Witte haren onder het zadel, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Witte haren onder het zadel, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 09:40

Gister was ik mijn pony los aan het longeren, en toen viel me ineens op dat hij op zijn rug witte haren begint te krijgen. Precies op de plekken waar de kussens van het zadel liggen. Het is met name de onderkant van de haren die wit is geworden, dus alleen de aanzet. Hierdoor is het me eerder niet opgevallen, bij het kunstlicht in stal zie je het eigenlijk niet, omdat de bovenste laag haar gewoon zijn vachtkleur heeft.

Het lijkt me wel duidelijk dat het door het zadel komt, het zit aan beide kanten precies op de plek van de kussens. Echter heeft hij nooit een drukplek oid gehad. Hij heeft ook geen pijn, ik heb gister flink op de plekken staan duwen, maar hij kijkt alleen een beetje schaapachtig achterom wat ik in vredesnaam aan het doen ben… :+

Mijn zadel wordt elk jaar gecontroleerd en is nog geen half jaar geleden nagekeken door Edwin Ligtvoet van saddlematch, opgevuld en de boom is ietsje versteld, omdat hij wat breder was geworden. Ik ben altijd heel tevreden over het werk en het zadel ligt mijns inziens echt gewoon goed. Hij schuift niet, zakt niet scheef etc. etc. Nu ga ik uiteraard als nog de zadelmaker er bij halen, want dit is geen goed teken natuurlijk. Zadel zal voorlopig ook niet op mijn pony komen.

Ik vroeg me echter af of iemand hier bekend mee is en mij meer informatie kan geven. Ik heb al in oudere topics gevonden dat het door verminderde doorbloeding op die plekken komt, maar betekent dat dan per definitie dat een zadel niet past? Alle informatie is welkom.

Even een foto van de plek:
Afbeelding
Volgens mij ben ik er in ieder geval redelijk op tijd bij, je moet wel goed kijken. Het is me eerder dan ook niet opgevallen, buiten staat hij met deken en in kunstlicht zie je het gewoon niet...

carolina1278

Re: Witte haren onder het zadel, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:45

Heeft de mijne ook en Ik schrok me ook kapot, maar paard is daarna gelijk helemaal nagekeken en ook de zadels, maar er was dus niets mis mee, maar wel mooie witte plekken.... bleek hij dus stekelharig te zijn en dan kunnen er witte plekken doorkomen en doordat je zadeldekje altijd wel iets beweegt krijg je ze sneller op die plek.

Mijn masseur gaf aan als hij geen veranderingen laat zien in het lopen, rijden en niet gevoelig is in de rug (het drukken wat je deed/doet) dan is er niets aan de hand.. en natuurlijk de zadels misschien even voor de zekerheid laten checken

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:38

Die van mij heeft ook witte/lichtere haren op de schouder/schoft maar dat is oud, nu met het verharen komen ze weer boven en als hij weer klaar is met verharen zo dan zie je ze niet meer.
Gelukkig weet ik dat het goed zit verder(zadel ligt goed, goed gekeurd door osteo en masseur etc) dus ben er niet bang voor

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:43

je zegt nooit een drukplek hebben gezien, maar die witte haren zijn net drukplekken. Mijn verzorghaflinger had dat ook, vond ik altijd ijn dat je dat dadelijk zad dat het zadel niet goed ligt. Met mijn witte schimmel zie ik geen witte haren dus pas als hij pijn krijgt zie ik dat het toch niet meer 100% ligt.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:52

Die van mij kreeg ook opeens witte plekken bij de schoft.
Heb me zadelmaker bericht en die zij dat drukplekken(witte haren) zich na 4 tot 5 maanden nog kunnen uiten ivm de verharing.
4-5 maanden geleden reed ik met een ander zadel wat te krap was dus dit kan wel kloppen.

Hoeft dus niet te betekenen dat je zadel nu slecht ligt maar misschien een half jaar terug wel en is dit inmiddels verholpen maar uit het zich nu door de verharing pas

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 12:10

Dank voor de reacties. Mijn zadel lag bij de vorige controle volgens de zadelmaker echt lang niet slecht. Heb hem net gebeld en hij verbaasde zich ook.
In ieder geval komt hij as. vrijdag direct langs. Zelf kan ik momenteel geen cap op en dus toch niet rijden, dus we doen een longeerweekje en dan hoor ik vrijdag hopelijk wat meer!

