geen stal stevig genoeg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liekensancho

geen stal stevig genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 01:18

Zo blij was ik met mijn nieuwe met betonblokken van 15 kg per stuk gebouwde halve stallen.... zo blij... maar nu net wakker geschrikt door een harde dreun uit stal... en ja hoor, voorste muurtje lag eruit... mijn eczeemtinker heeft hem er 'even uit gejeukt'....
Ik ben zo boos, zo verdrietig... en weer hoofdbrekens kost dit. Nee, de paarden hebben uiteraard niks, die vonden het grappig om overheen te stappen en lekker te gaan grazen buiten....
Blijkbaar is een paar dagen zonder eczeemdeken , nét gestopt met culico tegen de mugjes en de derfen omdat het zo koud was... net dus die paar dagen nu nét boven de 10 graden mijn stal funest geworden.
Het is erg voor mijn jeukpaard maar de frustratie van alles weer opnieuw bouwen... en niet meer weten hoe te beginnen of hoe te bouwen... het is een huurboerderij en nee, ik ga hier niet voor een paar duizend euro staldelen inzetten. De geijkte staldelen zijn ook te klein voor de paarden in mijn ogen stallen zijn nu 3,5 bij net over de 4 meter... wat blijft er over... steenschotten krijgt hij dan ook los en geen idee deze te verankeren...
enige optie is om stroom rondom in zijn stal aan te zetten ter preventie... maar dat vind ik zo vreselijk voor een paard...
Het is een stevige jongen maat klein trekpaard, net over de 1.60 en een kanon dus ...

als iemand stevige opties heeft, graag.. ik zit er even doorheen :-( en moest sowieso even mijn verhaal kwijt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 01:23

Da's ook geen fijne manier om wakker te worden...
De mijne gaan ook soms lekker aan het schuren in hun box maar tot nu toe houden mijn steenschotten het: onderkant in betonnen sleuven van ca 10-15 cm en de bovenkant in stalen U-profielen. Ze hebben ook nog massagematten en borstels hangen.

liekensancho

Re: geen stal stevig genoeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 01:38

het is echt een ramp... hij gaat er met heel zijn kont tegenaan hangen om maar zo hard mogelijk te kunnen duwen :-(. jeuk was weg... dus de RSIH deken eraf gelaten, laten reinigen bij de wasserette, kortom, ik was gestopt met de behandeling tegen de jeuk... het ging immers zoo goed met hem met dat koudere weer...
Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen, mijn 'scheiding' tussen de stallen was een gewone dikke balk, gewoon gemakkelijk, altijd al gehad, ook in mijn vorige stallen, lekker gemakkelijk eruit tillen met uitmesten om de stallen helemaal schoon te maken etc.
dus als ik een los muurtje moet zetten van steenschotten worden dat schotten van 1.20 of 1.30 en geen idee hoe ik die moet laten 'staan' zonder verbinding naar achteren, dan zou ik dus een middenafscheiding moeten maken, kortom, ik wilde echt een idioot stevige stal en hij duwt hem gewoon omver.... ongelofelijk

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 01:48

En de voorkant ook met zo'n balk maken?? Sterke treinbiels ingraven en aan dak vastmaken en dan een wegschuifbare balk eraan? Mss dat als hij voelt dat er beweging in zit, hij er niet zijn volle gewicht tegenzet.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 02:00

de achterwand heb ik balken van 5 cm tegen ijzeren palen met beugels. Ik ben idd aan het kijken voor ijzeren palen of desnoods u-balken die ik in de betonvloer kan zetten, met beton vastzetten weer en dan een dwarsbalk, misschien moet ik die ook van u-balken maken.
er loopt een enorm zware H-balk boven als ondersteuning houten balk dak daar weer boven, nokhoogte is wel meter of 8 denk ik. iets vastmaken aan die h-balk was dus ook weer moeilijk maar je denkt super mee :-). Ik zit te denken om zo'n ijzeren weidehek aan de ijzeren balken of de bielzen te maken. Het tussenstuk , wat dus muur was, is 3 meter.. maar of zo'n hek stevig genoeg is :-( geen idee, kan eventueel nog een tussenbalk zetten. voordeel van zo'n hek is dat hij open zou kunnen met leeghalen.
bedankt voor het meedenken, ik ga nu maar naar bed terug, hopelijk kan ik de slaap nog vatten. Hoofdbrekens dit. Ik snap niet waarom andere mensen niet zo'n rare dingen hebben :-( ( gelukkig maar).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 03:12

In elk geval die deken niet meer af doen! Maar lekker ophouden tot het overdag niet boven de 5 graden is.

En verder heeft hij respect voor stroomdraad? Je zou er een draadje voor kunnen spannen. Hier hoef je dan geen stroom op te zetten want voor de meeste is de aanwezigheid van al voldoenden.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 03:22

Dat hek is geen slecht idee: dan zou je het kunnen plaatsen zodat het elke keer dat hij ertegen duwt, veel lawaai maakt zodat hij even schrikt en stopt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 05:14

Ik heb ook een eczemer...voorlopig is het nog steeds te zacht weer.Ik zijn pyjama alweer een dag of 3/4 erop liggen.
Verder zou ik toch een stroomdraad plaatsen op die delen die kwetsbaar zijn.

