Project Zelf een stal bouwen! Tips gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bubbleee

Project Zelf een stal bouwen! Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 14:06

Hoi!

Een tijdje geleden opende ik nog een topic waar ik een stalcontainer kon vinden.
Het 'containeridee' is nu wel z'n beetje van de baan.
Al met al zou een container toch wel op + €1000,- uitkomen. (aanschaf, vervoer, evt. verf etc.)

Nu heb ik gelukkig een hééle handige vriend :D en zijn we eens rond gaan kijken of we niet zelf een stal kunnen maken.

Ons huidige plan als volgt:

Oppervlakte 8 bij 5 of 8 bij 4 (zijn we nog niet over uit)
Het zal ingedeeld worden in 2 'stallen', 1 bedoeld als opslag voor zadels, mentuig, hooi etc. Andere bedoeld als schuilmogelijkheid. Het zou dus voor elk (uitgaande van 8bij4) 16m2 worden, dit leek ons wel een praktische ruimte.

edit: even snel uitgetekend en foto geupload
Afbeelding

Waarschijnlijk is dit een beter beeld. We willen aan de voorkant 1 deur maken, een tussendeur, en aan de achterkant 2 openslaande deuren, dit ivm praktischer met hooi en eventueel menwagens naar binnen te brengen.

We willen de stal van steigerhout gaan maken, en alles zelf doen.
Begroting komt op dit moment uit op €1000,- tot €1500,-

Door al mijn enthousiasme ben ik bang dat ik nog een aantal dingen over het hoofd zie.
Misschien iemand die iets soortgelijks heeft en nog net iets mist?
Praktische ideeen? Tips? Allemaal zeer welkom :D

BaukjeEV

Re: Project Zelf een stal bouwen! Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:10

Wat een leuk idee zeg!
Heb je er al over nagedacht als er een vergunning moet komen voor dit project?
Misschien heb je hierbij geen vergunning nodig maar vaak is het zo dat je in een land iets wilt 'bouwen' dat er dan een vergunning nodig is.

Verder zou ik ook even kijken naar een gootje o.i.d. zodat het water kan wegstromen wat op het dak beland.

Vergeet niet om alles waterafstotend te maken, dan blijven alle spullen wat binnen staat ook fijn droog :)

Heel veel succes!

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 17:02

BaukjeEV schreef:
Wat een leuk idee zeg!
Heb je er al over nagedacht als er een vergunning moet komen voor dit project?
Misschien heb je hierbij geen vergunning nodig maar vaak is het zo dat je in een land iets wilt 'bouwen' dat er dan een vergunning nodig is.

Verder zou ik ook even kijken naar een gootje o.i.d. zodat het water kan wegstromen wat op het dak beland.

Vergeet niet om alles waterafstotend te maken, dan blijven alle spullen wat binnen staat ook fijn droog :)

Heel veel succes!

Vergunning etc is allemaal geregeld.
Gootje hadden we ook al over na zitten denken inderdaad! En ook maar meteen een regentonnetje erbij, is altijd makkelijk! :)

Dankje voor de tips! :D

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:57

Geen tips, maar ben wel heel benieuwd hoe jullie project gaat vorderen en ook of het met de begroting uitkomt. Wij hebben ook zelf een stal gebouwd eind vorig jaar/begin dit jaar en hebben er meer geld in gestoken en is ook wat uitgebreider als jouw idee, maar vind het dus leuk om het hier te volgen.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-15 20:08

kimmysan schreef:
Geen tips, maar ben wel heel benieuwd hoe jullie project gaat vorderen en ook of het met de begroting uitkomt. Wij hebben ook zelf een stal gebouwd eind vorig jaar/begin dit jaar en hebben er meer geld in gestoken en is ook wat uitgebreider als jouw idee, maar vind het dus leuk om het hier te volgen.

O wat leuk! Heb je ook een foto, en mag ik ook heel brutaal vragen wat jullie kwijt waren? (mag ook in PB)

Ik zal binnenkort wat foto's maken met hoe het nu is, en hoe de vorderingen zich aandoen! :D

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 11:32

Ik heb enkele jaren geleden ook zelf een stal gebouwd op onze toenmalige weide, ongeveer dezelfde oppervlakte en ook in hout.

