Merrie valt buurvrouw (stal ernaast aan): laten staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SG1985

Merrie valt buurvrouw (stal ernaast aan): laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 10:30

Hallo,

Onlangs is mijn lieve buurman, een rustige tamme ruin overleden. Zodoende kwam er een box vrij naast mijn Alpha-merrie. Naast haar staat haar beste vriendin, die zij beschermt door dik en dun...

Mijn paard al 8-10 verschillende buren gehad, en dat is nooit een probleem, noooooit. Sociaal opgevoed als veulen, kent zij de regels van de groep, en heeft zichzelf nu opgewerkt tot Alpha merrie in de kudde in zomer.

Nu staat onze stal behoorlijk leeg, en wilde de eigenaren van een merrietje graag een box verplaatsen, iets meer bij andere mensen... je voelt hem al aankomen: naast mijne.

Dat merrietje is niet sociaal opgevoed, valt aan in het land zonder aanleiding, en staat zodoende altijd al alleen in het land (=uit de kudde gehaald wegens aanvallen en trappen zonder aanleiding). Ook in stal staat ze altijd met oren plat, en haalt als een ander paard plots langsloopt uit.. geen vrolijk nootje...

Nu wilde ik op voorhand niet kinderachtig doen, en zei wij gaan het wel proberen. Gisteren was het grote moment:
De merrie zocht contact, waarbij mijne gelijk haar kont naar haar toedraaide en haar negeerde: verder ging met eten en keuvelen in eigen stal. Tot zover geen probleem. Negeren is immers geen probleem.

Vervolgens gaat het merrietje contact zoeken dus aan de tralies te gaan trekken met de tanden. Hierop reageerde mijn merrie met oren plat in de neus en een woeste draai door de stal. Tot zover ook nog geen probleem.

Tot dat ik dus mijn stal inliep... Het merrietje pikte niet de signalen op om naar achter te gaan, vanuit de lichaamstaal die mijn paard aannam, en vloog vol met open mond in de tralies. Tot twee keer toe, draaide haar kont er in en trapte die kant op... * niet cool als je er tussen staat *....

Nadat dit twee keer gebeurde heb ik verzocht de merrie weg te halen, en een andere box te kiezen (vanuit de 15 die er leeg staan), desnoods tegenover een ander.

Nu zijn sommige mensen beledigd en boos dat ik dat heb gezegd...
Maar ik wil niet dat mijn beestje 1) een vals kreng wordt 2) ik er op een zeker moment tussen sta 3) of ze straks met haar been tussen de tralies hangt...

Of is dat heel gek? Overdrijf ik?

Kletskousz

Re: Merrie valt buurvrouw (stal ernaast aan): laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:36

Is het jou eigen stalling? Zo niet had jij het inderdaad niet mogen zeggen maar even overleggen met je staleigenaar en die het op laten lossen. Jij bepaald niet wie/waar gaat staan.

Al snap ik best je standpunt dat je niet wilt dat je paard gewond raakt, een stal moet een 'veilige en fijne' have zijn voor het paard.

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:37

nou nee ... ik vind het je goed recht maarja straks staat 1 van de 2 met een been vast tussen de tralies en dan ? Misschien is er wel een paard dat klikt met het merrietje ... ? Ik had in ieder geval hetzelfde gedaan ;)

edit.

Had je inderdaad via staleigenaar moeten regelen :j

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:43

Geef ze de nodige tijd, lijkt me.
Zo natuurlijk is het leven in een box nu ook weer niet. Dat allen zich direct naar elkaar kunnen voegen, moeten we niet verwachten. Voor de merrie naast jouw paard kan het juist een kans zijn, eindelijk eens meer sociaal contact te hebben, dan in afzondering te moeten leven. Mss volgt er acceptatie en rust.
Zoniet, kan er nog naar andere mogelijkheden gekeken worden, blijvende onrust is voor het welzijn van geen enkel dier prettig.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 10:43

Nou het volgt moet ik dan even verduidelijken.
De staleigenaren weten dat die merrie niet vrolijk is, en hadden hen al een andere box toegewezen.

Die mensen van de merrie, mochten 'mijn buurstal' proberen mits met mij overlegd en geprobeerd.
Ik heb dus ook gisteren de staleigenaren gebeld en gezegd dat ik die merrie onder geen beding er naast wil (of met een schot er tussen).

