Paard verhuizen naar 24/7 buiten met schuilstal.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Paard verhuizen naar 24/7 buiten met schuilstal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 12:15

Zaterdag gaan wij ons paard verhuizen naar een stal waar ze 24/7 buiten staan met schuilstal.
Nou pieker ik er zelf niet heel veel over maar mijn moeder daar in tegen wel. Ze weet niet of ze er goed aan doet om haar 24/7 buiten te zetten op haar 23 jarige leeftijd. Het is altijd een beetje een luxe paardje geweest.

Dus stelde ik voor dat ik een topic zal openen waarin mijn moeder de vragen kan stellen.

1. Kan je een paard in november van 23 jaar verhuizen van binnen naar buiten?
2. Er is een schuilstal die behoorlijk dicht gebouwd is maar wel 2 openingen heeft, Is dit bevorderlijk voor een longontsteking? qua tocht?
3. Is het Nederlandse weer bevorderlijk voor een longontsteking?
4. Er is daar in de paddock drainage gelegd en ze hebben het geel achtige zand opgegraven. Is dat gele zand ook zwaar voor de benen? ook om in te rijden?
5. Als ze helemaal geen gebruik maakt van de schuilstal is dat erg?

Dat waren de vragen, ik hoop dat jullie mijn moeder kunnen gerust stellen.

Brainless

Re: Paard verhuizen naar 24/7 buiten met schuilstal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:16

Hoe wordt ze nu gehouden?

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 12:20

Brainless schreef:
Hoe wordt ze nu gehouden?

Overdag buiten als het weer goed is en ´Snachts binnen. dit betekent dat als er veel regen is dat ze 24 uur binnen staat.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:26

Dan kan de overstap best zwaar zijn. Zorg ervoor dat het paard goede dekens achter de hand heeft. Ik zelf zou hem er ook gewoon opleggen gezien de tijd waarin je verhuisd.
Longontsteking komt niet door tocht; het kan komen door tocht als er niet goed droog gestapt wordt maar vaak is het het gevolg van een vatbaar paard. Paarden die veel binnen staan krijgen sneller prikkelingen van stof wat het ook kan veroorzaken (eerst een hoestje, verwaarloosd en doorstaan).
Als ze geen gebruik maken van de stal is het niet erg, mits ze er wel in durven en wel schuilen als het nodig is. Ze moeten niet tot op de huid nat worden voor ze eens gaan schuilen.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:32

Er komen een paar warmere dagen aan. Als er nu een deken op ligt zou die misschien af kunnen?
Gewoon verhuizen en in de gaten houden. Ruwvoer is erg belangrijk zodat ze warm kunnen blijven. De meeste vachten zijn nog niet op hun dikste dus zal die van jou paard ook nog aangroeien. Als er tocht is zou je eventueel de openingen met flappies kunnen dichthangen.
Heel veel plezier op je nieuwe stek, en je paard past zich wel aan hoor. Ik heb ze zelf ook op loopstal gehad en met bagger weer stonden ze gewoon buiten terwijl er een lekkere stal beschikbaar was. Die werd eigenlijk alleen gebruikt om te plassen, poepen en eten.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 12:34

Ter geruststelling. Ons paard is op zijn 22e van overdag naar buiten en snachts op stal, naar 24/7 naar buiten gegaan en hij is erg happy :) Van zijn schuilstal maakt hij nauwelijks gebruik.

Wel droeg hij het eerste jaar dikkere dekens swinters. De overgang snachts was best groot, maar meer voor ons idee hoor.
Hij stond samen met een ander oudje, dus we hadden tijdens de winter zelfs een grote rondbaal op het land gezet, zodat zij onbeperkt konden eten.
Dat was het eerste jaar en nu is hij het zo gewend, dat hij die altijd onder 400gr winterdekens stond, nu de winters doorkomt met hooguit 200 grams ;)

Dus dont worry, komt helemaal goed. Wat mn voorganger wel zegt, zorg dat je goede dekens hebt, november is een wat lastige maand om te verhuizen als het non stop regent, dus zorg ook voor voldoende ruwvoer.
Hij zal snel wennen ;)

Veel plezier.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 12:41

Ze krijgt voer in slowfeeders de gehele dag. Een winterdeken heeft ze nu al op. Ik weet niet wat voor grams het is hij komt bij de welkoop weg, het is een winter regen deken.
Ik vind het wel heel lastig hoor met dekens altijd, ik weet nooit goed wanneer hij af en op moet en of hij warm genoeg is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:01

Ik zou er nu een wat dunnere deken opleggen! het word vandaag tot wel 17 graden en volop zon.
Deze week kan je sowieso beginnen met een dunne deken en dan langzaam opbouwen naar een dikkere deken,ligt aan wat voor weer het is.

Suziiiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:41

Met 17 graden overdag buiten zou ik helemaal geen deken doen.
Voor de nacht kun je een wat dunnere deken gebruiken voor de komende dagen. Of alleen een regendeken.
Ze moet ook gewoon een beetje wennen en als ze het frisser heeft kan ze altijd in de schuilstal.
Mijn paard is 21 jaar en heeft heel af en toe een hoest tijdens het rijden. Dat kijk ik heel even aan en als het langer aanhoud dan geef ik haar er wat voor. Dat gaat heel goed.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:47

Mijn haflinger is 6 jaar geleden op bijna 22 jarige leeftijd verhuisd van 23/7 op stal (manegepony) naar 24/7 naar buiten. In december, terwijl het al weken vroor dat het kraakte en de wei verstopt lag onder een laag ijs.

Toch is deze verhuizing enorm goed gegaan, en inmiddels wil meneer van nu bijna 28 echt niet meer worden opgesloten in een stal.

Hij gebruikt de schuilstal wel, vooral om er op zomerse dagen in de schaduw te kunnen staan.

Ik werk wel met dekens omdat ik aan hem merk dat hij aanzienlijk beter functioneert wanneer hij niet teveel afkoelt bij aanhoudende regen/wind.
Ik pas de dikte van de deken wel aan aan het weertype.

Zou dus zorgen voor dekens in verschillende diktes, of onderdekens om een regendeken warmer te kunnen maken.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 26-10-15 13:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 13:47

Ja maar ik heb maar 1 deken dus geen dunnere of dikkere.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:52

Dan helemaal af die deken! Met 17 graden een deken op is natuurlijk echt niet nodig, zeker niet als je dan dus niets meer achter de hand hebt voor als het wél echt koud wordt!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:16

Ze zeggen altijd, vanaf 10 graden pas een deken op leggen. Ik heb er hier ook een rondlopen die vorig jaar verkouden is geweest, en dit jaar heb ik een regendeken gekocht, maar met dit weer loopt hij lekker zonder deken :)
Je kan altijd een fleece deken kopen en die onder de normale deken doen als het echt flink gaat vriezen. Maar paarden kunnen best wel wat hebben hoor.
In November kun je een paard prima verhuizen, maar inderdaad wel een beetje ermee rekening houden dat het paard waarschijnlijk geen goede wintervacht heeft, en dus gewoon een deken gebruiken.
Is de schuilstal helemaal van jullie? In dat geval kun je er plastic voor hangen waar de paarden doorheen kunnen lopen, en wat de koude wind buiten houdt. Zoiets: Afbeelding
Voor een longontsteking hoef je niet bang te zijn. Gewoon zorgen dat je het paard niet na het rijden in de regen zet als hij nog niet is afgekoeld.
Geel zand is volgens mij juist wel fijn om te rijden. Het ligt er wel aan hoe de bak behandeld wordt. Als die regelmatig gesleept wordt dan is het niet zwaar rijden dacht ik.
En als een paard de schuilstal niet gebruikt dan heeft die hem gewoon niet nodig. Mijn paarden staan er vooral in de zomer omdat het daar koeler is, maar in de winter staan ze net zo graag buiten in de sneeuw :)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:19

Hier vorig jaar een 19 jarig paard verhuisd na 24.7 buiten zonder schuilstal! Wel beschutting van bomen etc.
is eigenlijk heel erg goed gegaan en paard gaat nu zijn 2e winter in.
Heeft in de winterperiode wel altijd een dikke waterdichte op, en beschikking over onbeperkt hooi/kuil

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:24

In jouw topic van laatst zijn al veel antwoorden te vinden, ik zou haar dat ook even laten lezen.
Ik denk dat je je paard erg blij gaat maken met de overstap. In het begin zal het even wennen zijn, maar voor long ontstekingen etc hoef je echt niet bang te zijn.

fienenbambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:33

Mijn paard van 27 heb ik een maand geleden met mijn 2 shetjes verhuist naar 24/7 buiten met een grote schuilstal. Ze hebben een groot stuk betegeld en een stuk gedraineerd zand. Aan hun merk ik dat ze het naar de zin hebben. Mijn paard heeft nu een nul grams deken op, zodra het kouder word gaat er een dikkere deken op. Ze hebben onbeperkt kuil en gaan overdag de weide op.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 14:44

Zorg er wel altijd voor dat ze uit de wind kunnen staan en droge voeten hebben, maar volgens mij is dat goed geregeld!

