Zoals de titel al zegt: Willen we een eigen pension stal beginnen.
( uiteraard hebben we wat onderzoeken gedaan in een straal van 10 km om te kijken wat andere stallen aan bieden en wat ze hebben)
Wat wij op het oog hebben is een prachtige boerderij. Met nu nog in totaal 25 bestaande stallen. Kan nog wat bij gebouwd worden( kom ik later op terug)
De eerste 8 stallen bevinden zich in het achterhuis, heeerlijk! door je bijkeuken heen zo je paardenstal in lopen
Andere 17 boxen bevinden zich in bij gebouwen op het terrein, welke allemaal nieuw zijn. poets en spuitplaatsen zijn aanwezig. Tevens plek voor een solarium in de toekomst. Aan 1 van de bijgebouwen zit een overdekte longeer piste, welke je via 3 kanten kan betreden, en in de zomer lekker open kan zetten voor frisse lucht.
Er is ook een overdekte stapmolen waar 4 paarden in kunnen.
Er is een 20 x 60 buitenbak met Agterberg bodem.
Een 'springtuin' met aghterberg bodem, welke wij willen omtoveren en diverse paddocks ( afmeting totaal is 40 x 60)
Met het liefst 1 grote paddock voor groepen ( 20 x 30) en de overige ruimte kleinere paddocks van maken.
Ook is er een prachtig mooie binnenbak, ook met Aghterberg bodem. Ruime en gezellige kantine met keuken/bar en wc's. En van uit daar heb je uitzicht op de binnenbak.
Ieder bijgebouw krijgt een eigen zadelkast/ruimte met door ons aangeschafte kasten( laten ze maken
) We gaan voor ruim en genoeg op berg ruimte.( Voor ons als 'stalhouders' genoeg/ voldoende ruimte om stro hooi en andere dingen op te slaan.
En dan komen we terug op de extra boxen, er is ook nog een bij gebouw, groot genoeg voor nog 7 paarden boxen.) maar deze is nog helemaal vrij in te delen.
Rond om is er ruim 4 hect land, en het terrein is geheel verhard en ruimte genoeg voor de trailers en auto's van klanten.
We willen sowieso geen wedstrijden of manege lessen organiseren. Ik heb van horen zeggen en loop er nu ook nog tegen aan, nu met dat natte zeik weer, je kan geen kant op eigenlijk.
Ook zou bij ons instructie van buiten af welkom zijn..
Omdat het de bedoeling is dat ik mij 24/7 ga inzetten voor de stal, willen wij de paarden binnen en buiten zetten, in en uit stapmolen. Zodat ze klant niet 10 x op een dag heen en weer hoeft.
We gaan 4 x ruwvoer voeren hooi of kuil, en er mag dagelijks gemest worden en dagelijks een verse plak stro ( ik heb werkelijk een hekel aan vieze stallen
) Er gaat ook 2 keer bix/ granen gevoerd worden, zelf zelf aan te schaffen door de klant( Iedereen heeft toch zijn eigen ding qua krachtvoer e.d)Voor de paddocks- logeerpiste en de stapmolen gaan we wel werken met inschrijf lijsten.
Het max. aantal dagen dat je vooruit mag inschrijven houden we denk op 3. Het streven is, en dat moet ook zeker mogelijk zijn is dat de paarden minimaal 3 uur per dag in vrijheid buiten mogen en kunnen zijn.. Voeren doen we ook gewoon buiten. Waarschijnlijk worden dat diverse slowfeeder netten in de paddocks.
Ik wil echt niet over de 35 paarden heen. Er zijn nu 25 stallen, waar er nog 7 bij gebouwd kunnen worden en waarschijnlijk nemen we de stallen die we nu hebben ook mee, dat worden dan 3 buitenboxen. Omdat we anders niet meer die 3 uur buiten kunnen garanderen en het veelte vol word.
Iedere stal in de bij gebouwen heeft een buitenluik, zodat ze genoeg frisse lucht krijgen.
In de zomer zien we het liefst kuddes het land op gaan, prive weides zijn zeker mogelijk en hier word wel maandelijks wat extra's voor gevraagd.
Wij hebben dus 3 eigen, 2 merrie tutjes en een speelse ruin. Waarvan 1 er echt van mij is, andere is van m'n zusje en moeder. Dus hoef maar 1 paard op een dag te rijden of welke vorm van beweging te geven.
In de kantine willen we gewoon een koffie automaat/apparaat en waterkoker neer zetten met bij behorende dingen, en iets van limonade.
Het hele financiële verhaal staat al op papier, dat ga ik natuurlijk niet over bokt gooien.
Ook aan alle benodigde materialen hebben we gedacht zoals sleep voor de bak, kruiwagens en toebehoren, frontlader op de trekker/shovel met balen klem e.d.
Zitten alleen nog een dubio of de prijs van de stalling huur wel goed is? Aan wat voor prijs denken jullie voor zo'n stalling?
( ook hier heb ik onderzoek naar gedaan in de omgeving.)
Ik weet niet of ik nu alles hier opgeschreven heb, heb je nog een goeie aan vullende tip? of zijn er dingen die jij graag zou zien op een pension stal? Laat een berichtje achter of stuur een pb!
Dank jullie allen voor het lezen en denken. Voor de gene die mij kennen... ssssttt mondje dicht nog

Ik sta op een doe-het-zelf stal, dus als jij wilt dat je paard buiten komt, zorg maar dat je er bent.. Ik zou dolblij zijn met 3 uur paddock zonder dat ik er zelf ben. Ik bedoel, jij wilt toch een paard, dan mag je daar zelf toch wel voor zorgen?? Of ben ik nu heeel vreemde praat aan het doen?