Wij gaan vandaag voor een tweede bezichtiging kijken bij een boerderij. Er zit een grote varkensstal bij waar wij eigenlijk niet zo goed weten wat we er mee moeten. We overwegen hem af te breken maar iedereen zegt: zonde, moet je nooit doen. Dus ik wilde even de meningen hier peilen.
Perceel momenteel: - Woning met oude aanpandige stal incl één paardenbox, met ruimte voor trailer, boot en caravan. - Losstaande paardenstal met 2 boxen - Losstaande varkensstal geschikt voor onze schapen. - 3000m2 weiland - Af te breken stal van 500m2 momenteel in gebruik als caravanstalling
De caravanstalling willen wij zelf niet, ik hoef geen vreemd volk op mijn erf. Aan de zijkanten is hij 2m hoog, dus te laag om een overdekte rijbak van te maken. De stal staat ook nog eens heel onvoordelig midden op het perceel waardoor de 3000m2 weiland in een u-vorm om de gebouwen heen liggen. De schuur is bedekt met asbestplaten, die moeten voor 2024 (wettelijk verplicht) verwijderd worden. Kosten verwijderen + vernieuwen: +- 25.000 euro. Kosten slopen stal: +- 20.000 euro Als we de schuur slopen en het terrein iets anders indelen is er 4000m2 weiland aan huis.
In principe hebben we de stal niet nodig. Maar ik zit er ook aan te denken om er misschien enkele muren eruit te halen en een overdekte paddock te maken. Dan kunnen ze wel de volledige 4000m2 gebruiken, maar in de winter kun je ze op het overdekte deel houden. Dan staan ze wel buiten met lekker wat ruimte maar lopen ze het gras niet stuk.
ik zou voor je laatste optie gaan, in elk geval tot 2024 als de asbestplaten eraf moeten. Mocht je in de tussentijd nog wat willen bouwen/verbouwen heb je er al een gebouw staan. Als ie weg is zit je met vergunningen enz die weer door de hele bureaucratische molen heen moeten.
Hm... Ik zie dat jullie erg enthousiast zijn over een overdekte paddock. Misschien vanmiddag meteen even kijken of ik een loopgang om de weides kan maken, zo'n Paddock Paradise idee.
Bedenk je in ieder geval één ding: wat je eraf sloopt, krijg je er niet zo snel meer op! Net wat Ania zegt. Als het goed is komt er in 2016 of 2017 een subsidie regeling voor het verwijderen van de asbestplaten, die kun je dan een stuk goedkoper laten saneren. Tot die tijd kun je ze rustig laten liggen, asbest kan geen kwaad, zolang je er niet mee aan het werk gaat. Wie weet idd mooie mogelijkheden voor een overdekte paddock of longeerbak?
Wow dat zou vet zijn zo een groot overdekt stuk! Mijn pleegouders hebben een ppd van bijna 3 km lang, dus als je tips nodig hebt met indelen kan ik je wel helpen
wij hadden ook een schuur met asbest platen bij het huis wat we wilde kopen wij kregen de tip het niet geheel af te breken want dan moeten ze vergunningen opnieuw wat 1 lang duurt en 2 niet gegarandeeerd is dat het ook weer mag
Ik zou inderdaad ook voor de laatste optie gaan, een overdekte paddock is heerlijk om je paarden in de winter overdag toch buiten te kunnen hebben. Op het land houden is met de nederlandse natte winters geen doen. Eventueel kun je er ook in longeren of grondwerken als het rotweer is!
Weghalen kan altijd nog natuurlijk, maar zou in eerste instantie kijken of dit bevalt.
Dank je wel jongens, het is wel erg duidelijk waar hier de voorkeur naar uit gaat. En dat de paarden dan onder een lage onderdoorgang (max 2 meter) moeten om in de paddock te komen is niet erg?