Je inschatting van de kosten vindt ik wel laag, ik heb ongeveer het dubbele uitgegeven.

Ik zou vooraan een afdak maken, zoals wij hebben gedaan. Over de volledige breedte en 2,5 meter diep.
De palen vooraan waar het afdak op steunt moet je wel beveiligen met stroomdraad tegen schuren.

Een goot voor het opvangen van regenwater zou ik aanbevelen, zo verminder je de kans op slijk bij regen en je kan het water gebruiken als drinkwater voor je paard. Wij hadden twee tonnen staan, een van 500 liter die hoger stond en waarop een vlotter drinkbak was op aangesloten voor ons paard en een van 200 liter waarin de grote overliep en dit water gebruikte we om ons paard te wassen en zo.
De tweede ton liep over in een gracht zodat het water weg kon.
Enkel als het lang droog was in de zomer moesten we water meebrengen van thuis en natuurlijk in de winter als het hard vroor.

De verticale steunbalken van de stal waren vastgemaakt op gegalvaniseerde L profielen 5 cm x 5 cm x 100 cm die +/- 75 cm in de grond geslagen waren. Onder elke balk zat een straatklinker tegen wegzakken.

In de stal, bergruimte, terras voor de stal en rondom de stal heb ik straatklinkers gelegd die ik gratis gekregen heb van de gemeente. Zij hadden straten laten her aanleggen en de opgebroken oude klinkers konden de inwoners krijgen.

Veel plezier met de werken

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 15:12

MarcR schreef:
Ik heb enkele jaren geleden ook zelf een stal gebouwd op onze toenmalige weide, ongeveer dezelfde oppervlakte en ook in hout.

Je inschatting van de kosten vindt ik wel laag, ik heb ongeveer het dubbele uitgegeven.

Ik zou vooraan een afdak maken, zoals wij hebben gedaan. Over de volledige breedte en 2,5 meter diep.
De palen vooraan waar het afdak op steunt moet je wel beveiligen met stroomdraad tegen schuren.

Een goot voor het opvangen van regenwater zou ik aanbevelen, zo verminder je de kans op slijk bij regen en je kan het water gebruiken als drinkwater voor je paard. Wij hadden twee tonnen staan, een van 500 liter die hoger stond en waarop een vlotter drinkbak was op aangesloten voor ons paard en een van 200 liter waarin de grote overliep en dit water gebruikte we om ons paard te wassen en zo.
Enkel als het lang droog was in de zomer moesten we water meebrengen van thuis en natuurlijk in de winter als het hard vroor.

De verticale steunbalken van de stal waren vastgemaakt op gegalvaniseerde L profielen 5 cm x 5 cm x 100 cm die +/- 75 cm in de grond geslagen waren. Onder elke balk zat een straatklinker tegen wegzakken.

In de stal, bergruimte, terras voor de stal en rondom de stal heb ik straatklinkers gelegd die ik gratis gekregen heb van de gemeente. Zij hadden straten laten her aanleggen en de opgebroken oude klinkers konden de inwoners krijgen.

We willen wel een overstek maken van 1 meter, maar 2,5 gaat m hier niet worden..

Mijn inschatting in kosten vind ik tot nu toe reeel. Uitgaande van steigerhout uitgerekend in de meters die wij nodig hebben komt dat iets boven de 500€ uit.
Dan nog stevige staanders, en balken voor het dak, grofweg genomen bij elkaar €250,-
Dak is niet van toepassing in de berekening, omdat we nog een dakplaten hebben liggen.
Dat zal dus waarschijnlijk het gros van de kosten dekken.

