Eigen pension stal, iemand nog aanvullende tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

D_iantha

Eigen pension stal, iemand nog aanvullende tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 14:23

Hoi Allemaal,

Zoals de titel al zegt: Willen we een eigen pension stal beginnen.
( uiteraard hebben we wat onderzoeken gedaan in een straal van 10 km om te kijken wat andere stallen aan bieden en wat ze hebben)

Wat wij op het oog hebben is een prachtige boerderij. Met nu nog in totaal 25 bestaande stallen. Kan nog wat bij gebouwd worden( kom ik later op terug)

De eerste 8 stallen bevinden zich in het achterhuis, heeerlijk! door je bijkeuken heen zo je paardenstal in lopen :o
Andere 17 boxen bevinden zich in bij gebouwen op het terrein, welke allemaal nieuw zijn. poets en spuitplaatsen zijn aanwezig. Tevens plek voor een solarium in de toekomst. Aan 1 van de bijgebouwen zit een overdekte longeer piste, welke je via 3 kanten kan betreden, en in de zomer lekker open kan zetten voor frisse lucht.

Er is ook een overdekte stapmolen waar 4 paarden in kunnen.

Er is een 20 x 60 buitenbak met Agterberg bodem.
Een 'springtuin' met aghterberg bodem, welke wij willen omtoveren en diverse paddocks ( afmeting totaal is 40 x 60)
Met het liefst 1 grote paddock voor groepen ( 20 x 30) en de overige ruimte kleinere paddocks van maken.

Ook is er een prachtig mooie binnenbak, ook met Aghterberg bodem. Ruime en gezellige kantine met keuken/bar en wc's. En van uit daar heb je uitzicht op de binnenbak.

Ieder bijgebouw krijgt een eigen zadelkast/ruimte met door ons aangeschafte kasten( laten ze maken ;) ) We gaan voor ruim en genoeg op berg ruimte.

( Voor ons als 'stalhouders' genoeg/ voldoende ruimte om stro hooi en andere dingen op te slaan.

En dan komen we terug op de extra boxen, er is ook nog een bij gebouw, groot genoeg voor nog 7 paarden boxen.) maar deze is nog helemaal vrij in te delen.

Rond om is er ruim 4 hect land, en het terrein is geheel verhard en ruimte genoeg voor de trailers en auto's van klanten.

We willen sowieso geen wedstrijden of manege lessen organiseren. Ik heb van horen zeggen en loop er nu ook nog tegen aan, nu met dat natte zeik weer, je kan geen kant op eigenlijk.

Ook zou bij ons instructie van buiten af welkom zijn..

Omdat het de bedoeling is dat ik mij 24/7 ga inzetten voor de stal, willen wij de paarden binnen en buiten zetten, in en uit stapmolen. Zodat ze klant niet 10 x op een dag heen en weer hoeft.

We gaan 4 x ruwvoer voeren hooi of kuil, en er mag dagelijks gemest worden en dagelijks een verse plak stro ( ik heb werkelijk een hekel aan vieze stallen 8)7 ) Er gaat ook 2 keer bix/ granen gevoerd worden, zelf zelf aan te schaffen door de klant( Iedereen heeft toch zijn eigen ding qua krachtvoer e.d)

Voor de paddocks- logeerpiste en de stapmolen gaan we wel werken met inschrijf lijsten.

Het max. aantal dagen dat je vooruit mag inschrijven houden we denk op 3. Het streven is, en dat moet ook zeker mogelijk zijn is dat de paarden minimaal 3 uur per dag in vrijheid buiten mogen en kunnen zijn.. Voeren doen we ook gewoon buiten. Waarschijnlijk worden dat diverse slowfeeder netten in de paddocks.

Ik wil echt niet over de 35 paarden heen. Er zijn nu 25 stallen, waar er nog 7 bij gebouwd kunnen worden en waarschijnlijk nemen we de stallen die we nu hebben ook mee, dat worden dan 3 buitenboxen. Omdat we anders niet meer die 3 uur buiten kunnen garanderen en het veelte vol word.
Iedere stal in de bij gebouwen heeft een buitenluik, zodat ze genoeg frisse lucht krijgen.

In de zomer zien we het liefst kuddes het land op gaan, prive weides zijn zeker mogelijk en hier word wel maandelijks wat extra's voor gevraagd.

Wij hebben dus 3 eigen, 2 merrie tutjes en een speelse ruin. Waarvan 1 er echt van mij is, andere is van m'n zusje en moeder. Dus hoef maar 1 paard op een dag te rijden of welke vorm van beweging te geven.

