Van een afdak naar schuilstal [project].

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Van een afdak naar schuilstal [project].

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 13:16

Op mijn weiland was geen schuilstal of afdak.Ze hadden alleen veel bomen om onder te schuilen.Maar bij harde regen of langdurige regen gaat het natuurlijk gewoon door de bladeren heen en worden ze nóg natter. En in de herfst en Winter viel er niks te schuilen onder kale bomen.Dekens was wel een oplossing,maar die wilde ze helemaal niet op,ze rende weg als ik met een deken aankwam. :)

Toen ben ik een afdak gaan bouwen van 3m x 3m zodat in ieder geval het hooi droog bleef en de paarden tóch wat konden schuilen.
Afbeelding

Helaas gingen ze na een hele poos schuren tegen de houten palen [8cm dik] en na een poosje brak de eerste paal af. Afdak weer gemaakt,ging een poos goed.
Afbeelding

De 2de keer afgebroken door de paarden.
Afbeelding

Maar op een dag lag het hele afdak tegen de grond! We hebben het helemaal afgebroken,ik was er klaar mee,geen houten afdak meer.

Afbeelding

Afbeelding

Maar tóch wilde ik iets hebben voor de paarden zodat ze droog konden staan.
Ik had alvast een groot stuk laten betegelen door een stratenmaker.En op die plek wilde ik iets bouwen voor de paarden.
Het betegelde stuk.
Afbeelding

Toen kwam iemand met het idee om een schuilstal te bouwen van staal.Dat is sterker,ze kunnen er niet in bijten [dat deden ze bij de houten palen ook nog] en schuren heeft geen zin,want het is helemaal glad. Die persoon is gaan rekenen wat ik kwijt zou zijn aan een schuilstal van metaal van 6m x 4m en 2.20m tot 2.50m hoog.Kost aardig wat,maar dan heb je ook wat. [hoop ik].

Dag 1:
de gaten zijn gegraven waar de palen in komen te staan.Er word ook beton in gestort.
Afbeelding

Dag 2:
Het Frame van de Metalen schuilstal vanaf de voorkant.
Afbeelding

Vanaf de zijkant.
Afbeelding

De zijkant [langs de bomen en het draad] word dicht gemaakt en de achterkant [ook bij het draad] gaat dicht.Er blijven dus 2 kanten open en deze openingen staan op het Oosten en Noord-Oosten.En uiteraard komt er een dak bovenop wat mooi schuin afloopt.Er komt ook nog een dakgoot aan de achterkant en daar komt een grote regenton te staan,zodat het water in de regenton loopt. Zo hebben de paarden ook gelijk regenwater ter beschikking bij de stal en word het geen blubberzooi.

Vandaag word dag 3,dus word vervolgd. ;)
Laatst bijgewerkt door gohya op 02-10-15 13:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Bentuh

Re: Van een afdak naar schuilstal [project].

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:23

ziet er al als een hele verbetering uit.. ben benieuwd naar het eind resultaat!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:25

Dat niet schuren zou ik niet zo optimistisch over zijn en een paard drukt een stalen pijp zo krom. Draadje langs spannen is sterk te overwegen. Verder geef ik je groot gelijk om zo'n stevige constructie neer te zetten, want weer en wind is dit wel goed bestand tegen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:26

Wat leuk, ik ga je volgen

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 13:27

Je bedoelt een draad spannen aan de binnen en buitenkant van de dichte stukken?
Het andere afdak was wel wind bestendig,heeft een paar flinke stormen overleefd,zelfs 1 van windkracht 8.
Laatst bijgewerkt door gohya op 02-10-15 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 13:28

Dank je bentuh en vrouwke.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:29

tamary schreef:
Dat niet schuren zou ik niet zo optimistisch over zijn en een paard drukt een stalen pijp zo krom. Draadje langs spannen is sterk te overwegen. Verder geef ik je groot gelijk om zo'n stevige constructie neer te zetten, want weer en wind is dit wel goed bestand tegen.

Inderdaad, precies wat ik ook dacht.

Maar ziet er nu al goed uit! Ben heel benieuwd hoe t uiteindelijk wordt, voor de paarden in ieder geval wel prettig. Droog hooi eten en droge voetjes.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:35

gohya schreef:
Je bedoelt een draad spannen aan de binnen en buitenkant?
Het andere afdak was wel wind bestendig,heeft een paar flinke stormen overleefd,zelfs 1 van windkracht 8.

Zeker om die ene losse paal, want die kan bij onenigheid een flinke duw krijgen en is ook een mooie plek om aan te schuren omdat die vrij staat. Kijk heel goed welke routes je paarden kiezen de stal in en uit. Net als dat het handig is om goed te kijken hoe je de toegang naar de regenton wil regelen (niet op een race/vlucht route), zodat ze die niet ondersteboven lopen.

WM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:38

Ik volg! Gaaf idee!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 13:40

De regenton komt [gezien vanaf de voorkant] links achteraan te staan.Dan kunnen ze er niet omheen,alleen vanaf de voorkant v.d. ton kunnen ze erbij.Omver lopen kan dan niet.

Dan zal ik lint om de gehele palen heen draaien,van boven naar onder.
Zo bedoel je dat toch?