Anoniem
Geplaatst: 23-10-15 12:35
Je kan het ook gebruiken in de zomer als schuilplek en algemeen onderdeel van een paddock paradise zeg maar. In de zomer geef je ze ook toegang tot stukken gras, in de winter gebruik je alleen de track (of een deel ervan) en dan dit stuk als loopterrein. Het gehele jaar rond hebben ze dan een ruime schuilplaats waar je eventueel ook hooi kan voeren.
tiwi1969
Geplaatst: 23-10-15 12:36
Misschien kan je de opening op het midden van de korte kant wel iets hoger maken richting nok?
Het lijkt mij ideaal, een overdekte paddock of een grote inloopstal die je evt. ook zou kunnen gebruiken voor longeren of grondwerken.
Ook ik zeg lekker laten staan die handel. Ideaal als schuilstal. Heb op mijn terrein ooit wat (te kleine ) en bijna instortende bouwwerkjes weggehaald maar mooi niet dat ik van de gemeente toestemming krijg om daar een schuilstal terug te bouwen.
ElSalvador
Geplaatst: 23-10-15 13:06
Die twee meter hoogte valt best mee. En als ze een keer hun hoofd gestoten hebben vergeten ze echt niet meer om te bukken
Art_Ificious
Geplaatst: 23-10-15 13:19
Wauw wat fijn dat je een boerderij kan kopen. Hier droomt bijna elke paardenliefhebber wel van. Paardjes fijn aan huis en zo te zien heb je echt genoeg ruimte
Ik zou die grote stal ook niet afbreken maar gewoon houden zoals mijn voorgangers al zeiden.
Mooie uitloop stal van maken. Stukje bestraat voor de deur, mooie zandplaat er omheen. Dat apart afzetten met doorgangen naar het weiland (of weilanden, net hoe je het indeel). Dan kan je ze altijd mooi buiten hebben, bij mooi weer hek open en ook het weiland op. Bij slecht weer mooi alleen op de paddock met uitloop stal.
Zoals iedereen zegt, als je het afbreek kan je vaak lastig wat terug bouwen. Voor nu zeker nog laten staan en dan kan je voor 2024 altijd nog kijken of je de stal plat gooi of niet.
Van die 500m2 zou ik ook een mooie inloopstal maken (als longeerbak is dit ook mooi, maar ik denk dat er meer ruimte is dan dat), eventueel ook genoeg plek voor je schapen? Losse 2 boxen stal misschien afbreken, aan huis gebouwde houden voor medisch nood en je varkensstal dus houden of afbreken afhankelijk van waar je schapen passen.
Ik zeg ook NIET afbreken. Ik wilde dat ik zo'n schuilstal had !!
Overigens mag je jaarlijks een beperkt aantal m2 asbest als particulier afvoeren (volgens de richtlijnen verpakt in plastic). Je zou eens uit moeten rekenen of je dat redt tot 2014 en of dat goedkoper is )inkl. evt subsidie) dan het laten doen.
Dat van die zonnepanelen is een goed idee al zal het je met een boerderij niet aan dakruimte ontbreken
AbbyBlues
Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-15 14:54
Ik denk dat we er wel uit zijn. De stal blijft staan. Er worden een paar mooie ruime vrije uitloop boxen (of hoe je dat ook wilt noemen) in gezet met een overdekte paddock. Dan kunnen we altijd nog kijken wat we ermee willen in de toekomst.
Spannend!!! Vrijdag een bod neergelegd en ik kan niet wachten. Ieder moment van de dag zit ik op mijn telefoon te kijken...
DubbelFun
Geplaatst: 26-10-15 15:00
Duimen dan maar... overigens moet mijn 2014 natuurlijk 2024 zijn... (zie het nu pas )
Ik heb even een hele stomme vraag :/ De schuur is natuurlijk voorzien van een betonvloer met hieronder (dichtgemaakte) mestkelders. Is dat een probleem? Moet de paddock voorzien zijn van een zandvloer? Ik voel er weinig voor om alles inpandig te moeten gaan slopen en er zand in te rijden.
Je kunt er gewoon een laag zand in storten of als je geld hebt volleggen met rubber tegels. Die kun je vaak in kleine partijtjes goedkoop van marktplaats halen. Nadeel van zand is dat het droog wordt en dus erg gaat stoffen én de plasplekken zul je er uit moeten halen anders gaat de boel stinken.