In de kantine willen we gewoon een koffie automaat/apparaat en waterkoker neer zetten met bij behorende dingen, en iets van limonade.

Het hele financiële verhaal staat al op papier, dat ga ik natuurlijk niet over bokt gooien.
Ook aan alle benodigde materialen hebben we gedacht zoals sleep voor de bak, kruiwagens en toebehoren, frontlader op de trekker/shovel met balen klem e.d.

Zitten alleen nog een dubio of de prijs van de stalling huur wel goed is? Aan wat voor prijs denken jullie voor zo'n stalling?
( ook hier heb ik onderzoek naar gedaan in de omgeving.)

Ik weet niet of ik nu alles hier opgeschreven heb, heb je nog een goeie aan vullende tip? of zijn er dingen die jij graag zou zien op een pension stal? Laat een berichtje achter of stuur een pb!

Dank jullie allen voor het lezen en denken. Voor de gene die mij kennen... ssssttt mondje dicht nog :D

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:28

Zou het geen mogelijkheid zijn om minder stallen te verhuren, zodat er meer ruimte overblijft qua paddock / weide, zodat je minimaal 10u weidegang / buiten kan aanbieden en evt de mogelijkheid 24/7 buiten indien gewenst...??

Vind 3u naar buiten / vrij echt veels te weinig voor een paard. Kan het geen plek worden die EN voor de paarden EN voor de ruiters fijn is. Ipv alleen voor de ruiters en de paarden moeten het er mee doen (even heel zwart/wit).

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:29

Wat een leuk idee, veel succes met de uitvoering! Ik zou zelf denk ik wel graag willen dat mijn paard meer naa buiten gaat.
Qua prijs denk ik dat je zo rond de €350 kan gaan zitten (is uiteraard afhankelijk vd omgeving, ik weet niet of je in Hazerswoude blijft?)
Neem aan dat je al bij de gemeente heb nagevraagd of dit hier mag en een vergunning hebt aangevraagd?

troi

Re: Eigen pension stal, iemand nog aanvullende tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:31

Ik zou ook vallen over de echt korte tijd buiten staan. Ook in de winter wil ik mijn paard zeker een uur of 10/12 buiten kunnen laten staan.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:32

Ik begon te lezen en dacht zo dat ziet er goed uit tot het deel 3 uur in de paddock en inschrijven en daar haakte ik af.
3 uur is voor mijn paard veel te weinig buiten, hij staat nu de hele dag buiten met hooi in slowfeeder en dat vind ik super fijn en mijn paard ook.

Tja de prijs zakt voor mij dan meteen enorm ondanks de binnen en buitenbak. Echt max € 250,-
En is je stalprijs incl binnen- buiten-in stapmolen enz?

O ja logeerpiste :D is weer extra paddock
Laatst bijgewerkt door Steppe op 24-09-15 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:34

Zou zeker 12 uur buiten aanbieden per dag met eventuele keuze tot 24 uur (in eventueel bepaalde seizoenen). Verder zou je denk ik (ligt aan waar het is en omgeving) 250 wel kunnen vragen. 350 als je langere tijden buiten aanhoud. Want veel paarden staan langer buiten en dat is als je 3 uur aan houd echt een minpunt..

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 14:40

Zo snelle reacties!

Ja is en Hazerswoude en het is al een bestaand goedje. Vergunningen ed zitten allemaal al op het perceel.

Ja, dat is inderdaad een goeie. Weidegang is zodra het kan gaan ze er op, het is een droog gebied. En uren zijn dan ieder voor zich Dus land is snel te doen. We willen zowieso de bestaande stallen vol krijgen, alleen bij meer vraag gaan we pas kijken of we verder uit gaan breiden. Maar met 25 kunnen we inderdaad veel meer buitengang bieden. 24/7 heb ik over na gedacht. Maar de nood scenario's in mij hoofd z'n zeggen dan.. Als er wat is met de paarden? Waar ga je ze onder brengen? De helft leeg laten staan ' voor het geval' dat is zonde..

Er kan waarschijnlijk nog een lange paddock bij.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:41

Klinkt ontzettend tof allemaal, maar ik zou er niet voor kiezen om simpele reden dat ik onze pony minstens 10 uur buiten wil hebben op een dag. (Dat betekent namelijk nog steeds 14 uur opgesloten) Ik denk dat wij binnen de straal zitten die je noemt. Ook al hebben we weinig bij ons op stal en is het een doe-het-zelf stal, ik zou het nooit willen omruilen voor meer luxe maar zo weinig buiten. Voor de rest klinkt het allemaal super! Veel succes!

Daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:45

D_iantha schreef:
Zo snelle reacties!

Ja is en Hazerswoude en het is al een bestaand goedje. Vergunningen ed zitten allemaal al op het perceel.

Ja, dat is inderdaad een goeie. Weidegang is zodra het kan gaan ze er op, het is een droog gebied. En uren zijn dan ieder voor zich Dus land is snel te doen. We willen zowieso de bestaande stallen vol krijgen, alleen bij meer vraag gaan we pas kijken of we verder uit gaan breiden. Maar met 25 kunnen we inderdaad veel meer buitengang bieden. 24/7 heb ik over na gedacht. Maar de nood scenario's in mij hoofd z'n zeggen dan.. Als er wat is met de paarden? Waar ga je ze onder brengen? De helft leeg laten staan ' voor het geval' dat is zonde..

Er kan waarschijnlijk nog een lange paddock bij.

Mbt hoe en wat als er nood aan de man is mbt een paard wat 24/7 buiten staat. Je zou 2-3 boxen leeg kunnen laten voor het geval er een keer een paard op stal moet. Maar het is aan de eigenaren zelf: of je huurt een box met de mogelijkheid 24/7 buiten, afhankelijk van je wensen / het weer. Of je wilt je paard volledig 24/7 buiten en hebt dus ook geen box tot je beschikking, hooguit een noodbox.

Op mijn stal staan de paarden zo vaak mogelijk dag/nacht buiten, alleen bij heel slecht weer of zo meteen in de winter staan ze 's nachts op stal. Er wordt dus door iedereen een box gehuurd en per dag wordt er gekeken hoe en wat (is wel een kleinere stal).

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:49

Is het niet een idee om te inversteren in een paddock paradise? Zo kunnen de paarden 24/7 naar buiten, ook in de winter. Je benut de ruimte goed en de weiland worden niet kapot gelopen.
Ik denk dat je dan, in combinatie met de binnenbak, een hele goede stalling kan beginnen!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:50

Ga jezelf (laten) mesten of moeten de pensionklanten dat doen? Aangezien je zegt dat er 'dagelijks mag worden' en je een hekel het aan vieze stallen voorzie ik dan ene probleem. Niet iedereen is even netjes namelijk dus als je het de mensen zelf laat doen zou het kunnen zijn dat er irritatie op de loer ligt...

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 14:51

jouw stal klinkt me heerlijk, maar écht... 3 uur buiten????? :oo

Dat dit gewoon nog gebeurt...
Mijn paard staat 24/7 buiten en komt gem. 3 maanden per jaar 's nachts op stal paard staat dan ongeveer 9 uur buiten en vind dit zelf al veel te weinig. Vanaf dit jaar woon ik op hetzelfde terrein en wil ik gaan overleggen of ik de mijne en het buurpaard zelf later mag binnen zetten.

ik denk niet dat je moet willen dat een paard minder dan 10 uur per dag buiten staat.
ga dan paddocks maken zodat ze eventueel 3 uur per dag op de weide komen en de rest op een paddock staan. Met onbeperkt hooi/voordroog zou ik persoonlijk de weide nog niet zo zeer missen. maar zo weinig buiten is echt not done voor paarden.

Heb je ook aan schuilstallen gedacht? en ga je onbeperkt voeren?
enne, noodscenario's? Ik huur mijn stal incl. alles

Heb een goede droge buitenbak met verlichting, wasplaats met koud water en warm water is mogelijk bij vragen. ruimte genoeg en een stal van 3 bij 3.5 (heb hem het liefst groter) hij wordt gevoerd en zit een minuut of 15 stappen van het bos af en we hebben toch echt wat dressuurruiters op stal.

Ik hoop echt dat je het advies van dit topic ten harte neemt en geen stal opzet waar paarden zo weinig beweging krijgen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:04

Ik volg de rest helemaal....
4 ha voor 25-35 paarden vind ik ook enorm,enorm klein.....
Wij hebben meer voor 12 paarden en 4 kleintjes,en we hebben met 24/7 buiten,geen gras over,en we verzorgen de weides goed.

Ik denk dat je beter eerst eeng gaat berekenen of je bij,minder paarden en geen ruwvoer moeten bijvoederen,niet goedkoper uitkomt dan dat je meer paarden neemt en gewoon winter/zomer volop ruwvoer moet gaan voederen.

Want 25 paarden op 4 ha,komt op een 1600m2 per paard.....dat is echt geen gras op te grazen,maar eerder een padockje waar in no-time geen gras meer opstaat.
Bij nog meer paarden is het nog minder.

