afrastering....hoe en wat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

afrastering....hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-15 12:08

Ik heb sinds kort een eigen weide gehuurd van een particulier. Nu blijkt er geen stroom op de draden te staan. Hij is wel aangesloten op stroom maar het komt niet het hele land rond. Nu gaan we sowieso de weideklok vervangen. Verder heb ik helemaal geen verstand van omheiningen. Waar moet ik nog meer op letten? Moet het circulair zijn aangelegd? Is het een probleem dat het draad op sommige plekken aan elkaar is gebonden of om een connector zit gedraaid? Hoe check ik het draad zonder het in handen te hoeven pakken?

tamary

Re: afrastering....hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 12:14

Eerst tester halen en kijken wat wel en niet werkt. Knoopjes, etc. hoeven geen problemen te geven, maar vermindering van de spanning kan het wel geven. Er moet een verbinding zijn van stroomklok naar alle plekken waar je de stroom wil hebben, hoeft niet meteen geheel rond te lopen, maar het is wel makkelijker. Loop je draden geheel na (liefst met tester) en anders per stuk of draad, want ook draadbreuk kan stroomloze stukken geven. Verbind ook je draad door van boven naar onder bij elke opening en of 100 meter (daar zijn speciale knijpers voor).

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 12:17

Inderdaad, tester halen.
Als het stroom is onderbroken (bijv: oud draad waarvan het ingewoven metaal is doorbroken) hoeft dat helemaal niet aan de klok te liggen. Sterker nog, het ligt vrijwel nooit aan de klok.
Draad hoeft niet in een rondje te gaan. Je kunt prima doodlopende stukken draad maken. Zolang het draad maar wel in verbinding staat met de klok en alles nog goed stroom kan geleiden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 12:30

En let er tijdens de testronde ook op of de stroom niet ergens wegloopt: bv een draadje dat tegen de grond hangt, hoog gras of struiken waar de draad tegenaan/doorheen loopt :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 19:55

en of er een goede aarding is

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:00

Plekken waar draad geknapt is of waar je twee delen aan elkaar moet maken pluis ik het draad altijd een stukje uit zodat je alleen de metaaldraadjes nog hebt. Nadat je een knoop in de stukken draad hebt gemaakt draai je metaaldraadjes van beide stukken schrikdraad stevig in elkaar tot 1 stokje, dan maakt het zeker weten goed contact. :)

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:12

Je hebt draadverbinders om 2 stukken draad met elkaar te verbinden. Circulair hoeft niet als er maar aan 1 kant contact is. Even een stroomtest apparaatje aanschaffen (bouwmarkt). Om de paar meter even sterkte checken; zie je meteen waar het niet goed gaat. Let ook op dat er niets tegen het draad aanstaat of groeit. Al doende leert men overigens. Heeft mij ook heel wat hoofdbrekens gekost om van bestaande afrastering een goede te maken, zucht...

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 07:38

Lynn_Nikita schreef:

En dat is???? En hoe zie ik dat?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 08:14

Aarding zit in de grond. Stroom moet contact maken met aarde en daartoe zijn klokken vaak verbonden met een aardepen. Je mag er vanuit gaan dat je bestaande situatie al voorzien is van een aardepen. Anders had het niet gewerkt in het verleden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:49

En als de aardpen niet diep genoeg zit óf het is erg droog rond de aardpen dan heb je ook slechte geleiding en dugs geen/minder stroom op je draad.
Soms helpt het al om een emmer water tegen de aardpen leeg te gooien :)

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:58

Draden helemaal dichtzetten, alsof je paard erin staat. Emmer water leeggooien daar waar aardepen de grond in gaat (kabel vanaf stroomkastje even volgen). Stroom erop en met een tester vanaf aansluiting bij het draad controleren. Op deze manier hele afrastering bij langs lopen als blijkt dat er wel stroom van het kast naar het draad gaat maar daar ergens onderbroken wordt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 19:14

Napie schreef:
Lynn_Nikita schreef:

En dat is???? En hoe zie ik dat?

je hebt 2 kabels vanuit apparaat meestal een rode die op je draad komt en een groene die op een ijzeren pin in de grond zit, die moet diep genoeg zitten. Bij droge grond wil een langere pin wel eens werken of goed nat maken met emmer water
en dan idd met metertje draad testen. Veel knopen of onkruid zijn allemaal zaken waardoor je geleiding ook minder wordt. Bij erg oude draad zul je de draad/ lint moeten vervangen

Starlight95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:47

Alle onkruid en takjes langs en onder de draad weghalen, langslopen of het draad nergens raakt. Ik weet de naam niet meer, maar je kan een stukje op het draad zetten waarmee je het draad een soort van oprolt en weer strak trekt. Dit omdat met de jaren door het weer het draad uitrekt. Je kan het horen of hij aanstaat, je oor erbij houden en dan hoor je het tikken. Zo doen paarden dat ook en beslissen zo om uit te breken als er geen stroom opstaat (mijn shet in iedergeval wel).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 08:26

Starlight95 schreef:
.... je oor erbij houden en dan hoor je het tikken. ...
Ik gebruik daar liever een spanningstester voor :D

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 08:30

Stroom door je oor lijkt me niet heel lekker... :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 08:42

Dat idee had ik ook :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:38

Bovendien, als je het hoort tikken, dan is er ergens een kleine kortsluiting. Alleen dan tikt stroom.
Mensen met een heel goed gehoor, kunnen hoge spanning wel horen. Maar ik vraag me af of dat bij een stroomdraad in een weide überhaupt mogelijk is.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:47

Dees schreef:
Bovendien, als je het hoort tikken, dan is er ergens een kleine kortsluiting. Alleen dan tikt stroom.
Mensen met een heel goed gehoor, kunnen hoge spanning wel horen. Maar ik vraag me af of dat bij een stroomdraad in een weide überhaupt mogelijk is.

_O- dat is een kwestie van je oor er bijna tegenaan houden, als er stroom op het draad staat, dan hoor je vanzelf een tik, precies daar waar jij je oor bij het draad houd. Maar hoe het draad nou weet dat jij precies daar staat weet ik ook niet :+

Maar ik zou het eerst testen zonder water om de pen heen te gooien. Als dit namelijk nodig is om een goede geleiding te hebben, dan moet je of de pen verplaatsen of een langere pen in de grond slaan want dan werkt het gewoon niet goed. Of je moet elke paar dagen met een emmer water willen slepen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:04

Op zandgrond met droog weer een bekend verschijnsel, daar helpt geen langere pen tegen (of je moet er eentje van 10 meter in slaan :D). Emmertje water is vaak de snelste/simpelste methode om goed stroom te houden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:24

Lijkt me pijnlijke zaak, Palousa boy, zeer pijnlijk :=

Maar eh, mensen, het is hier een bestaande situatie.
Dikke kans dat er helemaal niets mis is met de aarding en/of de grondpen. De kans dat het draad verouderd is en niet meer goed geleid is veel groter. Daar zou ik dus het eerste naar kijken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:26

Dus een testen gebruiken... te beginnen dicht bij waar het apparaat staat en dan steeds een tuk verder. Merk je snel genoeg waar het probleem zit.

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:11

Mag ik vragen hoe je zo'n tester gebruikt? Ik heb er 1 gekocht bij de welkoop maar hij doet niks. Ik vermoed dat ik het verkeerd deed.. Toen maar met de hand gevoeld, 500m draad bij langs pff auw. ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:19

1 in de grond en 1 pin aan de draad houden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:20

De grond moet ook voldoende vochtig zijn anders krijg je geen goede uitslag.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 12:21

En je hebt kans dat er eerst een batterij in moet :+