Paard voor het eerst 24/7 buiten, hoe ervaarde jullie het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bambi1995

Paard voor het eerst 24/7 buiten, hoe ervaarde jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 15:10

Ik wil mijn paard waarschijnlijk in de toekomst verhuizen naar een andere stal waar ze 24/7 buiten staan en 24 uur per dag hooi krijgen. Wel hebben ze een schuil stal. Ze hebben het paddock Paradise systeem.
Nou heeft mijn paard nog nooit in de herfst en winter 24/7 buiten gestaan, alleen overdag buiten en 's nachts op stal. Ik zou me hierdoor wel een beetje bezorgd over maken of mijn paard wel dag en nacht buiten wil staan in de winter. Ze is 22 jaar en heeft dit dus nooit gedaan. Altijd op stallen gestaan waar ze veel op stal staan 's winters. Nu vraag ik me af of hier meer mensen zijn die van zulke stallen naar dag en nacht buiten gingen en zich ook zorgen maakte hoe je paard de winter en de barre weersomstandigheden van de herfst zou vinden. Vond je paard het fantastisch of helemaal niks?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:16

Hier exact hetzelfde meegemaakt, pony van 22 die altijd 's nachts op stal heeft gestaan ineens 24/7 buiten gelaten (met onbeperkt hooi en schuilstallen). Conclusie: Had ik dat maar veeeel eerder gedaan! Ze is minder stijf, loopt beter, en zit veel beter in haar vel.

Vanwege de leeftijd doe ik wel altijd een regendekentje gevoerd met fleece om als het echt de hele dag door regent (mijn pony schuilt namelijk nooit :Y) ), maar verder.. Ze is er alleen maar van opgeknapt! Ik zet echt nooit weer een pony op stal.

Anoniem

Re: Paard voor het eerst 24/7 buiten, hoe ervaarde jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:50

Ik begrijp je zorgen, maar bekijk het ook van de andere kant: heb je je hiervoor dan ooit zorgen gemaakt over of je paard wel snachts of het grootste deel van de dag opgesloten wilde staan op stal?

Je paard kan gelukkig schuilen als ik het goed lees, dus zelf kiezen of ze binnen of buiten staat, dus ik zou je geen zorgen maken hoor :) Die kan zelf kiezen, idealer kan toch niet? Ik vind het spannendste en belangrijkste eigenlijk vooral altijd of ze goed in de kudde passen.

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:34

Mijn paard staat sinds april 24/7 met schuilstal en het bevalt super!!

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:37

Mijn paarden staan voor het eerst (of iig het eerst in jaren) deze herfst en winter 24/7 buiten in een paddock paradise. Tot nu toe bevalt het ze prima :)

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:44

Bij mij waren er ook geen problemen, maar als ik jou was zou ik het wel rustig opbouwen zodat hij een dikke vacht aan kan maken, het kan nu s nachts flink koud worden.
Verder lees ik alleen maar dat je absoluut geen deken op moet doen, omdat dit je haren op elkaar drukt waardoor de natuurlijke werking van de vacht minder wordt (er zit niet genoeg lucht tussen de haren) en ze een nóg dikkere vacht moeten maken om het warm genoeg te hebben. Maar dat moet je uiteraard zelf even aankijken :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:49

Ik vond destijds (een paar jaar geleden) de overstap ook spannend, maar ik heb er nooit spijt van gehad. Zeker omdat je paard ook schuilmogelijkheid heeft, hoef je je naar mijn mening geen zorgen te maken. Ik wil nooit meer anders. Paarden zijn veel relaxter (maar niet lui!!!), ze zijn veel soepeler in het lijf en gewoon happy. Daarnaast vind ik het voor mezelf veel minder zwaar met uitmesten. Nu is het drollen wippen en hoef ik niet meer de hele stal door te spitten, schoon van vuil scheiden en dergelijke.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:50

Onze paarden zijn vorig jaar overgegaan naar een wei aan huis dus 24/7 buiten. We hebben ze vanaf april buiten gezet zodat ze in warmer tijden konden wennen en hun lijf en vacht mee konden laten ontwikkelen met het weer.
Ze hebben het echt super gedaan dus we zien ook dit jaar weer vol vertrouwen tegemoet.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:53

zolang er voldoende ruwvoer en schuilmogelijkheden zijn en paardlief goed geïntroduceerd word in de groep maak ik me geen zorgen :)

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:10

Ik denk dat je gezien de leeftijd goed op haar gewicht moet letten. Onbeperkt hooi is prima, maar dan moeten ze wel echt toegang hebben. Als ze minder dominant is en aan de kant moet voor andere paarden, krijgt ze misschien niet wat ze nodig heeft. Dan zou ik haar apart bijvoeren. Groepsgedrag dus ook even in de gaten houden.

