En dan zit je met je handen in het haar... Een bak aanleggen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

En dan zit je met je handen in het haar... Een bak aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 21:19

... En dan wel letterlijk.
Serieus, waarom zijn er zóveel verschillende soorten zand? :')

We gaan een piste aanleggen. Deze hoeft zeker niet superdeluxe zijn, en vooral low budget. :+
Dat ik niet het hele jaar door kan rijden is geen drama, op 1,7km zit er een prive stalling, voor in nood.

Na bijna 2 weken opzoeken op internet, hier op bokt, op bokt.be, op andere fora, ... Zie ik letterlijk de bomen door het bos niet meer. De 1 zegt dat scheldezand goed is, de ander spreekt dan weer over rivierzand en nog een ander heeft het over kwartszand (lommelzand). Ik zit dus letterlijk met mijn handen in m'n haar. :')

Plan is om de piste óp de bodem te leggen, in plaats van af te graven. Bodem loopt goed door, en blijvende plassen zijn er eigenlijk niet. Ook niet na dagenlange onophoudelijke regen. Wat voor grond het is, ik heb er geen idee van..
Hoe we het precies gaan doen weten we ook nog niet 100% zeker.

Ofwel het stuk frezen, deze 3 dagen laten zakken en daarop het zand storten en laten afhellen naar de zijkant/ 1 hoek.
Ofwel het stuk frezen, deze 3 dagen laten zakken, daarop nidagravels met een laagje kiezelsteentjes en al dan niet een dunne laag drainagezand, met daar bovenop het zand. Eveneens laten afhellen naar een zijkant of hoek.

Laatste plan is afhankelijk van het kostenplaatje, die nidagravels zijn dure krengen. :+

Mochten jullie nog andere ideeën hebben, hoor ik het graag! :D

Marjo89

Re: En dan zit je met je handen in het haar... Een bak aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:21

Zou eerst beoordelen wat voor bodem zit je zelf ?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 21:22

Wat voor bodem het is, zou ik echt niet weten... := Kan het ook nergens vinden op internet, en via telefoon konden ze me ook geen duidelijke info geven..

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:29

Een spa in de grond steken en kijken wat er onder zit? Of vraag het een buur-boer?

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 21:31

Dan nog kan ik als leek in grondsoorten toch niet weten wàt voor grond het is? :') buur-boer heb ik tot op vandaag nog niet gezien, maar vanaf ik ze zie vraag ik het uiteraard :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:34

Ik zou toch even een gaatje graven. Voor hetzelfde geld heb je geel zand redelijk ondiep zitten, en ben je al klaar door de bodem even te laten keren door de loonwerker. Lowbudget en nog een superbodem op de koop toe.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 21:35

dus dat gele zand is meer dan genoeg? Dan ga ik dit weekend maar eens aan de slag met de schop :D

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:38

LOLLYYwood schreef:
dus dat gele zand is meer dan genoeg? Dan ga ik dit weekend maar eens aan de slag met de schop :D

Jup, kom je dikke prut tegen, dan zit je mogelijk op klei
en ik wens dat iedereen op geel zand zit. Dat scheelt heel veel in aanleg van kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:39

LOLLYYwood schreef:

Stel dat je alleen eerst een laag zwarte aarde hebt, en daarna al geel zand, dan zijn heel veel paardenhouders stikjaloers op je ja. Dan laat je die 2 lagen omkeren, en ben je klaar.
En aangezien je land zo mooi droog blijft ook bij hevige regenval, zou je wel eens zo'n mazzelkont kunnen zijn...

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 21:47

Op hoop van zege dan maar! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:48

Doe anders maar even een foto van wat je aantreft als je een gaatje graaft. Kijken we even met je mee.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-15 21:51

Slim idee, zal ik doen!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:57

ED → VSW

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 07:45

Drama is het... wij zitten helaas niet op de goede grond. Voor een kleine bak van 20 x 20 /30 die ik graag als longeer/paddock wil gaan gebruiken heb ik excl. omheining een prijs van 5400 en 6200 liggen.
Vind ik toch iets teveel van 't goede...