Pony is vanochtend trouwens geschoren, plekken zijn in ieder geval een stuk kleiner dan het met zijn wintervacht leek. Je moet echt goed kijken.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:16

Ik heb ook wat witte haren gevonden, vreemd aangezien het zadel net op maat gemaakt is, maar als ik nu lees dat dat wellicht door m'n vorige zadel kan komen dan vallen veel puzzelstukjes op z'n plek, zijn echt maar enkele witte haren en hij heeft sowieso wel wat witte haren overal, maar dit is echt meer gecentreerd en herken ik niet.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:19

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 15:41

@Runa, dank voor je link! Mogelijk dat het daar wel mee te maken heeft, hij had een onwijs dikke vacht en zweette dus dagelijks flink onder het zadel de afgelopen weken… Mogelijk door het zweet dat het toch is gaan irriteren. Laten we het hopen!
In ieder geval nooit verkeerd om het zadel voor de zekerheid te laten controleren, maar dit stelt me wel gerust :)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:02

Ik denk inderdaad ook aan irritatie plekken. Drukkingen zijn vaak witter en lokaler. Misschien kan je proberen met een ander dekje te gaan rijden. Bijvoorbeeld eentje met wol aan de onderkant. Meestal ligt zoiets aan het dekje namelijk :-)

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:07

Kan ook een klein schimmelinfectietje zijn geweest.... krijg je op die plek gegarandeerd wit haar, zelfs als je paard nooit een zadel op heeft.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 16:59

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-15 21:01

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 08:09

Ik weet niet of iemand hier nog meeleest, maar misschien dat iemand ook tegen dit probleem aan loopt en de zoekfunctie gaat gebruiken:
De zadelmaker is geweest, en zoals ik al had verwacht konden we echt niets vinden aan het zadel wat de witte haren zou kunnen verklaren. Op het oog past het gewoon hartstikke goed, de vulling was nog mooi zacht zonder rare bobbels etc. Nog geen verklaring kunnen vinden dus. Echter gaf hij wel duidelijk aan dat witte haren het resultaat zijn van een verminderde doorbloeding, dus dat er zeker wel iets aan de hand is.
Wat ik nu ga doen is een digitale drukmeting van het zadel, om er achter te kunnen komen of het zadel een te hoge druk heeft op de plaatsen van de witte haren. 14 nov. kan ik hiervoor terecht. Hopelijk kunnen we dan de oorzaak achterhalen :) Tot dan mag ik wel rijden, maar met mijn schapenbontje onder het zadel om de druk beter te verdelen. Normaal geen fan van bij een passend zadel, maar in dit geval juist een oplossing.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:25

Mijn fjord heeft het heel erg.
Toen had ik nog een boomloos zadel, wou toen overstappen naar een boomzadel en vroeg de zadelmaker of het drukkingen waren, hij zij dat de meeste fjorden en haflingers het krijgen. Ik zie het bij onze 3 jarige ook. Heeft toen nog nooit een zadel opgehad. In de winter zie je het erger dan de zomer. Ook een zadelpasser zij dit.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:38

De vacht van mijn fjord is bij de aanzet ook lichter dan in de puntjes. Is het niet gewoon zo dat de vacht op die plek wat 'rommelig' is na het afzadelen (dus niet meer glad ligt)? Waardoor je dus de (natuurlijke) lichte aanzet ziet? Hoe ziet het eruit als je er een borstel over heen haalt?

Ik vin de foto iig niet heel duidelijk. En was deze van na het rijden?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:16

Interessant zo'n drukmeting. Ben heel benieuwd wat daar uit komt.

Het moet natuurlijk wel iets zijn. Anders zou het wel heel toevallig zijn dat het paard witte haren heeft precies in de vorm van het zadel ;-)

Zelf denk ik meer richting dekjes en schuren. Maar ik ben beniewd :-)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:11

Ik wil ook wel zo'n drukmeting doen, binnenkort komt zadelmaker (die ook drukpuntmetingen doet) zal overleggen of hij denkt dat het zinvol is.