Bij mijn paard, destijds 5, veranderde er veel. Ze viel de eerste weken een beetje af, maar dat trok vrij snel weer bij. Mijn paard werd blijer, opener en soepeler. Ze is nu iets zelfverzekerder en vind het heerlijk om in de groep te staan. (Dat kan ook een nadeel zijn, je krijgt ze minder goed 'uit' de groep.)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:18

Ik vond het echt dooodeng!!

Appie kreeg bronchitis, hij had het zo benauwd en de veearts zei...naar buiten!
Hij was toen al 21, en het was februari en zo koud . :brr:

Maar toch gedaan, lekker dikke deken op en wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb.
Geen gehoest meer, hij zit veel lekkerder in zijn vel :j

Hij is nu 24 jaar, staat 24/7 buiten, geen schuilstal, wel mogelijkheid om uit de wind te staan.
Heeft 4 vriendjes die bij hem blijven en het gaat echt supergoed :D
Maar een lekker dikke deken vind ik wel belangrijk, en ik heb ook reserve voor als het echt rotweer is en het veel regent.
Dan vind ik het wel sneu, als ze in de regen buiten staan, kou niet,vinden ze zelf wel fijn!!!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:22

Inderdaad, kou is het probleem eigenlijk nooit. Regen, vooral langdurige regen wel. Maar als er een schuilplaats is, zou dat dus goed moeten gaan.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:37

hier sinds 1 augustus 24/7 naar buiten dus ben benieuwd hoe de winter gaat bevallen
maar tot nu toe, heerlijk zeg! ze heeft een schuilmogelijkheid dus ik stress dan wat minder :')
Zij wil niet eens meer in stal blijven staan, ze geeft duidelijk aan eruit te willen :j

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:46

Mijn paard was 16 toen ze van s nachts op stal naar dag en nacht buiten met schuil stal ging. Merkte dat ze de eerste weken wel wat moe ervan was, nieuwe plek, paarden, meer buiten maar ze was ook meteen veel happier. Geen zorgen maken dus, gewoon doen. Eerste winter nog met dekens gewerkt, zoals ik altijd al deed, nu ook niet meer, wordt echt een beer, terwijl t een warm bloed is. Natuur doet gewoon zijn werk.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 21:35

Ik heb mijn paard al een deken op gedaan, is dat dan erg als je ze nu 24/7 buiten zet? Hier ergens boven staat dat je geen deken op moet doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:37

Gewoon doen hoor,als jij dat fijn vind en je paard ook.
Lekker die deken op doen, kan helemaal geen kwaad

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 21:41

Is het erg als mijn paard straks helemaal niet in de schuilstal gaat schuilen? Heb wel op foto's gezien dat ze hooi in slowfeeders krijgen in de stal. Dus denk dan toch wel dat ze vaak gaat eten en dus in de stal is, want ze is dol op eten. Zou dat eigenlijk ook kwaad kunnen dat ze door en door eet? Of hebben ze vanzelf genoeg gehad?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:43

Francii schreef:
Bij mij waren er ook geen problemen, maar als ik jou was zou ik het wel rustig opbouwen zodat hij een dikke vacht aan kan maken, het kan nu s nachts flink koud worden.
Verder lees ik alleen maar dat je absoluut geen deken op moet doen, omdat dit je haren op elkaar drukt waardoor de natuurlijke werking van de vacht minder wordt (er zit niet genoeg lucht tussen de haren) en ze een nóg dikkere vacht moeten maken om het warm genoeg te hebben. Maar dat moet je uiteraard zelf even aankijken :)

Wat een onzin, een deken is juist bedoeld om extra warmte te geven.
Dus een paard maakt echt niet een nog dikkere vacht aan hoor, dan zou mijn pony die en zomers een eczeemdeken draagt en winters een winterdeken dus nu een mega vacht moeten hebben?

