paard 24/7 bezweet na rijden, hoe te doen tijdens regen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

paard 24/7 bezweet na rijden, hoe te doen tijdens regen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 20:07

vriendin en ik zijn het niet helemaal eens. Graag zouden wij weten wat jullie wel of niet zouden doen

Ze heeft nu sinds kort een eigen paard en rijdt aantal keren per week. Paard is net onder zadel (voorheen fokmerrie) en is vrij bezweet na het rijden. Zo dik is de vacht nog niet eens en die zal alleen maar dikker worden aangezien de 24/7 buiten staan.
Om met dekens te beginnen is ze te laat en scheren is geen optie.

Nu is het al een aantal keren voorgekomen dat het na het rijden begint te regenen, als zij droogstapt.
Er is een schuilstal, maar deze is niet af te sluiten. Tijdje op stal zetten met zweetdeken en later terug komen is dus geen optie.

Ze wil een nierdeken/ uitrijdeken gebruiken zodat ze tijdens het rijden kan droogstappen, ik ben van mening dat dat vooral voor in en uitstappen geschoren paarden fijn is, maar niet als zweetdeken omdat het alleen de flank en rug bedekt.
Wat zegt bokt?

Nu wil zij een regendeken gevoerd met fleece opleggen voor 1 a 2 uurtjes na het rijden, en ben ik van mening dat dat niet genoeg zweet opneemt en de warmte juist blijft hangen en dat ze beter op adem kan stappen en erna wollen deken op kan leggen opv de fleece en bij regen in schuilstal zet maar erbij blijft

Wie heeft DE oplossing en kan ook uitleggen waarom iets wel of niet goed is

Azmay

Re: paard 24/7 bezweet na rijden, hoe te doen tijdens regen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:12

Op adem stappen en gewoon met genoeg hooi buiten laten staan?
Gezond paard moet daar prima tegen kunnen.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:16

Waarom is scheren geen optie? Gewoon dekenmodelletje en deken erop na het rijden.

Met deze oplossingen heeft ze straks gegarandeerd een ziek paard, je kunt je paard niet bezweet onder een deken zetten en al helemaal niet bezweet in de regen zetten.

Nierdeken haalt niks uit, want het ergste zweet zit onder het zadel en de hals, niet de plek van de deken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:16

Zowel wol als de regendeken zijn veel te warm voor een paard dat verder zonder deken staat. In beide gevallen is de kans erg groot dat ze na gaat zweten, de warmte niet kwijt kan en dus natter wordt en langer nat blijft. Fleecedeken kan eventueel wel maar is imo alleen nodig als het paard na het rijden in de wind zou staan, dus om te voorkomen dat ze te snel afkoelt. Als ze nat maar wel op adem is en niet op de tocht staat kan ze prima zonder deken drogen.

Ik zou op adem stappen, afzadelen en inderdaad in de schuilstal op laten drogen (eventueel daar voeren zodat ze een halfuurtje binnen blijft?) of aan de hand verder droogstappen en dan weer loslaten.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:17

Is de schuilstal niet makkelijk afsluitbaar te maken? Of anders model scheren...

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:20

Als het regent gooi ik na het rijden een bucas smartex rain op. Ze droogt daar heel goed onder.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:20

Ik heb nooit problemen. Gewoon na het rijden terug op de wei, met zweet. Wel op adem stappen, droog hoeft niet. Wintervacht kan dat zelf oplossen

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:21

Uitrijdeken, gaat inderdaad niet werken om het zweet op te nemen. Paarden zweten op de kont en flanken maar zelden. Enige waar dat deken goed voor zou zijn om de warme spieren niet te snel te laten afkoelen door de regen.

Wol ademt wel beter als deken, maar is voor mijn gevoel wel trager met het opnemen van zweet in het begin plus als de temperatuur nog hoog is zoals nu ook best wel warm voor het paard. Voor snel zweet opnemen, zou ik gevoelsmatig toch voor een fleece deken gaan.

Nu er een regendeken opleggen kan wel helpen om te voorkomen dat de vacht nog dikker wordt dan dat hij al is. Dat kan jullie wel veel droog tijd besparen in de winter.

Ik denk dat dit deken misschien wel een oplossing voor jullie kan zijn. Niet goedkoop en mooi, maar in mijn ogen wel een super goed idee van Horseware. De eerste reacties hier op bokt zijn ook vrij positief. http://www.rambodeken.nl/index.php?item ... 04&lang=NL

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:22

hier ook gewoon op adem stappen en verder 'nat' de paddock op nog nooit problemen mee gehad.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:23

Zonder het paard te kennen valt daar niets zinnigs over te zeggen.