De smalle stukken,zijkant en achterkant worden afgezet,zodat ze er niet doorheen kunnen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 13:52

Mss moet je een zware paal (bv treinbiels) in de grond zetten met borstels of massagematten aan. Dan kunnen ze zich daaraan schuren en blijft je stal buiten schot ;-).

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 14:02

Dat is ook wel een goed idee maximuss,thnx.
Ik wil er ook wat groene struiken tegen aan planten,dus tegen de dichte stukken aan.
Veel struiken zijn giftig,welke kan ik het beste nemen? die niet giftig zijn én waar ze niet van eten.

Lunamoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:05

Wat struiken betreft : mij is altijd gezegd dat al de struiken die in de winter groen blijven, giftig zijn. En alle andere eten ze graag. Dus struiken zetten is misschien niet de beste oplossing.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 14:13

Er staat 1 struik/boom midden in het weiland waar ze niet aankomen,ik noem het altijd onkruid,en er komen zwarte bessen aan.Het lijkt op een Vlierbes óf is miss. wel een Vlierbes.Hier eten ze never nooit van.Ik zal er wel een foto van maken.

Mirgino uhm ik heb niks gevraagd aan de gemeente,de opslag stal ook gebouwd zonder te vragen,staat er nu alweer 2 jaar.Kleine afdak stond er ook 1 jaar.Geen klachten gehad,gemeente is vaak langs geweest,weten dat het er staat.Ik neem dus de gok dat dit ook mag blijven staan.
Ik heb er ook niks meer van gehoord,mijn mails blijven onbeantwoord.Via,via wel gehoord dat ze haar verkocht hebben! ik zit er nog steeds achteraan om haar te vinden.

MelissaYM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:20

Ziet er al goed uit, ben benieuwd naar het eindresultaat!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:37

:( oh echt verkocht joh??

jeetje nou dat vertel ik de boer maar niet dan.....

jammer hoor dat die mensen zo doen, wij vinden het heel jammer dat het zo gaat en dat ze nu spoorloos is ;(
en ook dat er nu waarschijnlijk aardig wat op verdient is......hopen maar dat ze een heel goed thuis gekregen heeft en niet steeds de handel in gaat dat verdient ze niet..

ben niet boos op jou ,jij hebt je best gedaan voor haar maar ben er wel boos en verdrietig om...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:48

gohya schreef:
Dat is ook wel een goed idee maximuss,thnx.
Ik wil er ook wat groene struiken tegen aan planten,dus tegen de dichte stukken aan.
Veel struiken zijn giftig,welke kan ik het beste nemen? die niet giftig zijn én waar ze niet van eten.

Vlier eten ze hier niet van, schijnt ook goed te zijn tegen vliegen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 16:09

@mirgino ik vind het gewoon aso zoals ze gedaan hebben! denk je mensen te vertrouwen en een klein meisje een groot plezier te doen.Ze wisten dat ze bij mij terug moest komen als ze haar niet meer wilde!Ze zijn echt spoorloos verdwenen die mensen.

Dan ga ik er vlierbes struiken tegenaan zetten.Ik wil het een beetje groen hebben bij die stal,zodat die ook minder opvalt en bij de natuur past.
Als het goed is gaat vanavond het dak erop en worden de zijkanten dicht gemaakt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 16:11

gohya schreef:
@mirgino ik vind het gewoon aso zoals ze gedaan hebben! denk je mensen te vertrouwen en een klein meisje een groot plezier te doen.Ze wisten dat ze bij mij terug moest komen als ze haar niet meer wilde!Ze zijn echt spoorloos verdwenen die mensen.

Dan ga ik er vlierbes struiken tegenaan zetten.Ik wil het een beetje groen hebben bij die stal,zodat die ook minder opvalt en bij de natuur past.
Als het goed is gaat vanavond het dak erop en worden de zijkanten dicht gemaakt.

heb je geen gegevens van hun een telnr of iets?
ze was wel erg blij met haar dacht ik?
ze zit toch op bokt?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-15 16:12

Nee helemaal niks heb ik van ze.Had ze toen op Hyves,maar dat is er niet meer.
Ze zit/zat op Bokt,maar is niet meer online geweest sinds een jaar ofso.Mail word niet gelezen,laat staan beantwoord.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 16:21

gohya schreef:
Nee helemaal niks heb ik van ze.Had ze toen op Hyves,maar dat is er niet meer.
Ze zit/zat op Bokt,maar is niet meer online geweest sinds een jaar ofso.Mail word niet gelezen,laat staan beantwoord.

Rare mensen heb je toch :r

blijf maar hopen dat ze het goed heeft!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 09:24

Er is gisteravond helaas nog niks gedaan. Hij zou vandaag verder gaan.
Stal zou deze week klaar zijn,maar dat gaat hem niet worden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-15 20:59

Vandaag is alles vast gelast en zitten de liggers voor het dak er ook op.
Afbeelding

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 22:44

ziet er mooi uit!!! :j

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-15 09:22

Dank je mirgino. Morgen gaan ze weer verder,dan komt het dak erop en alst goed is ook de 2 zijwanden.