Snijmais

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linny__93

Snijmais

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 18:50

Om mijn quarter dikker te krijgen wil ik haar 1 x daags snij maïs gaan voeren ipv 3 x per dag brok dus 2x brok 1 x maïs om discussies te voorkomen :p. Alleen maïs kan je niet lang houdbaar houden en een koeienboer zit ook niet echt in de buurt... Dus mijn vraag... Weet iemand een vervanger voor die snijmais? Ik hoor het graag.

Groetjes linda.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:52

Bietenpulp. Maar allerbelangrijkst: veel ruwvoer van goede kwaliteit. Ik heb mijn Quarter dikker gekregen op onbeperkt hooi en een vitaminebrokje.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 26-10-15 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:52

Bietenpulp lijkt me een goede vervanging. Opslag is ook handiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:53

Waarom niet gewoon maismeel meenemen bij je fouragehandel? Is veel makkelijker, beter houdbaar, wordt over het algemeen goed gegeten en je kiepert het zo over je brok of maakt er even een slobbertje mee :)

linny__93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 18:55

Sonja schreef:
Waarom niet gewoon maismeel meenemen bij je fouragehandel? Is veel makkelijker, beter houdbaar, wordt over het algemeen goed gegeten en je kiepert het zo over je brok of maakt er even een slobbertje mee :)

Klopt maar naar een jaar bij gevoerd te hebben werd ze er niet echt dikker van.. Ze vond het wel heel lekker

linny__93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 18:55

RianneH schreef:

Hoelang zou je dit kunnen bewaren?

linny__93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 18:56

Hilary schreef:
Bietenpulp. Maar allerbelangrijkst: veel ruwvoer van goede kwaliteit. Ik heb mijn Quarter dikker gekregen op onbeperkt hooi en een vitaminebrokje.

Ze krijgt 3 x daags ene berg voordroogkuil waar je u tegen zegt:p

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:58

linny__93 schreef:
Hilary schreef:

Over gaan op 24/7 hooi.. En bietenpulp is droog blijft heel lang goed.
moet je wel eerst weken van te voren.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:02

linny__93 schreef:

Weeg je dat ook? Want daar vergissen mensen zich nog wel eens in ;)
Hoe is de mest van je paard? Mijn Quarter kan niet tegen (voordroog)kuil; hij verteerde dit niet goed, waardoor hij eigenlijk alleen magerder werd.

Mais in welke vorm dan ook zou ik niet doen, op de Wiki lees je waarom
http://www.bokt.nl/wiki/MaisMais

Bietenpulp is wel een jaartje houdbaar hoor. Hoeveelheid rustig opbouwen en vooral in de gaten houden dat het vochtig genoeg is.

twisietos

Re: Snijmais

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:05

Maislijnzaad brok daar werden de mijne dikker van en bietenpulp

linny__93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 19:08

Hilary schreef:
linny__93 schreef:

Weeg je dat ook? Want daar vergissen mensen zich nog wel eens in ;)
Hoe is de mest van je paard? Mijn Quarter kan niet tegen (voordroog)kuil; hij verteerde dit niet goed, waardoor hij eigenlijk alleen magerder werd.

Mais in welke vorm dan ook zou ik niet doen, op de Wiki lees je waarom
http://www.bokt.nl/wiki/MaisMais

Bietenpulp is wel een jaartje houdbaar hoor. Hoeveelheid rustig opbouwen en vooral in de gaten houden dat het vochtig genoeg is.

Paard moet minimaal 10 kilo per dag en het hooi weegt so ie zo 5 kilo per voer beurt daar ga ik verder niet over discussiëren.

Haar mest is gewoon goed doen ook regelmatig mest onderzoek nog nooit iets gezien.

Ik heb even bij rieky gewerkt daar werd alles ook met maïs gevoerd en nooit klachten. vandaar.

Maar bedankt voor de tips

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:13

En anders maïs brok!
Super spul!

linny__93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 19:16

Nivada schreef:
En anders maïs brok!
Super spul!

Ja? Heb je hier ervaring mee?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:19

Snijmais is verpakt te koop in kleine baaltjes van, denk ik, 20kg. 's winters kan je dat wel goed houden.
In combinatie met luzerne is het goed ruwvoer.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:23

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:26

linny__93 schreef:
RianneH schreef:

Hoelang zou je dit kunnen bewaren?