Die gaan het nu verder regelene / oppakken.
De staleigenaren zelf hebben die ruimte dus gelaten. Toch voel ik mij wel een beetje schuldig... Suf eh.... er staan gelukkig nog 15 boxen leeg.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:44

Als t niet jouw stalling is, of pension of iets, dan heb jij weinig te beslissen...

Je kan t met de stal eigenaar bespreken en dan kan die een oplossing zoeken, maar ik snap best dat mensen beledigd en of boos zijn. Zomaar een andermans paard laten verplaatsen zonder overleg, zonder bespreken etc...

En je moet het ook tijd geven. Wie weet gaat het na een maandje goed.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:44

Ik had precies hetzelfde gedaan. Er zijn boxen zat en het lijkt me toch duidelijk dat hier allemaal verliezers door komen. Het merrietje zelf laat veel stress zien, jouw paard wordt er gek van en jij als eigenaar bloednerveus.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:45

Ik begrijp dat je, zeker als er zoveel ruimte is verzoekt een andere stal te kiezen. Kun je het niet een aantal dagen afwachten tot ze iets meer aan elkaar gewend zijn?

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:49

Ik had hetzelfde gedaan als jij. Maar misschien had je het inderdaad beter met de staleigenaar kunnen overleggen.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 10:50

Ik heb dus overlegd met de staleigenaar.
Ik heb dus mijn mening gegeven, verder lossen zij het dus nu op.

Veel mensen lezen hier niet goed:

1) De staleigenaar heeft mij de optie gegeven te beslissen.
2) Ik heb mijn mening dus terug gekoppeld aan hen, met verzoek hen een andere stal te laten kiezen.
Laatst bijgewerkt door SG1985 op 12-10-15 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 10:50

Hoor net trouwens dat het merrietje met koliek staat, wellicht door de stress?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:52

word er iemand bij gehaald? klinkt niet best als die met koliek staat...

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 10:52

Ja, de dierenarts is gelijk gekomen.... kreeg het net via de app binnen :S
Denk inderdaad alleen maar verliezers :(

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:54

ppff balen zeg ! Hopelijk houd de merrie er niks aan over...

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:55

Ik had precies hetzelfde probleem! Buurman ruin verhuisd en aartsvijand merrie kwam naast mijn merrie te staan....dat heeft mijn staleigenaar drie weken volgehouden; slaan tegen de tussenmuur, bijten in de tralies en de drinkbak eraf slaan ( dat werd een flinke lekkage)! De staleigenaar heeft zelf gipsen tussenschotten ervoor gemaakt en de drinkbak aan de andere kant gehangen. Maar mijn merrie en de boze buurvrouw bleven bezig! Hij werd er regelmatig s' nachts wakker van! Dus toch uiteindelijk mijn merrie een ander plekje gegeven ; met aan 1 kant de muur en de andere kant haar vriendin. Probleem opgelost! Soms klikt t echt niet tussen beiden...de rust is weder gekeerd in de stal +:)+ . Ik zat ook niet op verwondingen te wachten .

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:57

Ik snap je op zich wel, maar ik had het even een paar dagen aangekeken. Daarnaast vind ik het punt dat jouw paard gevaarlijk doet terwijl jij in de stal loopt een kwestie van opvoeding. Als ik in de stal loop wordt er op MIJ gelet en worden er géén capriolen uitgehaald.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:59

niks overdreven. Hier ook een oudere merrie die geen enkele vlieg kwaad doet, zelfs dan gewoon bij andere paarden uit de buurt gaat. Maar naast nog een paard van mij is er toen een ander paard in de wei gekomen die asociaal reageerd. Direct met trappen uitdagen etc. Mijnes heeft het eerst op zijn beloop gelaten, steeds weglopen tot knopje omging en zij nu steeds vol in de aanval gaat om het gedrag te corrigeren. (jammer genoeg fjord met een opstaande manenkam, en zij bijt alleen maar in manenkam en trapt niet) Fjord trapt alleen maar dus die van mij nu al een paar keer kreupel getrapt. of in draad gezeten (want zelfs met draadje ertussen)
Je kunt gewoon merken dat paarden onrustig zijn van dat ene paard, ook als ze helemaal niet bij elkaar in de buurt zijn.
Dus ik snap je helemaal. Beter nu gelijk even duidelijk zijn en poot stijf houden.
Ik ben nu dus in overleg met pensionhoudster :\

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 10:59

Ik krijg het al Spaans benauwd bij het idee dat zij met een dikke kogel of pootje staat.... kan ik echt niet hebben, dan begeef ik het....