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 09:25

Ceasar: Klopt, aan zulke bedragen kom ik ook als ik het laat afgraven en met degelijke drainage er in, dat is me toch wel te veel van het goede. :')

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:32

Ons idee was om eventueel wat sleuven te graven richting beek die te vullen met steenslag/kiezel. Daar boven over eventueel worteldoel en dan gewoon zavel te laten voeren. Die krijg je op veel plaatsen gratis. Omranden met bilzen en klaar.

Om dezelfde reden, zoveel rij ik niet thuis (heb voldoende alternatieven), bodem is altijd droog dus ik ben niet echt bang van slijk en uiteraard de prijs.

Maar ik volg even mee hier.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 09:43

Kirrr: Hee dat wist ik niet! Daar ga ik ook eens voor rond kijken! Is dat dan hetzelfde als aanvulzand/grond, of nog iets anders?

Worteldoek komt er bij mij niet onder, komt vaak naar boven tijdens het slepen, rijden of als de paarden er op staan en gaan 'graven'. :=

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:49

Drainage buis is helemaal niet duur, en als je toch gleuven graaft......
Wij hebben drainage buis in de rijbak liggen en dat scheelt echt een heel stuk.
Als buren nog een zwembad in de bak hebben, kunnen wij gewoon rijden.
Wij hebben geen worteldoek.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:54

Zavel is gewoon het gele zand dat in de grond zit.
Dus bij nieuwbouwwoningen ligt het meestal gratis op te halen want het graven van kelder etc. Staan zelfs zoekertjes op internet waar ze het komen brengen of op zen minst kunnen laden..

Vrienden hebben zo'n piste en die ligt altijd goed. Zijn ook verschillende topics van te vinden hier op bokt en op bokt.be. Heb nog weinig slechte ervaringen gelezen.
Zeker als je de prijs vergelijkt... zal natuurlijk niet hetzelfde zijn als een piste van €10 000, maar dat is natuurlijk een keuze.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 10:02

Dat is dan ook een optie om open te houden en ik ga zeker eens googlen naar ervaringen! Uiteraard zal het niet hetzelfde zijn, maar ik hoef ook geen super de luxe piste. Als ik maar een hoop zand heb waar ik kan op rijden is het goed, want telkens €5 betalen voor de piste begint ook door te wegen :+

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:11

Kwartzand is hier drainagezand, dat zou ik absoluut niet gebruiken als toplaag, dat wordt heel zwaar.

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 00:03

ik volg even

op dit moment hebben wij een 20x35 bak, omdat hij zo nu en dan toch nat is wil ik graag hem opnieuw aanleggen zelf woon ik in zeeland en zitten we hier op klei.

ik heb ook al rond zitten kijken en kwam al uit op 13,995 voor mij ook net wat te veel helaas misschien kan ik hier wel een goede oplossing vinden wat niet al te duur is zodat ik hem ook nog 5 m kan verlengen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 00:07

LOLLYYwood schreef:
Kirrr: Hee dat wist ik niet! Daar ga ik ook eens voor rond kijken! Is dat dan hetzelfde als aanvulzand/grond, of nog iets anders?

Worteldoek komt er bij mij niet onder, komt vaak naar boven tijdens het slepen, rijden of als de paarden er op staan en gaan 'graven'. :=

Er bestaat worteldoek met een plaklaagje aan de onderkant combineer dat met grondankers en je worteldoek gaat helemaal nergens heen. Ik heb hier gravers, maar ook dik 25-30 cm zand liggen en zo diep gaan ze niet.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 00:23

Ik zou het echt checken met de grond. Bij ons is er ook een bak neergelegd en was niet goedkoop.
Maar door slechte adviezen hebben we er verkeerd zand in gegooit. We zitten blijkbaar op een klei grond en de beste man heeft ons zand verkocht met klei erin. De snippers zijn hierdoor enorm zwaar als het regent.

We hebben de bak buitengebruik de laatste maand omdat hij niet meer wil drogen. En moet opnieuw afgegraven worden en ander zand in dus weer opnieuw de kosten.

Dus niet zo maar wat erin gooien, laat je goed informeren.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 00:29

Wij hebben de grond laten keren, ideaal! Nu zat het gele zand ook op nog geen meter diep! Longeercikel van 20m doorsnede voor 140 euro laten keren. Palen erlangs klaar ;)