Hoe ziet de vloer eruit?Is dit een stenen vloer?Zo ja...wip er bij de rand een paar uit en zet er een biels in.Paar borstels ertegenaan of een equine-scratcher of beide en hij kan zich uitleven zonder dat hij de muren uit de voegen drukt.

Die van mij staan 24/7 buiten en voor hun heb ik een "bum-scratcher"gemaakt en daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt door allemaal.Vol overgave hangen ze er tegen aan...

Afbeelding

Om je even een idee te geven...nu kunnen ze er hier rondom bij,die luxe heb je in een stal niet maar als hij maar ergens tegenaan kan schuren...als je de biels diep genoeg zet,kan hij heel wat hebben ;)

http://www.divoza.com/nl/shires-equine-scratcher hier is deze ook het goedkoopst :o

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:18

Lawaai geven ze niets om hoor , jeuk is erger als herrie .
Stroom vindt ik paard onterend in een kleine ruimte als een stal !!!
Was hem keer goed en doe die deken terug op ...
Tot het overdag nog maar graad of 5 is !
Dat is de oplossing .
Geen jeuk is geen kapotte stal

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 09:43

Afbeelding

volgens stallenbouwers en volgens bouwbedrijf ging hij zo'n muur niet omkrijgen....

Omdat ze ik ze na 23.00 binnen heb gezet, gecontroleerd heb op wondjes e.d. en daarna naar bed ben gegaan heb ik niet gemerkt dat hij jeuk had, hij ging gewoon rustig eten, hij jeukte ook weleens flink tegen de achterwand.

Er zit niets anders op dan stroom denk ik. Hij krijgt van de die stalwanden ( als in maneges etc) ook uit zijn vervoeging, hij leunt er met zijn volledige achterkant tegen/ op, hij gaat als het ware 'zitten' en glijdt dan ook met zijn achterbenen weg.
Ik ben ook geen voorstander van stroom op de stal en met goed anti-jeukmanagement zou dat niet hoeven maar voor het geval hij toch weer een reactie heeft ( vorig jaar had hij ondanks deken etc een ontstoken manenkam) ik zal wel moeten?
als iemand een bob de bouwer heeft of ideeen voor de voorwand... idee is nu : 2 stalen u balken met een ijzeren stang ertussen of een ijzeren weidehek ( met platen ertegen).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:48

Oude tinker is ook zo n bulldozer die krijgt alles om en kapot. Hij schuurt dan niet maar duwt graag zijn kont tegen dingen aan. Al eens een officiele staldeur uit zijn verband gekregen. Bij hem helpt een koeien/stieren stalindeling. Dat zijn van die dikke ronde stalen buizen die verankert worden in de vloer en muren. Deze krijgt hij hooguit iets gebogen maar niet kapot.

Buiten is het een kwestie van overal stroomdraad voorzetten om omduwen te voorkomen. Deze gipsblokken zijn ook voor kleinere paarden simpel om te krijgen als het niet is verankert. Oude merrie pony van 150 cm en dunne hoefbevangen pootjes is door een dergelijke muur als eens heengeslagen omdat ze haar buurvrouw niet mocht.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:54

En even omdenken: Een soort zwaar schommelsysteem van bielzen en zware kettingen, waar hij niet tegen kan hangen omdat het gewoon weggeduwd wordt? En dan een borstelsysteem tegen een buitenwand voor de jeuk?

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 09:58

Karuna, de achterwand is tegen die stierenpalen wat jij bedoelt gebouwd ;-). het zijn GEEN gipsblokjes hoor maar zware betonblokken..
Ik wilde een voor hun 'open' mogelijke stal. Ze stonden in een open inloopstal buiten maar dat is een kapschuur met asbestplaten op en die zijn gaan lekken, de eigenaren van de boerderij doen daar niks aan en ik kreeg water van hoger gelegen deel van de buren de stal in, elke dag bijna stro eruit etc... betegelen was voor mij geen optie met zo'n slecht dak op gegeven moment dus hebben we de binnenstallen gebouwd. Ook omdat de warmbloed enormmm hangt aan de tinker en ik ze 'gescheiden' uit stal wilde kunnen halen een balk ertussen, hier deden en doen ze niks mee eigenlijk, want zo hebben ze altijd gestaan

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door liekensancho op 20-10-15 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:59

Sorry, begon spontaan te lachen bij het zien van de foto, maar het is een zeer vervelend probleem.

Maar als ik het zo zie vraag ik mij wel af of de (onderste) blokken wel goed vast hebben gezeten?

Verder kom ik ook niet veel verder dan de hierboven al genoemde oplossingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 09:59

Hmm dat muurtje zou mijn paard ook wel om krijgen dat is ook echt niet stevig genoeg :n de blokken zijn veel te dun...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:02

Kan je niet van bovenaf die ijzeren balk gebruiken die je daar hebt?
Dan palen slaan achter je muur langs en met grondankers goed vastmaken. Zo te zien heb je een betonvloer?