@NiFallor, bij mij normaal ook nooit. Zij is een lieve en respectvolle merrie richting mee en goed opgevoed. Zal nooit aanvallen of uithalen.
Dit was puur iets tussen 2 paarden.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 11:01

testes76 schreef:
Ik had precies hetzelfde probleem! Buurman ruin verhuisd en aartsvijand merrie kwam naast mijn merrie te staan....dat heeft mijn staleigenaar drie weken volgehouden; slaan tegen de tussenmuur, bijten in de tralies en de drinkbak eraf slaan ( dat werd een flinke lekkage)! De staleigenaar heeft zelf gipsen tussenschotten ervoor gemaakt en de drinkbak aan de andere kant gehangen. Maar mijn merrie en de boze buurvrouw bleven bezig! Hij werd er regelmatig s' nachts wakker van! Dus toch uiteindelijk mijn merrie een ander plekje gegeven ; met aan 1 kant de muur en de andere kant haar vriendin. Probleem opgelost! Soms klikt t echt niet tussen beiden...de rust is weder gekeerd in de stal +:)+ . Ik zat ook niet op verwondingen te wachten .

PFffff drie weken!!! Nog best lang aangekeken dus!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:03

SG1985 schreef:
Ik heb dus overlegd met de staleigenaar.
Ik heb dus mijn mening gegeven, verder lossen zij het dus nu op.

Veel mensen lezen hier niet goed:

1) De staleigenaar heeft mij de optie gegeven te beslissen.
2) Ik heb mijn mening dus terug gekoppeld aan hen, met verzoek hen een andere stal te laten kiezen.

ze lezen wel goed, jij schrijft het onduidelijk neer. Ik dacht nl ook dat je het tegen die mensen gezegd had.

Ik zie jouw probleem ook niet. Je hebt het teruggekoppeld naar de staleigenaar zoals af gesproken en zij gaan, zoals afgesproken, in gesprek met die mensen voor een andere stal.
Waar zit het probleem?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:04

Ik zou hetzelfde gedaan hebben als jij hoor! Het is al overlegd met de staleigenaar, het was op uitprobeer-basis en er zijn nog zat andere boxen vrij. Tegenover andere paarden of met minimaal 1 box tussen die merrie en jouw paard lijkt me een veel betere optie. Soms is het voor niet-sociale paarden beter om toch enigszins afgezonderd te staan; dat levert soms veel minder stress op voor zo'n dier. Wij hadden er op de vorige pensionstal ook een; een merrie die als flessenveulen veel te veel tussen mensen was opgegroeid en nu alles aanviel dat langsliep. Ze werd een stuk rustiger toen ze in een box stond die niet tussen andere paarden was, maar wel zicht had op andere paarden.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 11:08

Dat die mensen nu pissig zijn omdat ik terug heb gekoppeld het niet te willen (aan de staleigenaar) :P
Ik ben de spelbreker...

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-15 11:08

Hilary schreef:
Ik zou hetzelfde gedaan hebben als jij hoor! Het is al overlegd met de staleigenaar, het was op uitprobeer-basis en er zijn nog zat andere boxen vrij. Tegenover andere paarden of met minimaal 1 box tussen die merrie en jouw paard lijkt me een veel betere optie. Soms is het voor niet-sociale paarden beter om toch enigszins afgezonderd te staan; dat levert soms veel minder stress op voor zo'n dier. Wij hadden er op de vorige pensionstal ook een; een merrie die als flessenveulen veel te veel tussen mensen was opgegroeid en nu alles aanviel dat langsliep. Ze werd een stuk rustiger toen ze in een box stond die niet tussen andere paarden was, maar wel zicht had op andere paarden.

Dat lijkt mij nu ook....

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:10

Dat je ze niet naast elkaar wilt snap ik prima, als het er heftig aan toe gaat kan het tot ongelukken komen. En als de eigenaren van die merrie misschien eens zien of hadden gezien hoe het ging misschien snapte ze het dan beter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 11:12

SG1985 schreef:
Dat die mensen nu pissig zijn omdat ik terug heb gekoppeld het niet te willen (aan de staleigenaar) :P
Ik ben de spelbreker...

Dat gaat ook wel over, desnoods eens met heb in gesprek en vriendelijk uitleggen waarom, dat je niet meer veilig bij je paard in de stal kon door hun onderlinge gekibbel (zonder daarbij de schuld bij hun merrie te leggen, gewoon neutraal blijven.)
Als ze dat niet begrijpen zijn ze wel erg onredelijk.