De deuren willen we van het restafval hout maken, daarbij nog een hoop kleine kosten van schroeven, scharnieren etc etc.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:17

Ga je ook betegelen en lichten enzo. Wij zijn op dit moment ook aan een nieuwe stal bezig 8×11 maar hebben alles nieuw moeten kopen buiten de klinkers die hebben we overal gratis gehaald. Dak platen hebben we 2de keus genomen(nieuwe platen maar zit een krasje of een deukje in) maar is bijna niet te zien.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:20

Als je een handige vriend hebt, is deze 'tip' waarschijnlijk niet nodig: maar zorg dat er voldoende afschot in het dak zit om te voorkomen dat er veel water op het dak blijft staan :-)

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:24

ik volg ga het zelf ook doen :)

luijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 15:24

Als ik jou was zou ik eens kijken op
Detuinhuizenman.nl
Wilde ook eerst zelf
Bouwen maar materiaal was ik hetzelfde kwijt geweest
Nu os mijn stal gebouwd door 3 man in 8 uur tijd
Zit perfect in mekaar en zelf donker geverfd
Super tevreden
Heb lessenaarsdak (punt dak)met 1 meter overstek
Plat is goedkoper
Van 4 bij 8 voorkant 4 meter dicht en 3,5 m hoog
Kosten 2800€ Incl alles
Daar ga ik zelf miet voor tobben
En je kan t laten bouwen zoals je wilt voor niet teveel geld en degelijk kwaliteit

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 15:55

Mareintje schreef:
Als je een handige vriend hebt, is deze 'tip' waarschijnlijk niet nodig: maar zorg dat er voldoende afschot in het dak zit om te voorkomen dat er veel water op het dak blijft staan :-)

Jep, afschot wordt 15-20 cm met een gootje erlangs!

@Luijs, ik heb even een kijkje genomen, maar het formaat wat wij willen gaat toch al snel boven de €2500,- .
Volgens mijn berekening kom ik rond de €1000,- uit, maar om eventuele tegenslagen erbij te rekenen heb ik een max van €1500,- aangehouden.
scheelt al met al toch €1000,- , en daarvoor tob ik graag zelf een aantal uurtjes! :D
We vinden het beide ook enorm leuk om te doen en om aan te beginnen :)

Dit topic heb ik eerder aangemaakt en beeld ook de huidige situatie uit :
[VSW] Volgtopic! Van Modderpoel naar Paradijs

Op de plek waar nu dus 2 stalletjes staan komt nu 1 grote :)
Laatst bijgewerkt door Bubbleee op 25-09-15 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 15:56

DoubleVv schreef:
Ga je ook betegelen en lichten enzo. Wij zijn op dit moment ook aan een nieuwe stal bezig 8×11 maar hebben alles nieuw moeten kopen buiten de klinkers die hebben we overal gratis gehaald. Dak platen hebben we 2de keus genomen(nieuwe platen maar zit een krasje of een deukje in) maar is bijna niet te zien.

Waarschijnlijk betegelen of bestraten, zijn inderdaad aan het rondkijken voor gratis klinkers/tegels.
Licht hebben we nu al dmv een accu, dat willen we graag zo houden alleen dan met spots

Oh wat leuk! Heb je een foto?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:00

Zelf bouwen is absoluut goedkoper.
Wij hebben gewerkt met steenschotten.

Belangrijk is idd het helling van het dak.
Voor de rest lijkt het me wel realistisch, zeker als je geen dak hoeft aan te kopen. Dat spaart enorm veel geld.

Wij hebben nu ook gratis klinkers op de kop getikt.

Misschien nog iets om over na te denken, zie dat je stal hoog genoeg staat. Niet op het laagste punt of op voorhand zelfs ophogen. Zodat je alles zo droog mogelijk kan houden. Die fout hadden wij gemaakt met de eerste stal.
Nu staat alles op verhoog met verhoogd uitloopje ervoor, ideaal!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 16:44

Bubbleee schreef:
MarcR schreef:

We willen wel een overstek maken van 1 meter, maar 2,5 gaat m hier niet worden..

Mijn inschatting in kosten vind ik tot nu toe reeel. Uitgaande van steigerhout uitgerekend in de meters die wij nodig hebben komt dat iets boven de 500€ uit.
Dan nog stevige staanders, en balken voor het dak, grofweg genomen bij elkaar €250,-
Dak is niet van toepassing in de berekening, omdat we nog een dakplaten hebben liggen.
Dat zal dus waarschijnlijk het gros van de kosten dekken.