Muurtje dus weer opmetselen en dan 'stutten' met stalen balken.

Schuren van de exceem blijven ze doen tot we de eerste echte nachtvorst hebben gehad.
Minder jeuk met kouder weer is inderdaad zo maar jeukvrij zijn ze nog niet voor de nachtvorst omdat de mugjes nog leven. Deken dus ophouden tot de eerste vorst. Als het te fris wordt dan er een regendeken/winterdeken overheen gooien. Maar niet de exceemdeken af.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 10:06

wyoming schreef:
Sorry, begon spontaan te lachen bij het zien van de foto, maar het is een zeer vervelend probleem.

Maar als ik het zo zie vraag ik mij wel af of de (onderste) blokken wel goed vast hebben gezeten?

Verder kom ik ook niet veel verder dan de hierboven al genoemde oplossingen.

ja, ik ben verder ook iemand die de humor van dingen wel inziet :+ maar ik moet het zelf oplossen nu en dat is gewoon rot... als je stal net een jaar oud is, vorig jaar november klaar... gigantisch veel geld in een huurhuis / erf gestoken en dan ene tegenslag na de ander... is gewoon even de druppel dit... vooral omdat ik met dit weer toch afhankelijk ben van stal. Buiten is het natuurlijk ook weer lekkere blubber maar ja, ze hebben toch een nacht buiten moeten bivakeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:08

En niet goed gemetseld(whatever). Geen raamwerk eromheen/ertegen
Verticale balken in beton gieten daartussen stenen metselen en horizontale balken ertegen gekruist en vastgedraaid met lange bouten.
Sorry jouw bouwvakkers zijn een stelletje klunzen.

Ben blijkbaar niet de enige.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 10:12

MarliesV schreef:
Kan je niet van bovenaf die ijzeren balk gebruiken die je daar hebt?
Dan palen slaan achter je muur langs en met grondankers goed vastmaken. Zo te zien heb je een betonvloer?

Muurtje dus weer opmetselen en dan 'stutten' met stalen balken.

Schuren van de exceem blijven ze doen tot we de eerste echte nachtvorst hebben gehad.
Minder jeuk met kouder weer is inderdaad zo maar jeukvrij zijn ze nog niet voor de nachtvorst omdat de mugjes nog leven. Deken dus ophouden tot de eerste vorst. Als het te fris wordt dan er een regendeken/winterdeken overheen gooien. Maar niet de exceemdeken af.

ja, dit hadden we nooit verwacht anders hadden we idd stalen balken neergezet als stut.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 10:15

Morganlefay schreef:
Verticale balken in beton gieten daartussen stenen metselen en horizontale balken ertegen gekruist en vastgedraaid met lange bouten.

Ja, zo'n advies hebben ze niet gegeven, immo, zo'n muur van bijna 1000 kg werd gewoon om gelachen toen ik vroeg of dat stevig genoeg zou zijn :-( , dat kreeg hij in zijn levensdagen niet omver... huh...

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:18

Ik denk dat ik of met ijzeren hekken zou werken of met schriklint zonder stroom.Ik weet niet hoeveel respect hij voor schrikdraad heeft.
Bij mij staan ze in principe 24/7 op de wei met een hele grote schuil stal van 10 op 15 meter.Als er eens iets aan de hand is,één die ziek is of kreupel dan maak ik van schrik lint dat brede een stal ik sluit dan een hoek van 5x5 af.Tot nu toe blijven ze daar braaf achter .De exemer die we hebben staan doet ook geen poging om er tegen te schuren.Wel weet ik natuurlijk niet of ze dat tegen da achterwand doet.De stal is gemaakt van recht op staande bielzen naast elkaar ,dus nogal stevig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:22

liekensancho schreef:
Morganlefay schreef:

Ja, zo'n advies hebben ze niet gegeven, immo, zo'n muur van bijna 1000 kg werd gewoon om gelachen toen ik vroeg of dat stevig genoeg zou zijn :-( , dat kreeg hij in zijn levensdagen niet omver... huh...

No offence naar jou.
Het gewicht is niet de issue.
De basis is te smal, hoe denk je dat een stuwdam blijft staan als er een stuwmeer tegenaan leunt.
Iets met de wetten van Newton. Vraag ze dat maar eens.

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:26

Ojee... maar moest wel even lachen.
Zo'n muurtje krijgen ze makkelijk omgeduwd. Als je een stevig muurtje wil maken zou ik een dubbele muur metselen en die nog eens vol storten ertussenin met ijzerwerk ertussen.

Of gewoon een hekwerk met een stroomdraad. Is stuk minder werk en aan een stroomdraad weten ze snel genoeg dat ze daar niet tegen kunnen leunen. Succes

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 10:26

ja, de adviesgevers bij de bouwbedrijven etc laat ik geen huis door bouwen .. hoewel de blokken smaller ogen dan ze zijn op de foto...

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-15 10:27

dus een muur van een halve meter??? wie heeft in hemelsnaam een muur van een halve meter staan???