Echter bestaan er ook waterdichte dekens waaronder ze kunnen opdrogen zoals de bucas inderdaad maar die kosten ook wat en ik zie het nut niet zo als je hem dan vervolgens weer aftrekt en het paard alsnog nat staat te regenen.

De stofwisseling van het paard is deels aangepast aan zijn dekensituatie. Als je dan steeds wisselt is dat vragen om problemen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:24

Wat ik er niet uit opmaak is of het paard normaal een deken draagt?

Zo niet, dan kan die prima nat buiten staan. Van de regen worden ze ook nat. Alleen door zweet moet je gewoon wat langer stappen. Als hij het koud heeft zal hij toch uit de wind gaan staan.
Als ze dit gewend zijn, worden ze daar niet ziek van.

Als hij wel een deken op heeft zou ik ook kijken om eventueel een gedeelte te scheren. En anders toch even erbij blijven met een wollen deken erop. Wol droogt veel sneller. Die van ons zijn op ongeveer kwartier - 20 min droog genoeg om hun regendeken weer op te doen.
Eventueel de schuilstal afmaken met een draadje en terwijl je materiaal schoonmaken en weghangen, nog wat kleine klusjes doen.

Wat je ook kan doen is een volledig fleece deken over het zadel doen na het uitstappen (best eentje met hals als ze daar ook veel zweten. Nierdeken komt eigenlijk maar net op de plaatsen waar paarden het minste zweten en dienen eigenlijk enkel voor de nieren van een geschoren paard af te schermen van de koude. Als je eentje hebt die voornamelijk in de flank zweet kan je dat wel gebruiken. Maar vaak zweten ze toch ook erg aan schouder en hals.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:25

Na het rijden op adem stappen, zodat paard niet meer zweet. Het zweet dat zich nog op de paardenhuid bevindt wordt door de capillaire werking van de haren naar buiten afgevoerd, waardoor je paard aan de buitenkant nat is, maar op de huid droog. Als dat het geval is (even met je vingers voelen op de huid) kan je paard gewoon naar buiten, zonder deken. Hij heeft namelijk een prima deken, die heet (winter)haar. Is misschien even wennen maar het werkt prima.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:27

Een paard is na het rijden inderdaad tot op de huid nat, als je een goede 20 minuten uitstapt is de huid weer droog en afgekoeld alleen het haar is dan nog nat maar dat kan geen kwaad! Dus gewoon simpelweg 20 min uitstappen en weer lekker het land op!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 20:54

even paar antwoorden. Paard staat nu niet over dekens. Het idee van mij voor en wollen deken omdat ruiter aangaf dat fleece na 5 minuten zelf nat was en naar mijn idee wol beter en meer absorbeerd. Paard staat nu voor eerst 24/7 buiten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:58

Een echte wollen deken voert het vocht goed af maar de meeste 'wollen' dekens zijn niet echt wol.
Een echte wolle deken is vrij prijzig en niet echt makkelijk te wassen. Je wil dan zeker zijn dat het paard er niet even mee gaat rollen.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:06

De vacht werkt eigenlijk hetzelfde (en beter!) als een zweetdeken. Aangezien paard zijn vacht nog heeft, hoeft een extra deken niet. De vacht transporteert het zweet al naar buiten waardoor de huid droog is en het paard warm blijft. Bijkomende regen wordt op dezelfde manier buiten gehouden. Ik vind het wel belangrijk dat het paard nog zelf kan bewegen en beschutting kan zoeken als die dat wil. Door in beweging te blijven, kan paard zelf geleidelijk afkoelen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:07

Maflinger_S schreef:
Na het rijden op adem stappen, zodat paard niet meer zweet. Het zweet dat zich nog op de paardenhuid bevindt wordt door de capillaire werking van de haren naar buiten afgevoerd, waardoor je paard aan de buitenkant nat is, maar op de huid droog. Als dat het geval is (even met je vingers voelen op de huid) kan je paard gewoon naar buiten, zonder deken. Hij heeft namelijk een prima deken, die heet (winter)haar. Is misschien even wennen maar het werkt prima.

maar hoe zit dat met de zweetplek onder het zadel?
daar is het tot op de huid nat, mijn paard heeft snel koudje op de rugspieren

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:13

Arabesk schreef:
Ik heb nooit problemen. Gewoon na het rijden terug op de wei, met zweet. Wel op adem stappen, droog hoeft niet. Wintervacht kan dat zelf oplossen

Dit heb ik jaren gedaan met mijn shetlander dikke vacht heel erg bezweet op adem gestapt en verder vrijwel zeiknat op de wei (anders kan ik wel een uur gaan stappen). Maarja ik was een jong meisje (8 toen ik hem kreeg) en de paarden op de manege hadden ook dekens dus dan moest de mijne dat ook, dat heeft hij een tijd gehad tot io me realiseerde dat het compleet onnodig was. Was nooit een probleem. Nu men ik veel met die pony (beidde nu 25 jaar!) en gaat hij s winter weer lekker dekenloos en nog nat de wei op. Dat raad ik jullie ook aan. De vacht is ook alleen aan de bovenkant nat en de koude lucht komt niet in aanraking met de lucht. Vacht werkt eigenlijk hetzelfde als de zweetdeken zweet wordt naar boven gewerkt en de buitenkant droogt. Bij de huidis het droog.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:57

@mirgino: daar is het rollen voor uitgevonden ....