Niet dus, gewoon normaal wintervacht (of eigenlijk nog niet,want dat duurt nog even )en een deken is juist speciaal er voor om het paard te helpen
En niet elk paard hoeft een deken op, maar als het wel moet dan kan het ook best :j

Bambi, afwachten hoe het gaat
Het ene paard eet meer en langer dan het ander, en gebruik van de schuilstal is ook nog afwachten.
Mijn pony zou er absoluut wel in gaan staan,maar een ander weer niet.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 05:58

Hier staan ze heel wisselend in de schuilstal. De ene pony rent bij wijze van spreken met de eerste drup al naar de schuilstal en mijn paard moet echt door en door nat zijn voor hij gaat schuilen (als hij dat al doet). Maar dat is dus het mooie, ze kunnen het zelf regelen, zelf kiezen.

Doorgaans stoppen ze wel met eten als ze genoeg hebben. Sommige paarden moeten eerst even wennen aan het onbeperkt beschikbaar zijn, maar dat gaat normaal gesproken vrij snel. Tja, en je hebt dan natuurlijk toch van die schrokops die bezig blijven. Maar het wordt in slow feeders aangeboden, dus ik zou me er geen zorgen over maken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 06:20

Ik zou proberen het gebruik van een deken tot een minimum te beperken. Het si beter als je paard zelf een goede "deken" (vacht dus) ontwikkeld. In principe is dit ook de beste (en makkelijkste) manier voor je paard om zichzelf warm te houden. Bij dekens loop je toch altijd het risico dat je paard het te warm of te koud zal hebben. Enige dat wel is is dat paarden niet zo goed tegen natte kou kunnen. Oftewel langdurige regen. In zo'n geval zou je even voor die tijd een regendeken op kunnen doen als je paard er last van lijkt te hebben. Droge kou is vaak geen probleem.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 06:56

Nou als jij nu gewoon een deken op wil doen, gewoon lekker doen. Maakt niks uit hoor. Ik vind zonder dekens nu makkelijker, maar het kan ook prima met.
Ik kan me zo voorstellen dat je paard nu nog geen winternacht aan het aanmaken is omdat ie eerst meer binnen stond of deken op had, dan snap ik dat je die nu niet ineens af doet. Mocht je later toch zonder dekens willen werken kan je dat vanaf volgende zomer bijv doen, heeft de vacht ook de tijd om goed te worden.

Het is niet erg als ze niet in de schuil stal staan. Mijn paard staat er bijna nooit in, alleen met langdurige regen en wind soms met d'r kop of kont :-)

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 07:01

Mijn oudje van 24 jaar staat ook 24/7 buiten.
Mijn ervaring?

Ikzelf maak me om elk wissewasje zorgen :')
En paardje...is blijer dan ooit.

Wel een goede waterdichte warme deken op als het echt koud gaat worden.
En natuurlijk goed ruwvoer en krachtvoer om goed op gewicht en warm te blijven.
En ze heeft een goede schuilstal en lieve vriendjes.
Heerlijk leventje toch :)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 07:22

Hier ook een paard van ondertussen ruim 27 die de hele dag buiten staat. Ik ben zelf niet pro of antie deken. Mijn paard had in het begin nooit een deken op, dit wordt pas zijn tweede jaar onder dekens.

Door zijn leeftijd vind ik dat fijner, hij hoeft minder energie te steken in warm blijven en ik merk daardoor dat hij er mooier uitziet.

Dus over het deken beleidt, inprincipe heeft een gezond paard geen deken nodig. Tenzij je hem natuurlijk geschoren hebt, dat lijkt me logisch.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 08:07

Mijn god, ik heb vannacht een nachtmerrie gehad over dit. Ik ben zo bang dat ik niet het juiste doe, en dat ze er niet blij mee zal zijn. Wat heel tegenstrijdig is want ik praat best vaak over dat paarden dat gewoon kunnen. En dat je paarden niet zo als mens moet behandelen. Maar ondertussen behandel ik mijn eigen paard wel als mens omdat ik heel veel van haar houd.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:12

Overigens, je zei iets over het eten. Het eten van hooi zorgt dat de inwendige kachel goed blijft branden. Dus (veel) hooi eten is alleen maar goed! De vertering hiervan zorgt ervoor dat je paard het niet koud krijgt