Bietenpulp kan je in geperste brokken kopen. Een dichte zak kan je vrij lang bewaren en open iets minder lang denk ik, exact heb ik geen idee. Je moet het alleen wel weken, en dat duurt vrij lang.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:29

je kunt ook gewoon van die gewikkelde balen snijmais kopen. daar zit ongeveer een 350kg in, die zijn even groot als een baal voordroog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:30

Als het paard 3x per dag echt ruim voordroog krijgt, en brok, én maismeel, dan zou het eigenlijk niet te mager meer moeten zijn...
Is er niet meer aan de hand? Zijn z'n kiezen goed, en heb je bv al eens een bloedje laten trekken?

Wij hebben trouwens een oudere KWPN'er die de neiging heeft te dun te worden, en die bleek heel makkelijk op gewicht te houden met Senior Priores van Subli. Eet 'ie ook goed. Misschien is dat nog wat om te proberen erbij? Wij voeren 3/4 voerschep per dag en dat wordt dan aangelengd met een liter of 3 water.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:37

En gewoon maisvlok.Mijn oude dame krijgt 3 schep gerstenmix en als dikmaker 3 schep maisvlok.Werkt goed.

linny__93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 19:38

Sonja schreef:
Als het paard 3x per dag echt ruim voordroog krijgt, en brok, én maismeel, dan zou het eigenlijk niet te mager meer moeten zijn...
Is er niet meer aan de hand? Zijn z'n kiezen goed, en heb je bv al eens een bloedje laten trekken?

Wij hebben trouwens een oudere KWPN'er die de neiging heeft te dun te worden, en die bleek heel makkelijk op gewicht te houden met Senior Priores van Subli. Eet 'ie ook goed. Misschien is dat nog wat om te proberen erbij? Wij voeren 3/4 voerschep per dag en dat wordt dan aangelengd met een liter of 3 water.

Tanden worden elk jaar nagekeken bloed ook goed ze krijgt geen maïs mail meer. Maar dat vraag ik allemaal niet vraag gewoon vervanger voor snijmais meer niet. Hou niet van discussies haha

linny__93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 19:39

inochiyo schreef:
je kunt ook gewoon van die gewikkelde balen snijmais kopen. daar zit ongeveer een 350kg in, die zijn even groot als een baal voordroog

I know maar ik heb zelf gezien dat dat binnen week op moet anders word het warm en 1 paard eet dat niet in een week op denk haha

linny__93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 19:41

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:46

Ik heb altijd geleerd dat bietenpulp vooral uit vezels bestaat en heel goed is voor de darmen, maar weinig aanzet. Je ziet heel vaak magere, oude pony's die een aantal scheppen bietenpulp gevoerd krijgen en totaal niet aankomen. Er zitten gewoon niet genoeg caloriën in.
Mijn belg is afgelopen zomer 200 kilo afgevallen door een ontstoken kies en de operatie daarvoor, en dat gewicht zat er heel snel weer aan toen ik hem seniores priores van subli ging voeren. In het begin 3x daags twee scheppen, later 2x daags een schep. Dat moet je ook weken en wordt daardoor heel makkelijk verteerd en opgenomen.

linny__93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 19:48

8nnemiek schreef:
Ik heb altijd geleerd dat bietenpulp vooral uit vezels bestaat en heel goed is voor de darmen, maar weinig aanzet. Je ziet heel vaak magere, oude pony's die een aantal scheppen bietenpulp gevoerd krijgen en totaal niet aankomen. Er zitten gewoon niet genoeg caloriën in.
Mijn belg is afgelopen zomer 200 kilo afgevallen door een ontstoken kies en de operatie daarvoor, en dat gewicht zat er heel snel weer aan toen ik hem seniores priores van subli ging voeren. In het begin 3x daags twee scheppen, later 2x daags een schep. Dat moet je ook weken en wordt daardoor heel makkelijk verteerd en opgenomen.

Dus dit moet je zien als een soort slobber?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 19:49

linny__93 schreef:
Citaat:
Ja zeker,
Ze is toen goed aangekomen.

Deze was het.
http://www.horsefoodthebest.nl/index.ph ... rok-detail

Een voer schep en nog een schep muesli. Anders at ze te snel.

Inmiddels heeft ze het niet meer nodig.

Ze werd er ook niet heet of vervelend van. Vond ik een fijne werking.