Ik zou het niet moeten,mijn paard die ofwel amper buiten komt,ofwel altijd amper plaats heeft,want ofwel ga je ze in grote weides laten,maar dan kunnen ze heel de winter nergens heen,want zo'n bende op zo'n beperkte grond,dan hou je geen gras over.
Ofwel allemaal kleinere stukjes,maar kunnen ze ook nooit echt een sprintje trekken,hebben nooit echt plek,....

dejoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:08

Ik zou zelf niet werken met een soort 'inschrijven' voor de wei.
Als stalhouder zou ik voor jezelf een planning maken, met natuurlijk waar nodig overleg.

Over het algemeen gesproken zal een deel van jouw klanten overdag werken en pas in de avond naar de paarden kunnen komen.
Daarnaast zullen er natuurlijk enkele klanten zijn die wel overdag komen, met deze spreek je bijv. af dat hun paarden in de ochtend naar buiten gaan, en die van de klanten die 's avonds komen dat die smiddags naar buiten gaan.

(bijvoorbeeld, bepaalde roulatie ofzo kan ook).

Komt iemand opeens eerder en staat zijn/haar paard nog buiten? Rustig ervanaf halen, rijden, en het paard kan weer terug de wei op indien de groep nog buiten staat.

Ik denk dat er wat irritaties kunnen gaan opstaan en wat wedijveren over 'wie zich het snelste inschrijft' en dat je dat als stalhouder kunt voorkomen door flexibel te zijn maar wel zelf de planning te maken :)

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 15:11

Jullie hebben we degelijk mn ogen geopend! En inderdaad helemaal gelijk qua buiten tijden, ik heb gelijk het plattegrondje er bij gepakt en hebben besloten dat er een stuk bij kan als paddock en dan Zou alles de heledag naar buiten kunnen

2 grote groeps paddocks en 6 tot 7 kleinere.

Allen in iedergeval alvast bedankt voor de ideeën

RoosRozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:12

Klinkt top!
maar idd, 3uur buiten is heel weinig.
ter vergelijking, ik stond hiervoor op een stal waar het weide seizoen kort was, en ze op de wei kwam van 10 tot 4. paard doodongelukkig
nu 24/7 buiten, suuuper happy paard en een heel gezond paard!
24/7 is gelijk wel een uiterste,
maar ik denk dat als je een stal met de genoemde geweldige faciliteiten hebt, en je genoeg uren buiten kan bieden, je een top stal hebt die zich echt onderscheid van anderen!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:15

Als je idd kan aanbieden hele dag buiten in de winter met slowfeeder en in de zomer 24/7 land of in de nacht in de paddock wil ik wel komen kijken als het zover is.

En de prijs oke is natuurlijk :D

RoosRozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:18

D_iantha schreef:
Jullie hebben we degelijk mn ogen geopend! En inderdaad helemaal gelijk qua buiten tijden, ik heb gelijk het plattegrondje er bij gepakt en hebben besloten dat er een stuk bij kan als paddock en dan Zou alles de heledag naar buiten kunnen

2 grote groeps paddocks en 6 tot 7 kleinere.

Allen in iedergeval alvast bedankt voor de ideeën

hihi D_iantha , we waren tegelijk.
Super!
naar zo'n stal zou ik zo verhuizen!

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:20

ik heb wel eens gehoord dat van rollen in de fancy pancy buitenbak (dus met achterbergbodem oid) de huid van de paarden verstopt kan raken of alergische reactie... ik zou dat ff navragen als ik jou was, zou zonde zijn van je mooie springpiste als je die in hokjes zou verdelen als padock en de paarden er vervolgens niet in kunnen...

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:31

ja idd te weinig land, had 9 stallen op 2 hectare das ook te weinig.. nu nog 5 boxen dat gaat net (nog plek vrij trouwens op de veluwe hier dus iemand?)
wat doe je als je ziek bent? heb je vervanging? en instructie van buitenaf zou ik ook goed doorspreken en plannen....heel veel succes verder!!

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:32

Als ik alle reactie's lees over te korte tijden naar buiten, die moeten dan niet bij ons op stal komen :x Ik sta op een doe-het-zelf stal, dus als jij wilt dat je paard buiten komt, zorg maar dat je er bent.. Ik zou dolblij zijn met 3 uur paddock zonder dat ik er zelf ben. Ik bedoel, jij wilt toch een paard, dan mag je daar zelf toch wel voor zorgen?? Of ben ik nu heeel vreemde praat aan het doen? :=
PS. Wellicht is dat het 'probleem' van de randstad..

