Serieus, waarom zijn er zóveel verschillende soorten zand?

We gaan een piste aanleggen. Deze hoeft zeker niet superdeluxe zijn, en vooral low budget.

Dat ik niet het hele jaar door kan rijden is geen drama, op 1,7km zit er een prive stalling, voor in nood.
Na bijna 2 weken opzoeken op internet, hier op bokt, op bokt.be, op andere fora, ... Zie ik letterlijk de bomen door het bos niet meer. De 1 zegt dat scheldezand goed is, de ander spreekt dan weer over rivierzand en nog een ander heeft het over kwartszand (lommelzand). Ik zit dus letterlijk met mijn handen in m'n haar.

Plan is om de piste óp de bodem te leggen, in plaats van af te graven. Bodem loopt goed door, en blijvende plassen zijn er eigenlijk niet. Ook niet na dagenlange onophoudelijke regen. Wat voor grond het is, ik heb er geen idee van..
Hoe we het precies gaan doen weten we ook nog niet 100% zeker.
Ofwel het stuk frezen, deze 3 dagen laten zakken en daarop het zand storten en laten afhellen naar de zijkant/ 1 hoek.
Ofwel het stuk frezen, deze 3 dagen laten zakken, daarop nidagravels met een laagje kiezelsteentjes en al dan niet een dunne laag drainagezand, met daar bovenop het zand. Eveneens laten afhellen naar een zijkant of hoek.
Laatste plan is afhankelijk van het kostenplaatje, die nidagravels zijn dure krengen.

Mochten jullie nog andere ideeën hebben, hoor ik het graag!