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 14:58

De schuilstal is niet van me zelf, het is echt een pensionstal dus zelf iets maken gaat niet.
Ik ga misschien 1 of 2 extra dekens kopen.
En oohja iemand zei tegen mij dat je de huid moet laten ademen dus dat je af en toe de deken af moet doen. Maar kan dit wel in de winter en is dit echt nodig?
Ik denk wel dat ik blijf werken met een deken, ik voel me daar prettiger bij denk ik zo.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:01

Wordt het paard nog gereden?
Dat doe je neem ik aan zonder deken? En poetsen etc, in principe gaat hier dagelijks de deken even af, soms maar voor een kwartiertje borstelen, soms langer omdat ik ook ga rijden.
Of op een mooie dag zoals deze om lekker een poosje bloot te staan en in het zand te rollen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:01

De meeste dekens zijn ademend, dus dat hoeft niet nee :)
Tuurlijk kun je als de zon schijnt eens de deken af doen en je paard eens lekker borstelen. Vinden ze altijd fijn :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:03

Je gaat je paard toch regelmatig even controleren en poetsen... dan moet je deken wel even af.. zou dat ook echt minimaal 2x per week doen.

Denk ook dat in november naar zo'n stal gaan best een heftige overgang is. Zonder dekens is dat echt niet meer mogelijk... ze heeft gewoon te weinig wintervacht aangemaakt als ze nu in de nachten binnenstaat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:03

Twee dames hier van 23 en 25. Staan zelden in de schuilstal. Tot kerst ongeveer kan een paard nog wintervacht aanmaken. Die van ons zijn ook nog niet in hun volledige winterjas. Voor je eigen gemoedsrust kun je eventueel een regendeken opdoen als er meer dan 8mm regen wordt voorspeld.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:04

Wat je voor nu kan doen is een regendeken (bij voorkeur 50 gram) en dan als ze naar buiten gaan een iets warmere deken.
Zorg ervoor dat je altijd ook wat reserve hebt liggen wat waterdicht is, zodat je bij een scheur niet zonder waterdichte deken zit.

Als je gaat poetsen gaat de deken altijd even af, met longeren of rijden ook. Als het mooi weer is laat ik ze wel eens even een uurtje zonder deken buiten staan om lekker te rollen.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:59

Bambi1995 schreef:
Ja maar ik heb maar 1 deken dus geen dunnere of dikkere.

Op nikaruitersport punt nl heb je heel betaalbare regendekens. Geen idee of ze ook dikkere hebben.. anders epplejeck, die is ook betaalbaar en goede, sterke dekens.

Ik heb de draver overdag zn deken af hoor met dit mooie weer.. Veel te warm met, ook al is die ongevoerd die hij nu opheeft.. ;)
Rond 17uur weer terug en dan deken weer om voor de nacht. Ik doe dit wel, omdat de nachten vrij koud zijn en hij alleen nog maar op de seniores priores en gras staat en hij warm gehouden moet worden snachts..

Succes.. Je leert het vanzelf goed te voelen. Lees je goed in over de diktes en je merkt aan je paard wel wanneer hij een dikkere nodig heeft.. of wellicht juist een dunnere ;)
Eigenlijk net zoals met voeren, dat doen wij ook op het oog.. sommige mensen wegen het heel keurig, want de maatstaaf zegt 9 kg per dag.. nou swinters eten die van ons veel meer dan dat.
Zo ook met de dekens.. ze zeggen vanaf 12 graden die dikte en vanaf 4 graden bv die dikte.. ook hier voelen en kijken.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 18:38

Maar hoe kan je dan zien of je paard het koud heeft? Ik heb trouwens een deken maar die gaat vaak scheef zitten door het rollen is dit erg? Of is dit een teken dat hij niet goed past. Heel lang geleden zei een winkelverkoper dat ze maat 195 moet hebben maar ik betwijfel of dat niet te klein is want ik heb ergens gehoord dat je het beste de stokmaat van je paard kan meten + 30 cm. En dat is dan de maat die je deken moet zijn.