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:33

Ik denk dat hier in de regio best vraag is naar een stal waar ze in de winter de hele dag in de paddock kunnen met hooi, waar ze in de zomer de hele dag de wei in kunnen en eventueel 's nachts in de paddock met hooi, maar wel met een stal beschikbaar voor echt slecht weer, maar waar geen 'diensten' zijn, met goede faciliteiten erbij. Die ken ik hier iig niet, de stallen waar de paarden veel buiten kunnen zijn vaak met binnen- en buitenzet beurten en dat moet wel binnen je leven buiten de paarden om passen.
Prijzen vind ik lastig, om te zeggen of iets reeel is zou ik het eerst willen zien, ook de ruwvoerkwaliteit enzo. Maar ik zou zeggen rond de 250-300 euro. Belangrijkste hierin is dat je een betrouwbare staleigenaar bent, die afspraken ook echt na komt, gevoel heeft voor de gezondheid van de paarden en de sfeer gezellig kan houden.

Wij hebben overigens 6 paarden, waarvan wel 4 in de ponymaat en 2 daarvan met grasmasker, op 0,5 hectare wei lopen, 10 uurtjes per dag. We hebben nu nog gras, maar zijn wel intensief bezig met stukjes open en dicht zetten en met dit soort weer lopen ze er niet op. Wij accepteren het ook als we in september hooi bij moeten voeren in de wei, op deze manier zijn ze allemaal redelijk op gewicht te houden ipv heel dik.

@LdJ, ik sta/heb ook op een doe-het-zelf stal in de Randstad, maar wij hebben het zo geregeld dat alle paarden tegelijk naar buiten kunnen en hebben hiervoor een schema opgesteld. Het kost wat meer werk op die momenten, maar voor de paarden is het heerlijk.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:35

Als ik zou mogen kiezen zou ik ook meer buiten willen. En die schuur waar jij 7 stallen in wil juist aan bieden als inloop stal:) Waar paarden in groepsverband staan:) En rond die schuur dan een rondje laten lopen enz:) Dus een meer paddockparadise bij maken. En stallen leuk...maar niet hard nodig alleen bij zieke paarden:0 Weet niet of het in jullie omgeving aanwezig is maar een goede paddock paradise is wel leuk:0 Dus rondje aanleggen over het hele terrein waar paarden hele dag buiten kunnen en dan overdekt naar binnen als ze willen en hooibak enz. En gras stukken zo indelen dat ze in winter dicht kunnen maar trek open blijft? heb je in zomer maanden toch gras.

Ook met hooi op stal waarom 4x voeren als je systemen hebt die hooi hele dag beschikbaar kan zijn in de stal voor het paard? Dat is veel fijner voor het paard als hij dan toch binnen staat.

Ik zo mee gaan denken in paardenwelzijn:) Ruiters heeft al luxe genoeg daar zo te horen:) Dus zou meer aanbieden voor de paarden? Dus echt iets anders aan bieden dan de stallen in de buurt die hetzelfde zouden kunnen bieden als wat jij nu doet;) Zo trek je misschien ander soort publiek maar wel meer paard blij!

maar dat zou ik zijn. Leuk dat het er allemaal al wel is;) maar ik zou kiezen voor meer buiten van paard en meer voedsel beschikbaar in de zin van slowfeeders in stal en buiten:) en rondje laten lopen dat paard ook vrij kan bewegen dan alleen weide of paddock. HOeft niet moeilijk te zijn en kudde verband...want apart zetten is alleen omdat wij bang zijn dat er iets is;) Wel goed kijken welke bij elkaar passen in kudde en dan splitsing maken in weide waar je 2x pp aanbied..dat is leuk om te doen en stukje waar paard rust kan vinden zelf als het te gek wordt in kudde:)

maar dat ben ik...

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:36

ik geloof echt dat het in de randstad moeilijker is een goede plek te vinden, maar eerlijk. doe mij dan maar geen paard!

Ik rijd liever een stuk verder of betaal meer voor mijn paard. er zijn inmiddels zoveel onderzoeken en noem maar op geweest .. prima dat je er zelf voor mag zorgen, maar je kunt je paard toch slechts uren in een stapmolen zetten of 3 uur per dag grazen aan de hand (3+3 = pas 6 uur buiten he!)

ik kan er echt niet met mijn hoofd bij dat stallen deze manier van houden nog toepassen en dan verwachten van een eigenaar dat hij/zij het paard ook weer binnenzet zodra deze weg gaat.

en inderdaad zoals hierboven: ga echt op welzijn investeren!

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:39

De prijzen die genoemd worden zijn ook echt randstad prijzen haha