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:27

In je OP staat: Ze heeft nu sinds kort een eigen paard en rijdt aantal keren per week.

Het is dus haar paard?

In dat geval, haar paard, haar keuzes/beslissingen en niets om dus ergens niet mee eens te zijn *D

Is het jullie paard? Dan zou ik niet weten waarom je niet meer met dekens kan beginnen aangezien ze nog niet zo dik in haar vacht staat.

Daarnaast ben ik wel een voorstander van een uitrijdeken, ik gebruik die ook, soms met rijden, soms enkel met in- en uitstappen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:34

Toch iets wat jezelf moet beslissen/ondervinden.
Jaren terug deed ik ook makkelijk een fleecedeken op in de winter als ze erg bezweet waren. Maar nu stap ik ze goed uit laat ze lekker rollen in het zand en gooi ze gewoon zo de wei in. Eigenlijk nooit problemen mee gehad. Ik denk dat een paard dat prima zelf kan oplossen. Zolang je maar zorgt dat de huid droog is.
Zeker voor een paard dat zonder deken staat lijkt het mij niet fijn om ze voor een paar uur wel een deken op te geven en dan af te halen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:38

Mijn pony was echt zonder overdrijven zeiknat en die heb ik mooi geschoren.
Scheren kan op veel manieren, eerst heb ik de borst alleen gedaan daarna de rest ook.
Maar dit is geen rijpaard, met longeren zweette hij nooit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:56

Lynn_Nikita schreef:
even paar antwoorden. Paard staat nu niet over dekens. Het idee van mij voor en wollen deken omdat ruiter aangaf dat fleece na 5 minuten zelf nat was en naar mijn idee wol beter en meer absorbeerd. Paard staat nu voor eerst 24/7 buiten.

Fleece transporteerd vocht van de natte naar de droge kant van de deken. Nat bovenop de deken is dus juist teken dat deken doet waar je hem voor gebruikt, maar gezien het mechaniekje van natte naar droge kant, moet je wel zeer regelmatig een droge opleggen, anders wordt je paard juist weer nat van de deken.

Goed afgekoeld en op adem gestapt kunnen ze inderdaad zo weer naar buiten, al moet je wel rekening houden met bv de wind, regen wat minder, maar van koude wind kunnen ze als ze nat zijn van het zweet te snel afkoelen (zweten is immers een mechanisme om af te koelen). Flinke pluk hooi geven in de schuilstal wil ook wel helpen om ze er een tijdje in te houden.
Maflinger_S schreef:
@mirgino: daar is het rollen voor uitgevonden ....
En dat helpt enkel als er een droge plek is om het vocht aan af te geven. Nu is gras, aarde en zand buiten allemaal nat en drogen ze van rollen niet op.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:53

Gewoon op adem stappen en afzadelen en paard buiten zetten. Bij een gezond paard met een gezonde wintervacht kan dat prima

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 06:57

Dat klopt. paard staat bij mij gestald, ze heeft veel vragen, is vrij onzeker, is haar eerste paard en vraagt aan tig mensen om advies en tips en krijgt natuurlijk ook weer tegenstrijdige dingen te horen. Zij weet van het topic af en hoopt op een tip en ook over uitleg over waarom een regendeken bv niet zou werken of wat ze wel kan doen als het regent en paard nog warm is.

Zou bv een zweetdeken onder regendeken werken en die uur later eraf halen? of juist niet omdat het niet ademt.

Dat is eigenlijk de grootste vraag, wat doen als het regent. paard rolt niet na het rijden.

Lotus83 schreef:
In je OP staat: Ze heeft nu sinds kort een eigen paard en rijdt aantal keren per week.

Het is dus haar paard?

In dat geval, haar paard, haar keuzes/beslissingen en niets om dus ergens niet mee eens te zijn *D

Is het jullie paard? Dan zou ik niet weten waarom je niet meer met dekens kan beginnen aangezien ze nog niet zo dik in haar vacht staat.

Daarnaast ben ik wel een voorstander van een uitrijdeken, ik gebruik die ook, soms met rijden, soms enkel met in- en uitstappen