciale ophanghaken voor hooinetten.
[ [url=m/pIwuFp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vroeger gebruikte ik altijd van die vastzet ringen voor paarden en dan een dubbele musketon er aan. Dus 1 kan vast klikken aan die ring en de andere kant aan het net.

Een vriendin gebruikt emmer haken:

[ [url=m/48TMGh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ja die heb ik ook overwogen :j

Bij de eerste vind ik het dan een "probleem" dat het hakende deel gedraaid zit t.o.v. het net, want anders zou dat dus juist precies zijn wat ik zoek +:)+

De tweede gaat zeker weten los door het rare omhoog gesnok aan het net, het moet echt dicht zitten :j

(ja ik ben niet voor niets op zoek, heb volgens mij al alles zo'n beetje overwogen / geprobeerd :o )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 13:06

Shirley schreef:
Waarom bevestig je die isolatoren niet aan (door) een stevige balk?
Kun je die altijd nog met een paar keilbouten aan de muur vastzetten...

Is een optie :j

Maar dan komt het geheel weer verder naar binnen en dat wil ik eigenlijk ook weer niet :o