De deuren willen we van het restafval hout maken, daarbij nog een hoop kleine kosten van schroeven, scharnieren etc etc.

Een oversteek van 2 meter of meer heeft als voordeel dat het niet in de stal kan regenen en dat je paard schaduw heeft als het erg warm is.

Dakbedekking is een grote hap uit je budget, als je al platen hebt is dit een voordeel.
Het stal gedeelde hebben wij dubbel bekleed. Aan de binnenkant met OSB platen, dan 12 centimeter isolatie en aan de buitenkant planken, ook onder het volledige dak heb ik 12 cm isolatie geplaatst.
Zo bleef de stal in de zomer fris, was er geen tocht en bij lichte vorst bevroor het water niet. En op het dak was er geen condensatie.

Onderschat de kosten voor vijzen niet, ik heb er honderden gebruikt.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:36

Afbeelding

Afbeelding

Zo is ie langs de buitenkant. Kan nu even geen andere foto's vinden. Zal vanavond eens kijken voor betere. Ben er tot nu toe al zeer trots op. Hebben alles zelf gedaan met Hulp van familie soms.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 17:46

Ben je niet bang dat 2,2mtr wat laag is?

Verder leuk plan maar zou in je ontwerp wel 1 deur minder maken in je opslaghok. Twee deuren lijken me wat overbodig en is zonde van de ruimte.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 21:57

lizy29 schreef:
Ben je niet bang dat 2,2mtr wat laag is?

Verder leuk plan maar zou in je ontwerp wel 1 deur minder maken in je opslaghok. Twee deuren lijken me wat overbodig en is zonde van de ruimte.

Neehoor! Heb maar een pony van 1,38, en onze huidige stal is ook 2,20m.

Er zitten maarliefst 3 deuren in het ontwerp en allemaal met een reden.
De deur aan de voorzijde grenst aan het looppad, die verbind met de bak.
De deur in de tussenwand is meer voor het praktische en ook een beetje luiheid, zodat we makkelijk het hooi in de ruiven kunnen doen zonder dat we om hoeven te lopen of nat worden oid.
De deuren aan de achterzijde zijn bedoeld voor het lossen van hooi en de menwagens naar binnen te rijden.

De enige deur die we weg kunnen laten evt is de voor of tussendeur, omdat we vanuit beide naar het looppad/bak kunnen.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 22:07

Ik mis de fundering van jullie stal of komt dat niet? Palen komen neem ik aan niet in het zand te staan maar in het beton?

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-15 22:37

Ufurio4e schreef:
Ik mis de fundering van jullie stal of komt dat niet? Palen komen neem ik aan niet in het zand te staan maar in het beton?

Het is wel de bedoeling om de palen gewoon de grond in te slaan. We zitten hier op klei en ze kunnen 1meter de grond in.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 23:05

Bubbleee Wij hebben van die ijzeren potten die met een pin de grond in gaan en daar gaat dan een vierkante paal in. Zodat het hout niet rot word. Paalpunt houder noemt het dacht ik.
Afbeelding

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 23:15

Ik mis nog een maatje voor je paard? Of krijgt die geen droog plekje?

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 07:54

loveslimpie schreef:
Ik mis nog een maatje voor je paard? Of krijgt die geen droog plekje?

Ik heb een haf en een shetlander, en er loopt een mini-appie van een vriendin bij. Dus ze zijn met zn drieen :)

Waarschijnlijk heb je mijn post van ' mn pony is maar 1.38m ' gelezen.
Daarmee wilde ik eigenlijk zeggen dat zij de grootste is en het sws voor hun geen probleem is :)

Obrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 13:21

Ik raad je inderdaad aan om die paalpunthouder van DoubleV te gebruiken zodat het hout niet gaat rotten.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 16:28

Alweer even geleden, maar er is veel veranderd ondertussen. Ik post vanavond en morgen grote updates! :)