Bij mij zit het aan beide zijdes, dus het lijkt toch alsof er teveel druk op dezelfde punten van het zadel heeft gelegen, zelf denk ik dat het mn vorige zadel is geweest want deze ligt mooi, hij is ook narrig geweest naar het vorige zadel en liep vanuit de schoft/schouder 9daar waar de haartjes zitten) ook minder vrij. Het zijn niet eens plekken, maar echt enkele witte verspreide haartjes, je moet het maar net zien, maar toch maar naar kijken.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:11

Ik wilde vragen of je misschien zelf niet wat te zwaar was, zulke plekken heb ik eerder bij een passend zadel gezien maar toen was de ruiter gewoon echt veel te zwaar. Heb in je profiel gekeken maar dit lijkt me bij jou niet aan de hand haha

Ben benieuwd wat er uit de drukmeting komt, apart is het wel. Wel complimenten dat je direct je zadelmaker langs laat komen en verder gaat kijken!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:17

Sommige paarden zijn ontzettend gevoelig voor druk.
Ruiterdruk is enorm hoog en voor sommige paarden is dat genoeg om drukkingen te krijgen. Aangezien het de hele kussens zijn kan dat bij jou ook het geval zijn.
Soms helpt het om die paarden met een lamvel dekje te rijden en de breedte daarop te laten aanpassen.
Een alternatief is dan een zadel met een groter kussen oppervlakte.

Soms zie je het ook bij licht scheve paarden of ruiters aan 1 kant omdat het zadel dan aan 1 kant tegen de spieren gedrukt wordt.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 11:25

@mairead: Mijn fjord heeft inderdaad hier en daar wat witte plekken door zijn vacht, maar juist niet op zijn rug. De plekken zijn ook heel duidelijk in de vorm van het zadel. De zadelmaker gaf wel aan dat fjorden en haflingers inderdaad sneller de witte haren krijgen dan andere rassen. Deze foto is gemaakt na longeren, heeft die dag geen zadel opgelegen. Hij is nu geschoren, en ik vind dat je het hierdoor beter kunt zien. Nog geen nieuwe foto gemaakt. Het valt ook niet zo op hoor, ik zag het pas toen hij dus zonder deken in het daglicht stond, binnen in stal zie ik het zelf ook bijna niet.

@ilaan: Nee, mijn gewicht lijkt me ook het probleem niet. De zadelmaker had het de vorige controle wel genoemd, ik mocht iig niet aankomen, omdat mijn bips ook in een 17 inch zadel moet blijven passen. Ik ben sinds die tijd echter 7kg afgevallen, dus dat zit wel goed :D

@Sizzle: dat is dus zeker een mogelijkheid. Hij heeft het op z'n neus ook al een keer gehad, nadat een stalgenoot iets te enthousiast z'n neusriem had vastgemaakt. Ik doe 'm zelf altijd heel los. Week erna gelijk witte plekken. Dus gevoelig is hij sowieso. Dan moet er echter toch een oplossing komen, en ik hoop dat ik die met de drukmeting kan vinden. Misschien inderdaad voortaan met schaap rijden en het zadel aan laten passen hierop, of als het niet anders kan een ander zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:32

Soms kan het ook het materiaal van je dekje zijn dat irritatie geeft onder de kussens van het zadel, omdat het dekje daar dichter op de rug geduwd word. Toevallig een nieuw dekje of nieuw wasmiddel gebruikt?

Fijn dat je zadel in elk geval goed ligt, ik ben benieuwd naar de resultaten van de drukmeting :j

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 13:57

Ik heb best wat dekjes, en ik wissel bijna dagelijks af. Ook verschillende stoffen. Verder geen enorm dikke dekjes of zo. Lijkt me ook lastig, omdat ik dan nooit weet welk dekje nou irritatie geeft, je ziet het namelijk pas een tijd daarna.... En al jaren hetzelfde wasmiddel :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 14:03

Het kan ook door te harde kussens komen. Angel kreeg het ineens van de een op andere dag. Inmiddels heeft mijn zadel geheel nieuwe vulling en zijn de witte haren na het scheren verdwenen. Mijn kussens waren niet eens zo vreselijk hard, eigenlijk nog zachter dan de kussens van zadels van kennissen :=

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 21:10

ik heb ook zachte kussens. bij mij zit het ook op de plekken waar de singelstoten van 2 naar 1 over lopen.
het wordt niet erger en t rijden gaat nog steeds prima. ik hou het erop dat het na de volgende rui-beurt over is. nog ff geduld dus